Hittegolf en nierkatten

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Angelical
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 dec 2017 16:52

Hittegolf en nierkatten

Bericht door Angelical »

vorig jaar kwamen we er achter dat onze mooie rooie (Rowan) nierfalen heeft. We hebben toen met veel passen en meten (want hij had blaasgruisdieet) zijn gewichtsafname weten te stoppen, en hij ging er weer beter uitzien. Vacht werd weer zacht en klitten waren weg en meneer ging zichzelf weer wassen. Eten bleef wel een probleem, want om de haverklap hoeft meneer bepaalde dingen niet meer, maar hier wisten we ons mee te redden.

Sinds de hitte zo aanhoudt, zien we hem weer verslechteren. Hij is qua gedrag wel zichzelf en gaat lekker naar buiten, maar hij eet verschrikkelijk slecht. Drinken gaat nog wel, want we hebben een speciekuip met waterplanten in de tuin staan waar hij zijn drinkplek gevonden heeft. Hij staat trouw elke dag daar met zijn voorpootjes op het randje te drinken, wij vullen trouw het water tot aan het randje vol.

Dat hij slecht eet is wel zorgelijk. Hij zeurt wel om eten, maar eet dan de meeste dagen maar heel weinig. Hij likt het water er af, en dan eet hij misschien de helft van zijn voer. Af en toe knabbelt hij wat nierbrokjes.

We hebben echt van alles geprobeerd tot nu toe. Zelfs over de grens nierdieet gehaald, omdat dit smaken waren die hij niet gehad had. Maar sommige dagen eet hij dan met plezier, andere niet. Ook hebben we dan maar seniornatvoer in huis, en gourmet zodat hij met ipakatine dan nog wat eet. Maar gisteren at hij ook daar nauwelijks van (de dag daarvoor raar genoeg wel weer). Ik denk (merk) ook dat hij door de hitte stik humeurig is.

Wat doen jullie aan slechte eters deze dagen? Hebben jullie nog tips wat we hem kunnen geven om eten interessant te houden?
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Hittegolf en nierkatten

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Je relateert het direct aan de hitte, wat niet geheel onlogisch is omdat de meeste katten met dit weer wel wat minder eten. Toch zou ik met een nierkat voorzichtig zijn om dit direct in te vullen. Is vorig jaar voor het laatst een meting geweest bij de dierenarts?
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Hittegolf en nierkatten

Bericht door ErikPhilippus »

Gedurende een hittegolf is het niet ondenkbaar dat het lichaam te veel lichaamsvocht verliest waardoor de hoeveelheid circulerend bloed daalt, ondanks (ogenschijnlijk) voldoende drinken. Dit alleen kan een vermindering van de eetlust verklaren. In het geval van chronisch nierfalen zou het kunnen dat de nieren nog minder goed kunnen filteren, en dat zou ook een bijdrage kunnen leveren aan het achteruitgaan van de conditie en de eetlust.

Als Rowan wel zeurt om eten, maar het vervolgens niet wegkrijgt, dan doet me dat denken aan misselijkheid vanwege verhoogd ureum, wat wellicht door de nieren niet goed wordt geklaard in het hete weer. Om dat te onderbouwen zou je bloed moeten prikken.

Probeer er zoveel mogelijk vocht in te krijgen, misschien vind hij kookvocht van kip of vis lekker? Ik geef zelf in zo'n situatie zelf atlijd Reactiv tonicum, indien nodig met daarin opgelost een klein beetje Mirtazipine.

Groetjes,
Erik
Angelical
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 dec 2017 16:52

Re: Hittegolf en nierkatten

Bericht door Angelical »

Gelukkig heeft hij vandaag weer een iets betere dag. Hij heeft vanochtend wel weer een aantal keren gegeten (met een flinke plens water er overheen zoals altijd). Heel fijn. Als bediende lopen we wel de hele dag achter hem aan, maarja, je doet het wel voor zo een dier.

Kookvocht is inderdaad een goed idee! Ik denk dat hij dat zeker wel lekker zal vinden en met plezier zal opeten/opdrinken. Doe je dat los als extra vocht? Of over het blikvoer heen?

Het blijft een lastige eter, iets wat hij altijd al was. En als het dan even niet meezit, dan is hij nog moeilijker met eten. Hij vind gourmet blikjes lekker, altijd al, maarja, die zijn slecht voor hem. Maar op dit moment is slecht met ipakatine en water beter dan niets denken wij dan.

Wat betreft nierwaardes meten. Wij hebben nu al een tijdje niet laten meten. Meestal zien we aan Rowan hoe het met hem gaat, en het is voor hem zo een trauma en geeft zoveel stress om naar de dierenarts te moeten, dat we het liever alleen in nood doen. De dierenarts kan verder ook weinig meer voor hem. Zolang het nog niet hoeft, willen we hem die stress liever besparen.

Die mirtazipine is zeker iets om wel te overleggen met de dierenarts. Is dit in pilvorm of poedervorm? Want Rowan is helaas wel van het type dat snel doorheeft dat er iets niet pluis is met zijn voer.

Overigens, dat reaktiv tonicum, wat is dat precies? Is dat vrij te krijgen of ook via de dierenarts?
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Hittegolf en nierkatten

Bericht door ErikPhilippus »

Ik kook altijd wat kip of koolvis, prak het een beetje, laat het afkoelen, en geef het dan met wat stukjes kip of vis erin. Meestal wordt eerst al het vocht opgelikt, pas daarna de kip of vis. Zeker als het biologische kip is, kan het in kleine hoeveelheden geen kwaad voor een nierpatient - is zelfs goed om eiwitverlies te compenseren.

Ik heb het kookvocht nooit over blikvoer heen gedaan, maar je zou het kunnen proberen - wie weet is dat het ei van columbus.

Als het zo stressvol is voor Rowan om naar de dierenarts te gaan, zou ik het inderdaad alleen doen als het echt noodzakelijk is. En ook als er uit de bloedtest zou komen dat het nierfalen erger geworden is, daar kan een dierenarts ook verder niet veel aan doen. Dan komt het er toch op neer dat je zelf goed observeert en je gevoel volgt. Ik ben ook veel met Gaudí bezig, want als hij stopt met eten en ik zet hem met bakje en al op een andere plek neer, dan gaat hij vaak weer vrolijk door met eten. Of ik moet even tegen 'm praten, en met m'n vingers door het eten roeren :grin:. En zo krijg ik er meestal minimaal 200 g natvoer per dag in. Het allerlekkerste vindt hij Canagan zakjes natvoer - dat is weliswaar geen nierdieet, maar qua samenstelling volgens mij goed geschikt voor een kat met zwakke nieren. En sinds kort geef ik ook Power of Nature natvoer (kip of konijn) als aanvulling op het nierdieet.

Mirtazipine is een humaan antidepressivum, en voor katten een krachtige eetlust opwekker met weinig bijwerkingen. Het zijn kleine pilletjes bij de apotheek te krijgen op recept van de dierenarts. Maar sommige dierenartsen hebben het ook zelf op voorraad. Soms wordt een te hoge dosis voorgeschreven - meer dan 1/8 pilletje per 2 dagen moet je niet geven om stapeling in het bloed te voorkomen. Ik snij met een scherp keukenmesje een klein beetje van een pilletje af, en maak dat met de platte kant van het mesje fijn. Het is dan maar een klein hoopje poeder, en dat kan ik dan oplossen in een klein beetje vloeistof, zodat ik het met een spuitje in de bek kan geven. Ik zou het niet in voer mengen, want hoewel het een kabouter-hoeveelheid is, hebben ze dat toch snel in de gaten - en dan ben je verder van huis.

Reactiv tonicum kan je bestellen bij de dierenapotheker.nl, er zitten 6 flesjes in een doosje. Zit propvol nuttige stofjes (is eigenlijk qua voedingstoffen een complete maaltijd), stimuleert de eetlust, en is ook weer extra vloeistof. Ik geef het iedere week aan Gaudí om hem in conditie te houden. De meeste katten zijn er gek op (soms moet je eerst met een spuitje geven om ze te laten wennen). En als Gaudí een terugval heeft qua eten, doe ik er een piepklein beetje Mirtazipine doorheen, en binnen een half uur staat hij als een bootwerker te eten...
Angelical
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 dec 2017 16:52

Re: Hittegolf en nierkatten

Bericht door Angelical »

Bedankt voor de adviezen. Ik herken heel goed wat je zegt. Je loopt wat af met die bakjes voer, want inderdaad kan je een minuut later op een andere plek bij hem gaan zitten met hetzelfde bakje, en dan eet hij het soms wel weer.

Over vis en kip,ik dacht dat ze dit niet mochten hebben met hun nieren? Of mag het wel? Geef jij ook 'echt' vlees (gekookt)? Of gewoon af en toe? Ik begrijp dat jij het vleesnat gebruikt als extra drinken, en dat is eigenlijk ook wel een heel goed idee.

Ik zal die reaktiv gaan bestellen, als het hem een beetje helpt om weer wat op te knappen, dan is dat fijn. We hebben ook besloten om hem even niet buiten te laten ivm de hitte, want ookal gaat hij lekker onder een struik liggen slapen, hij vergeet dan ook voor eten te komen, en met zijn kleine hoeveelheden die hij eet, moet hij echt regelmatig voer krijgen. Maar buiten is het zoveel warmer dan binnen, dus beter dat hij dan maar binnen slaapt. Daar is de bediening ook veel beter 😉.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Hittegolf en nierkatten

Bericht door ErikPhilippus »

Angelical schreef: 03 aug 2018 21:48 Over vis en kip,ik dacht dat ze dit niet mochten hebben met hun nieren? Of mag het wel? Geef jij ook 'echt' vlees (gekookt)? Of gewoon af en toe?
Er is op dit forum uiteraard al vaker gesproken over nierdieet, zoals ook in mijn eigen topic over nierpatienten Dalí en Gaudí. Dat nierpatientjes geen kip of vis mogen hebben, vind ik persoonlijk te kort door de bocht. Bij mijn weten is niet aangetoond dat eiwitrestrictie bij katten met licht nierfalen een gunstig effect heeft op het verloop van de ziekte. Pas als de kat duidelijke klinische symptomen heeft van nierfalen (IRIS fase 3 of 4)blijkt het verminderen van eiwitaanbod zinvol te zijn. Afgezien daarvan heb ik er moeite mee dat in veel onderzoeken alle eiwitten op één hoop worden gegooid; volgens mij is het juist van groot belang dat je bij een nierkat dat onderscheid wèl maakt.

Mijn redenatie is dat juist een nierfaler baat heeft bij eiwitten met een (voor de kat) hoge biologische waarde, zodat er zo weinig mogelijk afbraakproducten aan de niet goed functionerende nieren worden aangeboden. Juist omdat een nierfaler vaak slecht eet, en mede daardoor uiteindelijk in een slechte conditie geraakt, is het van belang om eiwittekort te voorkomen door het nierdieet te ondersteunen met hoogwaardige eiwitten. Ik heb uitgevogeld dat eiwitten in vlees van konijn en kip in hoge mate 'herbruikbaar' zijn in de stofwisseling van de kat, en daardoor een relatief lage belasting vormen voor de nieren. Vlees van grazers is volgens mij minder geschikt vanwege het hoge fosfaat-gehalte in rood vlees.

Ik heb destijds voor Dalí (met ernstig nierfalen) uitgerekend dat hij met wat hij at aan nierdieet dagelijks een eiwittekort had wat ik kon opvangen door ongeveer 15 gram kip of konijnenvlees erbij te geven. Ik kookte dat vlees kort, en in kleine stukjes mengde ik dat door z'n nierdieet. Z'n broer Gaudí (met waarschijnlijk licht nierfalen) krijgt voornamelijk hoogwaardig normaal voer, geselecteerd op eiwitbron, eiwitgehalte en fosfaatgehalte, plus tonicum voor vitamines, vetzuren en mineralen. En hij krijgt Semintra (vanwege eiwitverlies via de urine) en Amlodipine (vanwege hoge bloeddruk). En natuurlijk zoveel mogelijk laten drinken (vooral uit de kraan ;-)).
Plaats reactie