Kittens op tv meubel

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Cathycavy
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 aug 2018 11:24

Kittens op tv meubel

Bericht door Cathycavy »

Hallo! Mijn naam is Cathy en ik heb sinds 2 weken 2 kittens in huis genomen. Ze zijn nu 15 weken oud.

Over het algemeen gaat alles eigenlijk prima en ze zijn erg lief en speels.

Ik heb tot november vrij en ik wil deze tijd goed benutten om ze op te voeden zodat als ik in november overdag langer van huis ben ik me geen zorgen hoef te maken over hen.

Eigenlijk zijn er zo goed als geen problemen, krabben doen ze op de krabpaal, ze zijn prima zindelijk en ze bijten en krabben ons niet.

Het enige dingetje is dat ze elke dag meerdere keren op het tv meubel springen. Als dat gebeurt haal ik ze er gelijk van af en negeer ze even om te laten weten dat ik dat niet wil hebben. Ze lijken het alleen nog niet te snappen, als ze me nu aan zien komen kruipen ze gauw achter de tv om met de kabels te spelen.

Ik wil dit graag op een positieve manier afleren, mijn omgeving roept al gelijk dat ik een plantenspuit moet kopen maar dit wil ik niet. Ik vind dit geen goede manier om negatief gedrag af te leren.

Hebben jullie tips voor mij hoe ik dit het beste af kan leren?
Ik maak me zorgen dat als ik er niet ben de tv omvalt en dat ze zich dan bezeren.
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Kittens op tv meubel

Bericht door KiwiNL »

Heb je genoeg klimmogelijkheden voor je kittens? Dus een grote klimpaal of plankjes aan de muren? Dat leidt hen misschien af van plekken waar ze niet mogen klimmen.
Ik zou in ieder geval geen plantenspuit gebruiken, daarmee worden ze alleen maar bang van je.
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens op tv meubel

Bericht door Rik »

Hihihi... Opvoeden???

Je merkt overigens al dat ze het dus wel begrijpen. Want ze kruipen erachter als jij eraan komt. Ik zou er wel voor zorgen dat ze er niet achter kunnen komen een aan de draden kunnen zitten. Misschien kun je eigenlijk een stuk karton erlangs plaatsen.

En voor de rest is het consequent zijn. Als ze er niet achter kunnen komen en er is verder niets interessants op dat meubel dan stopt het vanzelf (nadat je ze er 'tig keer vanaf gezet hebt :) ).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kittens op tv meubel

Bericht door KleinDraakje »

Plantenspuit en straffen is inderdaad niet de goede manier. Eraf halen en onbereikbaar en oninteressant maken wel :) probeer de kabels zoveel mogelijk te beschermen met karton kf kabel beschermers, dan voel jij je niet benauwd als ze er weer op springen. En dan inderdaad consistent zijn. Hier klimmen ze nog wel eens op het aanrecht. Eraf zetten, negeren en als ze dan ergens anders heen gaan ga ik even met ze spelen ter afleiding. Vaak is het gewoon zoeken naar iets om te doen namelijk :D
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kittens op tv meubel

Bericht door nellebel »

ik heb hier ook gemerkt des te moeilijker is erover doe, des te leuker vinden zij het om te doen. dus eraf pakken en verder niets doen. niet boos worden en zeker geen planten spuit. daarna lekker afleiden en leuke dingen doen. moet ik ook eerlijk zeggen dat hier weinig niet mag. bij ons was het vooral op het aanrecht komen terwijl ik aan het koken ben en het fornuis aan staat. maar dan ben ik er altijd bij. nu hebben we sinds kort een grote mat liggen. manlief probeert ze nog af te leren om hiermee te spelen, mat ligt meestal in de kreukels. ik lig meestal in de slappe lag hoe de kontjes omhoog gaan als de mat wordt aangevallen. niks leukers dan een mat. ach ja, ding kost nog geen €50,-. en lol voor de katten is onbetaalbaar.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Cathycavy
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 aug 2018 11:24

Re: Kittens op tv meubel

Bericht door Cathycavy »

Bedankt voor alle reacties!

Ik begrijp dat ik dus nog even geduld moet hebben en ze er gewoon moet af blijven halen. En inderdaad de kabels proberen te beschermen zodat ze daar niet in verstrikt kunnen raken.
De tip met het afleiden en spelen is ook een goeie! Maar leren ze dan niet dat ze aandacht krijgen als ze iets negatiefs doen?

Ze krijgen al veel aandacht hoor daar niet van en ze hebben een mooie grote krabpaal waar ze ook vaak gebruik van maken. Ook struikel ik regelmatig over het vele speelgoed voor de katten.

Maar omdat we twee katjes hebben, een krabmeubel waar ze in kunnen klimmen, veel speelgoed, en we veel met ze spelen en knuffelen vraag ik me af waarom ze dan nog de behoefte hebben om op het tv meubel te spelen?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens op tv meubel

Bericht door Rik »

Cathycavy schreef:De tip met het afleiden en spelen is ook een goeie! Maar leren ze dan niet dat ze aandacht krijgen als ze iets negatiefs doen?
Je moet ook niet direct met ze gaan spelen als je ze eraf gezet hebt. Je moet ze echt negeren. Dat is het meest negatieve. Springen ze er weer op, weer eraf zetten en negeren.

