Kitten hoge rug en diarree

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
NBVT
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 aug 2018 18:10

Kitten hoge rug en diarree

Bericht door NBVT »

Hallo allemaal,

Ik lees al een jaar mee op dit forum en heb tot nu toe altijd een antwoord kunnen vinden op mijn vragen. Echter nu heb ik geen idee wat er met mijn kitten aan de hand is.

achtergrond:
5 weken geleden heb ik een kitten opgehaald uit het asiel. Hij is opgegroeid met zijn zusjes bij een gastgezin nadat hij met 2 weken zonder moeder op straat is gevonden. Met 10 weken is hij bij mij gekomen maar in de auto onderweg naar huis begon hij al over te geven. Die dag heeft hij 8 keer overgegeven. Hij at en dronk ook niet dus ik heb hem met een spuitje water in zijn bekje gespoten en dit vond hij prima. De dag erna ging dat al beter en wilde hij wel wat eten en drinken. Ik heb hem gewogen en verder leek het weer beter te gaan. Een aantal dagen later woog ik hem nogmaals en toen was hij niet aangekomen maar afgevallen dus heb ik de dierenarts van het asiel gebeld. Ik ben langsgegaan met mijn kitten en ze dacht aan een maag/darminfectie want daar hadden meer kittens in het asiel last van. Hij heeft 8 dagen antibiotica gehad en moest RC gastro intestinal eten. Daarna had hij geen last meer. Twee weken geleden ben ik met hem voor de tweede inenting geweest en heb hem weer ontwormd. Hij is al eerder gecastreerd.

Wat ik nu merk is dat hij nog altijd wat diarree heeft. eerst normale ontlasting maar het laatste beetje is altijd diarree. Twee keer per dag. Ik heb de dierenarts hierover gebeld en die gaf af dat ik weer terug moest op dat RC gastro voer. Dit heb ik nu gedaan maar nu zie ik hem de laatste paar dagen telkens met een bolle rug lopen. Verder is hij goed actief, speelt veel met mijn andere poes en is met 15 weken 2050 gram. Hij maakt geen zieke indruk. Hij mauwt de hele dag om eten maar krijgt wat staat aangegeven op de verpakking of net iets meer. Ik vind hem er redelijk mager uitzien. Verder spint hij heel veel en hard. Ik heb ooit gehoord dat dit ook kan komen door pijn.

Iemand enig idee wat dit kan zijn en wat ik kan doen? Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten hoge rug en diarree

Bericht door Rik »

Wat de bolle rug is zou ik ook niet weten. Je weet zeker dat dat niet soms is en dat hij in een speelse bui is?

Verder heeft hij een prima gewicht voor 15 weken. Dat hij niet aankwam in de eerste week is ook niet erg. Dat komt ook van alle stress (en dus ook overgeven).

Ik heb even gekeken naar de ingredienten van RC gastro intestinal. Brrrr :shock:
rijst, gevogeltemeel, dierlijk vet, maisbindmiddelvoer, lignocellulose, tarwebindmiddelvoer, dierlijk eiwit (gehydrolyseerd), mineraalstoffen, ei gedroogd, bietendroogsnijdsel, visolie, gist, sojaolie, fructo-oligosaccharide, psyllium (hulzen en zaden), gisthydrolysaat (bron voor mannan-oligosaccharide), afrikaantjesbloesemmeel.
Als eerste ingrediënt rijst? Yakkes. Dat is toch geen voer voor een opgroeiende kitten? Ik weet niet wat je hem daarna nog gegeven hebt? Ik heb het sowieso al niet zo op met brokjes (veel troep die de katten niet nodig hebben). Je kunt het beste een kwalitatief goede (e.v. kitten) brok geven met hoog vleesgehalte. Verder zou een kitten onbeperkt mogen eten en hoef je dus niet de zak-indicatie aan te houden. Maar met 2kg is hij op 15 weken wel al goed op gewicht maar je moet per week goed in de gaten houden dat hij >100gr per week aan blijft komen. (Hier bij Bono was dat zelfs 200-300gr per week)

Op welk voer zat hij in het asiel? Welk voer ben je hem na de RC gastro gaan geven?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Figgy de knappe kat
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 aug 2018 14:01

Re: Kitten hoge rug en diarree

Bericht door Figgy de knappe kat »

een kitten zou toch onbeperkt moeten kunnen eten, juist omdat hij opgroeit en alle bouwstoffen nodig heeft om te groeien.

Zelf ben ik ook geen voorstander van RC, zit veel troep in hun voer.

Heb je al een graanvrije brok geprobeerd? Bijvoorbeeld Specific of Nutrivet, deze merken zijn hoogwaardig en hebben kitten brokjes.

De bolle, hoge rug komt mij ook niet bekend voor.

Groetjes
Plaats reactie