Wat zijn de voordelen van gasnarcose vs vloeistofinjectie?

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Wat zijn de voordelen van gasnarcose vs vloeistofinjectie?

Bericht door KleinDraakje »

7 augustus zullen onze Rocky en Marble gecastreerd worden (kater en poes). Ik heb met de assistente al gesproken en vroeg of er iets anders qua narcose gebruikt kon worden dan wat ze normaal doen (ketamine, injectie). Ze gaf aan dat gas narcose alleen bij grote en zware operaties wordt gedaan en daarmee was de kous af (ik moet wat assertiever worden 😩)

Maar nu een dag later zit ik er nog wel mee. Als ik bijvoorbeeld http://www.dierenkliniekhulst.nl/?pagina=narcose lees dan kan je toch het beste voor gas narcose gaan omdat het beter is voor de nieren en het ontwaken daarna. Klopt dat?Hoe zit het met eventueel het hart, wordt die ook ontzien bij gas of maakt dat dan niet uit?

Wellicht nog relevant, het zijn Brits Kortharen en die zijn gevoelig voor onder andere hcm. Wil met de ervaring van de vorige kat de nieren en het hartje zo weinig mogelijk belasten maar het lijkt mij logisch dat je dan wel iets anders belast?

Wil sowieso nog een keer terugbellen om te vragen of/welke pijnstiller ze krijgen (geen metacam, maar wat dan wel?) en hoe het met hechtingen zit. En hoeveel een gasnarcose extra zou kosten.

Maar welke andere argumenten kan ik hebben om voor gas te willen gaan? Wil deze keer iets beter voorbereid opbellen 😁
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wat zijn de voordelen van gasnarcose vs vloeistofinjectie?

Bericht door Rik »

Yep, hier was het ook narcose door Sedator/Ketamine en een injectie metacam tegen de pijn (en metacam mee naar huis). Ik had ook niet zoveel keus (anders dan niet naar die da gaan) want het was de da van het asiel (dat zat in de prijs van €165 per kitten).

Nu denk ik wel dat kittens een narcose goed kunnen verwerken en ik geloof ook niet dat het zo is dat b.v. metacam een "optelling" is vanaf geboorte. Die nieren zouden dat goed aan moeten kunnen. Maar je weet het maar nooit (overdosis, slecht tegen narcosemiddel kunnen, hcm wat je al noemde).

Hier is overigens het lijstje met vragen en antwoorden dat ik heb gemaakt toen Bono en Yuna aan de beurt waren. (Misschien heb je er wat aan)
viewtopic.php?p=682134#p682134

(De metacam suspensie heb ik overigens bij Bono 1 dag gegeven en bij Yuna 2 dagen, terwijl ik voor beide voor 5 dagen meegekregen had)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Wat zijn de voordelen van gasnarcose vs vloeistofinjectie?

Bericht door pinguin »

Kwa hechtingen je kan ze vragen onderhuids te hechten.

Simba heeft de laatste keer ook vloeistof narcose gehad wel daarna gelijk vocht via infuus gekregen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Wat zijn de voordelen van gasnarcose vs vloeistofinjectie?

Bericht door Dinky »

Gasnarcose is inderdaad bij langere operaties gebruikelijk.

Wat ik weet bij gasnarcose is dat het wordt ingeleid door injectie narcose: https://www.dchopmans.nl/uw-huisdier-on ... nesthesie/
Ook vraag ik mij af of het inbrengen van een tube bij castratie kater niet meer tijd kost dan de castratie zelf?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wat zijn de voordelen van gasnarcose vs vloeistofinjectie?

Bericht door Rik »

Ja, "hoe wordt er gehecht" was ook een van de vragen op mijn lijstje.

Infuus is een goeie. Dat ben ik helemaal vergeten te vragen. Dus die moet ook op het "standaard" vragenlijstje voor castratie.

En niet vergeten, bij het brengen, of ze ook even naar de gebitjes kijken. Of alle tandjes op de goede manier doorkomen. Hoewel dat op 5 maanden misschien nog wat vroeg is.

Naderhand vragen of de baarmoeder is blijven zitten (bij poes) of dat deze ook verwijderd is.


Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
MayaEnKoen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 09 jun 2018 17:20

Re: Wat zijn de voordelen van gasnarcose vs vloeistofinjectie?

Bericht door MayaEnKoen »

Je bent me net voor KleinDraakje! Ik zat ook met wat vragen rondom de komende castraties bij mijn grut.. Die zijn hier nu grotendeels beantwoord :grin:
Bedankt dus en ook iedereen die antwoorden heeft gegeven.
@Rik: die vragenlijst ga ik zeker ook gebruiken/aanvullen :smile:
Esther
Maya (maart 2018) & Koen (april 2018) Fotoalbum
+Ninnoc+ (1997 - 2018)
Gebruikersavatar
RodeKaterHans
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 18 sep 2017 18:23

Re: Wat zijn de voordelen van gasnarcose vs vloeistofinjectie?

Bericht door RodeKaterHans »

inderdaad! Bedankt allemaal! Bertje is begin augustus ook aan de beurt. Ik heb alle da in de omgeving gebeld en ze werken allemaal niet met gasnarcose en wel met metacam.. lijkt een beetje de standaard voor een castratie. Voor Hans kreeg ik het destijds ook mee naar huis, maar heb ik het niet gegeven.
Eerst maar even een da kiezen.. de da waar Hans geweest is hoor ik nu achteraf van dat de (ervaren) assistentes de castraties doen. Ik weet dat het een kleine ingreep is maar moest destijds wel 135 euro afrekenen voor een standaard castratie en chip..
Groeten Ella
Hans (2017) & Bertje(2018)
Hans en Bertje
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wat zijn de voordelen van gasnarcose vs vloeistofinjectie?

Bericht door KleinDraakje »

Bedankt voor het lijstje Rik! En fijn dat er anderen ook gelijk wat aan hebben :)

Ze geven volgens mij standaard extra zuurstof en ik zal zeker dat lijstje nog even doornemen met ze. Ik weet in ieder geval al dat het 9.20 u brengen en tussen 15-16 uur ophalen is. Bij het brengen doet de da nog even een controle/check of alles nog gezond bij ze is. Rond 12 uur bellen ze dan om te vertellen hoe het is gegaan.

Ze vertelde inderdaad dat het bij een kater zo gedaan is, omdat alles uitwendig hangt. Voor Rocky zou ik het dus minder erg vinden als het een injectie narcose is, want hij wordt er als het goed is heel snel weer uit gehaald. Voor Marble moeten ze wel ‘naar binnen’ en duurt het wat langer.

Heb ook volste vertrouwen in deze da’s en assistenten, tot nu toe alleen signalen dat ze alles heel doordacht en goed doen. Maar moet altijd even dat innerlijke stemmetje ook tot rust praten 😄
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Wat zijn de voordelen van gasnarcose vs vloeistofinjectie?

Bericht door ErikPhilippus »

Nu ik zelf bij Gaudí heb meegemaakt hoe goed en snel gasnarcose gaat, wil ik eigenlijk niet anders. Om te voorkomen dat de kat onrustig of paniekerig reageert op de gasnarcose, geef je van tevoren lage dosis Dormicum. Ik heb Gaudí zelf vastgehouden in een dekentje, ik stelde hem gerust, en de assistente deed het kapje over z'n neus, en binnen 20 à 30 seconden ging hij heel rustig onder zeil. Na afloop van de operatie kreeg hij een klein beetje zuurstof toegediend, en kwam snel en zonder problemen weer bij kennis.

Een gasnarcose is een stuk minder belastend voor o.a. de nieren, omdat het spul vrijwel meteen weer uit het lijf is. Ook het weer rustig en snel wakker worden vind ik een groot voordeel. Dus voor mij eigenlijk niks anders dan gasnarcose. Maar dat het bij Gaudí zo goed gaat, wil natuurlijk niet zeggen dat elk dier er zo rustig op reageert....

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Wat zijn de voordelen van gasnarcose vs vloeistofinjectie?

Bericht door pinguin »

Bij katers is de castratie zo gerbeurd hier hebben ze niet eens gehecht maar gelijmt.
Heb toen ook geen pijnstiller mee gehad.
Bij vrouwtjes daar wel op aan dringen daar is het toch een beste ingreep voor.

Vloeistof narcose was Simba ook zo weg ader aan prikken en binnen 1 min was die weg. Bij zijn laatste ingreep dan.

En vraag of ze de kat wakker spuiten ja of nee.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wat zijn de voordelen van gasnarcose vs vloeistofinjectie?

Bericht door KleinDraakje »

ErikPhilippus schreef: 14 jul 2018 10:57 Nu ik zelf bij Gaudí heb meegemaakt hoe goed en snel gasnarcose gaat, wil ik eigenlijk niet anders. Om te voorkomen dat de kat onrustig of paniekerig reageert op de gasnarcose, geef je van tevoren lage dosis Dormicum. Ik heb Gaudí zelf vastgehouden in een dekentje, ik stelde hem gerust, en de assistente deed het kapje over z'n neus, en binnen 20 à 30 seconden ging hij heel rustig onder zeil. Na afloop van de operatie kreeg hij een klein beetje zuurstof toegediend, en kwam snel en zonder problemen weer bij kennis.

Een gasnarcose is een stuk minder belastend voor o.a. de nieren, omdat het spul vrijwel meteen weer uit het lijf is. Ook het weer rustig en snel wakker worden vind ik een groot voordeel. Dus voor mij eigenlijk niks anders dan gasnarcose. Maar dat het bij Gaudí zo goed gaat, wil natuurlijk niet zeggen dat elk dier er zo rustig op reageert....

Groetjes,
Erik
Klinkt als een "fijne" ervaring met gasnarcose (voor zover dat fijn is natuurlijk). Ik zit nog een beetje te dubben om te vragen of het uberhaupt bij deze da mogelijk is om voor Marble dan voor gasnarcose te gaan. Voor Rocky snap ik dat zo'n gasnarcose wellicht overkill is voor de kleine ingreep.

MayaEnKoen schreef: 13 jul 2018 23:09 ...
RodeKaterHans schreef: 13 jul 2018 23:47 ...


Hierbij het lege lijstje van Rik met nog wat aanvullingen van mij. Dan kunnen jullie die ook gebruiken en wellicht anderen ook nog 🙂

1. Hoe laat moeten ze gebracht worden?
2. Doen ze een algemene gezondheidscheck? Mond (hoe de tanden doorkomen), hart & longen e.d.
3. Hoe laat mogen ze van te voren niet meer eten (nuchter zijn)?
4. Hoe laat mogen ze ongeveer weer opgehaald worden?
5. Wanneer mogen ze na de castratie weer eten?

6. Wat is handig i.v.m. de reismandjes (daar laten of meenemen bij ophalen)?
7. Wordt de poes via buik of flank geopereerd?

8. Hoe/of wordt het gehecht bij de kater en poes?
9. Is er een rompertje of kraagje nodig?
10. Welk narcosemiddel tijdens de castratie? (gasnarcose?)

11. Wordt er extra zuurstof gegeven?
12. Wordt er extra vocht toegediend (infuus)?

13. Welke pijnstilling wordt er tijdens de operatie gebruikt?
14. Wordt er tegen/wakker gespoten na de operatie?
15. Krijg je pijnstilling mee naar huis? Zo ja welke?
16. Moet er nog na controle plaatsvinden?
17. Bij een poes achteraf vragen of baarmoeder is blijven zitten

Ik heb vanmorgen met de assistente gebeld en bovenstaand lijstje doorgenomen. Voor de geïnteresseerde zijn dit de antwoorden, en dus hoe Marble en Rocky gecastreerd worden.

1. Ze worden 9.20 uur verwacht.

2. Ja de dierenarts doet dan nog een algemene check als een soort intake voor de operatie

3. Ze mogen 8 uur van te voren niks meer eten. Omdat hier onbeperkt voer staat zullen we dat rond 23 uur weghalen en dan nog een lekkere portie natvoer geven zodat ze in ieder geval door de nacht heen nog wat reserves in de buik hebben zitten.

4. Rond 12 uur wordt er gebeld om te bespreken hoe het is gegaan en de verwachte ophaaltijd. Het is meestal rond 15/16 uur

5. Wanneer ze weer mogen eten hangt af van hoe snel ze weer wakker zijn. Bij Rocky zal dat sneller zijn en hij mag waarschijnlijk al rond 15/16 uur wat eten. Voor poezen houden ze meestal etenstijd (rond 18 uur) aan. Ze zullen dit nog toelichten als we ze komen ophalen want dan kunnen ze aangeven op basis van hoe de operatie ging en hoe snel ze weer wakker waren wat het beste moment is. Aan te raden is om met kleine beetjes eten te beginnen zodat ze niet ineens kunnen schrokken en overgeven. Na zo'n ingreep verandert de stofwisseling in zo'n lichaampje en kan het voorkomen dat ze geen 'stop' meer hebben. Het is dan even opletten of ze niet dooreten en een onbeperkt bakje brokjes in een keer wegwerken. Maar aangezien ze al vanaf kitten onbeperkt hebben gehad gaf ze aan dat we de dag na de operatie wel weer normaal onbeperkt kunnen neerzetten. Dan wel goed opletten op gewicht en hoeveelheid voer die er doorheen gaat.

6. Het is het beste om allebei in een apart reismandje te vervoeren. Deze zetten ze namelijk bij hun in het hok zodat ze daar ook in kunnen uitslapen en wakker worden. De mandjes (tassen in ons geval) blijven daar dus staan.

7. Marble wordt via de buik geopereerd. Daar waar de twee buikspieren bij elkaar komen zodat ze zo de buikholte in kunnen zonder door de bloedvaten te moeten.

8. Bij Rocky wordt er een klein sneetje gemaakt en de binnenbal eruit 'geplopt'. Dat sluit zich heel mooi vanzelf en hij krijgt dus geen hechtingen. De meeste katers zitten er niet aan maar wel in de gaten houden want sommige gaan er toch aan likken. Bij Marble is het heel gevoelig omdat het een buikoperatie is, dat wondje is ook gevoelig. Het wordt in principe onderhuids gehecht maar als ze tijdens de operatie denken dat het niet dicht blijft zitten zullen ze nog wat extra hechtingen zetten die er later uitgehaald moeten worden.

9. Geen pakje of kraagje voor Rocky omdat het snel geneest. Marble krijgt wel een rompertje wat ze 10 dagen moet aanhouden. Omdat het bij haar wat gevoeliger zal zijn na de operatie en ze waarschijnlijk meer neiging heeft eraan te likken.

10. Standaard bij hun is injectie narcose dus, combinatie medetomidine en ketamine

11. Na het geven van de narcose komt Marble aan het zuurstof. Ze krijgt een buisje door de keel waardoor ze ademt (zuurstof). Mocht Marble niet genoeg hebben aan de injectie narcose dan krijgt ze tijdens de operatie extra gasnarcose toegediend. Bij Rocky waarschijnlijk niet, maar ook dat kan ter plekke nog worden toegevoegd als dat nodig blijkt.

12. Als ik het goed begreep krijgt Rocky extra vocht via een (simpel) onderhuids infuus en bij Marble wordt er een infuus in haar pootje aangebracht omdat zij wat langer onder is.

13. Tijdens de operatie wordt Meloxicam en Buprecare gebruikt.

14. Deze heb ik zelf nog niet gevraagd maar als ik tussen de regels door de rest hoor geloof ik van wel

15. Rocky krijgt geen pijnstilling, tenzij tijdens de operatie of het wakker worden blijkt dat hij het wel nodig heeft. Marble krijgt sowieso pijnstilling mee. Voor hoeveel dagen is afhankelijk van de operatie en het wakker worden. Het is dan Meloxicam, waarvan ik nu pas begrijp dat dat eigenlijk hetzelfde is als Metacam. Aangezien ze nog jong en sterk zijn en nu nog geen nierproblemen hebben ben ik geneigd dat toe te staan. Of zal ik toch terug bellen of ze ook een andere pijnstiller hebben?

16. Voor Marble na 10 dagen op controle komen om te zien hoe het eruit ziet en eventuele extra hechtingen eruit te halen. Rocky mag meekomen voor controle maar hoeft niet, tenzij de balzak gezwollen is.

Ik denk dat ik ze van de week nog 1 keer ga lastig vallen over de telefoon en ga vragen of er een alternatief is voor de Meloxicam/Metacam en of Marble toch gasnarcose (in zijn geheel) kan gaan krijgen. En wat de extra kosten daarvoor zijn. Geloof dat ik ze al wel 3x uitgebreid aan de telefoon heb gehad met vragen, maar dat vinden ze niet erg 😇
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Wat zijn de voordelen van gasnarcose vs vloeistofinjectie?

Bericht door ErikPhilippus »

Vaak wordt een injectie Meloxicam gegeven vlak voor/tijdens de operatie. Om dan ook nog eens Buprecare (een opiaat) te geven, lijkt mij dubbelop. Na een injectie met Meloxicam moet je tijdens de follow-up terughoudend zijn met de dosis, nog een keer een injectie is eigenlijk uit den boze. Ik gebruik (zeker bij Gaudí) altijd Buprecare, dat wordt voornamelijk in de lever afgebroken, en is dus veel minder belastend voor de nieren. Bovendien let ik goed op het dier: soms is de voorgeschreven pijnstilling helemaal niet nodig, of in ieder geval minder langdurig.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wat zijn de voordelen van gasnarcose vs vloeistofinjectie?

Bericht door Rik »

Als er Metacam geschoten is dan hoef je dezelfde dag ook geen suspensie meer te geven. De injectie is voor 24 uur. En zelfs met de suspensie moet je inderdaad voorzichtig zijn.

Ik vraag me inderdaad af of ze die Metacam en Buprecare dubbelop doen. Of dat het misschien OF/OF is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wat zijn de voordelen van gasnarcose vs vloeistofinjectie?

Bericht door KleinDraakje »

Goeie vraag! Die ga ik nog voorleggen. Wellicht kan ik aandringen op alleen gebruik van Buprecare en geen Meloxicam. Al die termen vliegen soms een beetje over mijn hoofd. Het ene product wordt alleen gebruikt om de kat slaperig te maken, het ander is een pijnstiller, het ander een narcose etc etc Vaak pas als ik de telefoon ophang kan het even bezinken zodat ik kan nadenken wat er eigenlijk was uitgelegd 😇
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Wat zijn de voordelen van gasnarcose vs vloeistofinjectie?

Bericht door ErikPhilippus »

Meloxicam is een NSAID: ontstekingsremmer + pijnstiller (zoals het humane Ibuprofen), Buprecare is (alleen) een krachtige pijnstiller. Alleen Buprecare gebruiken is zeker een mogelijkheid (doe ik altijd). Een NSAID voor milde pijnklachten en vriendelijker voor de nieren is Onsior.
Plaats reactie