Kat met verlatingsangst?

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Suzysue
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 jul 2018 00:36

Kat met verlatingsangst?

Bericht door Suzysue »

Dag kattenliefhebbers, ik heb een vraag.
Mijn (gecastreerde) kater, Mr. Smee, een 5-jarige Europese korthaar, heeft wat apart gedrag vertoond in mijn afwezigheid.

Even een stukje context: ik heb hem als kitten van 10 weken oud gekocht en was vanaf dag 1 onafscheidelijk van hem. Ik zeg altijd dat hij 'het liefste katje ooit' is: ik kan hem oppakken, knuffelen, nageltjes knippen, wassen, met hem autorijden, alles. Hij heeft nog nooit gekrabt of gebeten, op een speels (zacht) kauwtje in mijn vingers na. Hij loopt altijd miauwend achter me aan, en bij dierenarts bezoeken kruipt hij strak tegen me aan bij vervelende behandelingen. 's nachts slaapt hij bij mij op de kamer en 's ochtends wordt ik knuffelend wakker gemaakt met kopjes tegen mijn wang. Hij is echt mijn maatje.

Nadat mijn vriend en ik uit elkaar ging is Smee om praktische redenen (in het huis was ik in ging mochten geen huisdieren) even bij mijn ex blijven wonen. Hij begon toen gedrahsproblemen te voorkomen. Grommen, blazen, hele dagen over straat zwerven, en hij wilde eigenlijk nauwelijks meer in dat huis zijn. Sinds hij nu weer bij mij woont is hij weer de lieve goedzak die ik altijd kende, zijn vacht glanst, hij is gelukkig en tevreden.

Nu ben ik net een weekend weg geweest met vriendinnen en heeft mijn moeder voor hem gezorgd en met hem gespeeld. Hij is ook gek op mijn moeder maar toch loopt hij miauwend door het huis als ik er niet ben, volgens mijn moeder op zoek naar mij. Om hem zoveel mogelijk regelmaat te bieden slaapt hij, ook als ik er niet ben, op mijn slaapkamer. Ook dan is hij miauwerig maar normaal vind ik dat niet zo zorgwekkend.

Deze keer was ik alleen wat langer dan één nachtje weg en nu blijkt dat hij tot bloedens toe aan de slaapkamerdeur heeft gekrabt snachts. Ik mag gewoon aan zijn pootjes komen en er lijken geen nageltjes te zijn ontwricht or iets dergelijks. Ik ben nu thuis en hij ligt weer in alle rust naast me te knorren.

Dit maakt wel dat ik moeilijk weer nog eens op vakantie durf te gaan. Kan dit verlatingsangst zijn? Is er iets wat ik kan doen om het makkelijker voor hem te maken?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Kat met verlatingsangst?

Bericht door KiwiNL »

Was hij opgesloten in je slaapkamer dan? Misschien wilde hij eten/drinken/naar de bak?
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Kat met verlatingsangst?

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Ik zou hem in in ieder geval het hele huis geven.

En ik geloof dat het verlatingsangst/eenzaamheid kan zijn. Ik heb zelf een kat gehad die vanaf heel jong (week of 6) erg aan me hing. Had geestelijk mijn aanwezigheid nodig, veel meer dan zijn adoptiebroer. Toen zij op hun 12de wat meer samen waren en ik meer uit huis begon hij met sproeien.

Denk dat je rekening moet houden (waar mogelijk) met zijn emotionele kant. En zeker nadat hij toch best veel onzekerheid heeft gehad nadat jij en je ex uit elkaar zijn. Gevoelig mannetje!
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kat met verlatingsangst?

Bericht door pinguin »

Ik zou de kat ook de ruimte geven als je er niet ben evt gedragen kleding op verschillende plekken neer leggen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Suzysue
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 jul 2018 00:36

Re: Kat met verlatingsangst?

Bericht door Suzysue »

Bedankt voor de reacties!
Ik kies er eigenlijk bewust voor om hem snachts in de kamer te houden omdat a) hij anders miauwend door het huis gaat zwerven snachts wat voor de andere bewoners, aka mijn ouders, erg storend kan zijn en b) hij anders ook aan de deur gaat krabben als ik er wel ben omdat hij dan gewend raakt aan het feit dat hij het hele huis in mag. Ik probeer zoveel mogelijk regelmaat en routine te creëren omdat ik gemerkt heb dat hij dan het gelukkigst/rustigst/braafst is. Hij is super gedisciplineerd en luistert heel goed en ik wijt dat wel altijd aan de regelmaat die ik aanhou met hem.
De kattenbak en water staan op de kamer en eten krijgt hij twee keer per dag op vaste tijdstippen.

Het idee van gedragen kleren neerleggen klinkt wel als iets wat ik kan proberen inderdaad! Ik kreeg van de dierenartsassistente ook het advies zo'n Feliway verstuiver te gebruiken als ik er niet ben.

Normaal slaapt hij dus overigens gewoon bij mij op bed, de hele nacht door rustig, tegen mijn benen aan vaak. Hij is er zo aan gewend dat als ik opsta, hij alvast voor me de trap op loopt en op het bed op me gaat liggen wachten om te knuffelen. Dus het is normaliter niet zo dat hij ruimte tekort komt snachts.
Laatst gewijzigd door Suzysue op 31 jul 2018 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Suzysue
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 jul 2018 00:36

Re: Kat met verlatingsangst?

Bericht door Suzysue »

Yo16Ka16No11 schreef: 30 jul 2018 18:57 Denk dat je rekening moet houden (waar mogelijk) met zijn emotionele kant. En zeker nadat hij toch best veel onzekerheid heeft gehad nadat jij en je ex uit elkaar zijn. Gevoelig mannetje!
Ja dat is hij zeker, maar zo, zo lief :). Ik probeer er al wel rekening mee te houden. Inmiddels heb ik een nieuwe vriend en ik probeer zo vaak mogelijk, als het praktisch uitkomt, ervoor te zorgen dat we bij mij slapen. Als ik een nachtje bij hem slaap heeft Smee er over het algemeen niet zoveel moeite mee behalve dat hij dus wat miauwerig is. Ik knuffel en speel verder zoveel mogelijk met hem.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kat met verlatingsangst?

Bericht door pinguin »

Luisteren, super gedisciplineerd? Het is een kat geen hond. Een kat gaat graag haar eigen gang

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Kat met verlatingsangst?

Bericht door KiwiNL »

Suzysue schreef: 31 jul 2018 15:38 Ik probeer zoveel mogelijk regelmaat en routine te creëren omdat ik gemerkt heb dat hij dan het gelukkigst/rustigst/braafst is. Hij is super gedisciplineerd en luistert heel goed en ik wijt dat wel altijd aan de regelmaat die ik aanhou met hem.
De kattenbak en water staan op de kamer en eten krijgt hij twee keer per dag op vaste tijdstippen.
Die regelmaat en routine is dus al verstoord omdat jij niet op je bed ligt. Nogal logisch dat hij dan op zoek wil naar ander gezelschap. Ik vind het nogal hardvochtig klinken om 'm de hele nacht in eenzaamheid op te sluiten, zonder eten.

Ik vind het ook nogal bizar dat je verwacht/verlangt dat hij super gedisciplineerd en rustig en braaf is. Waarom laat je 'm niet gewoon kat zijn?
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Kat met verlatingsangst?

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Begrijp ik het goed, dat je bij je ouders woont en je kat op je slaapkamer woont wanneer je er niet bent?

Ik zou je het advies willen geven om veel te gaan lezen over katten en kattengedrag. Als een kat een territorium heeft en je gaat hem opsluiten op een klein gedeelte, daar maak je geen enkele kat blij mee en zal voelen als een straf. En al helemaal niet wanneer er wel mensen in huis zijn die hij hoort, maar niet bij kan. Dat leidt echt tot frustratie en eenzaamheid. Een kat wil graag het hele huis om zijn plekjes op te zoeken om te gaan liggen en bij zijn verzorgers zijn. Wanneer je niet thuis bent laat altijd lampjes branden. Dit helpt in ieder geval dat hij zich minder verlaten zal voelen, maar ik zou echt proberen dat je kat deelgenoot in je huishouden is.

Om je een voorbeeld te geven. Na mijn eerste generatie katten heb ik nu weer twee kittens. Die willen overal zijn waar ik ook ben. In ieder geval willen ze mij in hun gezichtsveld houden. Als ik ze zou opsluiten in een kamer, zouden ze de boel gaan afbreken en vreselijk gaan piepen. Mijn oudere kat van 13 gaat meer haar eigen gang, maar wil echt kunnen gaan en staan waar zij wil. Ze hoeft niet vlak bij me te zijn, maar als ik thuis ben (meestal) houdt ze me altijd in de gaten. Voor haar is de wetenschap dat ik er ben genoeg en zoekt me op wanneer zij dat wil. Uiteraard loop ik vaker naar haar. Ben niet voor niks haar personeel ;-)
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Suzysue
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 jul 2018 00:36

Re: Kat met verlatingsangst?

Bericht door Suzysue »

Jeetje wat een vijandigheid. Met 'gedisciplineerd' bedoel ik, hij komt als ik roep, hij springt niet op het aanrecht of de eettafel, en hij wacht altijd netjes op zijn eten. Onder andere. Dit vind ik, als huisdiereigenaar, fijn. Ik ken een hoop mensen die hun kat 'gewoon kat laten zijn' door middel van de op straat te laten zwerven en er niet naar om te kijken, maar dat is niet waarom ik een huisdier heb. Iedereen heeft verschillende ideeën over hoe. Ze hun huisdier willen houden en is daar vrij in. Is het niet het belangrijkst dat het beestje gelukkig en gezond is? En dat is hij. Ik krijg altijd nog complimenten van de dierenarts.

Wat het 'zonder eten' betreft - zoals ik al zei heeft hij snachts sowieso geen eten. Hij krijgt op gezette tijden vaste porties omdat ik hem op gezond gewicht wil houden. En voordat ik daarover ook een bak ellende over me heen krijg - Smee heeft astma en het is dus belangrijk dat hij, om hem zoveel mogelijk klachtenvrij te houden en zo lang mogelijk in leven te houden, een gezond gewicht heeft.

@Yo16Ka16No11: overdag is hij vrij om te gaan waar hij wil. Binnen en buiten. Al kiest hij er vaak wel voor om te zijn waar mensen zijn. Snachts slaapt hij bij mij omdat hij daar zelf voor kiest. Ik heb me suf gelezen aan literatuur over kattengedrag en mede daarom kies ik ervoor hem zoveel mogelijk regelmaat te bieden, en daarom dus ook op de nachten dat ik weg ben op de kamer te houden omdat hij anders onrustig miauwend in het huis op zoek gaat naar me. Doorgaans gaat dat prima, dit was voor het eerst dat zijn gedrag zorgwekkend was.
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kat met verlatingsangst?

Bericht door KleinDraakje »

Is het misschien een mogelijkheid om een gedragstherapeute langs te vragen? Die kan wat beter de omgeving van je kat inschatten. Het klinkt alsof jouw kat een solo kat is die inderdaad erg op zijn mens gericht is. Als jij er dan niet bent dan mist hij jou, want hij heeft geen ander maatje. Op zich logisch toch?
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Kat met verlatingsangst?

Bericht door Siris »

Suzysue schreef: 04 aug 2018 10:39 Jeetje wat een vijandigheid. Met 'gedisciplineerd' bedoel ik, hij komt als ik roep, hij springt niet op het aanrecht of de eettafel, en hij wacht altijd netjes op zijn eten. Onder andere. Dit vind ik, als huisdiereigenaar, fijn. Ik ken een hoop mensen die hun kat 'gewoon kat laten zijn' door middel van de op straat te laten zwerven en er niet naar om te kijken, maar dat is niet waarom ik een huisdier heb. Iedereen heeft verschillende ideeën over hoe. Ze hun huisdier willen houden en is daar vrij in. Is het niet het belangrijkst dat het beestje gelukkig en gezond is? En dat is hij. Ik krijg altijd nog complimenten van de dierenarts.

Wat het 'zonder eten' betreft - zoals ik al zei heeft hij snachts sowieso geen eten. Hij krijgt op gezette tijden vaste porties omdat ik hem op gezond gewicht wil houden. En voordat ik daarover ook een bak ellende over me heen krijg - Smee heeft astma en het is dus belangrijk dat hij, om hem zoveel mogelijk klachtenvrij te houden en zo lang mogelijk in leven te houden, een gezond gewicht heeft.

@Yo16Ka16No11: overdag is hij vrij om te gaan waar hij wil. Binnen en buiten. Al kiest hij er vaak wel voor om te zijn waar mensen zijn. Snachts slaapt hij bij mij omdat hij daar zelf voor kiest. Ik heb me suf gelezen aan literatuur over kattengedrag en mede daarom kies ik ervoor hem zoveel mogelijk regelmaat te bieden, en daarom dus ook op de nachten dat ik weg ben op de kamer te houden omdat hij anders onrustig miauwend in het huis op zoek gaat naar me. Doorgaans gaat dat prima, dit was voor het eerst dat zijn gedrag zorgwekkend was.
Katten houden niet van gesloten deuren en van gezette tijden eten geven creëer je juist eetproblemen.
Katten zijn geen honden die zich volvreten, katten willen klein porties verdeeld over de dag eten.

Die slaapkamer waar die in zit die is van jou neem ik aan, dus de geur van jou zit daar toch al?

Is Smee altijd alleen geweest of heeft hij nog een andere kat gehad, weet zijn achtergrond verder niet. Een kitten erbij zou kunnen helpen, katten die liefst in gezelschap zijn van de mens hoeven niet meteen een solo kat te zijn.

Is Smee meenemen naar je vriend een optie?
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Suzysue
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 jul 2018 00:36

Re: Kat met verlatingsangst?

Bericht door Suzysue »

Siris schreef: 05 aug 2018 14:45 Katten houden niet van gesloten deuren en van gezette tijden eten geven creëer je juist eetproblemen.
Katten zijn geen honden die zich volvreten, katten willen klein porties verdeeld over de dag eten.

Die slaapkamer waar die in zit die is van jou neem ik aan, dus de geur van jou zit daar toch al?

Is Smee altijd alleen geweest of heeft hij nog een andere kat gehad, weet zijn achtergrond verder niet. Een kitten erbij zou kunnen helpen, katten die liefst in gezelschap zijn van de mens hoeven niet meteen een solo kat te zijn.

Is Smee meenemen naar je vriend een optie?
Het op gezette tijden eten doe ik na overleg met de dierenarts omdat hij neiging heeft tot overgewicht. Ja de slaapkamer is inderdaad die van mij.

We hebben hem toendertijd als kitten gekocht met zijn zusje. Toen waren het nog echte maatjes, dat werd steeds minder toen zij steeds territorialer werd en steeds meer ging blazen. Toen mijn ex en ik uit elkaar gingen is onze poes bij hem gebleven en Smee, na dus een poosje, naar mij verhuisd. Smee lijkt dus een stuk gelukkiger te zijn sinds hij weer bij mij woont. Verder is het wel een katje dat, wanneer hij buiten komt, snel vriendjes maakt met andere katten in de buurt.

We hebben het er inderdaad over gehad hem eens mee te nemen als ik naar mijn vriend slaap, maar zou dat niet juist stressvol zijn voor hem? Zo ineens mee naar een vreemd huis?
Suzysue
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 jul 2018 00:36

Re: Kat met verlatingsangst?

Bericht door Suzysue »

KleinDraakje schreef: 04 aug 2018 11:38 Is het misschien een mogelijkheid om een gedragstherapeute langs te vragen? Die kan wat beter de omgeving van je kat inschatten. Het klinkt alsof jouw kat een solo kat is die inderdaad erg op zijn mens gericht is. Als jij er dan niet bent dan mist hij jou, want hij heeft geen ander maatje. Op zich logisch toch?
Ik heb inderdaad met de dierenarts overlegd dat zij mijn nummer aan een gedragstherapeute geeft, die gaat me nog bellen hierover. Mijn moeder is na mij wel zijn lievelingsmens dus dat scheelt als ik er niet ben maar hij is wel echt op mij gefocused inderdaad.
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Kat met verlatingsangst?

Bericht door Siris »

Als die zo gefocust is op jouw, zal dat stress toch wel meevallen, je kan het allicht een keer kunnen proberen, je merkt het snel genoeg.

En was het zusje geholpen, want als dat zo is, zijn het de hormonen geweest, geholpen katten zijn over het algemeen niet territoraal.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Plaats reactie