Nieuwe kitten neemt spel over

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Misschienzelfstwee
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jun 2018 15:58

Nieuwe kitten neemt spel over

Bericht door Misschienzelfstwee »

Hoi allemaal,

Na veel te hebben meegelezen, vond ik het tijd voor een eigen topic. Sinds twee maanden heb ik het allerliefste poesje in huis, ze heet Sok en is nu 20 weken. Omdat ik toch liever twee katten wilde hebben en hier niet te lang mee wilde wachten ivm de kans op succes, heb ik drie weken geleden een maatje voor haar geadopteerd; Schmidt (nu 15 weken).

De introductie was heftig (ook voor mij). Sok blies erg naar hem en Schmidt was juist erg passief en rende weg als hij teveel werd opgejaagd. We hebben de introductie daarom stapsgewijs aangepakt door hen elke dag meerdere momenten van ongeveer 5 minuten bij elkaar te zetten en het moment van 'teveel spanning' steeds voor te zijn (nogmaals, ook voor ons). Na twee of drie dagen ging het steeds beter en stoeiden ze vooral veel met elkaar, steeds minder met blazen of uberhaupt geluidjes. Goed teken dus. Die avond zijn ze een hele avond zonder gedoe bij elkaar geweest, waarna we hebben besloten dat ze wel samen konden.

Na ongeveer een week stoeiden ze nog steeds graag met elkaar en wasten ze elkaar ook. Ze zoeken elkaar goed op en slapen ook altijd wel bij elkaar in de buurt, maar haast nooit echt tegen elkaar aan (met hier en daar een uitzondering). Maar de laatste week lijkt het erop alsof Schmidt vaker met Sok wil spelen dan andersom. Sok lijkt het meer 'te ondergaan' omdat zij dan wordt belaagd, dan dat zij zelf ook daadwerkelijk wil spelen. Het is dan ook vaker dat Sok degene is die wegrent; wanneer Schmidt wegrent gaat Sok er niet per direct altijd achteraan.

Wanneer ik zelf met hen speel, valt het me tevens op dat Sok op de achtergrond verdwijnt. Zij was altijd een heftige speler; een echte jager die het vooral leuk vindt om achter touwtjes en hengeltjes aan te gaan. Soms iets meer afwachtend, maar vooral omdat ze dan op het perfecte jaagmoment wacht. Schmidt daarentegen gaat achter alles aan wat ook maar een beetje beweegt. Hij neemt daardoor het spel vaak over. Zodra er een propje papier de kamer doorgaat, springt hij er veel sneller op af dan Sok. Daardoor zit zij vaak maar een beetje toe te kijken hoe hij speelt. Nu neem ik Sok steeds even apart om solo met haar te spelen zodat zij toch ook haar energie kwijt kan, maar ik vind het wel jammer dat het niet samen kan.

Kortom: Sok is een stuk rustiger geworden sinds hij er is. Ik weet niet of dit goed is. Ik lees een hoop dingen over dat katten elkaar ook kunnen 'verdragen' maar niet per se vriendjes zijn. Ze slapen tenslotte niet dicht op elkaar/tegen elkaar aan. Ik zou dat idee eigenlijk al vreselijk vinden. Ik heb een maatje erbij genomen zodat Sok zich niet zo verveelt, maar ik twijfel of ik hier nu wel goed aan heb gedaan.

Iemand advies? Bemoedigende woorden mogen ook, hahaha.

Groetjes,
Mies
Gebruikersavatar
RodeKaterHans
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 18 sep 2017 18:23

Re: Nieuwe kitten neemt spel over

Bericht door RodeKaterHans »

Allereerst welkom! En wat een grappige namen! Ik lees nog niks geks. Volgens mij gaat het hardstikke goed, alleen is Schmidt misschien een beetje te enthousiast voor Sok. Ik zou hem door veel te spelen proberen wat af te matten. Mijn katten liggen ook niet de hele tijd op elkaar, maar het zijn wel echt vriendjes. Ik heb Bertje nu drie maanden en ik zie ze nog steeds naar elkaar toe groeien (en geloof me, dat had ik in het begin niet durven dromen).
Hier gaat samen spelen met een hengel trouwens ook niet. Bertje is veel te wild en Hans te beleefd. Dus ik neem Hans apart om met hem te spelen. Brokjes weg gooien gaat trouwens wel samen, omdat er dan altijd eentje zoekt/eet terwijl ik voor de ander het brokje weg gooi. Snoepjes verstoppen gaat ook goed en de speeltunnel gebruiken ze ook samen.
Probeer ze ook allebei apart aandacht te geven en geniet er ook van! Het zijn nog kleintjes, dus ik denk dat dat wel goed komt. En misschien wordt het geen kattenstapel maar dat wil echt niet zeggen dat ze elkaar alleen gedogen of niet gelukkig zijn! Ik denk dat het voor Sok hoe dan ook een stuk leuker is dan maar alleen!

Succes :)
Groeten Ella
Hans (2017) & Bertje(2018)
Hans en Bertje
kittentjes

Re: Nieuwe kitten neemt spel over

Bericht door kittentjes »

Ik vind juist dat je er heel goed aan gedaan hebt. Karakters kunnen altijd verschillen en misschien is het iets tijdelijks.

Bij mij kwamen ze uit een nest en lagen altijd samen maar dit is nu nog zelden (2 jaar). Ze spelen nog wel samen, maar ook hierin belaagd Moos saar regelmatig en die heeft daar dan geen zin in.

Ik denk dat het ook goed is voor je kittens dit te ontdekken. Wanneer is stop stop en zonder dat ze samen liggen kunnen ze toch een soort steun ervaren dat ze samen zijn.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Misschienzelfstwee
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jun 2018 15:58

Re: Nieuwe kitten neemt spel over

Bericht door Misschienzelfstwee »

Bedankt voor jullie reacties! Dat doet me goed. Ik maak me erg snel druk om die kleintjes omdat ik natuurlijk wil dat het allemaal goed gaat. Maar er is verbetering! Ze zoeken elkaar nog steeds veel op en spelen lekker met elkaar, maar Sok neemt nu ook wat vaker het initiatief. Toen ik het bericht schreef dacht ik dat het voornamelijk van zijn kant kwam en dat zij het “onderging”. Gisteren is er iets heel bijzonders gebeurd, ze hebben namelijk een paar uur tegen elkaar aan geslapen in het mandje wat aan de radiator hangt. Dan kan ik toch wel bijna janken van geluk!
Heb bovendien een speelrails gekocht en daar kunnen ze wel samen mee spelen! Zo blij :) nogmaals bedankt voor jullie lieve reacties!
Gebruikersavatar
RodeKaterHans
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 18 sep 2017 18:23

Re: Nieuwe kitten neemt spel over

Bericht door RodeKaterHans »

Herkenbaar hoor, ik was ook (over)bezorgd toen Bertje erbij kwam 😉 Zo te lezen komt dat helemaal goed, geniet van je katzels!!
Groeten Ella
Hans (2017) & Bertje(2018)
Hans en Bertje
Plaats reactie