Kitten bij 1-jarige kat, nu ook boos op ons

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten bij 1-jarige kat, nu ook boos op ons

Bericht door Rik »

maliejane schreef:Na nog 3x blazen ging Dust 50cm van Vix af liggen en was aant soozen (oogjes dicht, maar wel alert). Dat in het gezicht van een slapende Vix blazen vond ik erg lullig van haar, maar dat ze daarna er zelf naast ging liggen voelt fijn.
Ach, die Dusty toch. Ze is zo vreselijk onzeker. Dat lees je er zo vanaf. Maar volgens mij gaat dit met sprongen vooruit want een echt bange en gestreste kat gaat er dan niet 50cm vanaf liggen.

Foto moet je op een sharingsite plaatsen (b.v. myalbum.com) en dan kun je hier de foto's plaatsen via de img-tags. Ook kun je vanuit een mobiele forum-app zoals Tapatalk, de foto's direct plaatsen. Filmpjes kun je op youtube plaatsen (e.v. verborgen/unlisted) en dan hier de link plaatsen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
maliejane
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jul 2018 16:11

Re: Kitten bij 1-jarige kat, nu ook boos op ons

Bericht door maliejane »

Bedankt voor de uitleg Rik!

Afbeelding

Dit was hoe ze erbij lagen vlak na het 3x blazen van Dust terwijl Vix door sliep

Afbeelding

Dit was iets later en eerste keer dat Dist echt een beetje relaxt was

Afbeelding

Dust wilde niet van de doos af dus gaf ze zo eten. Hier had Dust het net op en keek ze zonder blazen hoe Vix aant eten was. Dit is ongeveer 1 uur geleden

In mijn album heb ik ook nog 2 filmpjes gezet. Hoop dat dat werkt:
https://myalbum.com/album/j6cmxxcV6lt6

De ene dat ze vlak naast elkaar zitten is van vandaag, die met mij ertussen gisteravond.

Ze zijn nu allebei dood op, maar Dust ontdooid wel iets. Niet meer zo gefixeerd en ook weer aant spelen. Vixey wil dan mee doen, maar ze stopt netjes zodra Dusty blaast.. hoop dat Dust snel verder ontdooid en ze samen gaan spelen.. zal voor hun beide wel heel fijn zijn

Normaal ligt Dust zo bij mij: Afbeelding dus verschil was nogal groot met normaal. Al mag ik haar nu wel weer benaderen als Vix slaapt
Personeel van mijn twee meisjes Dusty (22/5/2017) en Vixey (18/5/2018) :grin:
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Kitten bij 1-jarige kat, nu ook boos op ons

Bericht door Lieselotje »

Even zeggen dat het snoepies zijn 😍
Fijn dat het al zo goed gaat!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten bij 1-jarige kat, nu ook boos op ons

Bericht door Rik »

Hihi, die dikke rug van Dusty in dat eerste filmpje

Zij is in ieder geval de grootste dus het is gewoon een kwestie dat ze haar vertrouwen weer terug moet krijgen. Daar kun jij als "tussenpersoon" ook veel bij helpen. En op het tweede filmpje zie je dat ze toch echt interesse heeft.

En dat "boos op jullie" komt ook gewoon weer goed. Het is dat ze nu te onzeker en van slag is dat ze niet zo gediend is van knuffelen en aaitjes. Maar dat komt wel weer.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
maliejane
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jul 2018 16:11

Re: Kitten bij 1-jarige kat, nu ook boos op ons

Bericht door maliejane »

Bedankt Lieselotje :D We zijn ook echt blij met ze, daarom hopen we dat het snel maatjes worden.

En ja Dust kan zich heel groot maken xD Maar vandaag is het eigenlijk bij hooguit een dikke staart gebleven.

We wachten (on)geduldig af :)
Personeel van mijn twee meisjes Dusty (22/5/2017) en Vixey (18/5/2018) :grin:
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Kitten bij 1-jarige kat, nu ook boos op ons

Bericht door Siris »

helemaal eens met Rik, scheiden lost helemaal niets op, blazen is inderdaad wat Dinie aangeeft geen agressie.
Daarbij als jouw kat echt agressief was geweest dan had zij het kitten allang al aangevallen.

Kittens weten heel goed de signalen, en komt bijna niet voor dat een kitten gepakt wordt door een volwassen kat.

Gewoon altijd doen wat je altijd doet met Dust, en inderdaad niet te veel stressen.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
maliejane
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jul 2018 16:11

Re: Kitten bij 1-jarige kat, nu ook boos op ons

Bericht door maliejane »

Ik maak mij gelukkig ook niet meer echt zorgen :) en we hebben ze ook alleen die eerste dag 1 uurtje gescheiden gehad zodat Dust even wat kon rusten. Langer wilden we ook niet want dan houd je het inderdaad in stand en ze moeten toch aan elkaar wennen

Vannacht is Dust redelijk bij getrokken. Ze blaast nog steeds naar Vix, maar ze mag al dichterbij komen en Dust ruikt af en toe aan Vix haar staart. Verder is Dust naar ons toe weer bijna haarzelf gelukkig, vooral als ze weet dat Vix niet in de buurt is.

Wel hebben we het vermoeden dat ze ietswat slechtziend is. Ze ziet Vix als ze speelt, maar als ze stil ligt of normaal loopt ziet ze haar heel erg laat. Ook als we van beneden riepen blijkt dat ze onze stem herkend, maar op zicht reageert ze dan niet zelfs al kijkt ze ons recht aan (we wonen 1 hoog en ze zit vaak bij het open raam met hor aan de parkeerplaatskant). Als dit zo is kan dat haar onzekerheid natuurlijk nog verder verklaren
Personeel van mijn twee meisjes Dusty (22/5/2017) en Vixey (18/5/2018) :grin:
Gebruikersavatar
maliejane
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jul 2018 16:11

Re: Kitten bij 1-jarige kat, nu ook boos op ons

Bericht door maliejane »

Nog een kleine update:

Het eerste spelen is een feit :D Dust is nog steeds onzeker dus slaat soms nog door naar gemeen doen (oren plat, blazen, grommen en gericht meppen), maar als ze Vix ziet spelen gaat ze nu ook vaak zonder geluid en met ontspannen postuur er spelend achter aan, om vervolgens na een paar minuten Vix weer een hoek in te jagen xD dus het gaat nog niet perfect, maar wel veel beter...

Hier staan 2 filmpjes van het spelen :D
https://myalbum.com/album/MwbCoTrlDqpY

En zo kijkt Dust nu vaak naar hoe Vix speelt.
Afbeelding

Enige wat nog echt een probleem is is de kattenbak. Zodra Vix haar behoefte wil begraven valt Dust aan en jaagt haar in een hoek of de hele kamer door... wel gaan ze er gewoon allebei op dus het is puur net na dat ze naar de bak gegaan is dat Dust boos word..
Personeel van mijn twee meisjes Dusty (22/5/2017) en Vixey (18/5/2018) :grin:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten bij 1-jarige kat, nu ook boos op ons

Bericht door Rik »

Dat ziet er goed uit.

Je ziet aan de filmpjes ook dat ze enthousiast brengt te raken. Dan kom je straks misschien in het ander "probleemgebied". Dat Dusty Vixey "lijkt" aan te vallen en niet weet wanneer ze moet stoppen. Zie ook het topic van Hans en Bertje.

Ps. Boos zal ze niet zijn over de kattenbak. Als je het nog niet zou hebben, zou ik wel minimaal 2, liefst 3 kattenbakken neerzetten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
maliejane
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jul 2018 16:11

Re: Kitten bij 1-jarige kat, nu ook boos op ons

Bericht door maliejane »

Dat enthousiasme zie ik inderdaad steeds meer xD maar Vix weet de plekjes waar Dust niet kan komen dus soms vlucht ze daarheen.

En ik heb 2 bakken, maar Dust doet het bij beide. Mijn appartement bestaat uit een woonkamer met open keuken, kleine slaapkamer en badkamer. Een 3de kattenbak kan ik dus ook niet kwijt in dit huis xD

Maar ze stonden net heel kort neus aan neus dus ze maken nog steeds vooruitgang. Alleen is Dust nog een beetje onvoorspelbaar er in
Personeel van mijn twee meisjes Dusty (22/5/2017) en Vixey (18/5/2018) :grin:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten bij 1-jarige kat, nu ook boos op ons

Bericht door Rik »

O, dat is perfect daar Vixey al haar veilige plekjes weet te vinden. Dan hoef je je daar alvast niet zoveel zorgen om te maken. Dan is het genieten van elk stapje dat het beter gaat.

2 bakken is ook in principe voldoende zolang er geen problemen zijn/komen. Ik denk dat het achter Vixey jagen nadat ze op de kattenbak zit gewoon ook een kwestie van die enthousiasme is. Wordt hier ook wel eens gedaan maar dan weet de ander dat die gewoon kan blijven zitten. Schijnbaar een soort zwak momentje en dat kan voor de ander een "aanvalsmomentje" zijn. Spel dus.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
maliejane
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jul 2018 16:11

Re: Kitten bij 1-jarige kat, nu ook boos op ons

Bericht door maliejane »

Haar houding is niet zoals bij het spelen en daarom denk ik dat het nu niet spelen is xD bij het spelen is ze redelijk ontspannen, oortjes vrij rechtop, ze is stil en geen dikke staart. Vix geeft er dan ook niet veel om. Bij het jagen bij de kattenbak heeft Dust haar oren plat, dikke staart, bromt en ze blaast dan.. als ze Vix erna achteraan rent is het ook met kabaal. Vix is op deze momenten ook wel onder de indruk, duikt weg/blaast terug en heeft ook haar oortjes plat. Als Dust dan iets ontspant of afgeleid is gaat Vix er vandoor en dan is er bij Vix ook geen spanning meer te zien
Personeel van mijn twee meisjes Dusty (22/5/2017) en Vixey (18/5/2018) :grin:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten bij 1-jarige kat, nu ook boos op ons

Bericht door Rik »

Mocht het bij de bak een probleem worden dan kun je ook (tijdelijk) een hele kleine bak op een van de "veilige" plaatsen zetten. Dat kan ook gewoon een wasteiltje ofzo zijn. Ik denk dat hoe meer Dusty Vixey accepteert, hoe minder erg het wordt.

Ik kan het gedrag niet zo thuisbrengen. Boos is het niet maar het zou een soort territoriaal gedrag kunnen zijn (en dat is natuurlijk instinct).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
maliejane
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jul 2018 16:11

Re: Kitten bij 1-jarige kat, nu ook boos op ons

Bericht door maliejane »

Even een update :D Vix is inmiddels helemaal geaccepteerd. Ze mag Dusty kopjes geven, ze mag naar de bak en ze spelen erg veel xD Vandaag kwam Dusty zelfs met een zacht mauwtje naar Vix als Vixey piept (meestal om eten).

Enige probleem is nu dat Dust soms wat ruig speelt en Vix niet loslaat wanneer Vix duidelijk aangeeft dat het te ruig is.. ze is dus ook een paar keer weggevlucht. Daarentegen daagt ze Dusty daarna al vrij snel weer uit dus het zal ook een deel spel zijn

Nog bedankt voor alle tips hier :D ben zelf heel blij dst het nu zo gaat na nog niet eens een week. Het zal een kwestie van tijd zijn voor ze elkaar ook wassen (Dusty snuffeld nu alleen en Vix geeff vooral kopjes) en bij elkaar liggen :)
Personeel van mijn twee meisjes Dusty (22/5/2017) en Vixey (18/5/2018) :grin:
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kitten bij 1-jarige kat, nu ook boos op ons

Bericht door pinguin »

War fijn dat het zo goed gaat

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Plaats reactie