Asielpoes chronische niesziekte wel of niet doen

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Twijfelaar
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 jul 2018 21:50

Asielpoes chronische niesziekte wel of niet doen

Bericht door Twijfelaar »

Dilemma! Lief poesje in het asiel gezien, tien maandjes oud. Ze is twee weken terug halfdood gevonden, heeft erge niesziekte gehad en dode kittens uitgescheid. Toen ik haar ging bekijken was het een lief aanhankelijk poesje, veel kopjes geven, knuffelig. Ze was nog een beetje benauwd en het asiel schat in dat haar zicht wellicht iets minder zou zijn. Ze oogde verder gezond, geen vieze oogjes, snotneusje, schoon kontje, gebitje prima. Ze moet nog gecastreerd worden. Ze zou nog een check van de dierenarts krijgen en ik heb aangegeven dat ik dit nog even wilde afwachten, Hieruit is gekomen dat ze chronische niesziekte heeft.

Heeft iemand hier ervaring mee? Wat zou jullie advies zijn? Poesje wel of niet nemen? Ik sta voor een dilemma. Ben natuurlijk al wel verliefd en wil het poesje een goed huis geven. Maar denk ook praktisch en bang voor de gevolgen, veel bezoeken aan de dierenarts met bijbehorende rekeningen etc. Ik besef me goed dat ook een gezond poesje ziek kan worden maar heb nu natuurlijk de wetenschap dat ze chronisch ziek is.

Vandaag al even contact gehad met de dierenartsassistent maar ik word er niet veel wijzer van. Ze laten de beslissing uiteraard bij mezelf.

Graag tips, meningen en advies!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Asielpoes chronische niesziekte wel of niet doen

Bericht door nellebel »

mijn flippie had ook chronische niesziekte. hierdoor had ze al een operatie gehad aan haar derde ooglid. ik ben echt niet vaker met haar naar de DA gehoeven hoor. ze had vaker vieze oogjes die ik moest schoonmaken. het nadeel van haar kwetsbaarheid kwam pas toen bleek dat haar vriendje (ons katertje sjefke) FELV bleek te hebben. omdat haar weerstand lager was kreeg zij het ook. maar mogelijk dat een gezonde kat het ook had gekregen.
Ik denk dat je voor jezelf ook even moet afwegen hoe ziet ze eruit op het moment dat ze daar mag vertrekken. bij flippie waren het echt alleen de oogjes, snotneusje viel reuze mee.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Asielpoes chronische niesziekte wel of niet doen

Bericht door pinguin »

Het hangt echt van de gradatie niesziekte af. Hier heeft Simba het chronisch ja hij niest snotjes maar verder voor zijn niesziekte nog niet extra bij de dierenarts geweest. Wel ondersteun ik Simba met een weerstand verhoger.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Asielpoes chronische niesziekte wel of niet doen

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Zoals Pinguin inderdaad al aangeeft. Het ligt eraan of ze de niesziekte onderdrukt krijgen of je daar wel of niet aan wilt beginnen.

Ook ik heb een asielpoes die ik met haar 9de kreeg. Zij heeft het virus onder de leden en het vlamt een enkele keer op. In de 4 jaar dat ik haar nu heb is ze één keer behandeld voor FCGS (chronische slijmvliesontsteking). Dit bracht wat kosten met zich mee omdat haar kiesjes verwijderd moesten worden en één keer is ze behandeld voor Conjunctivitis (bindvliesontsteking oog). Dit was niet financieel ingrijpend: druppeltjes, injectie en schoonhouden. Ook zij krijgt ter ondersteuning van haar weerstand L-Lysine door haar voer. En altijd proberen om zoveel mogelijk stress situaties voor de kat zien te voorkomen.

Als het katje nu goed is zou ik het wel aandurven, want ook met katten die dit niet hebben krijg je dierenarts kosten. Zo had ik een andere kat...tot hoge leeftijd goed gezond, maar had een zwak gebit. Die heb ik in zijn leven wel 6x aan zijn gebit moeten laten helpen.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
RaptorRex
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 mei 2018 10:00
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Re: Asielpoes chronische niesziekte wel of niet doen

Bericht door RaptorRex »

pinguin schreef: 12 jul 2018 07:30 Wel ondersteun ik Simba met een weerstand verhoger.
Aangezien Raptor dit ook heeft ben ik wel benieuwd wat je gebruikt want ik vind het wel een goed idee.

Mocht reactie op topic nog relevant zijn: ik zou er niet teveel mee zitten. Asiel zei tegen mij dat hij paar keer per jaar antibiotica kuurtje nodig zal hebben maar dat ik er verder weinig van merk behalve dat het altijd een beetje een verkouden overkomt en dat ik de ogen schoon moet houden. Wel sluit een verzekering een hoop uit als je voor een verzekering zou willen kiezen. Tot nu toe alleen nog met andere kat bij dierenarts geweest in afgelopen halfjaar, de kat met chronische nies is wel echt de makkelijke.
Kattenpersoneel: Patrick (soms ook vrijwilliger in asiel)
Baas in huis: Rex ca 1-8-'17
Knuffelaar: Raptor ca 1-8-'17 >> geen broertjes
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Asielpoes chronische niesziekte wel of niet doen

Bericht door pinguin »

Ik gebruik L-lysine dat is een poeder en geef hem dat 1 keer per dag en tijdens een opvlamming of stress 2 keer per dag.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
RaptorRex
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 mei 2018 10:00
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Re: Asielpoes chronische niesziekte wel of niet doen

Bericht door RaptorRex »

Bedankt! Ik ga op zoek...
Kattenpersoneel: Patrick (soms ook vrijwilliger in asiel)
Baas in huis: Rex ca 1-8-'17
Knuffelaar: Raptor ca 1-8-'17 >> geen broertjes
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Asielpoes chronische niesziekte wel of niet doen

Bericht door pinguin »

Medpets verkoopt het o.a

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Asielpoes chronische niesziekte wel of niet doen

Bericht door Fotokonijn »

In principe is chronische niesziekte niet besmettelijk, maar ik zou de tips hier boven wel aanhouden.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Claudia69
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 06 jun 2017 20:14

Re: Asielpoes chronische niesziekte wel of niet doen

Bericht door Claudia69 »

Ik heb er ook zo eentje rondlopen (geadopteerd uit een asiel en chronisch niesziek) en het is een schat van een beest, maar je moet er de snottebellen hier en daar wel bijnemen.
Plaats reactie