Kitten bij 1-jarige kat, nu ook boos op ons

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gebruikersavatar
maliejane
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jul 2018 16:11

Kitten bij 1-jarige kat, nu ook boos op ons

Bericht door maliejane »

Hallo allemaal.

Gisteren heb ik een maatje gehaald voor mijn Dusty, maar sinds het momebt dat ze haar zag is het constant blazen en loeien.. Normaal is ze een enorme kroelkont, maar nu valt ze mijn handen aan en blaast ook naar mij zelfs als het kleintje niet in dezelfde ruimte is. Herkennen jullie dit? We doen ons best om Dust eerst aandacht te geven voor we naar het nieuwe katje gaan, maar het feit dat Vixey ons opzoekt en Dusty ons aanvalt maakt dat niet makkelijk...

In principe is Vixey niet echt onder de indruk van Dust en gaat gewoon jaar eigen gang. Dusty mepte eerst alleen als ze te dichtbij kwam, maar ze loeit en blaast constant als ze haar ziet en valt haar nu ook in de rug aan soms. Raak meppen is gelukkig nog niet gebeurt.

Ik snap dat ze een rangorde moeten bepalen, maar ik vroeg mij af of het normaal is dat Dusty nu ook zo fel maar ons toe is. Is ze misschien toch al wat te lang een solo kat? Ze is nu 1 jaar en 10 weken en Vixey is 10 weken.

Maak mij toch een beetje zorgen of dit nu de juiste keuze was, maar dacht haar juist een plezier te doen met een speelmaatje waar ze lekker mee kan ravotten..

Hoop dat jullie tips hebben. Weet dat ze pas net 12 uur samen zijn, maar maak mij toch wat zorgen xD
Personeel van mijn twee meisjes Dusty (22/5/2017) en Vixey (18/5/2018) :grin:
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kitten bij 1-jarige kat, nu ook boos op ons

Bericht door pinguin »

Hoelang is Dusty al alleen?

Denk dat je ze beter even uit elkaar kan halen en Dusty tot rust laat komen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
maliejane
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jul 2018 16:11

Re: Kitten bij 1-jarige kat, nu ook boos op ons

Bericht door maliejane »

Dusty is alleen sinds ze met 11 weken naar ons kwam. Wilde zelf graag 2 katten of een wat oudere, maar mn vriend t was 1 kitten of niks bij mijn vriend. Inmiddels is hij katten wat meer gewend en ging hij dus wel akkoord met een 2de omdat Dust niet graag alleen is.

Scheiden is bij ons wat lastig. Het nieuwe katje kan dan alleen in de badkamer en blered alles bij elkaar wat Dust nog onrustiger maakt. Als we nu douchen of iets nemen we Vix wel mee zodat Dust even rust heeft.
Personeel van mijn twee meisjes Dusty (22/5/2017) en Vixey (18/5/2018) :grin:
Gebruikersavatar
maliejane
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jul 2018 16:11

Re: Kitten bij 1-jarige kat, nu ook boos op ons

Bericht door maliejane »

Vix zit op dit moment dus al 1 uur rustig in de badkamer en Dust is dus vrij rustig. Als ze naar mij komt krijg ik wel kopjes, maar als ik mn hand naar haar uitsteek uit mijzelf krijg ik een mep
Personeel van mijn twee meisjes Dusty (22/5/2017) en Vixey (18/5/2018) :grin:
Gebruikersavatar
maliejane
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jul 2018 16:11

Re: Kitten bij 1-jarige kat, nu ook boos op ons

Bericht door maliejane »

Merk wel dat Dust niet aggressief is. Ze is heel onzeker en weet niet wat ze er mee moet. Net liep ze al blazend achter Vix terwijl ze rook aan haar kont, tis pas een probleem als Vix zich dan omdraaid...
Personeel van mijn twee meisjes Dusty (22/5/2017) en Vixey (18/5/2018) :grin:
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kitten bij 1-jarige kat, nu ook boos op ons

Bericht door pinguin »

Weet je zeker dat Dusty niks mankeerd dan kunnen ze ook agressief worden

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten bij 1-jarige kat, nu ook boos op ons

Bericht door KleinDraakje »

Als je nog een berichtje wilt plaatsen vlak nadat je er al een hebt gepost kan je je bericht wijzigen :)

De geur van de nieuweling zit ook aan jouw handen. Ze is wel al een poosje alleen dus het kost wellicht wat meer tijd om te wennen. Gewoon bij elkaar houden en veel met ze spelen (zowel samen als apart) en even niet je hand naar haar uitsteken. Verwen haar met lekkers en zorg dat ze beide genoeg plekjes hebben om naar te vluchten. Over een paar dagen zal het al een stuk beter gaan.
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
maliejane
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jul 2018 16:11

Re: Kitten bij 1-jarige kat, nu ook boos op ons

Bericht door maliejane »

Denk niet dat Dust wat mankeert. S'ochtends was ze nog helemaal haarzelf. Tis echt pas sinds Vixey erbij is dat ze zo naar mij doet. Naar mijn vriend doet ze minder lelijk, maar dat kan zijn omdat ik Vixey binnenbracht en mn vriend toen niet thuis was.

Haar verwennen doe ik zeker en speel ook veel, maar alleen spelen vind ze prima, maar met Vixey in zicht is ze enkel op haar gefixeerd..

En bedankt voor de tip van bericht aanpassen!
Personeel van mijn twee meisjes Dusty (22/5/2017) en Vixey (18/5/2018) :grin:
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten bij 1-jarige kat, nu ook boos op ons

Bericht door KleinDraakje »

Op zich een logische reactie omdat Vixey een indringer in haar territorium is. Geef haar tijd om te accepteren dat ze erbij hoort en probeer haar met speeltjes af te leiden als ze haat fixeren. Wellicht een Feliway Friends stekker proberen?
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
maliejane
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jul 2018 16:11

Re: Kitten bij 1-jarige kat, nu ook boos op ons

Bericht door maliejane »

Afleiden lukt dus niet echt xD vooral als Vix in zicht is.. feliway kan ik wel proberen ja
Personeel van mijn twee meisjes Dusty (22/5/2017) en Vixey (18/5/2018) :grin:
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten bij 1-jarige kat, nu ook boos op ons

Bericht door KleinDraakje »

Blijven proberen, als het een keer niet lukt kan het de volgende keer met een ander speeltje wellicht wel lukken.

Ohja de beste tip die ik je kan geven: stress zelf niet! Of niet teveel. Dat voelen ze ook aan, jij moet gewoon lekker relaxed zijn en af en toe de boel ook heerlijk negeren. Een gedragstherapeute die hier ooit op bezoek is geweest heeft ook het halve consult de katten genegeerd. Die voelen dat aan en dat ze zelf dus lekker op onderzoek kunnen zonder de hele tijd ‘gevolgd’ te worden :)
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
maliejane
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jul 2018 16:11

Re: Kitten bij 1-jarige kat, nu ook boos op ons

Bericht door maliejane »

Ik probeer ze inderdaad zoveel mogelijk te negeren. Kijk alleen van een afstandje mee. Dust heeft 1 favoriet speeltje (hengel) wat normaal altijd werkt, maar zelfs die werkt niet met Vix in zicht. Dus net heeft mn vriend met Vix zitten spelen terwijl ik in de slaapkamer met Dust speelde. Daarna was het nog even wat dreigen, maar toen ging Dust in de vensterbank liggen. Vix erachteraan maar met 1 blaas aan de andere kant van de vensterbank gaan liggen. Nu ligt Vix te slapen en Dust heeft een hazedutje gedaan, maar houd Vix wel in de gaten. Maar gaat dus stapje voor stapje een beetje beter gelukkig..
Personeel van mijn twee meisjes Dusty (22/5/2017) en Vixey (18/5/2018) :grin:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten bij 1-jarige kat, nu ook boos op ons

Bericht door Rik »

Dit is allemaal normaal. Dusty was al ver op weg om echt solo te worden. Ze is dus niet agressief. Ze ziet Vixey ook niet eens als indringer. Op dit moment is Dusty gewoon een grote brok onzekerheid. En dat uit zich in uitvallen naar alles, ook jullie. En dat is dus heel normaal.

Dusty is nog maar een jaar alleen dus dit gaat echt wel goed komen. Ze moet haar draai weer vinden en merken dat Vixey helemaal niet zo eng is. Maar daar gaat zeker een paar dagen overheen.

Ze scheiden heeft niet zoveel zin omdat als ze elkaar weer zien alle gevoelens weer bovenkomen. Zorg voor een paar plekjes waar Vixey zich terug kan trekken waar Dusty niet volgt. Een paar dozen o.i.d. En dan is het afwachten. Grijp alleen in als blijkt dat Dusty Vixey te pakken neemt en niet loslaat. Maar anders zijn alle ontmoetingen met blazen, grommen en af en toe een rake mep allemaal prima en normaal.

Je zult zien dat het met stapjes steeds beter gaat.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
maliejane
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jul 2018 16:11

Re: Kitten bij 1-jarige kat, nu ook boos op ons

Bericht door maliejane »

Dat is fijn te horen geeft mij toch wat meer vertrouwen. Int verleden ben ik opgegroeid met een moederkat met haar 2 dochters (maar deze fase dus niet meegemaakt) en daarna een volwassen solokat bij mijn ouders. Tis dus helemaal nieuw voor mij.

Plekjes voor Vix creeeren heeft niet zoveel zin want ze is niet echt bang voor Dust. Vix heeft wel een paar plekjes waar Dust niet bijkan, maar daar zit ze dan hooguit 1 min. Ze ontwijkt haar een beetje maar verder doet ze gewoon haar ding. Enige reden om ze even te scheiden vanochtend was dat Dust geen moment rust nam. Met Vix in de badkamer achter gesloten deur ontspande ze en kon ze dus even rusten.

Net ging Dust uit zichzelf naar haar toe doen Vix lag te slapen. Vlak voor haar blies ze dus Vix schrok wakker, maar bleef wel liggen en viel weer in slaap. Na nog 3x blazen ging Dust 50cm van Vix af liggen en was aant soozen (oogjes dicht, maar wel alert). Dat in het gezicht van een slapende Vix blazen vond ik erg lullig van haar, maar dat ze daarna er zelf naast ging liggen voelt fijn. Heb ook foto's en filmpjes, maar geen idee hoe ik die kan uploaden
Personeel van mijn twee meisjes Dusty (22/5/2017) en Vixey (18/5/2018) :grin:
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten bij 1-jarige kat, nu ook boos op ons

Bericht door castratenkoor »

Blazen is geen agressie - helaas wordt dat door veel mensen wel zo gezien. Het is meer zoiets "dit is mijn veilige ruimte, tot hier en niet verder". Dus grenzen aangeven. Dust is van slag en dat is logisch. Ik zou ze niet meer scheiden net zoals Rik ook aangaf. Dit heeft even tijd nodig maar komt vast wel goed.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie