Kitten bij volwassen poes?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
Snadraa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 jul 2018 08:20

Kitten bij volwassen poes?

Bericht door Snadraa »

Het is inmiddels twee weken geleden dat we onze lieve Floris op 11-jarige leeftijd plots moesten inslapen. We missen hem ontzettend in huis. Hij was echt zo'n enorme gezelligerd die lekker bij je kwam zitten en kwam knuffelen. Hij was ook erg op mijn vriend gesteld en ging altijd bij hem of bovenop hem liggen.

Lotje, zijn zusje, lijkt hem af en toe nog te zoeken. Ze zit soms klagelijk in de tuin te miauwen. Ze "kletst" veel meer dan voorheen. Met Lotje kon je toch altijd al wel gezellig praten: ze miauwt dan terug. Het lijkt echter alsof dit veel meer is geworden dan toen Floris er nog was. Ze is meer op ons gericht dan voorheen. Het is wel altijd echt een meisjespoes geweest. Jongens vindt ze maar stom. Mijn vriend tolereert ze wel, maar je merkt dat ze wel echt met name naar mij toe trekt. Voor mijn vriend vind ik dit niet leuk, want met het verlies van Floris is hij echt "zijn poes" kwijt.

Het liefst zou ik toch graag weer een leuke kater in huis hebben. Zo'n lompe goedzak als Floris was. Ik weet alleen niet of ik Lotje er een plezier mee doe. Van de ene kant denk ik dat ze het wel prima vindt zo, maar als wij niet thuis zijn is ze wel weer echt alleen, Maar ja, wat als het niet klikt?

Ik heb in het verleden wel eens opvangkittens in huis gehad. Lotje en Floris zaten dan te blazen bij de deur. Toen ze zes waren heb ik samengewoond met iemand die ook twee volwassen katten had. We hebben de volwassen katten toen met redelijk succes kunnen koppelen aan elkaar, dus dat accepteerde ze wel. Maar wat gaat ze nu als 11-jarige van een kitten vinden? Ze is wel nog erg speels.

Iemand hier toevallig tips of ervaringen?
Personeel van Lotje
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten bij volwassen poes?

Bericht door KleinDraakje »

Als elf jarige zal een kitten wel druk voor haar zijn. Is het ook mogelijk om 2 kittens te nemen? Kunnen die met elkaar energie kwijt en heeft zij toch wat gezelschap.
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Kitten bij volwassen poes?

Bericht door Siris »

Ik raad je aan deze link eens te lezen.

https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... af-kitten/
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Kitten bij volwassen poes?

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Ik zou niet één kitten bij haar zetten, maar:

-2 kittens
Of
-1 oudere lieve kater
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten bij volwassen poes?

Bericht door castratenkoor »

Ik sluit me aan bij Mariska. Ook ik zou een oudere kater of twee kittens bij haar introduceren.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Snadraa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 jul 2018 08:20

Re: Kitten bij volwassen poes?

Bericht door Snadraa »

Twee kittens willen we niet, drie katten vinden we echt wat te veel van het goede.

Een oudere kater er bij zou kunnen, maar ik wil ook geen kat waar ik al snel weer afscheid van moet nemen of met een hele rits aan gedrags- of gezondheidsproblemen. Ook heeft de introductie van een oudere kat wat meer om handen dan een kitten. We moeten er nog maar eens goed over nadenken.

Ik vraag me vooral af of Lotje blij zou zijn met ander gezelschap. Het was niet zo dat zij echt Floris opzocht, hij ging meer bij haar liggen en waste haar af en toe (waar ze dan na vijf keer likken heel vies bij keek :') ). Nu hij er niet meer is heb ik wel soms het idee dat ze zijn aanwezigheid mist, maar maak je haar dan ook blij met een ander?
Personeel van Lotje
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Kitten bij volwassen poes?

Bericht door Siris »

Een oudere kat vergt inderdaad wat meer inspanning om te introduceren.

En moeilijk te zeggen of zij liever alleen is. Kat van mijn zus is 16 jaar en heeft ook altijd met haar zus geleefd, die is 3 jaar geleden overleden. Mijn zus werkt niet full time en is vaak thuis.

Ik weet ook niet meer of jullie vaak thuis zijn of full time werken vaak uithuizig bent.

Simba alleen was, was die ook meer op mij gericht dan die al was, die was 4 jaar toen er vriendinnetje bij kwam,
en hij was zo blij. Een mensgenootje is echt heel anders dan een kat genootje.

Zijn allemaal overwegingen.

Persoonlijk zou ik voor 2 kittens gaan. Straks overlijdt de andere kat en zit je weer dat er een kat alleen is.
Daarbij is het ook erg leuk om te zien hoe ze spelen e.d.

Keuze blijft bij jezelf, zijn alleen adviezen.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten bij volwassen poes?

Bericht door KleinDraakje »

Ik denk dat er in ieder geval een grote kans is dat ze niet blij gaat zijn met 1 hyperactief kitten erbij 😊 genoeg topics hier op het forum waarbij dat niet echt lekker gaat.

Het kan ook zijn dat zij nu wat meer opfleurt en wat aanweziger wordt omdat Floris dominanter was? Of ze een nieuwe kat leuk gaat vinden weet je nooit van te voren. Ga op je gevoel af, misschien is het niet zo erg dat ze de rest van haar leventje een solo poes is. Tenzij je merkt dat ze ineens vanalles kapot gaat maken enzo 😄
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Kitten bij volwassen poes?

Bericht door Siris »

Nee inderdaad Viv :grin: een kitten zo ik sowieso niet doen. Zielig voor de oudere kat, maar ook voor het kitten.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Max
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 nov 2015 16:58

Re: Kitten bij volwassen poes?

Bericht door Max »

Hoi,
vroeger had ik katten die elkaar tolereerden, maar meer ook niet.
2,5 jaar geleden toen mijn kat was overleden heb ik twee kittens in huis gehaald, broer en zus. Het zusje heb ik pas in moeten laten slapen. De broer bleef verdrietig achter. Hij was degene die haar opzocht om te wassen, spelen etc. Dus ik kon er wel vanuit gaan dat hij snel een andere kat zou accepteren. Ik heb de uitgebreide introductie gedaan, enhet bleek al snel goed te gaan.

Zo'n beslissing is moeilijk. Maar wat je ook doet, gooi ze niet zomaar bij elkaar. Trek er echt een paar dagen voor uit!
Twee kittens kunnen elkaar bezig houden, maar de "oude" kat kan zich misschien ook achtergesteld gaan voelen.
En als hij nog voldoende speels is zou het kunnen lukken.

Wat je ook doet: geef je oude kat bij de komst van een nieuwe minstens net zoveel aandacht als de nieuwe kat (Is heel moeilijk :-))
Mijn Billie heb ik om de haverklap de hemel in geprezen "wat doe je het goed" extra kammen. extra snoepje als jullie alleen zijn, extra aai. Ik mag gek zijn, maar hij leek te glunderen.

Succes met je beslissing.
Groetjes, Marina, Billie &Loesje
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Kitten bij volwassen poes?

Bericht door Siris »

Max schreef: 22 jul 2018 20:10 Hoi,
vroeger had ik katten die elkaar tolereerden, maar meer ook niet.
2,5 jaar geleden toen mijn kat was overleden heb ik twee kittens in huis gehaald, broer en zus. Het zusje heb ik pas in moeten laten slapen. De broer bleef verdrietig achter. Hij was degene die haar opzocht om te wassen, spelen etc. Dus ik kon er wel vanuit gaan dat hij snel een andere kat zou accepteren. Ik heb de uitgebreide introductie gedaan, enhet bleek al snel goed te gaan.

Zo'n beslissing is moeilijk. Maar wat je ook doet, gooi ze niet zomaar bij elkaar. Trek er echt een paar dagen voor uit!
Twee kittens kunnen elkaar bezig houden, maar de "oude" kat kan zich misschien ook achtergesteld gaan voelen.
En als hij nog voldoende speels is zou het kunnen lukken.

Wat je ook doet: geef je oude kat bij de komst van een nieuwe minstens net zoveel aandacht als de nieuwe kat (Is heel moeilijk :-))
Mijn Billie heb ik om de haverklap de hemel in geprezen "wat doe je het goed" extra kammen. extra snoepje als jullie alleen zijn, extra aai. Ik mag gek zijn, maar hij leek te glunderen.

Succes met je beslissing.
Groetjes, Marina, Billie &Loesje
Kittens hoef je niet de langzame introductie te doen, duurt allemaal veel langer, als je bij elkaar zet. genoeg verstop plekjes.
Ik heb al mijn kittens bij de andere kat(ten) gezet, nog nooit problemen gehad.

Als je een oudere kat doet is het inderdaad beter de langzame introductie te doen.

En oude kat zal zich echt niet achtergesteld voelen als je 2 kittens bij hem neerzet, ook al is die speels, die 2 kittens hebben heel veel energie. En het is hoe je er ermee omgaat en niet al je focus op de kittens legt, en gewoon de dingen blijft
doen wat je met je oudere kat doet.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kitten bij volwassen poes?

Bericht door pinguin »

Ik heb Simba ook gewoon bij Snabbel gezet dat was niet handig hij schrok zich rot en vluchtte weg. Achteraf gezien had ik het beter langzaam kunnen aanpakken.

Gelukkig trok Snabbel snel bij.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Kitten bij volwassen poes?

Bericht door Siris »

pinguin schreef: 24 jul 2018 12:40 Ik heb Simba ook gewoon bij Snabbel gezet dat was niet handig hij schrok zich rot en vluchtte weg. Achteraf gezien had ik het beter langzaam kunnen aanpakken.

Gelukkig trok Snabbel snel bij.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Je moet het wel met beleid doen :grin: Denk als je de langzame had gedaan, hij ook geschrokken zou zijn.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kitten bij volwassen poes?

Bericht door pinguin »

Siris schreef: Je moet het wel met beleid doen :grin: Denk als je de langzame had gedaan, hij ook geschrokken zou zijn.
Denk minder want Simba schrok net zo en denk als ik eerst geuren had uitgewisseld het voor Snabbel minder eng was geweest. Voor Simba was toch alles al eng want die was nog nooit in een huis geweest..

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Kitten bij volwassen poes?

Bericht door Fotokonijn »

In principe is een kitten bij een oudere kat geen succes.
Als het kitten een speelmaatje heeft en daardoor minder de oudere kat "plaagt" gaat het meestal wel goed.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Plaats reactie