Heeft mijn kat écht honger? Voer ik te weinig?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Mr_Pippins
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jul 2018 21:56

Heeft mijn kat écht honger? Voer ik te weinig?

Bericht door Mr_Pippins »

Hoi forummers!

Ik vraag me af of mijn kat écht honger heeft (en dat ik dus te weinig voer) of dat hij gewoon een enorme smulpaap is. Ik geef hem nu vijf keer per dag een half blikje Gourmet Mousse. Dat is dus 2,5 blikje in totaal, wat na berekening neerkomt op 225 calorieën. Daarnaast krijgt hij ook één Vitakraft snoepstickje per dag. Nu is het probleem dat hij continu om eten zeurt. Zodra ik naar de keuken loopt, rent hij miauwend achter me aan en loopt zelfs voor m'n voeten waardoor ik haast struikel. Ook gaat hij krabben aan het keukenkastje waar het voer in staat. Geef ik hem te weinig eten? Qua caloriebehoefte voor een kat, dacht ik dat ik wel goed zat... Ik geef hem alleen natvoer, omdat de dierenarts zei dat dat beter is (veel minder koolhydraten en meer vocht).

Even een situatieschets: Twee jaar geleden heb ik de kater overgenomen van iemand. Hij was toen erg dik. Ik heb hem inmiddels wel een beetje kunnen laten afvallen, maar nog steeds heeft hij wel een buik en weegt 7 kilo. Ik heb een voermachine aangeschaft om hopelijk het probleem te verhelpen dat hij achter me aanrent zodra ik naar de keuken loopt, maar helaas, een jaar verder en hij is er niet mee gestopt. 's Ochtends geef ik hem wel zélf eten. Hij heeft volgens mij geen diabetes wat de honger kan veroorzaken, want hij plast niet super veel ofzo en drinkt ook gewoon normale hoeveelheden.

Nou ja, eigenlijk is mijn vraag dus: moet ik hem meer eten geven dan 2,5 blikje Gourmet Mousse? Want zou hij echt honger hebben? En als hij niet echt honger heeft, hou leer ik hem het bedelen af? ;-) Hij is verder overigens een super lieve kat hoor!

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Heeft mijn kat écht honger? Voer ik te weinig?

Bericht door Siris »

Ten 1e vind ik gourmet nou niet goed voer om alleen te geven. Daarbij moet een kat onbeperkt kunnen eten. Katten eten kleine beetjes over de dag verdeeld.

Hier een link waarin andere links staan wat goed voer is.

viewtopic.php?f=25&t=32271

Ik zelf geef wel brokken. Die staan dag en nacht beschikbaar. Daarnaast geef ik.natvoer,
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Snadraa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 jul 2018 08:20

Re: Heeft mijn kat écht honger? Voer ik te weinig?

Bericht door Snadraa »

7 kilo is behoorlijk, maar het ligt wel echt aan hoe groot de kat is. Is hij in verhouding? Je hebt van die plaatjes die ter illustratie kunnen dienen of je kat te dik is.

Via Dierendokters:
Plaatje
Ik hield voor mijn grote kat aan dat hij per voerbeurt 1 blikje kreeg, maximaal. Ze kregen twee keer per dag eten hier (over het algemeen droogvoer, waar ze dan wat langer mee deden en gedurende de dag van konden eten) en dan verdeeld over de dag een keer wat snoepjes (waar ze dan wel wat voor moesten doen, bijvoorbeeld rennen). Wat je ook kan doen is voer kopen wat lager in calorieën zit, daar kan je dan verhoudingsgewijs wat meer van geven.

Bedelen leren ze af door consequent te zijn. Bijvoorbeeld voeren op vaste tijdstippen en je tussendoor niet te laten verleiden tot het geven van eten. Katten zijn echter beter in het trainen van mensen dan mensen in het trainen van katten :lol:

Ik denk wel dat het belangrijk is om uit te sluiten waarom je kat zo bedelt om eten en waarom hij zoveel eet: is hij gewoon een tikkeltje verwend en eet hij graag, of heeft hij de voedingsstoffen hard nodig omdat hij ze te snel verbrandt (bijvoorbeeld door schildklierafwijking). Daarnaast zou ik niet alleen maar Gourmet voeren, dat lijkt me erg eenzijdig.
Personeel van Lotje
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Heeft mijn kat écht honger? Voer ik te weinig?

Bericht door Rik »

Is 225 calorieën niet weinig voor een kat van 7 kg? Maar inderdaad... Ik zou kiezen voor een betere kwaliteit dan gourmet. Zeker als hoofdmaaltijd. Je kunt het geven als extraatje (voor vocht) als hij hoofdzakelijk brokken eet maar als hoofdmaaltijd is het McDonalds voer. We hebben hier wat voertopics lopen waar veel betere suggesties voor natvoer in staan.

Verder moet je inderdaad een beetje naar de bouw kijken. Is hij nu op gewicht of moet hij nog afvallen?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Heeft mijn kat écht honger? Voer ik te weinig?

Bericht door pinguin »

Ja en gourmet is geen compleet voer voor de rest zie de reacties hier boven.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Heeft mijn kat écht honger? Voer ik te weinig?

Bericht door Dinky »

Siris schreef: 08 jul 2018 22:39 Ten 1e vind ik gourmet nou niet goed voer om alleen te geven. Daarbij moet een kat onbeperkt kunnen eten. Katten eten kleine beetjes over de dag verdeeld.

Hier een link waarin andere links staan wat goed voer is.

viewtopic.php?f=25&t=32271

Ik zelf geef wel brokken. Die staan dag en nacht beschikbaar. Daarnaast geef ik.natvoer,
Ik ben het er niet mee eens dat een kat onbeperkt moet kunnen eten. Hier een poes die daarmee een halve kilo in 2 jaar is aangekomen en daardoor veel te dik. Dat terwijl ze niet extreem veel leek te eten. Voor de rest helemaal eens.

Volgens mij is gourmet ook geen compleet voer
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Heeft mijn kat écht honger? Voer ik te weinig?

Bericht door Rik »

Siris schreef:Daarbij moet een kat onbeperkt kunnen eten.
Ook ik zit hier met een kat die ik echt niet onbeperkt moet geven. Kittens ja, maar op een gegeven moment is het toch echt afhankelijk van de situatie.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Heeft mijn kat écht honger? Voer ik te weinig?

Bericht door pinguin »

Ik ben wel van mening dat je een kat onbeperkt voedsel moet aan bieden maar ben ook een groot fan van voedsel verreiking last ze maar werken voor die brokken zitten ze ook sneller vol van. (Simba denkt daar anders over )

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Heeft mijn kat écht honger? Voer ik te weinig?

Bericht door nellebel »

onbeperkt lukte bij ons eerst ook niet, maar doordat ik het verdeelde over zoveel keren per dag kregen ze er steeds meer vertrouwen in dat er altijd wel brokjes waren en werd er minder geschrokt (bij mijn eerste kat ging het echt niet, die kreeg echt afgemeten maar was ook veel te dik). nu krijgen ze onbeperkt al blijf ik wel afmeten hoeveel dat is, aangezien het dus wisselt per dag. als ik merk dat het toeneemt maak ik de bakjes iets minder vol maar ze zijn wel altijd gevuld, en ze trappen er in dus.... vooral gijs is erg ... bodem in zicht HELP !!!!! vrouwtje kom vullen nu!
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Heeft mijn kat écht honger? Voer ik te weinig?

Bericht door nellebel »

trouwens sinds ik van het light voer af ben eten ze minder !!!!! en kosten ze minder, dat was mijn doel. maar schijnbaar geeft dat light voer ook geen vulling waardoor ze ook meer gingen eten, juist wat niet de bedoeling was. nu met gewoon voer (brokken) eten ze minder omdat het beter vult. hier krijgen ze gourmet flink aangevuld met water als extra.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Heeft mijn kat écht honger? Voer ik te weinig?

Bericht door Rik »

Ik ben het ene eens dat veel kleine maaltijden het beste is voor katten. Maar brokken zijn ook geen natuurlijke voeding. Het beste is dus natvoer. Probeer dat maar eens in een activityboard te stoppen.

Een andere mening: http://www.purrfectcat.nl/free-feeding/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Heeft mijn kat écht honger? Voer ik te weinig?

Bericht door Siris »

Dinky schreef: 08 jul 2018 23:49 Ik ben het er niet mee eens dat een kat onbeperkt moet kunnen eten. Hier een poes die daarmee een halve kilo in 2 jaar is aangekomen en daardoor veel te dik. Dat terwijl ze niet extreem veel leek te eten. Voor de rest helemaal eens.

Volgens mij is gourmet ook geen compleet voer

Uitzondering heb je altijd, maar als je katten op tijden eten gaat geven creëer je juist eetproblemen.
Katten eten kleine beetjes verdeeld over de dag.

En alleen natvoer geven vind ik persoonlijk ook al is het van goede kwaliteit ook niet een top idee,
brokken zijn juist weer goed voor hun tanden, beter is rauw vlees, maar ja sommige katten die moeten het
niet :???: En als ik naar mijn situatie kijk, ik werk 40 uur per dag en met dit weer vlees of natvoer laten staan zo
lang vind ik geen fris idee.

En gourmet is zeker geen compleet voer. Zeker weten doe ik het niet, maar volgens mij ook veel zout in.
Rik schreef: 09 jul 2018 07:43 Ik ben het ene eens dat veel kleine maaltijden het beste is voor katten. Maar brokken zijn ook geen natuurlijke voeding. Het beste is dus natvoer. Probeer dat maar eens in een activityboard te stoppen.

Een andere mening: http://www.purrfectcat.nl/free-feeding/
Natvoer is ook geen natuurlijke voeding, het beste is vlees, maar ja zie opmerking hierboven ;-)
pinguin schreef: 09 jul 2018 07:34 Ik ben wel van mening dat je een kat onbeperkt voedsel moet aan bieden maar ben ook een groot fan van voedsel verreiking last ze maar werken voor die brokken zitten ze ook sneller vol van. (Simba denkt daar anders over Afbeelding)

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Arme Simba :lol: Gelijk heb je laat ze maar werken :grin:
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Heeft mijn kat écht honger? Voer ik te weinig?

Bericht door Rik »

Dat brokken beter zijn voor de tanden is alweer lang achterhaald. Maar er zijn zelfs DAs die dat nog denken. Brokken zijn net zo slecht als natvoer/KVV voor de tanden. Het enige dat een beetje helpt is rauw (stukken).

http://www.purrfectcat.nl/brokjes-helpe ... n-tandplak

Hier krijgen ze af en toe een eendagskuiken en kippennekje voor de tanden. Poetsen is het beste maar probeer dat maar eens te doen bij een kat (ja, sommige vinden het lekker ;) )

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Heeft mijn kat écht honger? Voer ik te weinig?

Bericht door castratenkoor »

Siris schreef: 09 jul 2018 09:25
En als ik naar mijn situatie kijk, ik werk 40 uur per dag...........
Dat is knap ;-)
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Heeft mijn kat écht honger? Voer ik te weinig?

Bericht door Siris »

castratenkoor schreef: 09 jul 2018 09:41 Dat is knap ;-)
het is maandag :lol: :lol: :lol: Uiteraard moet dit 40 uur in de week zijn ;-) (vind ik al meer dan genoeg :smile: )
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Plaats reactie