Poes verveelt zich....

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Marcha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 okt 2018 23:23

Poes verveelt zich....

Bericht door Marcha »

Hoi,

Ik heb een poes van bijna 9 jaar oud die voordat we hier kwamen te wonen 7 jaar lang 24uur naar buiten en naar binnen kon.
Daar kon ze veilig op muizen en vogeltjes jagen, de bosjes afstruinen en zo af en toe een paar sociale contacten onderhouden.

Nu zijn we verhuisd en kan ze wel de tuin in die met gaas afgezet is.
Maar die is nog vrij leeg, dat kan ik pas volgend jaar echt in orde gaan maken.

Ik merk alleen wel steeds meer dat ze zich begind te vervelen.
Weinig naar buiten of snel weer naar binnen, hangt erg veel aan me, word ook wat dikker en begint zich wat fanatieker bij haar schouderbladen te likken.
En gewoon haar doen en laten.

Ik heb een krabpaal en speeltjes, speel ook met haar zolang ze ervoor te porren is en probeer vanalles met dozen enzo.
Alleen mevrouw is er niet echt van onder de indruk wat de meeste katten wel leuk vinden. Altijd al zo geweest.

Voor de tuin straks heb ik alwel ideen maar binnen lukt het nog niet zo.

Ook zat ik er aan te denken een maatje te zoeken maar vraag ik mezelf af of ze er niet al te oud voor is?
Ze had wel een 3 tal katten waar ze wel mee neusden en zelfs bij gezeten heeft. (Toevallig betrapt ) maar verder heb ik niet echt gemerkt dat ze echt heel sociaal is.

Heeft er hier misschien iemand nog leuke ideen, tips of ervaring mee?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Poes verveelt zich....

Bericht door Dinky »

Kijk eens naar voedselverrijking ;-)

Hier ook een poes die speeltjes die 'alle katten' leuk zouden vinden gerust links laat liggen maar die wel gek is op voedselverrijking. Dit kan met snoepjes maar ook met de gewone brokjes zodat ze daar meer moeite voor moet doen en mentaal meer voldaan raakt.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Poes verveelt zich....

Bericht door Zotvanpoezen »

Als het heel slecht weer is en mijn poezen willen niet naar buiten, vervelen ze zich ook snel. Dan zijn enkele kartonnen dozen met grote en kleine gaten welkom. Ik verberg er snoepjes in en speeltjes met catnip of valeriaan die ik hen alleen aanbied als ze zich vervelen. Zo hebben ze nieuwe dingen om te ontdekken. Ik laat ze dan ook eens op de zolder spelen om op ontdekkingstocht te gaan. Succes verzekerd (bij mijn katten, tenminste)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Marcha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 okt 2018 23:23

Re: Poes verveelt zich....

Bericht door Marcha »

Ze mag ook door heel het huis komen en op de extra kamer verplaats ik regelmatig wat spullen en maak verhogingen.
Maar meer dan een kleine inspectie komt er niet echt van.

Van die voerspeeltjes gaf ze ook nooit om. Miss nu wat meer omdat er niks meer te jagen valt. Die zal ik weer eens gaan proberen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Poes verveelt zich....

Bericht door castratenkoor »

Voor buiten, kijk eens op marktplaats, picknicktafel is hier een grote hit. Ook wat meubels van steigerhout laten maken, Multi-functioneel, zitten, klimmen, krabben.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Marcha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 okt 2018 23:23

Re: Poes verveelt zich....

Bericht door Marcha »

Het voer in een speeltje doen was geen succes.... en om haar nou eerst echt te laten verhongeren is het ook niet waard.

Ze komt me wel steeds halen om even buiten te zitten of te spelen.

Zou miss een andere kat erbij kunnen helpen?
Van max 2 jaar jonger, een kitten zal denk ik al te druk zijn?

Ik ben over een paar weken weer full time aan het werk en kan dan niet overdag mee naar buiten enzo.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Poes verveelt zich....

Bericht door pinguin »

Niet elk voerspeeltje vinden ze even leuk dat is altijd even zoeken naar wat ze leuk vinden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes verveelt zich....

Bericht door Rik »

Een tweede kat is inderdaad een grote gok. Als ze al 9 jaar geen maatje gehad heeft zal ze die misschien ook niet zomaar accepteren (ondanks dat neuzen met andere katten). Binnen een andere kat is toch heel wat anders dan contact met katten buiten. Een kitten kan inderdaad heel erg druk zijn. De vraag is dus, als ze zich verveeld, of het wild spelen met een maatje iets is waar ze dan wel op zit te wachten.

Het is nu wel de tijd dat de blaadjes aan het vallen zijn. Als je bijvoorbeeld buiten in de afgesloten tuin iets zet wat tegen de regen kan, met daarachter een bakje zaadjes, dan zit je tuin zo vol met muizen. Lijkt mij reuze interessant voor haar :lol:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Poes verveelt zich....

Bericht door KleinDraakje »

Je kan ook gezonde snoepjes in een voerspel doen in plaats van brokjes. Misschien vind ze dat interessanter. Niet alle katten snappen ook alle voerspelletjes. Een paar goedkope opties:
- wc rol dichtplakken en in het karton war gaatjes doen
- eierdoos
- plastic flesje met gaatjes
- grote schoenendoos met gaten zo groot als de pootjes
- propje papier met daarin de snoepjes
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Marcha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 okt 2018 23:23

Re: Poes verveelt zich....

Bericht door Marcha »

Hahaha dat van de muizen heb ik ook al aan zitten denken. Ook om een beetje vogelvoer te strooien...
Vind het toch net te zielig voor de muizen en vogels.
En ook de rommel als ze die mee naar binnen neemt.

Met de voerspeeltjes heb ik niet alles nog geprobeerd maar Puck kennende zal ze echt eerst half uitgehongerd zijn of mij gek gemaakt hebben met mauwen.
Snoepjes is geen optie aangezien mevrouw nu ook wat dikker begind te worden.
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Poes verveelt zich....

Bericht door KiwiNL »

Marcha schreef: 17 okt 2018 20:36 Snoepjes is geen optie aangezien mevrouw nu ook wat dikker begind te worden.
Je kunt ook gewone brokjes als 'snoepje' gebruiken.
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Marcha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 okt 2018 23:23

Re: Poes verveelt zich....

Bericht door Marcha »

Sorry als dit wat feller overkomt maar voor de laatste keer.

Ja het zou een goede oplossing zijn als ze er ook iets mee zou doen en niet nadat ze al bijna 2 dagen amper gegeten heeft.
Ik ga haar niet dwingen om op die manier dan maar aan haar voer te komen en als het alleen maar als extra gegeven word doet ze er helemaal niks mee.
Marcha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 okt 2018 23:23

Re: Poes verveelt zich....

Bericht door Marcha »

Kleine update voor wie dit nog leest.

Helaas heb ik mijzelf toch wat meer voor de gek gehouden.
Ja ze heeft nu even niet zoveel afleiding in de tuin en binnen ondanks mijn pogingen.
Maar ook gaf ze alweer een tijd bijna iedere dag over en is vanavond een gezwel in haar buik gevonden.
Hierdoor werd het allemaal natuurlijk wat minder kwa bewegen enz.

Ik had zo gehoopt dat ik het fout had.
Met een aankomende operatie is pas te zien wat het is en of het verwijderd kan worden.

In iedergeval wel bedankt nog.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes verveelt zich....

Bericht door Rik »

Hopelijk is alles goed weg te halen en zit ze snel weer lekker in d'r vel.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Poes verveelt zich....

Bericht door nellebel »

ach jee, sterkte zeg. hopelijk kunnen ze het weg halen. zo zie je maar was je gevoel toch goed dat het niet in orde was met haar. is alleen zo lastig zoeken omdat ze niets kunnen zeggen.
mijnduimpjes gaan volop draaien voor jullie .wanneer wordt ze geopereerd?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie