Kan een kat op een stompje lopen? Prothese bij katten?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
diane1971
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 aug 2018 13:21

Kan een kat op een stompje lopen? Prothese bij katten?

Bericht door diane1971 »

Bij onze kat zijn de teentjes van een achterpootje geamputeerd na een aanrijding. Het stompje is nog aan het genezen.
De meningen van de dierenartsen zijn verdeeld.
Wij zitten met een paar vragen.

Chirurg stelt na heling een prothese voor, het bedrijf die ze maakt zegt dat het niet gaat bij katten. Iemand ervaring?

Binnen de pratijk van onze eigen dierenarts zijn de meningen ook verdeeld. De een zegt dat ze mettertijd op haar stompje kan lopen de ander adviseert een hoge pootamputatie. Wij zijn bang dat het stompje open blijft gaan. Iemand hier ervaring mee?

Alle informatie is welkom, we willen een zo goed mogelijke afweging maken.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kan een kat op een stompje lopen? Prothese bij katten?

Bericht door Rik »

Als alleen de teentjes geamputeerd zijn dan is een prothese toch niet mogelijk? Dat is de ruimte daarvoor toch te klein? Hoe hoog is er geamputeerd?

Ik heb er geen ervaring mee maar katten kunnen goed op drie poten overweg. Maar er zijn zeker protheses voor katten (zie Google).

Ik zou echt eerst kijken hoe het heelt en kijken hoe het stomje gebruikt wordt. Misschien dat ze de poot alleen gebruikt als ondersteuning en valt het opnieuw opgegaan mee.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
diane1971
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 aug 2018 13:21

Re: Kan een kat op een stompje lopen? Prothese bij katten?

Bericht door diane1971 »

Bedankt voor je reactie.

Volgens het prothesebedrijf is de anatomie van een kat niet geschikt voor een pootprothese, ook accepteert een kat het niet.

Voorlopig zijn alleen de teentjes eraf, wel is ze haar kussentje kwijt. Ze zit ondertussen al vier maanden in een bench met een dubbele kap om. Heling gaat erg langzaam. We rollen van het een in het ander. Eerst zou ze twee teentjes kunnen behouden, later bleken die toch niet goed meer te zijn. We willen graag dat ze het pootje kan behouden, maar zijn bang dat ze erg veel in de bench met en kap moet ivm verwondingen. We zijn dan ook erg benieuwd naar soortgelijke ervaringen.

De chirurg moet nog terugkoppelen waarom hij dit bedrijf heeft geadviseerd. Ben erg benieuwd, hij had er goede ervaringen mee zei hij. Waarschijnlijk alleen bij honden.

Als je links hebt naar bedrijven of ervaringen via google dan hoor ik ze graag. Ik kan weinig concreets vinden, op die kat met twee nieuwe achterpootjes in Engeland na. Het meeste wat ik kan vinden is protheses voor honden.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kan een kat op een stompje lopen? Prothese bij katten?

Bericht door Rik »

Bijvoorbeeld https://www.kamerdierenorthopedie.nl/ni ... chterpoten

Maar ik denk dat het voor katten inderdaad weinig tot vrijwel niet toegepast wordt omdat een kat zich wonderwel kan redden op drie poten. Ik denk dat het alleen zin heeft als het om twee geamputeerde achterpoten gaat. Hoe oud is ze?

Ik ben inderdaad benieuwd hoe de dierenarts die alleen de tenen geamputeerd heeft het vervolg ziet. Vaak wordt er inderdaad gelijk hoger geamputeerd zodat de kat zo snel mogelijk kan leren op drie poten rond te komen (wat ze meestal erg goed doen) en het stompje niet meer gebruikt wordt.

Nu is het dus bekijken hoe het stompje heelt en of ze dus dus minimaal gaat gebruiken (alleen voor balans en ondersteuning). Als ze hem meer gaat gebruiken is echt bescherming denk ik wel aan te raden (en dan dacht ik b.v. aan een lederen sok als ze daar accepteerd). En anders zou toch nog een hogere amputatie moeten volgen.

Ik denk dat als je je wat inleest over driepoters, je angst meer zal liggen bij de wijze van het gebruiken van de stomp (met alle eventuele problemen tot gevolg) dan dat ze bij volledige amputatie op driepoten verder zou moeten.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kan een kat op een stompje lopen? Prothese bij katten?

Bericht door pinguin »

4 maanden al in een bench . Is daar geen andere oplossing voor. Als een kat stress heeft geneest de wond ook niet goed.
Kan je niet een kamertje zo inrichten dat die verplicht rust neemt maar toch ook iets kan bewegen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
diane1971
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 aug 2018 13:21

Re: Kan een kat op een stompje lopen? Prothese bij katten?

Bericht door diane1971 »

We zijn van het een in het ander gerold. De dierenarts waar we 's avonds geweest zijn vertelde ons dat ze twee teentjes en het kussentje zou kunnen behouden. Het hele pootje lag open, we wisten dat het lang ging duren. Onze eigen dierenarts heeft de behandeling verder gedaan. Na twee maanden bleek dat de botjes van de andere teentjes los in het weefsel lagen. Toen is de rest geamputeerd, ook het kussentje was weg. En nu dus twee meningen binnen de praktijk. Ons gevoel is behouden maar niet tegen elke prijs. en dan bedoel ik qua welzijn, niet financieel.

De chirurg waar we geweest zijn stelt nu hij erachter is gekomen dat het bedrijf inderdaad geen katprotheses doet een blade runner voor. Krijgen een beetje het gevoel dat ze een proefkonijn mag zijn.

Als we dit van te voren hadden geweten hadden we het pootje gelijk laten amputeren.

Ze (bijna twee) is overigens erg gemakkelijk, er is 24 uur per dag iemand thuis, 's nachts slaapt er iemand naast haar en de kap is in ons bijzijn zeer regelmatig af. Ze is dan heerlijk speels. Bak gaat er alleen in als het nodig is, het is trouwens geen kleine bench.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kan een kat op een stompje lopen? Prothese bij katten?

Bericht door castratenkoor »

Ik denk eerlijk gezegd niet dat een kat een prothese of blade runner accepteert. Daarmee willen ze maar één ding - en dat is af met dat ding wat daar niet hoort. daar ga je de kat geen plezier mee doen, ik voorzie dat dat een lijdensweg wordt. Eigenlijk lijkt mij amputatie de beste optie. Katten kunnen prima op 3 pootjes leven. Als de poot eraan blijft wordt die hoogstwaarschijnlijk in mum van tijd stuk gelopen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kan een kat op een stompje lopen? Prothese bij katten?

Bericht door Dinky »

Ik vrees dat wanneer er een pootje achterblijft deze inderdaad door wrijving snel open kan gaan. Ik weet dat ze bij villa vacht bij de half verlamde katjes speciale broekjes hebben tegen schuurplekken. Geen idee of zoiets bestaat voor een poot.

Er zijn wel meerdere voorbeelden geweest op het forum van complete pootamputaties waarbij de kat rustig op 3 poten verder leefde.

Lastige situatie waar je nu in zit.....
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
diane1971
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 aug 2018 13:21

Re: Kan een kat op een stompje lopen? Prothese bij katten?

Bericht door diane1971 »

We hebben toch besloten voor een hoge pootamputatie. Ook het bedrijf wat rik noemde had geen succeservaringen. Ze wilden het wel proberen. We waren erg bang dat die weg erg lang en zonder resultaat zou zijn. Dat wilden we haar niet aandoen, het heeft al lang genoeg geduurd.
Gisteren is het pootje geamputeerd. Het valt me mee, ze loopt er aardig op. Duimen dat het vanaf nu alleen nog maar beter wordt.

Ik wil jullie allemaal heel hartelijk bedanken voor het meedenken, super!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kan een kat op een stompje lopen? Prothese bij katten?

Bericht door Rik »

Als geen enkel bedrijf er goede ervaringen mee heeft lijkt me dit inderdaad het beste. Zoals gezegd kan een kat, zeker als deze jong is, zich zeer goed aanpassen aan drie poten. En dan is de achterpoot volgens mij het makkelijkste.

Fijn dat ze nu al aardig goed loopt. Dat zal alleen maar beter worden. Het is natuurlijk niet iets wat je voor ogen had voor je jonge kat maar hopelijk raast ze snel weer het huis door.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kan een kat op een stompje lopen? Prothese bij katten?

Bericht door Dinky »

Fijn dat het voor nu positief lijkt!
Sterkte met wennen aan je driepoot, meestal heeft het personeel er meer moeite mee dan de kat ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie