Dikke buik

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fidji
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 aug 2018 16:05

Dikke buik

Bericht door Fidji »

Hallo allemaal! Na al enkele bezoekjes aan de da ben ik wat radeloos.

We hebben sinds korte tijd een britse korthaar, een schat van een poes!
Maar na een week, net nadat ze een ontwormingspilletje heeft gehad van bij de da, begon ze een dikke buik te krijgen. Toen ik naar de dierenarts belde, kreeg ik als antwoord: dat zal ze al voor dat pilletje hebben gehad. (Terwijl ik niet heb gezegd dat dat de reden wel zal zijn)
Naar aanleiding van de 'goede' hulp besloten andere da te zoeken.
Deze heeft antibiotica gegeven ed en het is een tijdje beter gegaan, maar nu komt het terug. Nu zegt hij ander voer, maar ze eet absoluut geen hills waardoor ik wat zenuwachtig word omdat ze elke dag minder eet en vandaag zelfs weigert het te eten.

Haar buik is dus dik. Je ziet het echt langs de zijkanten uitsteken als je van bovenaf kijkt. Het is niet echt hard, eerder zacht :-| en het wordt dikker als ze nog naar wc moet en als ze wat langer alleen zit.
Ook besloot ze een tijdje geleden te urineren in haar mandje en ze heeft het deze week opnieuw gedaan. Geen idee als het allemaal bij elkaar hoort..

Iemand die dit probleem ook heeft gehad? Tips?
Ze is voor de rest wel actief, speelt nog en lijkt geen ander probleem te hebben.
Alvast bedankt!
Fidji 28-03-2018 :cathappy: & Phantom 15-07-2018 :catani:
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Dikke buik

Bericht door castratenkoor »

Ik denk dat ik een echo van haar buik zou laten maken als het mijn poes was. Dit klinkt zorgelijk.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Dikke buik

Bericht door Rik »

Wat is er allemaal onderzocht? De belangrijkste vraag is dan of er foto's en echo's gemaakt zijn.

Ik ben natuurlijk geen DA maar zoals je het omschrijft kan het bijvoorbeeld een buikbreuk zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Fidji
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 aug 2018 16:05

Re: Dikke buik

Bericht door Fidji »

De da heeft enkel gevoeld en gezegd dat als ze na 2 weken nog altijd last heeft, ondanks het ander voer, dat hij foto's zou maken. Maar toen was ze nog goed buiten dan het buikje.

Vandaag is het na de middag bergafwaarts gegaan. Ze heeft welgeteld 10gram gegeten (enkel uit onze handen)van haar oud voer waar ze normaal van smult (royal canin) en vooral geslapen terwijl ze normaal actiever is.
Ik denk dat we morgen gewoon terug gaan, we maken ons ontzettend zorgen.
Fidji 28-03-2018 :cathappy: & Phantom 15-07-2018 :catani:
Gebruikersavatar
Fidji
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 aug 2018 16:05

Re: Dikke buik

Bericht door Fidji »

Rik schreef: 02 aug 2018 18:28 Wat is er allemaal onderzocht? De belangrijkste vraag is dan of er foto's en echo's gemaakt zijn.

Ik ben natuurlijk geen DA maar zoals je het omschrijft kan het bijvoorbeeld een buikbreuk zijn.
Hoe kan ze aan die buikbreuk geraakt zijn? Als het dat zou zijn natuurlijk
Fidji 28-03-2018 :cathappy: & Phantom 15-07-2018 :catani:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Dikke buik

Bericht door Rik »

Een buikbreuk is vergelijkbaar met een navelbreuk. De oorzaak kan aangeboren zijn maar ook komen na een castratie of operatie waarbij de buikwand open heeft gelegen (en misschien niet compleet dichtgeheeld is). Een breuk in de binnenwand van de buik waar de organen dan doorheen kunnen komen. Maar er zijn natuurlijk ook andere mogelijke oorzaken zoals tumoren. Alleen de progressie die jij beschrijft is wel erg snel dus hopelijk is het dat niet.

Zeker nu ze zo slecht (of niet) eet, lijkt me het direct laten doen van die onderzoeken wel verstandig. Zeker omdat je zegt dat het zoveel erger geworden is.

En dat je zei dat het dikker is als ze naar de bak moet of langer alleen is geweest, had ik het idee dat het misschien de organen zijn. (Hoewel ik wel zou verwachten dat een ervaren DA dat zou voelen)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Fidji
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 aug 2018 16:05

Re: Dikke buik

Bericht door Fidji »

Update: De DA vond het vreemd dat ze hill's niet wilt eten, zij zou een uitzondering omdat het normaal als smakelijk wordt ervaren. Toevallig?
Maar hij zei dat we moesten volhouden met het voer, anders moesten we langsgaan.
Ze eet alleszins meer, maar we geven nog altijd een beetje royal canin. We hebben wel opgemerkt dat als ze minder eet (dus minder RC) ze niet zo'n buik heeft. Zodra ze meer RC eet dat ze dikker wordt dus we gokken dat ze het niet zo goed verdraagt. Iemand ervaring mee?
Ze is ook terug heel speels en actief, maar dat is waarschijnlijk omdat ze terug eet :) ik denk dat de da niet zo tuk is op een scan.
Fidji 28-03-2018 :cathappy: & Phantom 15-07-2018 :catani:
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Dikke buik

Bericht door Dinky »

Je geeft gewone rc?
Anders zou je ook kunnen kijken hoe ze reageert op de tegenhanger van de hills brokken van het merk rc. Al heb ik zo het idee dat de da daar niet om zal staan springen omdat hij vast alleen hills verkoopt.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Dikke buik

Bericht door nellebel »

er bestaat meer als alleen rc of hills. hij zal zelf wel hills verkopen. alleen mijn eerste kat lustte hills, mijn katten erna allemaal niet.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
kittentjes

Re: Dikke buik

Bericht door kittentjes »

Die van mij lusten wel graag Hills maar als ik jou was zou ik inderdaad kijken naar een variant die ze wel lusten op internet.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Dikke buik

Bericht door Dinky »

Voor alle door dierenartsen voorgeschreven dieetvoeders staat hier een overzicht: https://voormijndier.nl/katten/dieetvoer ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Fidji
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 aug 2018 16:05

Re: Dikke buik

Bericht door Fidji »

Dinky schreef: 09 aug 2018 17:49 Voor alle door dierenartsen voorgeschreven dieetvoeders staat hier een overzicht: https://voormijndier.nl/katten/dieetvoer ;-)
Merci, ik ga hier eens op kijken!
Ja, we waren aan het kijken naar Carocroc geloof ik dat het noemt. Dit werd ons aangeraden door een vriendin met een gevoelige sphinx. De da kende het merk niet terwijl het toch ook van dezelfde prijsklasse is als hills, ook al vond hij hills van betere kwaliteit. Maar hij verkoopt het inderdaad dus ik snap dat hij pro is.

We geven rc british shorthair kitten ;-) kreeg ze ook in de Cattery
Fidji 28-03-2018 :cathappy: & Phantom 15-07-2018 :catani:
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Dikke buik

Bericht door Dinky »

Carocroc is niet speciaal dierenarts dieetvoer dus die staat niet op die site ;-) maar er is zoveel meer dan dierenarts dieetvoer, wanneer fidji het goed gaat doen op normaal verkrijgbaar voer dan is dat natuurlijk ook prima :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Fidji
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 aug 2018 16:05

Re: Dikke buik

Bericht door Fidji »

Om even een update te geven: alles is in orde!
Mevrouwtje is dus kieskeurig met haar eten, maar na het proberen van speciaal voer voor haar spijsvertering (na de site te hebben bekeken) doet ze het veel beter!
De buik is weg, ze eet terug goeie, normale porties en is heel actief.
Een gevoelig maagje dus :) bedankt voor alle hulp!
Fidji 28-03-2018 :cathappy: & Phantom 15-07-2018 :catani:
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Dikke buik

Bericht door Dinky »

Wat enorm fijn dat het nu weer goed gaat :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie