Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Britse Langhaar 1995
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jul 2018 14:14

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Britse Langhaar 1995 »

Bedankt voor alle reacties! Goed om te weten, dan weet ik in ieder geval dat het niet vreemd is dat de stamboom nog even achtergehouden wordt. Nog ter verduidelijking, ik snap dat er veel bij een nestje komt kijken. Zo bedoelde ik het niet haha. Het is meer zo definitief, het duurt nog lang voordat een nestje überhaupt zou kunnen en dan voelt het zo definitief. Maar het is mij helemaal duidelijk. Bedankt!!
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door KleinDraakje »

Britse Langhaar 1995 schreef: 18 jul 2018 17:33 Bedankt voor alle reacties! Goed om te weten, dan weet ik in ieder geval dat het niet vreemd is dat de stamboom nog even achtergehouden wordt. Nog ter verduidelijking, ik snap dat er veel bij een nestje komt kijken. Zo bedoelde ik het niet haha. Het is meer zo definitief, het duurt nog lang voordat een nestje überhaupt zou kunnen en dan voelt het zo definitief. Maar het is mij helemaal duidelijk. Bedankt!!
Voor een poes duurt het niet lang, ze kán rond de 6 maanden al krols worden en die hormonen eisen een flinke tol op haar lichaam. Als je vanuit jouw perspectief een nestje past rond twee jaar zou willen dan moet je daar rekening mee houden. De ene poes wordt om de week krols, de ander een keer in de zoveel maanden. En dat is echt zwaar en niet aan te raden om bv 2 jaar aan te kijken 🙂
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Siris »

Rik schreef: 18 jul 2018 10:28 Stamboom wordt alleen achtergehouden als de kopers zich niet aan het contract houden. Anders is het gewoon tijdelijk. Op moment van castratie wordt het contract voldaan en wordt de stamboom uitgereikt. Op zich lijkt me dat geen probleem (als het ook in het contract zo staat).
Je mag nooit en ten nimmer een stamboom achterhouden, want weet de cattery van te voren dat koper zich niet
aan het contract houdt, nee dus. Ik heb het ook eens nagevraagd, het mag gewoon weg niet. Van de vereniging
uit mag het niet. Het is aan de ene kant begrijpelijk, maar ook wel een soort van wantrouwen naar de koper toe.
Daarbij wie zegt dat je ze dan alsnog krijgt, en hebben ze dan überhaupt wel een stamboom. Stamboom hoort bij de prijs en afgeleverd te worden, je hebt er voor betaald dus heb je er recht op.

In contract kun je vastleggen dat je binnen zoveel maanden je kat moet castreren en een bewijs moet op sturen, en als dat niet gebeurt alle garantie komen te vervallen. Of wat ik al eerder gezegd hebt castratie kosten bij de prijs en dat krijg je
terug als je de kat castreert.

Britse Langhaar 1995 schreef: 18 jul 2018 17:33 Bedankt voor alle reacties! Goed om te weten, dan weet ik in ieder geval dat het niet vreemd is dat de stamboom nog even achtergehouden wordt. Nog ter verduidelijking, ik snap dat er veel bij een nestje komt kijken. Zo bedoelde ik het niet haha. Het is meer zo definitief, het duurt nog lang voordat een nestje überhaupt zou kunnen en dan voelt het zo definitief. Maar het is mij helemaal duidelijk. Bedankt!!
Begrijpelijk is iets heel anders dan het mag.

Ik heb zelf al 9 jaar raskatten en het eens nagevraagd.

Persoonlijk zou ik naar een andere fokker gaan. Ook al heb ik totaal geen fok intenties.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Rik »

Siris schreef: 18 jul 2018 20:14 Of wat ik al eerder gezegd hebt castratie kosten bij de prijs en dat krijg je terug als je de kat castreert.
Puur alleen de castratiekosten bij de prijs tellen en teruggeven bij bewijs gaat volgens mij ook niet werken. Het geeft n.l. helemaal geen incentive voor mensen die d'r niets om geven. Waarom zou ze dan laten castreren? Ze schieten er niets mee op. Ze moeten de castratie betalen en krijgen die kosten terug. Ze schieten er dus €0 mee op (en moeten wel de moeite doen).

Doe dan 2x castratiekosten (b.v. €200 of €300) bij de prijs. Of reken de prijs voor een fokpoes. En geeft dan het extra betaalde geld terug als er bewijs is van castratie. Dan zullen de mensen het wel laten doen want anders is het hun wel te duur.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Siris »

Rik schreef: 18 jul 2018 20:46 Puur alleen de castratiekosten bij de prijs tellen en teruggeven bij bewijs gaat volgens mij ook niet werken. Het geeft n.l. helemaal geen incentive voor mensen die d'r niets om geven. Waarom zou ze dan laten castreren? Ze schieten er niets mee op. Ze moeten de castratie betalen en krijgen die kosten terug. Ze schieten er dus €0 mee op (en moeten wel de moeite doen).

Doe dan 2x castratiekosten (b.v. €200 of €300) bij de prijs. Of reken de prijs voor een fokpoes. En geeft dan het extra betaalde geld terug als er bewijs is van castratie. Dan zullen de mensen het wel laten doen want anders is het hun wel te duur.
Rik dat heeft wel degelijk zin, als jij als fokker een soort van garantie wil, en jij bent toch van plan je kat te castreren dan maakt het je de kosten niet uit, want je krijgt het dan toch terug. En als je slecht in de zin hebt dan krijg je de kosten niet terug, en vervallen alle garanties, dus als er iets is met je kat, kan je het ook vergeten. Mensen die het niet interesseren gaan echt niet meer betalen.

Zijn genoeg fokkers die het op deze manier doen, aangezien je dus echt niet het stamboom mag achterhouden,
Stamboom hoort bij het kitten.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Rik »

Dan quote ik even waardoor de discussie gestart is:
Britse Langhaar 1995 schreef: 17 jul 2018 14:22 Ik heb niet echt plannen voor een nestje, maar je weet nooit hoe de toekomst gaat lopen.
Denk je dan dat als de fokker €120 meer zou rekenen en de mensen moeten €120 voor castratie betalen, dat ze het dan zouden doen? Ik denk het niet. Want ze moeten moeite doen om de poes te laten castreren (afspraak en alles wat erbij komt) en ze schieten er niets mee op. En een nestje in de toekomst is niet meer mogelijk ("ach, misschien.... misschien...").

Misschien doen fokkers het wel zo maar voor mensen die er niets om geven (en die zijn er nogal wat), helpt dat dus niet. Als ze €200,- meer moesten betalen en dat krijgen ze terug (terwijl ze maar €120 aan castratie kwijt zijn) dan denken de mensen "O, ik krijg nog €80 netto terug". Dus bij de mensen die in dubio staan werkt dat dan wel. Mensen die kwaad in zin hebben helpt het natuurlijk nooit.

Ik heb het hier dus over die mensen die zeggen "maar je weet nooit hoe de toekomst gaat lopen". Niet over de mensen die toch van plan waren de castratie uit te laten voeren.

Maar ja... als fokkers het dus niet zo doen dan blijf je met de mensen zitten die de poes niet laten castreren (want je weet maar nooit).

Misschien zou een aanmerking op de stamboom (of registratie) een optie kunnen zijn "niet voor de fok" of "gezelschapsdier". Maar dan moet er sowieso strenger opgetreden worden op fok zonder stamboom. Nu heb je natuurlijk legio marktplaats nestjes, allemaal met stamboom, omdat ze het contract niet nageleefd hebben. En dat zijn er nogal wat. Waar komen die vandaan? Stamboom aanvragen zou dus niet mogelijk mogen zijn op een poes verkocht als gezelschapsdier.

Edit: O, ik zie trouwens dat het wel al mogelijk is om op de stamboom "fokverbod" te laten zetten. Dan is het ook niet mogelijk om een stamboom voor eventuele kittens aan te vragen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
RodeKaterHans
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 18 sep 2017 18:23

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door RodeKaterHans »

Ik begrijp nu dat het niet mag, maar ik had er persoonlijk geen moeite mee. Stamboom was aanwezig, ingezien, foto van gemaakt. In hoeverre het dan werkt, geen idee. Maar ik heb goed contact met de fokker en vind het prima zo.
Al is een regeling zoals in België misschien beter: kittens mogen alleen al ‘geholpen’ verkocht (met een aantal uitzonderingen, waaronder verkoop aan geregistreerde catteries). Vraag is hoe ze dat beleid controleren, maar het is een begin..
Groeten Ella
Hans (2017) & Bertje(2018)
Hans en Bertje
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door nellebel »

misschien mag het niet, maar ik zou het geen slechte optie vinden om het toch zo af te spreken. wantrouwen misschien vanuit de fokker, maar heel eerlijk...... ik denk regelmatig ook terecht. er zijn er een heleboel die op die manier op een goedkopere manier een fokpoes proberen te krijgen en zo de hele lijn kapot maken.
als jij je goed voelt bij deze fokker gewoon doen. ik hoor niets slecht over verzorging van de poesjes
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
PeterN
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 aug 2018 20:51

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door PeterN »

Hello All,

First of all, I apologize for using English here. This is just to avoid terrifying you with my terrible :) Dutch language.
But please feel free to answer in Dutch if you wish, I can read it.

I'm not very new in The Netherlands and I already was a cat owner many years ago in other country but now my family plans to get a new experience in NL - a new member, a Maine Coon kitten.

I read quite a lot how to choose a cat etc, but I still have some questions: is there a appropriate way to check reputation of a cattery? I.e. ask corresponding club or something else?

For instance we were almost ready to go to look some kittens to a Maine Coon cattery nearby but... we found that some images on their website were photoshopped to remove some marks (I believe) at the cat's eye corners.
So I believe I really may need to find a reliable cattery...

Could you please advice me?

Bedankt! :)
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door KiwiNL »

You can check if they are a member of a breeders association. There are several, see http://mainecoon.nl/kattenverenigingen-en-rasclubs.
Bowie & Floyd (oktober 2017)
PeterN
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 aug 2018 20:51

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door PeterN »

KiwiNL, thank you for the reply and for the link! :)

Is a membership in some breeders association enough for the good reputation or is it still better to ask this association about their member?

P.S. Just came back from http://www.cfa.org/Shows/ShowSchedule/S ... 1Reg9.aspx - a relatively small cat show but with a couple of great maine coons there! :edance:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Rik »

You can also check out the following blogpages of our fellow forummember Vivianne (KleinDraakje). She has done a really good job describing the process.

https://vivianneyiwei.nl/katten/waar-vi ... e-cattery/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
PeterN
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 aug 2018 20:51

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door PeterN »

Rik, thanks for the good advice!
This is an useful manual but another article of the same author is also helpful for me - https://vivianneyiwei.nl/katten/waar-mo ... -uitzoekt/
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Dinky »

Lidmaatschap van een rasvereniging is geen garantie voor een goede fokker maar het geeft een goede indicatie. Bij problemen kan de rasvereniging mogelijk ook bemiddelen.
Daarnaast kan een bezoek aan de cattery een goed beeld geven van de daadwerkelijke situatie.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door KleinDraakje »

PeterN schreef: 11 aug 2018 21:12 Hello All,

First of all, I apologize for using English here. This is just to avoid terrifying you with my terrible :) Dutch language.
But please feel free to answer in Dutch if you wish, I can read it.

I'm not very new in The Netherlands and I already was a cat owner many years ago in other country but now my family plans to get a new experience in NL - a new member, a Maine Coon kitten.

I read quite a lot how to choose a cat etc, but I still have some questions: is there a appropriate way to check reputation of a cattery? I.e. ask corresponding club or something else?

For instance we were almost ready to go to look some kittens to a Maine Coon cattery nearby but... we found that some images on their website were photoshopped to remove some marks (I believe) at the cat's eye corners.
So I believe I really may need to find a reliable cattery...

Could you please advice me?

Bedankt! :)
Hi! I wrote an article about this, but I see it has already been linked by Rik 🙂 if you have questions feel free to send me a message!


Good luck!!
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Plaats reactie