Advies gevraagd van de nierdeskundigen op dit forum!

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Advies gevraagd van de nierdeskundigen op dit forum!

Bericht door Mijnnierkat »

Hallo,

Wellicht kennen jullie Sep nog/al van een eerder forum ‘diagnose: nog 1 werkende nier’.
Omdat ik gek genoeg geen reactie geplaatst krijg in dat forum start ik hier een nieuwe op, met een grotendeels nieuw verhaal.

Sep heeft chronisch nierfalen en een interessant doktersverleden achter de rug met gebitsproblemen, een lelievergiftiging (niet oorzaam nierfalen) en het verliezen van een oogje. Zit uiteraard aan nierdieet, sanimed. Heeft kort semintra gehad, maar vlot mee gestopt omdat er geen eiwitverlies in de urine was. Sel is mijn liefste vriend, en staat met zijn 7 jaar nog heel gelukkig en vrolijk in het leven.

Sep at de laatste tijd weer met wat meer geknars (daarmee is hij bekend, nooit duideijke oorzaak gevonden) en tijdens het 3, 4 wekelijkse weegmomentje constateerde we een gewicht van 5,150 gr. Aangezien zijn laatst gemeten gewicht 5,340 was vond ik het zeker weer tijd voor onderzoek, meneer valt af.

Zojuist bij de DA de volgende bloedwaardes gemeten: crea: 228 HIGH (ref 71-212) Urea 7,7 normal, SDMA 18 HIGH (ref 0-14). Lever, witte rode bloedcellen en allerlei andere waardes zijn allemaal prima in orde. Deze waardes zijn nagenoeg exact hetzelfde als vorig jaar juli/augustus, toen seps nierfalen werd ontdekt. Tussentijds is de crea gezakt rond 197, maar is dus nu weer flink opgelopen.

Van de week brengen we nog even een plasje, onlangs namelijk ook blaasgruis geconstateerd. Even kijken hoe dat nu is, + checken of er geen eiwitverlies is. De dierenarts vermoedde niet dat het blaasgruis effect op de nieren zou hebben, dit zou bij nierstenen wel het geval zijn maar deze heeft Sep niet.

De dierenarts geeft aan haast niet te kunnen geloven dat Sep beroerd zou zijn met deze waardes. Zeker gezien het prima in orde Urea gehalte. In zijn bekkie is op een heel klein beetje roodheid na niks te zien. De roodheid zit wel aan de kant waar hij mee knarst meen ik...🤔 Het mooiste zou een foto zijn, maar we gaan de narcose liever uit de weg. Sep heeft nu prednoral gekregen voor een ruime week, omdat de DA wil uitsluiten dat het niet aan zijn bekje ligt. Door de prednoral zou zijn immuunsysteem omlaag gaan, wat effect zou kunnen hebben op zijn bek (?). Indien hij nu probleemlozer gaat eten en dus ook aankomt weten we in welke hoek we moeten gaan zoeken. Een vaag en onduidelijk verhaal, maar ik vertrouw deze arts inmiddels wel.

Waar ik soms nog meer op vertrouw zijn jullie meningen en adviezen, vandaar mijn bericht hier.

Wat denken jullie van deze waardes, kan hij hier beroerd van zijn? En wat vinden jullie van het prednoral/bek verhaal? Zijn er verder nog tips/adviezen m.b.t Sep? Ik wil mijn nierfaler zo lang mogelijk bij me houden, met als voorwaarde stipt op nr. 1 dat het leuk voor hem blijft.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Advies gevraagd van de nierdeskundigen op dit forum!

Bericht door Rik »

Krijgt Sep sanimed natvoer of brokjes? Eigenlijk zou ik de voorkeur geven aan natvoer voor een nierpatientje (eigenlijk altijd). Zeker ook als er blaasgruis in het spel is. Brokjes zijn dan eigenlijk vreselijk slecht.

Ik begrijp dat Sep wel eet. Eet ie ook genoeg/goed? Met deze ureum verwacht ik inderdaad geen misselijkheid.

Een maal gewichtsafname is nog niet zo zeer een trend. Als hij meer af gaat vallen wel. Dan vraag ik me af of het eten hem wel genoeg voedingsstoffen geven. (Dat zitten we de laatste jaren vaker bij nierpatientjes op nierdieet)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Advies gevraagd van de nierdeskundigen op dit forum!

Bericht door Mijnnierkat »

Hi Rik,

Sep krijgt Sanimed droogvoer. Lust wat natvoer betreft alleen die slechte gourmet blikjes. Hij eet wel, maar ik betwijfel of hij voldoende eet. Hij stopt al snel door het knarsen, er lijkt dan iéts te zijn wat het doet stoppen. Doordat hij wel vaker achter elkaar naar zn bakje loopt verspreid over de dag is het lastig in te schatten of hij nou genoeg of minder eet.

Hij valt geleidelijk af, van 5,390 naar 5,230 naar nu 5,150 in volgens mij een maand tijd. Vandaag vind ik hem wat teneergeslagen, ik denk door de prednoral, het warme weer en de dierenartsstress van gisteren.

Ik ga hem toch weer proberen natvoer voor te schotelen.. Ik hou ‘m even goed in de gaten.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Advies gevraagd van de nierdeskundigen op dit forum!

Bericht door ErikPhilippus »

Ik vind de nierwaardes eigenlijk behoorlijk goed voor een kat met één werkende nier, hij zit net op de rand van nierfalen. Sep kan van deze waardes niet misselijk zijn - van een hoog creatinine gehalte wordt de kat niet misselijk, daar zijn hoge ureum en fosfaat-gehaltes voor verantwoordelijk bij nierpatientjes.

Het verhaal rond knarsend bekje en prednison kan ik niet helemaal plaatsen. En ik ben ook wel benieuwd hoe het zit met de conclusie dat lelie-vergiftiging niet de oorzaak is van het nierfalen.... Want dat de nieren daar een opdonder van krijgen, is eigenlijk wel zeker. Heeft Sep eigenlijk Semintra gekregen ten tijde van die vergiftiging, of was dat pas (veel) later?

Ik ben het met Rik eens dat natvoer beter zou zijn voor Sep. En als Sep gourmet eet, knarst hij dan ook?
En ik zou bijhouden hoeveel Sep per dag eet (droogvoer en natvoer). Ik neem aan dat hij voldoende drinkt - heb je een kamerfonteintje?

En wat bedoel je met teneergeslagen? Is hij loom, kijkt hij niet helder uit z'n ogen, is zijn gedrag veranderd? Hoe ziet z'n vacht eruit?

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Advies gevraagd van de nierdeskundigen op dit forum!

Bericht door Mijnnierkat »

Bedankt voor je tijd en reactie Erik. Het verhaal met de prednison is bij mij ook nog niet helemaal duidelijk. De uitleg van de DA klonk kundig en geloofwaardig, maar ik kan het niet goed meer navertellen. Ik denk omdat ik met m’n hoofd bij de nierwaarden zat, dus daar baal ik van. Het had in ieder geval met zijn bekje en immuunsysteem te maken, en zou niet schadelijk zijn voor de nieren. Hij zou er of weer goed van gaan eten en dus aankomen, of het zou niet baten. De dierenarts wilde eerst dit een week proberen (tenzij de situatie verslechtert tussentijds) alvorens foto’s te gaan maken. Hij wil ‘m de narcose die hiervoor nodig is besparen. Hij vermoede verder niet dat het met zijn schildklier te maken had, daar was hij te jong voor en dan zou hij andere klachten hebben.

Ik ben blij dat jij aangeeft dat deze waarden nog niet echt hoog zijn. De DA gaf de indruk dat deze waarde toch wel hoog was, was wel ‘jammer’, gaf hij aan. Dan is het fijn als iemand zegt dat het eerder op de rand zit.

De lelievergiftiging van vorig jaar september heeft er gelukkig niets mee te maken. Bij Sep is het schrompelniertje in juli vorig jaar al ontdekt. Toen had hij dezelfde waarden als nu. De semintra kreeg hij in juli, een week lang. Tot ik op jullie advies en in overleg met de DA ben gestopt, Sep had immers geen eiwitverlies in de urine en Semintra kon dan juist contraproductief werken. In september zakte de waardes onder 200 en dat bleef zo. Kort daarna nam hij een klein hapje lelie. Binnen 20 minuten hebben we zn maag leeg gekregen, en lag hij 24 uur aan een infuus. Hij is daar destijds goed vanaf gekomen en de nierwaarden bleven in de maanden daarna goed. Tot nu dan weer, precies een jaar later na de constatering nierfalen.

Met gourmet heb ik hem nooit zien knarsen, maar dit at hij ook vóórdat hij ziek werd. Met zijn nierfalen hebben we dit nooit meer gegeven. Ik ga zeker weer natvoer stimuleren, maar nat niervoer is helemaaal niet zo lekker vind meneer😉 Drinken stimuleer ik door een drinkfontein op iedere verdieping, en een los waterbakje.

Met loom bedoel ik een beetje teneergeslagen/doen. Minder ‘gezellig’, hij is normaal zo’n vrolijk ventje. Ik hoop niet dat dit door de prednoral komt, dat zou ik vervelend vinden. Hij kijkt wel helder uit zijn oog, vacht glanst mooi. Hij ziet er alleen wat dunner uit dan ik van ‘m gewend ben.. en dat is hij ook.
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Advies gevraagd van de nierdeskundigen op dit forum!

Bericht door Mijnnierkat »

Ik geef hem zojuist een klein beetje gourmet uit een verdwaald blikje die ik altijd heb bewaard - met daardoor heen een gram ipakitine en hij zit heerlijk te smullen... Voel me ergens wel schuldig dat hij nu slecht voer krijgt. Maar ik wilde echt even testen hoe hij dit nu at. Hij knarst hierbij niet. Gebruikt wel overdreven zijn kiezen links en rechts, alsof hij erop moet kauwen terwijl het pate is en dat ziet er wat lomp uit. Hij vind het in ieder geval heeerlijk, schoteltje wordt zorgvuldig afgelikt.
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Advies gevraagd van de nierdeskundigen op dit forum!

Bericht door Mijnnierkat »

Ik weeg hem zojuist weer opnieuw; 4.960. Ik vind dit toch wel hard gaan hoor..
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Advies gevraagd van de nierdeskundigen op dit forum!

Bericht door ErikPhilippus »

Mijnnierkat schreef: 07 jul 2018 18:36 Ik geef hem zojuist een klein beetje gourmet uit een verdwaald blikje die ik altijd heb bewaard - met daardoor heen een gram ipakitine en hij zit heerlijk te smullen... Voel me ergens wel schuldig dat hij nu slecht voer krijgt. Maar ik wilde echt even testen hoe hij dit nu at. Hij knarst hierbij niet. Gebruikt wel overdreven zijn kiezen links en rechts, alsof hij erop moet kauwen terwijl het pate is en dat ziet er wat lomp uit. Hij vind het in ieder geval heeerlijk, schoteltje wordt zorgvuldig afgelikt.
Ik herken dit 'schuldgevoel' wel.... In vergelijking met Sep heeft Gaudí slechtere nierwaardes, maar ik beschouw hem vooralsnog niet als zwaar nierpatient. Dus ik probeer hem wel nierdieet te geven, maar als hij het niet blieft, krijgt hij gewoon iets wat hij wel lekker vindt, met een schepje Ipa. Grote verschil is natuurlijk dat Sep 7 jaar is, en Gaudí wordt hopelijk dit jaar 17 jaar....

Ik zie dat Sep licht verhoogde waarde heeft voor creatine, ureum is normaal, en er zit/zat geen eiwit in de urine. Dus zijn nieren functioneren nog behoorlijk goed, anders zou hij nooit in staat zijn om de ureum te klaren. Derhalve zou ik me niet zo'n zorgen maken over een blikje gourmet..... Denk je dat Sep stukjes biologische kip (eventueel kort gekookt, met kooksap) lekker vindt? Dan zou je hem als aanvulling op wat je hem nu geeft, 15 gram per dag kunnen geven (met een schepje Ipa) - zodat hij voldoende eiwit binnenkrijgt. Want ik denk dat hij aan het afvallen is omdat hij hoogwaardig eiwit tekort komt....

Toch lijkt er ook iets aan de hand te zijn met zijn gebit.... Ik zou in jouw geval dit toch eens voorleggen aan tandheelkundig dierenarts Knaake. Google maar even op zijn naam, dan heb je alle gegevens, en bespreek het geval Sep met hem.

Succes, en aai voor Sep!
Erik
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Advies gevraagd van de nierdeskundigen op dit forum!

Bericht door Mijnnierkat »

Inderdaad Erik, wat dat betreft vallen die niertjes misschien toch mee en is het misschien toch zijn bekje.. Gebitsproblemen kunnen ook verhoogde nierwaarden opleveren dacht ik (?). Er zijn destijds eind augustus kiezen getrokken i.v.m. een ontsteking, wellicht is er weer hetzelfde aan de hand... Dr. Knaake zit voor ons op 3 kwartier rijden, ik vind dat heel zielig voor Sep. Hij zit de 3 minuten die wij naar de dierenarts moeten rijden de rillen als een rietje in het reismandje. Ik ga het wel overwegen, contact opnemen en overleggen kan altijd.

Verder probeer ik maandagochtend een plasje op te vangen, ben heel benieuwd wat daaruit komt en hoe de blaasgruis is, wie weet zit die blaas nog wel wat te etteren. Al moet ik zeggen dat plassen gewoon goed gaat. Ik overweeg tevens eurologist te bestellen gezien de positieve verhalen daarover. Daarentegen vind ik zelf experimenteren ook een beetje eng, en is de dosering van Eurologist 2 maal daags 2 tabletjes geen feest want Sep haat tabletjes. Dat toedienen is vaak een gevecht.

Net de andere helft van het blikje gourmet gegeven, hij vind het heerlijk. Ging daarna verder aan de Sanimed brokken en stopte bij het 4e brokje. Ik probeer de brokjes van Sanimed nu te weken maar heb er bij voorbaat al geen vertrouwen in, alles wat ‘anders’ is m.b.t. het eten gaat er niet in. Dat met biologische kip zal ik zeker ook proberen, maar vrees ik wel het hiervoor genoemde ‘wat de boer (kat) niet kent dat vreet ‘ie niet’. Kan de kip geen kwaad voor de nieren?

En toch als ik erover nadenk, vind ik het snelle afvallen vreemd. Vorig jaar, toen hij dezelfde waardes had was hij echt in hongerstaking. Minstens een week lang kreeg hij amper iets binnen (spuitvoeding om leververvetting te voorkomen en wat felix partymix snoepjes), en de dagen daarna gingen ook zeer moeizaam. Toen viel hij zelfs niet zoveel af. Nu zien we hem nog wel eten, alleen minder dan normaal.

Groet,
Joyce
Laatst gewijzigd door Mijnnierkat op 07 jul 2018 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Advies gevraagd van de nierdeskundigen op dit forum!

Bericht door Mijnnierkat »

Wat zijn de nierwaarden van jouw Gaudí als ik vragen mag? En wat/hoe eet hij zoal?
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Advies gevraagd van de nierdeskundigen op dit forum!

Bericht door ErikPhilippus »

Inderdaad kan een probleem met het gebit een negatief effect hebben op de nierfunctie. Zeker als er al sprake is van een schrompelniertje, is dat zeker iets wat je moet uitsluiten. Ik zou het zeker overleggen met Knaake, dan kan je altijd nog kijken welke afweging je maakt. Als de reis zo stressvol is voor Sep, zou je misschien een dag of wat voor de reis een diervriendelijk/natuurlijk rustgevend middel kunnen geven, zoals Zylkène.

Urine opvangen en laten analyseren is zowiezo een goed idee. Zou even wachten met eurologist totdat je de analyse resultaten binnen hebt (soortelijk gewicht, zuurgraad, creatinine/eiwit ratio, microscopisch onderzoek).

Een nierfaler is gebaat bij hoogwaardig eiwit, dat wil zeggen eiwitten die zoveel mogelijk kunnen worden hergebruikt, en dus niet worden afgebroken (in de ureum cyclus) en de nieren belasten. Dus een nierfaler eiwit onthouden om de nieren te ontzien, is volgens mij discutabel. Veel nierfalers gaan eerder dood aan (de complicaties van) ondervoeding dan aan het nierfalen zelf. Eiwitten met de voor de kat hoogste biologische beschikbaarheid zitten b.v. in konijn en kip, dus wit vlees.
Met de hoeveelheid nierdieet die Dalí dagelijks at, heb ik uitgerekend dat 15 gram konijn of kip voldoende zou moeten zijn om eiwitverlies tegen te gaan. Bovendien vond hij het lekker - en dat is ook wat waard!

Maar het blijft een afweging: strikt nierdieet met lange tanden en afvallen, of lekker eten en betere conditie - en mogelijk een korter leven. Nogmaals: voor een kat van 7 ligt die afweging natuurlijk heel anders dan voor een kat van 17...

Gaudí heeft 1 ½ jaar geleden ernstige problemen gehad met verstopping van de plasbuis, uiteindelijk resulterend in een penisamputatie. Hierdoor had hij acuut nierfalen, met sterk verhoogde nierwaardes - maar die zijn later weer behoorlijk bijgetrokken. Een jaar geleden zat hij net als Sep op de grens van nierfalen fase 1, maar ik vermoed dat zijn nierwaardes nu toch wel wat slechter zijn - niet verwonderlijk voor zo'n oud beestje....

Ik geef hem hoogwaardig gewoon voer, met name Canagan, Applaws en Schesir, maar ook nierdieet van Specific, Clinic en RC. Hoewel ik zielsveel van hem hou, ga ik hem niet plagen met voer dat hij niet lust alleen om hem (mogelijk) wat langer te laten leven.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Advies gevraagd van de nierdeskundigen op dit forum!

Bericht door Mijnnierkat »

Oke, duidelijk verhaal! Ik ga me even focussen op een plasje opvangen maandag en hou ‘m goed in de gaten wat betreft eten, drinken en gewicht.

Ik heb gisteren de eerste prednoral gegeven, en overweeg nu om te stoppen. Hij is vandaag een andere kat. In de bijsluiter staat een lijstje met contra-indicaties, daar staat tussen: nierafwijkingen. Ik schrik hiervan, dit betekent toch eigenlijk niet geven aan nierpatienten?
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Re: Advies gevraagd van de nierdeskundigen op dit forum!

Bericht door Mijnnierkat »

Er beginnen wat dingen bij me te ‘landen’.

Sep lijkt de laatste dagen wat meer last te hebben van een oortje, dan houdt ‘ie hem even schuin, of hij krabt eraan. De dierenarts kon echter niets in het oor ontdekken. Nu vind ik dat hij ook iets vaker met zo’n kopje schud. Hij schud hierbij niet helemaal heen en weer hoor, maar gewoon even een keer links/rechts (moeilijk uitleggen). Ik kan me indenken dat als je gebitspijn hebt dit kan uitstralen naar je oor.

Nu zag ik hem net van ons bed afspringen, en reageerde hij daar ook even op door een klein ‘schudje’. Ik kan me voorstellen dat als er een al dan niet onderliggende ontsteking in het gebit aanwezig is je die ‘dreun’ van op de grond landen best als naar ervaart.

Het is beide niet erg opvallend, iemand die hem niet kent zou het bijvoorbeeld niet opmerken maar ik kan ‘m inmiddels zo goed lezen..
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Advies gevraagd van de nierdeskundigen op dit forum!

Bericht door Rik »

Prednison (prednisolon/prednoral) kan voor heel veel dingen heel erg goed helpen. Het zou ook de eetlust kunnen bevorderen bij bepaalde katten. Kortstondig geven aan een nierpatiëntje zou niet direct problemen op mogen leveren hoewel het de doorbloeding van de nieren kan verminderen.

Persoonlijk zou ik wel graag weten waarom prednoral is voorgeschreven. De DA kan er een goede reden voor hebben maar wij zijn in het verleden ook rare dingen tegengekomen bij DAs. Zo knauwde Bowy ook bij haar eten (natvoer). Het leek wel of ze na wat hapjes iets weg probeerde te krijgen in haar mond. De DA vermoedde pijn en ik kreeg metacam mee. Nou vraag ik je :evil: nét na een nierfaaldiagnose een kat met vage klachten metacam meegeven. Toen ben ik hier op het forum gekomen. Ik neem dus niet meer zonder meer iets aan van een DA. Liefst doe ik ook zelf even onderzoek. DAs kunnen je dan misschien lastig vinden of een weet-het-al. Maar er worden ook echt fouten gemaakt door hun.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Advies gevraagd van de nierdeskundigen op dit forum!

Bericht door Rik »

Is de bloeddruk wel eens getest bij Sep?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie