Wat te doen met onzindelijke poes

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
ShannaJ
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 sep 2018 10:11

Wat te doen met onzindelijke poes

Bericht door ShannaJ »

Wij zitten momenteel met de handen in het haar, want ''wegdoen'' lijkt zo'n beetje de enige overgebleven optie..

Ik zal proberen het verhaal zo beknopt mogelijk te vertellen.

Wij hebben al ruim 7 jaar onze 2 poezen. Het zijn 2 zusjes van nu dus 7 die ook beiden zijn gesteriliseerd. Wij hebben ze altijd binnen gehouden omdat we niet willen dat ze op welke manier dan ook overlast zouden veroorzaken, zo ook nu. Sinds april zijn wij verhuisd naar een lekkere ruime woning met garage. Deze garage heeft echter een kale betonnen vloer, dus absorbeert de urine helaas erg goed. In deze wijk loopt een jonge poes of kater rond, die aan de buitenkant (misschien omdat onze poesjes ook in de garage komen?) tegen de garagedeur aan plast wat resulteert in dat 1 van onze poezen dat nu ook aan de binnenkant doet. En omdat daar niks ligt qua vloerbedekking trekt die plas elke keer opnieuw het beton in, voordat die stank weg is duurt dat wel even.. -O-

We hebben al van alles geprobeerd, namelijk;
- Poes en urine laten controleren, ze doet het waarschijnlijk door stress van de verhuizing/ geur van de vreemde kat en om haar territorium te markeren, we kregen een soort antibiotica mee voor stressvolle periodes, dit zou het gedrag moeten stoppen.
- Azijn over de urineplekken gooien om de eiwitten af te laten breken.
- Biotex(sopje) over de urineplekken strooien om de eiwitten af te laten breken.
- Anti urine geur spray speciaal van de dierenwinkel om de eiwittten af te laten breken.
- Schone kattenbak op de plek neerzetten.
- Voeren op de plasplek.
- Diverse soorten kattenbakvulling.
- Diverse soorten voer.
- Feliwayspray op de plek sprayen, meerdere keren per dag, zowel binnen als buiten.
- Keepoff spray binnen sprayen.
- Laminaat neerleggen, zuigt ook de urine zo lekker op..
- Aluminium folie en vershoudfolie neerleggen, ze plaste over allebei..
- Kattenschrik buiten neergooien (resultaat; hele straat stonk naar knoflook, die vervolgens ook nog ondergepist werd).
En waarschijnlijk vergeet ik nog wat dingen..

We hebben de kattenbakken al vanaf het begin in de garage gehad, eerst in hun vertrouwde kattenbak-kast, nu bij de garagedeur. Ik zit ook niet weer te wachten op een kattenbak in de gang of woonkamer, er zit ook een kattenluikje in de tussendeur die niet dicht kan, dus de garage afsluiten is geen optie. In ons oude huis was de bank een plek waar ze ging plassen als er in de tuin allemaal andere katten rondliepen, dus ik zit er echt niet op te springen dat ze dat hier ook gaat doen als ik de garage onbereikbaar maak.. Voor mijn gevoel verplaats ik dan het probleem, en dan is de garage een betere plek om dit te hebben dan elders in het huis.

Mijn vriend is er op dit moment helemaal klaar mee, die ziet de poesjes liever gisteren gaan dan vandaag, en ik moet zeggen, na de zoveelste plas binnen en buiten begint de moed mij ook in de schoenen te zakken.. %)

Ons huis heeft nu bij binnenkomst/ als je ervoor staat al een enorme kattenpis-walm, vooral als het zonnetje erop schijnt nadat het nat is geweest, en ik weet niet wat we verder nog kunnen doen..
Persoonlijk denk ik op dit moment zelfs dat we er nooit vanaf gaan komen zolang de buurtkat niet stopt, en ik denk dat de buurtkat niet stopt zolang onze poezen hier wonen.
Ik heb tot op heden nog niet kunnen achterhalen van wie de buurtkat is, dus de eigenaren nog niet kunnen aanspreken/ vragen of hun poes of kat al gesteriliseerd/ gecastreerd is.

Wat zouden wij nog meer kunnen doen om dit gedrag te doorbreken/ stoppen? Of is het wegdoen van onze poesjes echt de enige overgebleven optie? -O-
En wat zou ik nog meer tegen de urinestank kunnen doen?

Dit zijn onze monsters;

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wat te doen met onzindelijke poes

Bericht door Rik »

Welkom op het forum met je schatjes (en plasprobleem).

Weg doen is natuurlijk geen optie. Of... als het wel in je gedachte komt is het misschien beter om ze weg te doen :???:

De enige optie lijkt mij het stoppen van de buitenkat (met e.v. daarna nog een tijdje de Feliway in eigen huis).

Ik weet niet hoe de buitensituatie is maar kun je er niet voor zorgen dat die kat niet meer op jullie gebied komt? Tuin afzetten. En anders schrikapparaten neerzetten. Knoflook of ander chemisch spul werkt denk ik niet maar een luchtblaasapparaat of zelfs sprinkler op bewegingssensor doet volgens mij wonderen (en is meestal maar tijdelijk nodig). In de laatste paar afleveringen van My Cat From Hell zijn vreemde buitenkatten i.c.m. binnenplassen al meerdere keren langsgekomen en zolang je vreemde buitenkatten hebt, zul je tegen dit probleem blijven vechten.

Voor zolang deze nog te zien is op Youtube (want de andere verdwijnen redelijk snel):
(Dit zijn even drie afleveringen waar plasproblemen zijn met als oorzaak buitenkatten)
(Bekijk of download ze snel want ik weet niet hoe lang ze op youtube zichtbaar blijven)





Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Wat te doen met onzindelijke poes

Bericht door nellebel »

ik zou mijn katten niet weg doen omdat ze last hebben van andermans kat. je katten zijn dus erg stress gevoelig voor anderen katten die in hun territorium komen. zou zoals rik beschreef vooral kijken hoe je die andere kat bij jullie uit de buurt kunt houden. wij hebben het ook gehad met onze kat nellie die tegen de achterdeur pieste omdat de buurtkatten in onze achtertuin zaten. wij hebben de achtertuin afgesloten en aan de voorkant rolluiken geplaatst. de katten gingen namelijk ook s'nachts gezellig op de vensterbank zitten kijken naar binnen waar onze nellie helemaal gek van werd. daarna was er niets meer aan de hand. jullie katjes voelen zich nu niet veilig in hun huisje en markeren daarom.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Wat te doen met onzindelijke poes

Bericht door Zotvanpoezen »

Wat je zeker ook niet mag doen is je poesjes straffen. Dat geeft hen nog meer stress. Bovendien vind een kat het heel normaal om zijn territorium af te bakenen met urine. Azijn is ook geen goede manier om urinegeur te verwijderen. Het spoort de katten juist aan om op die plek te plassen. Het beste is inderdaad biotex, daarna goed naspoelen, en tenslotte als alles goed droog is ontsmettingsalcohol over doen. Er bestaat ook nog een soort kattenbakvulling dat ook geuren uit beton absorbeert. Maar dan moet die plaats natuurlijk tijdelijk onbereikbaar voor de poezen zijn. Anders denken ze dat ze daar mogen plassen. Ik ben de naam vergeten, maar ik kan het even opzoeken als je wil. Ik gebruik douchegel met vanillegeur op oppervlakken waar er gesproeid geweest is na een bezoekje van een vreemde kat. Dat neemt de geur ook weg. Natuurlijk eerst biotex, dan spoelen, dan wassen met veel vanilledouchegel, weer spoelen, drogen en dan de ontsmettingsalcohol. Je kunt ook hulp aan een goede gedragstherapeut vragen. Succes.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Wat te doen met onzindelijke poes

Bericht door pinguin »

Is de urine ook na de verhuizing na gekeken een verhuizing kan een trigger zijn voor blaas problemen.

Ben bang dat als dit gedrags matig os het misschien beter is een gedrags deskundige in te schakelen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
ShannaJ
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 sep 2018 10:11

Re: Wat te doen met onzindelijke poes

Bericht door ShannaJ »

Urine is meermaals onderzocht, het is ook maar 1 poes die het buiten de bak doet (de minst dominante van de 2). Ook echt als reactie op de buitenkat lijkt het, want soms gaat het dagen goed en soms plast ze meermaals per dag buiten de bak. Het plaatsen van een bak vlakbij de plasplek heeft wel een positieve uitwerking, maar toch doet ze het soms ook vlak voor de bak..

Ontsmettingsalcohol heb ik zo niet in jerrycan, eens kijken waar ik dat kan kopen!

Helaas kan ik de garagedeur niet onbereikbaar maken voor vreemde katten, de garage grenst direct aan de straat en wordt meermaals per dag gebruikt ook door onszelf, onze hond en dochter met haar vriendinnen. Een stroomdraadje o.i.d. is helaas geen optie dus.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wat te doen met onzindelijke poes

Bericht door Rik »

Een blaasbus of sprinkler kun je natuurlijk, naast bewegingsmelder, ook op afstandbediening zetten om deze uit te schakelen. Er zal echt wat aan die kat gedaan moeten worden.

Ergens heb ik ook het gevoel dat een vangkooi hier ook geoorloofd is. Het mag niet jouw probleem zijn dat iemands kat bij jou zorgt voor wildplassen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Wat te doen met onzindelijke poes

Bericht door Zotvanpoezen »

De ontsmettingsalcohol koop ik gewoon in een warenhuis. Op kleine oppervlakten doe ik het puur, op grote oppervlakten kun je het wat aanlengen met water. Voor zover ik weet bestaat het niet in jerrycans. Verder raad ik je aan om je poezen veel afleiding te geven door bv te spelen. Speltherapie bevordert het zelfvertrouwen van je poezels. Het is ook aan te raden ze buiten te laten. Zelfvertrouwen is heel belangrijk voor poezen. Wacht niet te lang om een goede gedragsdeskundige te raadplegen. Gebruik ook verschillende kattenbakken, met zo fijn mogelijk grit zonder geurtjes.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Wat te doen met onzindelijke poes

Bericht door Zotvanpoezen »

Vergeten te zeggen dat die bakken altijd proper moeten zijn. Dat het de minst assertieve poes is dat naast de bak plast, betekent dat ze dit niet doet om haar territorium te verdedigen, maar dat ze dit doet door stress.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
ShannaJ
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 sep 2018 10:11

Re: Wat te doen met onzindelijke poes

Bericht door ShannaJ »

We hebben inderdaad verschillende bakken, met klep en zonder klep, in een kast verstopt en naast de plasplek staan. De bakken zijn inderdaad goed schoon met een dikke laag fijn grit (biocats diamond). Gisteravond nog de hele bak verschoond, vanmorgen lag er weer een plas binnen voor de deur..

Buiten laten willen we bewust niet, omdat we niet willen dat anderen overlast ervaren van onze katten. Zelf hebben we ook overlast van andermans katten, en mn schoonouders hebben een brutale buurpoes die zelfs bij hun in huis op bed gaat liggen en buiten de vijver leeg vist, dit willen wij absoluut niet met onze katten. Wij wilden poesjes, daar hoeft de rest niet van ''mee te genieten''.
ShannaJ
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 sep 2018 10:11

Re: Wat te doen met onzindelijke poes

Bericht door ShannaJ »

Ik heb nu even alle 3 de filmpjes bekeken, en zie eigenlijk bij elke terug komen dat zo'n blaas-apparaat buiten wel degelijk effectief is. Dat is wel het proberen waard dus!
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Wat te doen met onzindelijke poes

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik heb ondertussen het soort kattenbakvulling gevonden dat de geurtjes uit beton verwijdert. Dit strooisel bevat zeoliet en zou heel doeltreffend zijn. Het spul lang genoeg laten liggen. Indien nodig enkele keren herhalen. De plaats moet wel goed eerst goed gereinigd zijn en afgeschermd worden voor je poezen omdat ze anders zullen denken dat ze een nieuwe kattenbak hebben. Een kat die trouwens plast op plaatsen waar het niet mag is eigenlijk ongelukkig omdat ze om 1 of andere reden stresst. In jouw geval is het waarschijnlijk de overvloed van enge katten buiten. Ik vrees dat indien de andere katten blijven rondhangen, elke gedragstherapeut je zal adviseren jouw poes bij iemand te plaatsen waar het veel rustiger is en waar ze buiten kan.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Wat te doen met onzindelijke poes

Bericht door Fotokonijn »

Als er geen blaasgruis in de urine wordt gevonden, kan het zijn dat dat stadium nog niet bereikt is, maar dat ze een blaasontsteking heeft.
Is daar naar gekeken?
Ik heb het me een van de tijgers van de vereniging gehad.
De bak stond een halve meter verder, maar ze plaste tegen de voerbak.
Een kuurtje Metacam deed wonderen.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
ShannaJ
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 sep 2018 10:11

Re: Wat te doen met onzindelijke poes

Bericht door ShannaJ »

Haar urine is al meermaals bekeken inderdaad, is het eerste wat ik laat doen als ze weer een tijdje extreem plast.

Nu ging het weer een ruime week goed, nu liggen er nu weer 2 plassen (1 binnen en 1 buiten). Ik wordt er echt niet goed van..

Had ik de garagedeur moeilijker gemaakt voor de buurtkat, staat hij vervolgens bij de voordeur naar binnen te loeren! En de voordeur zit in een soort nisje, dus dan lijkt het haast alsof hij al in huis staat. Ik kreeg er zelf al de kriebels van, laat staan hoe de poesjes het moeten vinden.. Gelukkig hebben die dit niet gezien, maar dit is wel precies waar ik bang voor was dat zou gebeuren..
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wat te doen met onzindelijke poes

Bericht door Rik »

Ja, zelfs als ze het niet zien, kunnen ze het nog voelen. Dat zie je ook door een dichte garagedeur. Het feit dat er al katten voir langs kunnen lopen kan al foute boel zijn.

"Fijn" hè, mensen die hun katten vrij buiten laten lopen :(
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie