Hoektanden moeten worden verwijderd

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
maritvw
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:06

Hoektanden moeten worden verwijderd

Bericht door maritvw »

Twee weken geleden stelde ik hier een vraag over mijn 5-jarige binnenkat Teun.

Vorige week ben ik met hem naar de dierenarts geweest en de diagnose is vrij rauw op mijn dak gekomen; zijn gebit blijkt zo ontstoken te zijn dat zijn hoektanden eruit moeten worden gehaald. De kans is groot dat dit komt door kattenaids.

Teun komt uit het asiel en is nu drie jaar bij mij. In het asiel blijken ze niet te testen op kattenaids bij 'gezonde' katten, dus blijkbaar is er een kans om een geïnfecteerde kat te adopteren zonder dit te weten.

Mijn vraag is of iemand ook een kat heeft waarbij de hoektanden zijn getrokken.

Het komt op mij heel rigoureus over. Uiteraard wil ik niet dat hij pijn heeft, maar het lijkt mij best ingrijpende veranderingen geven in zijn leven.

Hopelijk kan iemand mij meer vertellen over eigen ervaringen.

Alvast bedankt!

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoektanden moeten worden verwijderd

Bericht door castratenkoor »

Ik heb een keer bij een kat van 8 jaar alle tanden en kiezen laten verwijderen omdat het bleef ontsteken. Hij had geen aids - hij was een half-Brit. Hij is tandeloos en probleemloos 14 geworden. Ze kunnen zich prima redden zonder gebit.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
maritvw
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:06

Re: Hoektanden moeten worden verwijderd

Bericht door maritvw »

castratenkoor schreef:Ik heb een keer bij een kat van 8 jaar alle tanden en kiezen laten verwijderen omdat het bleef ontsteken. Hij had geen aids - hij was een half-Brit. Hij is tandeloos en probleemloos 14 geworden. Ze kunnen zich prima redden zonder gebit.
Veel dank voor je reactie! Hoe was het esthetisch gezien? Zag hij er heel anders uit?
En hoe ging het met eten?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoektanden moeten worden verwijderd

Bericht door castratenkoor »

Hij at prima, zowel harde brokjes als natvoer. Kwestie van klein soort brokjes neerzetten zonder hoekige punten, dus rond.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
maritvw
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:06

Re: Hoektanden moeten worden verwijderd

Bericht door maritvw »

castratenkoor schreef:Hij at prima, zowel harde brokjes als natvoer. Kwestie van klein soort brokjes neerzetten zonder hoekige punten, dus rond.
En hoe zag zijn koppie eruit? Veranderde dat erg? Daar waarschuwt de dierenarts namelijk wel voor.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoektanden moeten worden verwijderd

Bericht door castratenkoor »

Viel me dik mee en dat terwijl hij 6 jaar zonder tanden heeft geleefd. Op het laatst een oud koppie maar dat krijgen ze allemaal als ze 14 zijn.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoektanden moeten worden verwijderd

Bericht door Rik »

Ik heb er geen ervaring mee. Maar het zijn op dit moment dus gelukkig alleen nog de hoektanden. Misschien dat op den duur de rest van het gebit er toch ook uit moet.

Van het uiterlijk verwacht ik dat het er even raar uit zal zien... een kat zonder hoektanden. Misschien valt het mondje wat in. Maar wat belangrijker is dan uiterlijk is dat de ontsteking weg is. Die wil je absoluut niet houden bij een kat met FIV (en dus verlaagde weerstand).

Is bij Teun ook al daadwerkelijk FIV vastgesteld? Of was het gewoon een "vermoeden"? Indien hij echt FIV heeft, heb je je dan al verdiept in wat er dan allemaal gaat komen? Welke fases er zijn en in welke fase hij zich zou bevinden.

Als er nog geen test is gedaan dan zou ik die wel laten doen. Je weet dan waar je aan toe bent (en wat er kan gaan komen). Indien hij geen FIV heeft kun je misschien de ontstekingen in een ander licht zien. Indien hij wel FIV heeft dan heb je de oorzaak en verder eigenlijk weinig keus.

(Snaptest op FIV en FelV kost volgens mij tussen de €40 en €75 en is zo gedaan. Maar je hebt dan wel zekerheid.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
maritvw
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:06

Re: Hoektanden moeten worden verwijderd

Bericht door maritvw »

Bedankt voor de reacties!

3 oktober wordt hij geopereerd en dan doen ze ook een hiv test. Ik heb me nog niet volledig ingelezen, want anders ben ik bang dat ik me nu al veel zorgen ga maken en ik weet nog niet zeker of deze diagnose klopt.

Ik besef me terdege dat deze diagnose veel consequenties zal hebben.

Natuurlijk is uiterlijk niet het belangrijkst, maar ik vind het een rigoureuze ingreep voor zo'n jonge kat, vandaar dat ik naar ervaringen vraag. Allerminst wil ik dat hij met pijn rondloopt, maar ik wil ook niet dat onnodig iets wordt weggehaald. Ik vertrouw de dierenarts, maar toch ben ik ergens ook onzeker of ik hier goed aan doe. Het doet me heel veel verdriet dat dit nu moet gebeuren; hij is heel vrolijk, eet goed en ik kan niets geks bij hem ontdekken. Ik weet dat katten het goed kunnen verbloemen wanneer ze pijn hebben, dus als het moet, dan moet het.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoektanden moeten worden verwijderd

Bericht door Rik »

Dat je twijfelt over zo'n ingreep kan ik me ook wel goed voorstellen. En onze ervaringen zijn dat dierenartsen het ook niet altijd bij het rechte eind hebben. Nu is het gebit trekken (en bijvoorbeeld pootje amputeren e.d.) voor ons wel heel erg confronterend maar een kat kan zich daar doorgaans heel goed op aanpassen. Ik neem verder aan dat de dierenarts wel geconstateerd heeft dat deze ontsteking echt van binnen komt en er weinig anders op zit dan trekken (i.p.v. problemen met tandsteen e.d.). Zeker bij zo'n jonge kat. Een dierenarts zal ook niet zomaar zeggen van "trekken die boel".

Hoe heb je overigens geconstateerd dat hij ontstekingen aan zijn gebit had? Was dat met het blote oog al goed te zien? Want als hij goed eet en vrolijk is dan valt dat meestal niet direct op.

Ik hoop dat de diagnose van FIV negatief zal zijn. Bij een positieve diagnose kunnen/zullen er op den duur meerdere problemen komen. En dan is het een kwestie van hem zo comfortabel mogelijk door alle fases heen te leiden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Hoektanden moeten worden verwijderd

Bericht door Yo16Ka16No11 »

viewtopic.php?f=56&t=31540&hilit=Opa+yo ... 55#p710141

Deze lieve boy die je hier op de foto ziet, had op het moment van de foto al 1,5 jaar geen tanden meer.
Vind je het er raar uitzien ? Ik zag weinig verschil.

Sterkte met jouw lieve schat!
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
maritvw
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:06

Re: Hoektanden moeten worden verwijderd

Bericht door maritvw »

Oh ik reageerde in een andere discussie volgens mij.

Dank voor het delen van de foto! Wat een schatje om te zien! Doet mij goed om te zien dat het nog steeds een kat is en geen verfrommeld beestje. En heel fijn te horen dat ze ook nog goed kunnen eten zonder tanden!

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoektanden moeten worden verwijderd

Bericht door Rik »

maritvw schreef:En heel fijn te horen dat ze ook nog goed kunnen eten zonder tanden!
Zeker als alleen de hoektanden verwijderd worden. Die worden alleen gebruik bij het bijten en verscheuren van prooi. Niet om brokjes te eten. Als ze er al op zouden bijten, dan gebruiken ze de kiezen. Maar zelfs als in de toekomst meer getrokken zou moeten worden is dat geen ramp (hoewel het natuurlijk wel zonde is). Katten slikken dan de brokjes gewoon geheel in.

Ook natvoer kan zonder tandjes naar binnen gewerkt worden.

Maar het blijft natuurlijk spannend want het is een operatie. Hopelijk gaat alles goed en voorspoedig. Sterkte.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
maritvw
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:06

Re: Hoektanden moeten worden verwijderd

Bericht door maritvw »

Ik wil even een update geven; vandaag zijn bij Teun zijn hoektanden en 5 kiezen verwijderd. Het bleek er behoorlijk slecht aan toe te zijn met zijn gebit. Hij is nu net thuisgekomen en zijn lip hangt nog scheef. Bijzonder hoe hij wel al rondloopt.

Fijn nieuws is wel dat hij geen kattenaids heeft!

Nu hopen dat hij goed hersteld en weer snel een blij beestje is!

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Annefleur
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 okt 2018 18:33

Re: Hoektanden moeten worden verwijderd

Bericht door Annefleur »

Wat fijn dat je kat geen aids heeft!

Mijn kat Fleurtje gaat ook tandeloos door het leven. Het was een asielkat en toen ik haar kreeg was haar gebit al heel erg slecht en was er al een gedeelte getrokken. Sinds ze bij mij is, is in de loop der jaren ook de rest getrokken omdat ze last bleef houden van ontstekingen.

De kaak wordt na verloop van tijd helemaal hard waardoor ze toch brokjes kunnen kauwen. Maar Fleurtje krijgt natvoer (mousse of paté) omdat ze steeds meer moeite met de brokjes kreeg.

Aan haar koppie is eigenlijk niet te zien dat ze geen tanden heeft.

Beterschap met Teun!
maritvw
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:06

Re: Hoektanden moeten worden verwijderd

Bericht door maritvw »

Bedankt voor je bericht Annefleur! Wat fijn te horen dat jouw kat het goed heeft, ook zonder gebit. Sneu dat dit voorkomt bij katten. Ik heb zelf een voorgevoel dat komende jaren de rest er ook uit zal moeten.

Nu komen zijn onderste hoektanden over zijn lip naar boven en zijn bovenlip zit verfrommeld. Ziet er naar en zielig uit. Hij zit in een hoekje op zolder en voelt zich volgens mij alles behalve goed.

Hopelijk knapt hij snel op!

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Plaats reactie