Kat allergie - Wil medicijn niet nemen

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Loyke222
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 sep 2017 15:29

Kat allergie - Wil medicijn niet nemen

Bericht door Loyke222 »

Hallo iedereen,

Een tijdje geleden heb ik een bericht geplaatst op dit forum waarin ik vertelde dat mijn kat Romy (4 jaar) sinds anderhalf jaar huidproblemen heeft. In het begin kreeg ze wondjes op haar hoofd en later ook op haar buik. We zijn meerdere keren bij verschillende dierenarts geweest. De conclusie: ze heeft een voedselallergie of een omgevingsallergie. We hebben al veel soorten voer geprobeerd, maar tot nu toe nog geen resultaat. Volgens de dierenartsen is de kans groot dat Romy een omgevingsallergie heeft.

Onderstaand voer hebben we al geprobeerd:

Royal Canin hair & skin (Allergische reactie)
gevogeltemeel, rijst, dierlijk vet, plantenproteïne-isolaat*, maïs, lignocellulose, maïsglutenvoer, dierlijk eiwit (gehydrolyseerd), gist, gedroogde bietenpulp, sojaolie, visolie, mineralen, ei gedroogd, borage-olie, tagetes-extract (rijk aan luteïne). 
* L.I.P. – Een teken van kwaliteit: Uitgelezen, licht verteerbare proteïnen met hoge biologische waarde, voor een optimale vertering.

Royal Canin hypoallergeen (Allergische reactie)
rijst, soja (gehydrolyseerd), dierlijk vet, lignocellulose, mineraalstoffen, gevogeltelever (gehydrolyseerd), bietendroogsnijdsel, sojaolie, fructo-oligosaccharide, visolie, komkommerkruidolie, afrikaantjesbloesemmeel (bron voor luteine).

Purizon Vis (Allergische reactie)
30 % verse haring zonder graten, 28 % gedroogde haring, 18 % aardappelen, visolie (100 % haringolie), 2 % gedroogd ei, gehydrolyseerde dierlijke eiwitten, erwtenvezels, gedroogde wortelen, 1,6% gedroogde alfalfa, inuline, fructo-oligosacchariden, mannan-oligosacchariden, 0,5% gedroogde sinaasappel, gedroogde appel, gedroogde spinazie, 0,3% psyllium, gedroogde zwarte bessen, gedroogde bosbessen, natriumchloride, gedroogd biergist, 0,2% kurkuma wortels, 0,12% glucosamine, chondroïtinesulfaat 0,09%.

Paardenvlees + pompoen + trovet
Eet ze niet

Hill´s Prescription Diet D/D Allergy & Skin Care Kattenvoer met Hert en Groene Erwten (Allergische reactie)
Groente, plantaardige eiwitextracten, oliën en vetten, vlees en dierlijke bijproducten, plantaardige bijproducten, mineralen. Eiwitbronnen: erwteiwitconcentraat, wildmeel. Koolhydraatbron: gedroogde erwten.


Tot nu toe heeft ze iedere keer prednison spuiten gekregen om de jeuk te onderdrukken. Volgens de dierenarts is er ook een ander middel wat minder bijwerkingen heeft dan de prednison, namelijk: Cyclavance. Dit kun je door het eten mengen of in de mond spuiten. In de mond spuiten gaat erg moeilijk bij Romy, want ze raakt dan helemaal in paniek. Ze is al best schuw en durft dat helemaal niet meer naar je toe te komen. Heb het nu met hypoallergeen natvoer gemengd. Gisteren heeft ze het voor het eerst gekregen en met moeite op gegeten. Vandaag eet ze het niet op. Heeft iemand tips? Mochten jullie nog andere opmerkingen hebben, hoor ik het graag want ik hoop zo dat we haar snel kunnen helpen.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kat allergie - Wil medicijn niet nemen

Bericht door pinguin »

Al ooit eens bij een dermatoloog geweest? Want dat middel klinkt best heftig. Is er geen natvoer waar het door heen kan?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat allergie - Wil medicijn niet nemen

Bericht door Rik »

Wat is dat hypoallergeen voer toch een troep zeg. Ik wordt al misselijk als ik die ingrediënten zie.

Persoonlijk (als het niet omgevingsgerelateerd is) zou ik eerder naar natvoer gaan om een eliminatie dieet te volgen. En eigenlijk zelfs vers vlees (KVV). Dan kun je echt ingrediënten uitsluiten.

Prednison en Cyclavance zijn natuurlijk lapmiddelen die je zo veel mogelijk moet zien te beperken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Loyke222
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 sep 2017 15:29

Re: Kat allergie - Wil medicijn niet nemen

Bericht door Loyke222 »

Rik schreef: 04 aug 2018 21:21 Wat is dat hypoallergeen voer toch een troep zeg. Ik wordt al misselijk als ik die ingrediënten zie.

Persoonlijk (als het niet omgevingsgerelateerd is) zou ik eerder naar natvoer gaan om een eliminatie dieet te volgen. En eigenlijk zelfs vers vlees (KVV). Dan kun je echt ingrediënten uitsluiten.

Prednison en Cyclavance zijn natuurlijk lapmiddelen die je zo veel mogelijk moet zien te beperken.
Ze is heel kieskeurig. Paardenvlees hebben we geprobeerd, maar wilde ze dus niet eten..
Loyke222
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 sep 2017 15:29

Re: Kat allergie - Wil medicijn niet nemen

Bericht door Loyke222 »

pinguin schreef: 04 aug 2018 21:20 Al ooit eens bij een dermatoloog geweest? Want dat middel klinkt best heftig. Is er geen natvoer waar het door heen kan?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Heb het door natvoer gedaan, maar dan eet ze het niet. Denk dat ze t spul ruikt...
Dermatoloog voor katten? Waar kun je die vinden?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat allergie - Wil medicijn niet nemen

Bericht door Rik »

Loyke222 schreef:Paardenvlees hebben we geprobeerd, maar wilde ze dus niet eten..
Er is natuurlijk veel meer dan alleen paard KVV (paard heeft ook een heel aparte smaak en structuur volgens mij). Je hebt verder nog kip, kalkoen, eend, konijn, fazant, wilde duif, haas, kwartel etc.

En als het hypoallergeen voer ook al een reaktie gaf dan lijken me de dierlijke eiwitten dus niet de oorzaak (want die worden in hypoallergeen vervangen door andere eiwitbronnen).

Dus eens overstappen op alleen dierlijke eiwitten en eiwitten uit koolhydraten helemaal weg te laten kun je dat dus uittesten. Ik wil niet zeggen dat het zeker zal helpen maar als je al het andere geprobeerd hebt is het zeker de moeite van proberen waard.

https://www.voerwijzer.com/voedselaller ... ond-en-kat


Wat betreft een dermatoloog voor katten kun je die makkelijk via Google vinden. Gebruik gewoon de zoektermen dermatoloog en katten.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kat allergie - Wil medicijn niet nemen

Bericht door pinguin »

Via Google of vragen bij je dierenarts voor een verwijzing.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat allergie - Wil medicijn niet nemen

Bericht door Dinky »

Een dermatoloog die goed bekend staat is margreet vroom: http://www.dierendermatoloogvroom.nl/me ... dipl-ecvd/
Mogelijk dat zij je verder kan helpen en als het te ver weg is weet ze wellicht iemand bij jou in de buurt?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
bartman
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 okt 2018 16:58

Re: Kat allergie - Wil medicijn niet nemen

Bericht door bartman »

Beste Loyke,

Wij hebben een poes (4 jaar oud) met dezelfde problemen en hebben haar op Cyclavance. Wij hebben een hoop (hypoallergeen) voer geprobeerd maar Cyclavance is eigelijk het eerste wat echt helpt. Wij krijgen het ook niet in dr mond toegediend maar wij spuiten een druppeltje op haar poot. Ze likt dit dan vanzelf op. Bijwerking van Cyclavance is in het begin veel braken maar wordt nu minder.

Probeer het gewoon eens :-)
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Kat allergie - Wil medicijn niet nemen

Bericht door Fotokonijn »

Een van mijn tijgers klauwt zich ook kaal.
Staat op dit moment op de prenison en ik zie de huid langzaam normaal worden.
Ze eet wel speciaal voer(Litlle Big Paw) en daar doet ze het goed op.
Bij mijn kat was de diagnose stress.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Plaats reactie