Het afleiden kun je ervoor doen, voordat ze erop springen. Dus als je ziet dat ze aanstalten maken om erop te springen. Ook nadat je ze eraf gehaald hebt, en genegeerd hebt, dan zie je op een gegeven moment dat ze weer ergens anders aandacht voor krijgen. Op dat moment kun je weer spelen en hun aandacht weglokken van het meubel.

Het meubel moet dus eigenlijk iets zijn wat "steriel" is en niet interessant en waar niets gebeurd (behalve dat ze eraf gezet worden en genegeerd worden). Dat vergt even aandacht en oefening maar uiteindelijk moeten ze dat wel in de gaten krijgen. Of het moeten echt monstertje zijn Afbeelding

De behoefte om erop te springen terwijl ze genoeg speeltjes hebben is gewoon katten-eigen. Alles wat interessant is moet onderzocht worden. En als het niet interessant is dan kijken ze of ze het interessant kunnen maken ("klap geven en kijken of het beweegt").


Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cathycavy
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 aug 2018 11:24

Re: Kittens op tv meubel

Bericht door Cathycavy »

Nu snap ik het! Bedankt voor de tips, hier heb ik zeker wat aan!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kittens op tv meubel

Bericht door nellebel »

als ik alleen thuis ben wordt er bij ons amper naar de mat gekeken. als mijn man thuis is zie ik guusje en gijs naar hem kijken en naar de mat. die 2 doerakken hebben heel goed in de gaten dat ze het baasje hiermee op de kast krijgen. heb al heel vaak tegen man mijn gezegd, negeren. mat recht trekken en niets doen verder. spulletjes op je kastje kunnen interessant zijn, maar het feit dat het vrouwtje steeds komt en aandacht geeft als we erop zitten kan natuurlijk het ook heel aantrekkelijk maken hahaha
ik speel inderdaad met hun als afleiding, niet als beloning als ze iets verkeerds doen, maar dan gebeurt dus zelden want ze mogen hier bijna alles hihhi
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kittens op tv meubel

Bericht door KleinDraakje »

Je leert ze steeds beter kennen. Hier merken we het als ze in een hannes-bui komen. Dan gaan ze zoeken naar impulsen en dingen om te doen. Als we dan flink met ze spelen hebben ze genoeg en is het over :)
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Cathycavy
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 aug 2018 11:24

Re: Kittens op tv meubel

Bericht door Cathycavy »

Hallo!

Ik dacht ik geef even een update over hoe het nu gaat.

We hebben een stuk karton tegen 1 zijde van het tv meubel gezet, daar speelden ze het meest met kabels/controllers en afstandsbedieningen. Dat helpt heel goed, bedankt voor de tip!

Verder zijn we gewoon geduldig geweest en ze er elke keer als ze erop gingen eraf gehaald.

We hebben ook een extra krabplank neergelegd voor het tvmeubel en een nog mandje waar ze helemaal in kunnen kruipen. Sindsdien zijn ze daar mee bezig en vinden ze het tvmeubel helemaal niet meer interessant!

Het huis ligt inmiddels helemaal vol met speelgoed/mandjes/tunnels, maar dat heb ik er graag voor over als ik ze zo zoet zie spelen :-D
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kittens op tv meubel

Bericht door Dinky »

Wat een fijne update :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: Kittens op tv meubel

Bericht door R1ck »

Als Nika ergens opklimt waar ze niet op mag komen (zijn niet zoveel plekken), dan is dat meestal nieuwsgierigheid of aandacht trekken. Ik pak haar dan op en zet haar in de krabpaal. Daarna negeer ik haar ook even en laat ik haar waar ze is. Mijn gedachte is dat ik haar dan een alternatief aanbied, zonder direct te belonen.

Ik heb voor de grap een camera geïnstalleerd en direct nadat ik naar bed ga, loopt ze nog eventjes over alle plaatsen heen waar ze normaal niet mag komen (ze doet verder niets) en kruipt dan lekker in de hangmat bovenin de grabpaal die voor het raam staat. Bijna alsof ze wil zeggen: lekker puh! Dit deed ze elke avond, maar het lijkt minder te worden. Als ik erbij ben, doet ze het al lang niet meer. Maar dat is het nadeel van wegzetten. Ze associeert haar gedrag met mijn aanwezigheid in plaats van het gedrag zelf.

Daarom laat ik haar in de avond ook gewoon lopen. Als ik de kamer in loop, zit ze me toch schijnheilig op de grond aan te kijken van "wat kom jij hier doen", dus dan valt er weinig meer te zeggen. Hopelijk leert ze dat ze het van mij niet mag en door er in mijn afwezigheid wel langs te lopen, dat ze langzaam leert dat er veel interessantere dingen voor haar in huis zijn.

Het lijkt langzaam te werken, maar het kost vast tijd... en de puberteit moet nog komen!
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Plaats reactie