Kitten met 6,5 week voor het eerst geënt, nu 2 boosters nodig?

Voor alle vragen over de jaarlijkse cocktail, andere inentingen, entstoffen en de bijwerkingen van inentingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maliejane
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jul 2018 16:11

Kitten met 6,5 week voor het eerst geënt, nu 2 boosters nodig?

Bericht door maliejane »

Zoals ik ook in mijn andere topic "Leuke kitten (kruising) gevonden, is de prijs reëel?" heb aangegeven heb ik inmiddels een heel leuk HTK kitten gevonden! :D Aangezien mijn vraag hier beter hoort stel ik hem ook even hier. De kitten die ik dus gevonden heb is al met 6,5 week voor het eerst geënt en direct gechipt. Volgens de eigenaresse is dat normaal voor kittens die opgroeien met meerdere katten en al vroeg in een ren naar buiten mogen bij mooi weer. Zij gaf aan dat de kittens dan met 10-11 weken hun 2de enting moesten hebben.

Nu kan ik echter online nergens vinden wanneer de tweede vaccinatie nu gegeven moet worden.. Enkel dat bij risicogevallen er gekozen kan worden om met 6-7 weken te vaccineren. Mijn eigen dierenarts gaf aan dat in dit geval een vaccinatie op 11 weken (ik haal haar met 10,5 week, maar dan is mijn dierenarts nog met vakantie) en na 4 weken nogmaals herhalen het beste is omdat de eerste enting geen effect zou hebben door de jonge leeftijd. Zij vonden het ook erg vreemd dat de kittens zo vroeg hun eerste enting gehad hadden. Andere mogelijkheid was volgens hun om een enting te halen met 11 weken en dan na 2 weken voor een titerbepaling (€50) terug te komen met een grote kans dat ik alsnog moet laten enten (€50)... Dit laatste kost dus 2x zoveel als gewoon een extra keer enten.

Maar zijn er hier misschien mensen met ervaring met een kitten dat zo vroeg geënt is? Zou een enting met 11 weken bovenop die van 6,5 week niet gewoon genoeg zijn? Ze gaat tot ze gesteriliseerd wordt in oktober in elk geval niet naar buiten, maar ze komt wel in huis bij mijn katje van iets meer dan 1 jaar die vorig jaar gewoon gevaccineerd is met 9 en 12 weken en opnieuw geënt wordt samen met het nieuwe katje (dit kan want ze schelen met geboortedatum maar 4 dagen :lol: ).

De extra kosten heb ik natuurlijk over voor het veilig stellen van de gezondheid van dit katje, maar ik kan mij ook voorstellen dat te veel vaccineren niet gezond is voor een kat. Ergens voelt het niet goed om zo'n klein jong beestje 2x te moeten pesten met zo'n injectie, stress van de dierenarts en mogelijk ziek worden van de enting en dat vlak na een verhuizing naar mij toe... Het is natuurlijk ook niet zonder risico. Hoop op tips hier :)
Personeel van mijn twee meisjes Dusty (22/5/2017) en Vixey (18/5/2018) :grin:
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kitten met 6,5 week voor het eerst geënt, nu 2 boosters nodig?

Bericht door pinguin »

Dat is jong enten zelf geen ervaring mee mijn eerste gedachte was ook titer bepaling.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten met 6,5 week voor het eerst geënt, nu 2 boosters nodig?

Bericht door KleinDraakje »

Heb ook geen ervaring met jong enten maar die van mij gaan (zodra het de tijd ervoor is) ook een titer bepaling doen. Teveel enten kan echt invloed hebben op de gezondheid van je kitten! De eventuele extra/dubbele kosten heb ik er echt voor over.
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Kitten met 6,5 week voor het eerst geënt, nu 2 boosters nodig?

Bericht door Siris »

6,5 week enten is onzin, dan hebben ze nog genoeg stoffen van mams binnen gekregen.

Ik begrijp de dierenarts ook niet zo goed, de meeste dierenartsen enten met 9 weken en dan 12 weken.

En in sommige gevallen zelfs de 1 enting met 12 weken en met 16 weken.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
maliejane
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jul 2018 16:11

Re: Kitten met 6,5 week voor het eerst geënt, nu 2 boosters nodig?

Bericht door maliejane »

Siris schreef: 12 jul 2018 22:45 6,5 week enten is onzin, dan hebben ze nog genoeg stoffen van mams binnen gekregen.

Ik begrijp de dierenarts ook niet zo goed, de meeste dierenartsen enten met 9 weken en dan 12 weken.

En in sommige gevallen zelfs de 1 enting met 12 weken en met 16 weken.
Ik heb op meerdere sites gevonden dat het wel wordt aanbevolen met 6 weken als er een hoger risico is. Als voorbeelden worden dan genoemd dat de moederpoes de afgelopen jaren niet geënt is of als ze uit een grote cattery komen. Het is dus blijkbaar niet helemaal ongewoon, maar gebruikelijk is het ook niet. Als ik het katje eerder tegengekomen was had ik ook wel gevraagd of ze gewoon met 9 weken geënt kon worden, want ze komt niet echt uit een hoog risico nestje (behalve dan misschien dat ze met meerdere volwassen poezen in een ren zit buiten....)

Maar denk dat ik er niet onderuit kom om haar nog 2x te laten enten... Ga bij de eerste enting nog wel even het advies van mijn dierenarts zelf vragen (wel of geen titer). Het contact tot nu toe was met of via de assistente.
Personeel van mijn twee meisjes Dusty (22/5/2017) en Vixey (18/5/2018) :grin:
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten met 6,5 week voor het eerst geënt, nu 2 boosters nodig?

Bericht door Dinky »

Omdat zo jong nog antistoffen van de moeder aanwezig zijn bij het kitten door de moedermelk is de kans groot dat de enting niet aanslaat op 6 weken.
Daarom wordt vaak later de eerste enting gezet (tussen 8 en 12 weken) en 3 weken daarna tweede enting.

Omdat juist de eerste entingen zo belangrijk zijn (dus 9 week, 12 week en 1 jaar) zou ik er voor kiezen om deze wel te zetten ondanks eerste enting op 6,5 week.
Daarna is titeren in mijn ogen een goede optie omdat dit steeds betrouwbaarder wordt om over vaccinatie te voorkomen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie