Kennismaking nieuwe kitten

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Garfield1994
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 jul 2018 16:15

Kennismaking nieuwe kitten

Bericht door Garfield1994 »

Hallo,
Wij hebben sinds afgelopen maandag een vrouwelijk kitten erbij gekomen van ongeveer 11 weken. Op advies van het asiel heeft zij haar eigen kamertje om te wennen, met alles wat ze nodig heeft.
Op haar kamertje hebben wij haar kennis laten maken met onze kater (van bijna een jaar)
Bij leek enthousiast, maakt constant een prrt geluidje en is nieuwsgierig naar onze nieuwe aanwinst. Aan het begin ging zij constant blazen als hij in de buurt kwam, maar nu geeft ze zich netjes over door op haar rug te gaan liggen, en lijkt zelf ook wel nieuwsgierig.
Onze kater gaat echter steeds een stapje verder en begon haar te slaan, in het gezicht. Nu pakt hij haar sinds vandaag steeds bij haar keel en bijt. Ik schrok daar van, dus haal ze op zo’n moment juist uit elkaar.
Mijn vraag is nu, of dit normaal gedrag is, of ik het moet laten of een andere aanpak moet kiezen.
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kennismaking nieuwe kitten

Bericht door Rik »

Is je kater van bijna 1 de enige andere kat die je hebt? Hoe lang is die alleen geweest? Als dat lang is (sinds nest) dan is het normaal gedrag. Vergelijk het dat jij een paar jaar geen mens ziet. Dan omarm jij ook de eerste mens die je ziet enthousiast.

Je kater zal ook het spelen (wat hij nu heeeeeel graag wil doen) een beetje verleerd hebben. Dat moet ie weer helemaal leren. Het meppen is niet zo erg. Dat is ook gewoon grenzen aangeven.

We hebben de afgelopen maanden heel wat vergelijkbare topics gehad.
Lees in ieder geval deze even door voor de tips e.d.: viewtopic.php?f=61&t=32099
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Garfield1994
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 jul 2018 16:15

Re: Kennismaking nieuwe kitten

Bericht door Garfield1994 »

Dag Rik,
Bedankt voor je snelle reactie!
Onze kater is alleen, kwam uit een nest van 5, en is sinds oktober bij ons.
Hoe zit het met het bijtgedrag? Het is echt in haar keel.. en zal ik grenzen moeten aangeven?
Ik vind het een beetje eng samen, dus blijf er nu constant bij. Daarnaast probeer ik ze af te leiden met snoepjes en speeltjes maar hij is gefocust op zijn nieuwe maatje.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kennismaking nieuwe kitten

Bericht door Rik »

Eigenlijk zal je nieuwe kitten de grens aan moeten geven. Doet ze dat ook? Het is even eng om het te bekijken maar uiteindelijk zullen ze alles zelf uit moeten maken. Als je dat andere topic leest zul je zien dat het allemaal exact hetzelfde gegaan is.

Maar we weten dat het vreselijk moeilijk is om toe te kijken hoe zo'n brok van een kat op zo'n kleine kitten duikt :) Het is echt enthousiasme van hem. Ook het bijten. Als het echt te erg wordt en je kitten gaat piepen en blazen, en je ziet dat hij niet op houdt, dan kun je wel ingrijpen. Ingrijpen is dan bijvoorbeeld met stem of met een speeltje afleiden. Niet straffen (want hij doet echt niets verkeerds, hij is gewoon te enthousiast).

Je moet ze nu ook zoveel mogelijk bij elkaar houden (anders wordt die enthousiasme niet minder). Als hij zoveel mogelijk bij je kitten is zal dat automatisch afnemen en overgaan in "normaal" gedrag. Je zou ze 's-nachts nog even kunnen scheiden omdat je niet weet wat er gebeurd (en je wilt natuurlijk af en toe wel een oogje dicht doen :)). Na een paar dagen moet je duidelijk verbetering zien en zal het steeds beter gaan.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kennismaking nieuwe kitten

Bericht door KleinDraakje »

Helemaal eens met Rik. Ook dat bijten is enthousiasme en zolang je kitten niet onwijs gaat piepen gaat het prima. Je kitten zal ook nog even moeten wennen aan de nieuwe omgeving en vanzelf ook op haar gemak zijn. Dan zal ze ook wat meer voor haarzelf opkomen en gewoon terug slaan of wegrennen 😁
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Garfield1994
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 jul 2018 16:15

Re: Kennismaking nieuwe kitten

Bericht door Garfield1994 »

Een hele geruststelling!
Ze blaast ook wel, en toen hij te dichtbij kwam kon ze zelfs grommen!
Alleen door het bijten was ze wel onder de indruk. Verder laat ze zich ook op haar ruggen vallen, alsof ze zich overgeeft.
Ik ga het zo weer eens proberen.. het blijft even spannend.
Aan het prrt geluid wat onze kater telkens maakt blijf ik maar opmaken dat het speelsigheid is.
Garfield1994
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 jul 2018 16:15

Re: Kennismaking nieuwe kitten

Bericht door Garfield1994 »

Ze zijn misschien een uurtje samen geweest,
De kater begon lief en rustig maar werd zo druk en enthousiast dat hij niet meer te remmen was.. eindresultaat.. een mepgevecht onderling en een heel klein poesje met een heel klein bebloed neusje.
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kennismaking nieuwe kitten

Bericht door KleinDraakje »

Op de rug liggen is niet per se overgeven, dan kan ze zich ook beter verdedigen (met 4 poten in de lucht) 😎
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kennismaking nieuwe kitten

Bericht door Rik »

Achjee. Gelukkig zijn die kleintjes daar niet zo van onder de indruk en zijn dat zo weer vergeten.

Alleen als ze constant onder de bank gaat verstoppen en echt zichtbaar continue bang is van die grote, dan wordt het tijd om in te grijpen.

Ik hoop dat die grote gauw in de gaten heeft wanneer die te ver gaat.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Kennismaking nieuwe kitten

Bericht door KiwiNL »

Ik heb twee broertjes en die bijten elkaar ook al speel-vechtend in poten en keel. Ze piepen als ze willen dat de ander stopt, dus ze geven hun eigen grens aan. En zolang er geen bloed vloeit en ze niet echt doorbijten zou ik me niet al teveel zorgen maken.
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kennismaking nieuwe kitten

Bericht door Rik »

Ja, maar er heeft al bloed gevloeid.
Een klein bebloed neusje :)
Maar als dat daarbij blijft lijkt me dat niet zo erg.
Iemand heeft zijn nageltjes gebruikt bij het meppen terwijl dat niet zou mogen :(
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Garfield1994
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 jul 2018 16:15

Re: Kennismaking nieuwe kitten

Bericht door Garfield1994 »

Ze heeft een eigen kamertje waar ze ook elkaar treffen. De woonkamer is nog wel een ding omdat ze wanneer ze beide onder de bank verdwijnen, ik er in mijn eentje niet bij kan.
Ze heeft wel uitgehaald naar haar grote broer. Het leek alsof hij steeds drukker werd, tot hij uiteindelijk niet meer te remmen was.
Kleine was inderdaad niet echt onder de indruk, ik wel 😂
Gebruikersavatar
RodeKaterHans
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 18 sep 2017 18:23

Re: Kennismaking nieuwe kitten

Bericht door RodeKaterHans »

Mijn topic is blijkbaar hot.. 🤣 ik heb in exact dezelfde situatie gezeten (minus bebloed neusje, dat wel..). Ik zou proberen een situatie te creëren van waaruit zij veilig terug kan spelen/vechten. Dat kan een doos zijn ( mèt achteruit gang) waar de kleine wèl in en uit kan, en de grote niet. Hier werkte een wollen deken over een stoel goed (zie filmpjes in topic dat Rik gelinkt heeft). Na een paar dagen was de ‘strijd’ over en hier zijn het nu echt matties..
Groeten Ella
Hans (2017) & Bertje(2018)
Hans en Bertje
Garfield1994
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 jul 2018 16:15

Re: Kennismaking nieuwe kitten

Bericht door Garfield1994 »

Inmiddels staan er 3 doosjes met kleine ingangen voor haar om zich te verschuilen. Dat geeft mij rust. Ik duim voor een goede lange kennismaking 😁
Heb onze enorme kater eerst flink afgemat.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5448
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kennismaking nieuwe kitten

Bericht door nellebel »

Die wollen deken bij Hans en Bert heeft tot hilarische situaties geleid. Moet er nog om lachen als ik aan Hans zijn huppeltje denk hi hi

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie