Plotse agressie

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Lisa2800
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 aug 2018 16:13

Plotse agressie

Bericht door Lisa2800 »

Hallo,

Ik heb vorig jaar een poes (7jaar) geadopteerd uit een asiel, die we Mrs. Flufferton hebben genoemd. Na ettelijke maanden wou mijn man graag een tweede kat en hebben we uit hetzelfde asiel een kater (10 jaar) geadopteerd, die we Duke hebben genoemd. De twee katten konden het best met elkaar vinden. Flufferton was van nature een schuwe kat en had niet graag dat Duke in haar buurt kwam, wat Duke leek te begrepen. Er is dus nooit agressie geweest tussen de twee en konden op een relatief kleine ruimte goed met elkaar samen leven.

Sinds kort zijn we verhuisd en hebben de poezen ook meer ruimte om rond te lopen. Aangezien ze goed overeen kwamen, hebben we ze samen vrij gelaten in het nieuwe huis. Duke had echter een paar gezondheidsproblemen, waarvoor hij ook geopereerd is. Bij een bloedafname hebben ze echter ook vastgesteld dat hij beginnend nierfalen heeft. Sinds deze vaststelling merk ik dat Duke soms plots naar Mrs. Flufferton kan schieten en haar aanvallen. We zien hier geen duidelijke rede voor zoals bijvoorbeeld in de buurt van het etensbakje van Duke komen. Ik weet niet goed of deze agressie te maken kan hebben met de verhuis, dat Duke misschien niet wil dat Flufferton haar geur verspreid in het nieuwe huis, of eventueel met zijn ziekte.

Ik heb al wat informatie opgezocht op het internet en heb beide katten nu geïsoleerd. Ik probeer ook zo veel mogelijk tijd met hen door te brengen zodat ze zich niet alleen voelen. Ik heb echter echt te doen met Duke, aangezien hij vaak tegen de deur krapt en plots kwaad kan blazen. Ik heb het gevoel dat hij hier dus ongelukkig is maar weet niet goed wat doen, omdat FLufferton steeds schuchter wordt, niet meer durft te eten en ik meerdere wondjes op haar hoofd en lichaam heb gevonden.

Zou iemand me alstublieft wat tips kunnen geven?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Plotse agressie

Bericht door Dinky »

Mogelijk dat Duke zich erg kwetsbaar voelt doordat hij zich niet lekker voelt en daardoor kiest voor de aanval al verdediging?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Lisa2800
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 aug 2018 16:13

Re: Plotse agressie

Bericht door Lisa2800 »

Bedankt voor je reactie! Dat is zeker mogelijk. Heb jij misschien een paar tips hoe ik hem meer op zijn gemak kan laten voelen?
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Plotse agressie

Bericht door KleinDraakje »

Ik hoor overeenkomsten met onze ex kater Aslan. Die had ook beginnende nierfalen, waarschijnlijk al voordat hij bij ons kwam uit het asiel.

In eerste instantie is het belangrijk om te weten dat agressie altijd ergens vandaan komt. Een kat is niet van natura agressief. Er zal altijd een reden zijn voor agressief gedrag.

Onze kater voelde zich heel vaak niet lekker. Heel vaak misselijk, last van zijn buik, onrustig etc. Hij had door het verhuizen ook veel stress. Dat uitte zich vooral in regelmatig uithalen naar ons, of bijten. We hebben medicatie, rustgevende middelen en nog veel meer gegeven. Aslan hebben we uiteindelijk moeten laten inslapen. Hij heeft de laatste dagen nog wel baad gehad bij Zylkene, een rustgevende poeder die je over wat natvoer kan doen. Misschien kan je dat proberen?
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Plaats reactie