Simba's diagnose Nierinsufficientië

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Hoi allemaal,

Ik schrijf dit bericht omdat ik echt niet meer weet wat te doen, probeer al weken ervaringen van anderen te lezen en te googlen maar zie door de bomen het bos niet meer.
Onze Simba had een aantal maanden geleden een versnelde schildklier, deze is nu onder controle met Felimazole 2 x 3,25 mg per dag. Ondertussen is haar broertje, Tijgertje ingeslapen na een lange strijd tegen z'n ontstekingen in z'n Bekkie. Wat een gemis, 15 jaar bij ons geweest en het ging zo vreselijk snel na de laatste prednison injectie dat we niets anders meer konden. Dit is nu 3 maanden geleden en Simba gaat sindsdien steeds slechter. Ik vermoedde al dat het haar nieren waren ivm het vele drinken en plassen. Maar Simba was gek op natvoer en nu spreken we van geluk als ze 1 of 2 blikjes nat per dag naar binnenkrijgen bij haar. Haar waarden zijn crea 162 maar ze had plots zweertjes in haar mond en haar adem stinkt erg, keelontsteking dacht de dag. Dus deze week antibiotica gegeven en metacam en ze at weer iets. Nierdieet moet ze echt niet (21 smaken geprobeerd) en droogvoer gaat al weken niet meer. Verder slaapt ze veel en lijkt nog steeds depressief.. ik geef haar nu almost nature, gourmet stukjes, waar ze maar zin in heeft, eet wat hapjes, likt wat vocht weg en dat was het.. Wat kan ik nog doen voor haar? Gaan we haar binnenkort ook verliezen? Wat kan ik voor haar komen wat goed voor haar is? Wil zo graag dat ze weer kan genieten zodat ze straks tevreden heen kan gaan, vind dit zo verdrietig voor haar.. help :(
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door ErikPhilippus »

In alle eerlijkheid: ik heb wel wat moeite om op dit bericht te reageren.... Flash back aan wat er gebeurde met Dalí, een kleine 3 jaar geleden.... viewtopic.php?f=56&t=30436

Dat jij door alle emoties moeite hebt om door de bomen het bos nog te zien kan ik begrijpen, maar dat een DA een nierpatientje antibiotica en metacam gaat geven vanwege stinkende adem en zweertjes in de mond - daar kan ik niet bij. Het is hier al in vele toonaarden gezegd: metacam geven aan een nierpatient is zowiezo niet goed (lees ook de bijsluiter!), maar de adem en zweertjes te interpreteren als keelontsteking? Ik weet niet wat het ureum-gehalte in Simba's bloed is, maar ik heb zo'n vermoeden dat het behoorlijk hoog is - als dat zo is, dan is dat zonder twijfel de oorzaak van de verschijnselen (inclusief haar 'depressiviteit'). Anderzijds valt haar creatinine-spiegel reuze mee, dus dat kan ik dan even niet goed rijmen.

Linksom of rechtsom: Simba moet veel extra vocht binnenkrijgen, minstens 100 ml/dag. De DA had beter een flink onderhuis infuus kunnen geven dan metacam :oops: Zoveel mogelijk laten drinken (heb je een drinkfontijntje?). Kan je water (of ander vocht) met een spuitje geven? En misschien vindt Simba het kookvocht van koolvis lekker - stuk koolvis even koken, beetje prakken, laten afkoelen tot lauw en het haar laten oplikken. Ik heb trouwens destijds Dalí weer op de rails gekregen door hem zelf vaak een onderhuids infuus te geven, want hij was ook misselijk en 'depressief' van de ureum.

Wellicht ten overvloede: ik zou direct stoppen met de 'medicijnen' (die ook nog eens de eetlust negatief beïnvloeden....). Mocht je de totale uitslag van de bloedanalyse hebben, zet dat hier maar neer. En is de urine van Simba onderzocht?

Sterkte, en knuffel voor Simba!
Erik
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door nellebel »

eens met erik, en geloof me....hij is (helaas voor hem) ervaringsdeskundige, dus ga maar op zijn ervaring af. metacam mee stoppen, is echt slecht voor haar nieren. en veel vocht, ik zou de DA vragen om uitgebreid bloed onderzoek te doen. alle nierfuncties (niet alleen crea) . dan kunnen ze ook zien of ze is uitgedroogd en aan het infuusje moet. natvoer eventueel flink aanlengen mat lauw water. zou er nu even bovenop zitten bij de DA voordat ze te hard achteruit gaat
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door ErikPhilippus »

Ik dacht: even kijken hoe het nu met Simba is - maar helaas geen reactie meer...

Ik zat nog wel te denken: als Simba zo slecht blijft eten (ten gevolge van nierfalen), zou je eens kunnen kijken wat er gebeurt als je de dosis Felimazole verminderd. Een beetje te snel werkende schildklier kan een gunstige uitwerking hebben op het nierfalen, en wie weet kan dat de eetlust een boost geven.

En om de eetlust te stimuleren, zou je ook kunnen denken aan Mirtazipine: 1/8 pilletje om de 2 dagen.
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Hoi allemaal,

Dankjulliewel voor alle reacties en moeite. Mijn telefoon was kapot dus kon jullie reacties nu pas lezen.
Even een update, na het lezen van de reactie van Erik, heb ik direct met de da gebeld, die overigens open staat voor suggesties en echt het beste over heeft met Simba, zit na 10tallen 'verkeerde' dierenartsen, nu jaren bij een betrokken fijne dierenarts. Maar hij gaf bij het geven van Metacam al aan dat we op 0,3 ipv 0,5 dus dosering aangepast op nierproblemen. De vlekjes in haar mond zijn nu na de antibiotica die zondag al voor het laatst was, nagenoeg weg. Maar ze eet nog met een scheef koppie naar rechts, vandaar dat de da metacam wilde doorzetten zodat ze bleef eten, want ze at eindelijk. Nu sinds Erik's bericht toch gestopt en met de da afgesproken om maandag/dinsdag weer contact te hebben hoe het gaat.
Nou ze eet weer wat beter sinds woensdag al. Maar alleen natvoer en vooral het vocht ervan en wat zachte stukjes. Maar je ziet haar toch aan 1 kant eten. Verder neemt ze wat hapjes en moet ik weer wat nieuws geven omdat ik vermoed dat ze die smaak associeert met pijn. En ik blijf aanbieden en ook koken voor haar, maar ook daarmee na een paar hapjes loopt ze weer weg.
Drinken doet ze, fontein heb ik, meerdere vormen waterbakjes overal. Gooi extra kookvocht over eten. Eetlust is nu goed, zonder extra medicatie. Sinds gisteren kwam ze plots de hele dag knuffelen, dat was zo lang geleden!! Dus ze lijkt wat op te knappen, maar we weten nog niet echt wat er aan de hand was, zou het dan toch de keelontsteking geweest zijn? Dit heeft ze een paar maanden geleden ook gehad incl hoesten, die hoestbuien waren echt heel eng. Dit is na de antibiotica toen overgegaan.

Haar waarden op een rijtje:

13 juli:
Glu 4,77
Crea 172
Urea 13
bun/crea 19
Tp 75
Alb 36
Glob 39
Alb/glob 0.9
Alt 45
Alkp 17
Na 168
K 4.0
Na/K 42
CI 121
Osm/calc 338

Eos was ook wat hoog 1.33. Verder is er nog een hele lijst met waarden, maar allemaal normaal ook. Urine is ook getest, die is ook verdund ofzo zeiden ze dus ook een teken van de nieren. Maar medicatie was nog niet nodig, wel dieetvoer en na de start van het nierdieet, werd ze nog teleurgestelder leek het wel en ze wilde maar niets dus ben snel overgestapt naar gewoon voer, om haar maar weer aan het eten te krijgen en toen werd ze langzaam weer ziek. Weet gewoon niet meer wat het is. Na het overlijden van Tijgertje is ze niet vrolijk te krijgen, al ben ik hoopvol na gisteren en vanochtend. Maar ze had wel overgegeven net, week geleden voor het laatst..
Sorry heb je verhaal nog niet goed kunnen lezen ivm tijdgebrek Erik, zal dat zeker binnenkort doen. Alles lijkt dit jaar mis te gaan om ons heen. Broertje ernstig ziek, schoonvader ernstig ziek, wij helemaal uitgeput.. zien even door de boven het bos niet meer en wil Simba niets tekort doen..
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Dinky »

Goed dat je bent gestopt met de metacam. Bijwerking van metacam is namelijk ook verminderde eetlust ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door ErikPhilippus »

Goed weer te horen hoe het met Simba is.
Kijkend naar de bloedwaardes, is er sprake van hooguit licht nierfalen, maar het gehalte ureum is niet hoog (zoals ik veronderstelde), en kan niet de oorzaak zijn van de slechte adem en de zweertjes in de bek. Dus mijn bedenkingen bij de diagnose van jouw DA moet ik terugnemen, waarschijnlijk is er toch iets niet OK in het bekje of de keel. Ik begrijp ook nu wel dat er wordt gekeken wat het effect is van metacam op het eetgedrag - en overigens goed dat de DA de dosering metacam heeft aangepast. Je zou ook kunnen overstappen op een meer nier-vriendelijke NSAID zoals Onsior.

Is er echt heel goed gekeken naar het gebit, vooral natuurlijk de kant waarmee ze niet eet? Bij twijfel misschien een X-Ray maken van de bek?

Ik zou me nu niet zo druk maken over al dan niet nierdieet geven, aangezien het wel meevalt met nierfalen. Ureum zit op de grens, creatinine is licht verhoogd - maar dat laatste kan ook komen door de schildklier. Dus ik zou haar lievelings-natvoer geven (iets met wit vlees, zoals kip zou het beste zijn) met een plens vocht en wat Ipakitine er doorheen. Of je mengt dat met nier-dieet natvoer ? (ik heb net voor Gaudí een 1:1 mengsel gemaakt van Gourmet Perle zalm met RC zalm nierdieet, met nog wat extra vocht - ging er redelijk goed in).

Het is me uit je verhaal niet duidelijk of Simba nu wel of niet goed aan het eten is. Als eten toch problematisch blijft, zou ik overwegen om Simba een klein beetje eetlust-opwekker te geven, zoals Mirtazipine. Overleg maar met je DA.

Sterkte in deze zware tijden, en knuffel voor Simba!
Groet,
Erik
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Dinky »

Het zou mij niet verbazen wanneer gebitsproblemen de oorzaak zijn van de licht verhoogde nierwaarden. Is daar al goed onderzoek naar gedaan?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Lieve allemaal,

Hartstikke bedankt voor alle reacties en hulp. Dat doet me goed:). Eetlust was tot donderdag een probleem, maar wonder boven wonder heeft ze nu dus absoluut wel trek, maar je ziet dat ze nog moeite heeft met stukjes, en omdat ze wel begint en daarna met nieuwe smaakjes almo nature toch voldoende eet, denk ik toch aan pijn, ook omdat ze rechts eet. Ik zie wat tandsteen op beide hoektanden en maandag weer kijken hoe haar mondje is, voordat ik de arts mail.
Die andere pijnstiller zal ik overleggen maandag en ook kijken hoe ze blijft eten, vandaag weer een goede dag :). Ze eet en knuffelt weer! Net als gisteren, wel overgegeven 1 x. Ik stuur jullie maandag weer een update.

Liefs van mij en Simba!
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door ErikPhilippus »

Fijn te horen dat het de goede kant opgaat met Simba!
Dinky schreef: 11 aug 2018 15:24 Het zou mij niet verbazen wanneer gebitsproblemen de oorzaak zijn van de licht verhoogde nierwaarden. Is daar al goed onderzoek naar gedaan?
Hier heeft Mirjam zeker een punt.... Had ik nog niet zo bij stil gestaan, maar daar kan zeker een verband tussen bestaan.
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Ik ga daar zeker naar kijken met da, bedankt Erik en Mirjam! Ik hou jullie op de hoogte!
Liefs van mij en Simba
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Rik »

Bowy had dat nasmakken met scheef koppie ook. Nét alsof ze gebitsproblemen had (wat de DA niet kon zien). Ik kreeg toen nét na de nierfaaldiagnose ook metacam mee :evil: Zo van, "we weten het niet, geef dit maar" (nog meer :evil:). Ik ben daar ook na twee dagen mee gestopt.

Uiteindelijk heeft ze het nog twee jaar vol gehouden zonder dat er gebitsproblemen geconstateerd zijn.

"Metacam dosering aanpassen op nierproblemen" bestaat niet. Nierprobleem is één van de indicaties waar metacam niet gebruikt moet worden volgens de bijsluiter. "Niet gebruiken" betekend niet "dosering aanpassen". Maar veel DAs zien dat niet zo en ze schrijven het zonder schromen gewoon voor.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Hi Rik,
Bedankt voor je reactie. Ook lastig zeg met Bowy, dan wist je dus nog niet waar dat scheve koppie aan lag. Even voor alle duidelijkheid, Metacam gaat er niet meer in. Vind ik ook een beetje vreemd, bedankt allemaal voor de waarschuwingen!

Update: heb vandaag de da weer gemaild en hij komt morgen om 12h thuis langs, zodat Simba even geen onnodige stress heeft van de rit, heeft hij bij Tijgertje ook gedaan, ben ik zo blij mee :).

Hierbij de mail, gekopieerd, last van stijve vingers door typen, de laptop is kapot dus doe alles op mn telefoon.

Hoi Jaap,

Ik was gestopt met Metacam nadat ik jou had gesproken. Ik merkte geen verschil met of zonder qua eetgedrag. Ze kauwt nog steeds met haar koppie naar links en ze lijkt eigenlijk voldoende eetlust te hebben maar ze begint te eten om vervolgens alleen het nat op te likken en weer weg te lopen. Ik voer haar daardoor wel 10tallen keren per dag zodat ze voldoende binnenkrijgt.
Maar dit deed ze ook met Metacam. Ik wil dan ook samen even overleggen over een pijnstiller (hoe sta jij tegenover het gebruik van een niervriendelijke nsaid zoals Onsior?), maar ook kijken naar De oorzaak. De dag dat wij belden begon ze ook eindelijk toenadering te zoeken, vooruitgang dus! helaas tot gisterenavond. Ze niest hier en daar wat weer sindsdien. En trekt zich iets meer terug. Ik heb in haar bekkie gekeken en geen vlekjes meer dus keelontsteking is geloof ik over. Maar ze lijkt dus toch pijn aan haar bekkie te hebben gezien haar eetgedrag. Plus heeft ze plots een heel vies rechteroor.
Wat nu? Zou jij haar bij ons thuis nog eens na kunnen kijken?

Ik hoor het graag, alvast bedankt!

Groetjes,
Esmeray

-------------
Morgen weer een update van mij na bezoek da. Slaap lekker allemaal :)

Groetjes,
Esmeray & Simba & Tijgertje ik moet hem er ook bijzetten omdat hij erg gemist wordt en voor altijd onderdeel van ons 'gezin' zal zijn..
Esmeray1983
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 jul 2018 16:22

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Esmeray1983 »

Update na bezoek da:

Ja ze heeft wat tandsteen en stinkt uit haar bekkie. De da schrok er niet van omdat het best meevalt en is het risico niet waard om haar onder narcose te behandelen. Dus gaan we het proberen met Onsior. Deze gaat hij vandaag bestellen, als dat niet voldoende werkt, misschien een eetlustopwekker erbij. Ook hij vond Simba er gezond uitzien en de keel ook. Goed alles nagekeken en we weten het dus even niet meer..zou ze nog zo in de rouw zijn om Tijgertje? Of heeft ze ondertussen dit eetgedrag al aangeleerd en zet ze dit ritme gewoon door omdat ze gewend is aan 10 x per dag voeren en geen brokjes meer? Ik weet het niet meer..
Vind het erg lastig..blijft een soort ingewikkelde puzzel met haar. Heb haar wel weer in laten enten omdat ik als vrijwilligers in het asiel werk en veel in contact kom met andere katten.
To be continued..
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Simba's diagnose Nierinsufficientië

Bericht door Dinky »

Je geeft aan een heel vies oor. Kan er sprake zijn van een oorontsteking die mogelijk voor pijn zorgt bij het kauwen? Heeft de DA daar ook naar gekeken? Mede omdat keel, neus en oor in nauwe verbinding staan met elkaar?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie