Soof mager ondanks goed ontwikkelde eetlust :(

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Pipster

Soof mager ondanks goed ontwikkelde eetlust :(

Bericht door Pipster »

Hoi hoi,

Na heel af en toe eens meelezen op 't forum (ik vind al jullie verhalen over jullie poezenkinderen zo leuk :oops: ) heb ik me nu toch ook aangemeld (dus hoi allemaal!), omdat ik steeds wat met een prangende vraag blijf zitten en ik benieuwd ben wat voor adviezen jullie eventueel hebben.

Mijn lieve Sofie van nu net 3 blijft na onderzoek bij de dierenarts en in principe constante aanvoer van voedsel erg dun. Het 'lijkt heel wat' omdat ze semi-langharig is en ze dus voorzien is van weelderige zwarte lokken, maar onder al die fluffiness voel ik toch echt uitstekende heupjes en ribbetjes. Ik realiseer me dat sommige katten, net als mensen, allemaal een verschillend postuur hebben; Sofie kan wellicht gewoon tenger van nature zijn, maar ik vind het niet oke dat ik haar botten kan voelen. Ik vind het bovendien heel erg, omdat ik goed voor haar (probeer te) zorg(en); ze zit nooit zonder voer, water of liefde. Wormen of vlooien heeft ze niet, want daarin handel ik preventief en wordt ze altijd op gecheckt. Ze is gevaccineerd, gesteriliseerd en voor zover ik weet nog steeds goed gezond. Ze is altijd energiek en kwiek, ze rent de hele dag achter nepmuizen, vliegen, blaadjes, balletjes of katten in de buurt aan en besluit vaak pas te gaan slapen als ik naar m'n werk ga of 's avonds zelf ook m'n bed in stap.

Qua voer geef ik haar meestal Perfect Fit en ik geef haar ook af en toe natvoer, al lijkt het me slim om dat wat op te schroeven naar vaker in de week. Ik vind het lastig om de juiste voeding te vinden voor haar en te bepalen hoeveel ik haar moet geven. Ik wil haar niet 'overvoeren' oid, ondanks dat ik weet dat katten oha stoppen met eten als ze verzadigd zijn. Sofie echter niet, haar eetlust is enorm; als het aan haar ligt scharrelt zo zo al het vlees dat hier in huis is op en eet dit zonder pardon op. Ze attendeert me er bovendien op als ze wil eten (het 'bodem is in zicht' fenomeen) en als ik eten aan het maken ben staat ze vooraan, ze is wat dat betreft onverzadigbaar. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ze een ongezonde fascinatie/relatie heeft met voedsel, dat is bij haar vorige baasje niet helemaal goed gegaan, dus dat is een dingetje waar ik om moet denken.

De dierenarts heeft me nooit advies gegeven over voeding, heeft ook nooit gezegd dat ik Soof meer moet geven of dat ik van voer moet switchen, maar ik merk dat het me dwars begint te zitten dat ze zo dun blijft. Ze heeft trouwens wel een consistent gewicht, ze komt niet aan, maar ze valt ook niet af. Dat leek me wel belangrijk om erbij te vertellen.

Ongetwijfeld is er erg veel informatie over voer te vinden op het forum, ik zal zo even rond gaan neuzen, maar wilde toch ook graag rechtstreeks wat advies inwinnen. Hebben jullie tips voor Sofie en mij? :epray: Welk voer kan ik haar het beste gaan geven en hoe vaak kan ik haar het beste voederen?
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Soof mager ondanks goed ontwikkelde eetlust :(

Bericht door ErikPhilippus »

Welkom op het forum!

Hoe zwaar is Soof nu? En hoeveel voer (natvoer en droogvoer) geef je haar? En wat is er niet helemaal goed gegaan bij haar vorige baasje wat betreft voedsel?

Ik neem aan dat de DA haar bloed heeft onderzocht, op o.a. schildklierhormoon T4?

Goetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Soof mager ondanks goed ontwikkelde eetlust :(

Bericht door Siris »

Welkom op het forum.

Heeft zij wel de hele dag voer staan tot haar beschikking, als dat niet zo is dan kan dat verklaren dat zij elke
keer zo aan het scharrelen is naar voer. Katten moeten onbeperkt eten, normaal gesproken eten zij
meerdere keren kleine beetjes per dag.

En ja wat is mager / dun, bij katten moet je juist iets van de ribben voelen, moeilijk uit te leggen.
En wat zegt je dierenarts vind die je kat ook te dun? Misschien kan je een foto van je kat neerzetten.

Ik heb hier 2 half broertjes (Maine Coons), de ene is 7 kg en is mooi op gewicht
en de andere is maar 6 kg, en ook goed op gewicht. Totaal andere bouw, ene is compacter en de
andere lang en slungelig.

Ik zou onbeperkt droogvoer neerzetten (als je dit al niet deed), en haar natvoer blijven geven.
Misschien kijken of zij rauw vlees lekker vindt, b.v. runderhart van de supermarkt (voor dieren) of
rauwe kip (als het maar geen varkensvlees is)

viewtopic.php?f=24&t=31513

misschien heb je hier iets aan.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Soof mager ondanks goed ontwikkelde eetlust :(

Bericht door Rik »

Siris schreef:Katten moeten onbeperkt eten, normaal gesproken eten zij meerdere keren kleine beetjes per dag.
Normaal gesproken wel maar ik denk dat er wel uitzonderingen zijn.

Pipster geeft zelf al aan dat Sofie geen maat weet te houden. Ik heb er hier ook zo een rond lopen. Die begon op een gegeven moment gewoon alle bakjes leeg te eten en was al behoorlijk over zijn gewicht.

Ze krijgen hier nu 3 keer per dag eten en af en toe een tussendoortje. Hij is nu niet echt op eten geobsedeerd maar als er wat te halen valt is hij er wel als eerste bij.

We moeten inderdaad even weten hoeveel Sofie krijgt om te bepalen of het genoeg zou moeten zijn. Want katten die teveel eten en niet aankomen kunnen ook iets mankeren.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Soof mager ondanks goed ontwikkelde eetlust :(

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Ik ben het wel eens met Daniëlle en zeker bij een kat die mager of slank is....onbeperkt voer neerzetten.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Soof mager ondanks goed ontwikkelde eetlust :(

Bericht door Rik »

Yo16Ka16No11 schreef: 05 jul 2018 09:53 Ik ben het wel eens met Daniëlle en zeker bij een kat die mager of slank is....onbeperkt voer neerzetten.
Niet als Sofie geen maat weet te houden en bijvoorbeeld 300 gram brokjes per dag zou eten. Dan is er iets aan de hand dat ze zo mager is en dat moet dan onderzocht worden. Onbeperkt brokjes neerzetten helpt daar niet tegen. (Vandaar dat we meer informatie moeten hebben om hier een oordeel over te geven)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Soof mager ondanks goed ontwikkelde eetlust :(

Bericht door Siris »

Yo16Ka16No11 schreef: 05 jul 2018 09:53 Ik ben het wel eens met Daniëlle en zeker bij een kat die mager of slank is....onbeperkt voer neerzetten.
Dat was inderdaad mijn idee daarachter. :smile:
Rik schreef: 05 jul 2018 09:58
Niet als Sofie geen maat weet te houden en bijvoorbeeld 300 gram brokjes per dag zou eten. Dan is er iets aan de hand dat ze zo mager is en dat moet dan onderzocht worden. Onbeperkt brokjes neerzetten helpt daar niet tegen. (Vandaar dat we meer informatie moeten hebben om hier een oordeel over te geven)
Dat is wel zo Rik, dat wij te weinig weten. Maar misschien geeft zij wel te weinig voer, want wat op
de verpakking staat dat zijn richtlijnen, vaak staren mensen zich ook daar blind op.

En uiteraard zijn er uitzondering, vaak gecreëerd omdat men gepaste voeding op tijden geeft.
Misschien bij de vorige eigenaar "opgelopen" Hoe je kat dan weer normaal kan laten eten, daar
weet ik helaas niets van.

Verder is het misschien ook even afwachten op de antwoorden van Pipster, ik lees dat er onderzoeken zijn gedaan,
ik heb geen idee welke, maar wel dat alles goed was. Kat is verder heel actief e.d. Dus ik denk zelf dat
voordat er verder actie ondernomen gaat worden onbeperkt eten neerzetten (als dat al niet gedaan wordt)
en kijken hoe dat gaat. Als er echt geschranst gaat worden, dat merk je echt gauw genoeg.

En sommige zijn echt schooiers, hoeven niet meteen wat te mankeren.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Pipster

Re: Soof mager ondanks goed ontwikkelde eetlust :(

Bericht door Pipster »

ErikPhilippus schreef: 05 jul 2018 06:45 Welkom op het forum!

Hoe zwaar is Soof nu? En hoeveel voer (natvoer en droogvoer) geef je haar? En wat is er niet helemaal goed gegaan bij haar vorige baasje wat betreft voedsel?

Ik neem aan dat de DA haar bloed heeft onderzocht, op o.a. schildklierhormoon T4?

Goetjes,
Erik
Hoi Eric en ook de anderen,

Bedankt voor de reacties!

Ze is nooit geprikt op haar schildklier, dus dat zou het onderzoeken waard zijn. De dierenarts heeft niet gezegd dat ze bij moet eten of te mager is, ze schijnt op het randje te zitten van een gezond gewicht.

Ze tikt net niet de 2,5 kilo aan op dit moment. Ik geef m’n katten beide iedere ochtend een bakje vol; dat is om en nabij de 75 gram. Als ik uit m’n werk kom, zijn de bakjes zelden helemaal leeg, ook die van Sofie heeft nog een klein bodempje vaak. Zoals ik al zei: het “moeder, ik kan de bodem zien” fenomeen. Vaak doe ik er dan nog een laagje brokjes overheen, zodat ze weer gaat eten (anders eet ze niet verder). Ondanks dat ze een (vlees)veelvraat is, is ze wel selectief qua brokken :roll: Sommige brokken eet ze absoluut niet, dus ik probeer daar goed op te letten. Maar schrokken doet ze bij brokken aanzienlijk minder hoor.

De obsessie zit ‘m denk ik (en ik bedoel echt geobsedeerd) in het natvoer, vlees, vis etc en alles wat ik eet. Zodra ik dat, dus vlees of vis, neerzet, scheurt ze letterlijk met gierende pootjes over m’n laminaat de bocht door, verandert in een schrokop en harkt alles zo snel mogelijk naar binnen. Als ik haar vlees geef is het altijd een heel kuipje, wat ik haar verdeeld over de dag geef. Als ik dat niet doe vreet ze het zo snel op dat ze het geen half uur later weer allemaal uitkotst, omdat ze veel te snel heeft gegeten. Ze heeft verder een fascinatie voor mensen-voedsel, ze kan echt de Chinees, pizza, aardappelen, jus, brood, kaas, rijst, you name it van m’n bord kijken. En als ze de kans heeft, vreet ze ‘t allemaal op.

Ze komt uit een nest met 5 of 6 andere kittens met daarbij honden; ik denk zelf dat ze vaak “te laat” was oid qua eten en daardoor zo ongezond reageert. Mijn andere kat heeft deze obsessie totaal niet, die komt alleen van de bank af als ze echt honger heeft. Maar goed, er staat altijd eten voor haar klaar dus in dát opzicht kan ze geen honger lijden.

En natuurlijk hoor je het ‘kattenframe’ wat te kunnen voelen, maar mijn andere kat zit veel beter in haar velletje vind ik; zij is goedgevuld.

Zou Sofie misschien meer gebaat zijn bij meer natvoer ipv brokken, vraag ik me nu af?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Soof mager ondanks goed ontwikkelde eetlust :(

Bericht door Rik »

Volgens mij zit je met 75 gram wel goed. Zeker als je dus zegt dat er eigenlijk altijd wel brokjes staan.

Bij 2,5 kg zou het zelfs (veel) minder mogen zijn maar zoals hierboven al gezegd is, als ze met die brokjes gewoon maat kan houden kun je die gewoon onbeperkt aanbieden, wat je dus eigenlijk al doet.
http://www.purrfectcat.nl/hoeveel-eten- ... mag_je_kat

Het geobsedeerde is dus voor een bepaalde soort eten. Ze kan dan eigenlijk niet omkomen van de honger. Het klinkt een beetje zoals hier als ik "iets geels" in mijn handen heb. Af en toe krijgen ze hier een eendagskuiken en daar worden ze helemaal (en dan bedoel ik echt HELEMAAL) wild van. Dan springen en kruipen ze over elkaar heen om dat gele ding uit mijn handen te krijgen.

Bij jou is Sofie dus helemaal gek op al het natvoer. Ik vraag me af of je dat met een beetje conditionering er niet uit zou kunnen krijgen. Ik denk wel dat er een methode moet zijn om dat te doen, ik weet alleen even niet hoe.

Ik vind 2,5 kg wel weinig. Dan zou ze echt klein moeten zijn. Nu zou ik medisch (b.v. schildklier) niet helemaal uit willen sluiten. Maar je kunt wel kijken of je met natvoer, goed verdeeld over de dag, haar wat in gewicht omhoog kan krijgen. Lukt dat niet dan zou ik zeker laten kijken of het iets medisch kan zijn.

De twee dingen (mager en obsessie) kunnen dus wel twee verschillende dingen zijn. Maar je kunt die obsessie dus wel gebruiken om haar wat meer te laten eten (natvoer) en te kijken of dat helpt met het gewicht (want van 75 gram brokjes en dan ook nog een blikje natvoer moet een 2,5 kg kat wel aankomen). Als dat werkt dan kun je als tweede stap aan de obsessie werken.

PS. Welke brokjes zijn het? Want het kunnen natuurlijk brokjes zijn waar compleet geen voedingsmiddelen in zitten en alleen maar granen/mais e.d. (koolhydraten) en maar 4% vlees. Daar komt een kat niet van aan.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Soof mager ondanks goed ontwikkelde eetlust :(

Bericht door Siris »

Aanvullend op Rik zijn post, zou je haar dus ook runderhart of kip kunnen geven.

Actieve katten hebben wel meer behoefte aan eten, wat vrij normaal is, en ik lees dat zij vrij actief is
en persoonlijk vind ik om en nabij 75 gram vaag, dus soms minder en soms meer? Dat kan dan verklaren dat soms
het bakje leeg is en de andere keer niet. Ik persoonlijk vind 75 gram ook erg weinig om aan een actieve kat te geven.

Het zijn richtlijnen wat op de verpakking staat, de ene heeft meer nodig dan een andere kat.
Actieve kat, andere bouw, heeft er allemaal mee te maken.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Pipster

Re: Soof mager ondanks goed ontwikkelde eetlust :(

Bericht door Pipster »

Rik schreef: 05 jul 2018 14:29 Volgens mij zit je met 75 gram wel goed. Zeker als je dus zegt dat er eigenlijk altijd wel brokjes staan.

Bij 2,5 kg zou het zelfs (veel) minder mogen zijn maar zoals hierboven al gezegd is, als ze met die brokjes gewoon maat kan houden kun je die gewoon onbeperkt aanbieden, wat je dus eigenlijk al doet.
http://www.purrfectcat.nl/hoeveel-eten- ... mag_je_kat

Het geobsedeerde is dus voor een bepaalde soort eten. Ze kan dan eigenlijk niet omkomen van de honger. Het klinkt een beetje zoals hier als ik "iets geels" in mijn handen heb. Af en toe krijgen ze hier een eendagskuiken en daar worden ze helemaal (en dan bedoel ik echt HELEMAAL) wild van. Dan springen en kruipen ze over elkaar heen om dat gele ding uit mijn handen te krijgen.

Bij jou is Sofie dus helemaal gek op al het natvoer. Ik vraag me af of je dat met een beetje conditionering er niet uit zou kunnen krijgen. Ik denk wel dat er een methode moet zijn om dat te doen, ik weet alleen even niet hoe.

Ik vind 2,5 kg wel weinig. Dan zou ze echt klein moeten zijn. Nu zou ik medisch (b.v. schildklier) niet helemaal uit willen sluiten. Maar je kunt wel kijken of je met natvoer, goed verdeeld over de dag, haar wat in gewicht omhoog kan krijgen. Lukt dat niet dan zou ik zeker laten kijken of het iets medisch kan zijn.

De twee dingen (mager en obsessie) kunnen dus wel twee verschillende dingen zijn. Maar je kunt die obsessie dus wel gebruiken om haar wat meer te laten eten (natvoer) en te kijken of dat helpt met het gewicht (want van 75 gram brokjes en dan ook nog een blikje natvoer moet een 2,5 kg kat wel aankomen). Als dat werkt dan kun je als tweede stap aan de obsessie werken.

PS. Welke brokjes zijn het? Want het kunnen natuurlijk brokjes zijn waar compleet geen voedingsmiddelen in zitten en alleen maar granen/mais e.d. (koolhydraten) en maar 4% vlees. Daar komt een kat niet van aan.
Sofie is inderdaad niet zo´n grote poes, dus dat verklaart ook deels haar lage gewicht. Toch denk ik dat ze meer zou kunnen wegen.
Als ik je zo hoor, dan toch voor meer vlees kiezen. Het is op dit moment natuurlijk slechts een ´treat´ omdat ze het niet iedere dag krijgt. Ik kan ermee gaan experimenteren. De obsessie wordt dan alsnog een ding, want geef haar een vinger... als ze vaker natvoer gaat krijgen, zal ze wellicht nog enthousiaster worden :lol: Maar het is het proberen sowieso waard. Mocht ze daar niet van gaan groeien, dan wil ik indd nog een keer naar de DA gaan en haar verder laten onderzoeken.
Het is in ieder geval fijn dat ze er zelf geen hinder van heeft; ze is gezond, rent rond, eetlust is goed, dus op zich niets te klagen. Toch wens ik voor haar ook een laagje op de botjes, net als zus 8-)

Ik geef haar qua droogvoer trouwens Purina One. Ze doet het daar in principe prima op, maar er zal ongetwijfeld beter voer te krijgen zijn (tips natuurlijk welkom!).

Dank je wel voor je berichtje in ieder geval!
Laatst gewijzigd door Pipster op 05 jul 2018 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Pipster

Re: Soof mager ondanks goed ontwikkelde eetlust :(

Bericht door Pipster »

Siris schreef: 05 jul 2018 16:57 Aanvullend op Rik zijn post, zou je haar dus ook runderhart of kip kunnen geven.

Actieve katten hebben wel meer behoefte aan eten, wat vrij normaal is, en ik lees dat zij vrij actief is
en persoonlijk vind ik om en nabij 75 gram vaag, dus soms minder en soms meer? Dat kan dan verklaren dat soms
het bakje leeg is en de andere keer niet. Ik persoonlijk vind 75 gram ook erg weinig om aan een actieve kat te geven.

Het zijn richtlijnen wat op de verpakking staat, de ene heeft meer nodig dan een andere kat.
Actieve kat, andere bouw, heeft er allemaal mee te maken.
Dank je voor de tip!

Ze krijgt trouwens sowieso minstens 75 gram per dag (ik heb net even gewogen hoeveel ik eigenlijk precies geef), vaak loopt het bij haar wel op tot ongeveer 90 a 100 gram, omdat ik haar bakje aan het eind van de dag een beetje bijvul.
Pipster

Re: Soof mager ondanks goed ontwikkelde eetlust :(

Bericht door Pipster »

Rik schreef: 05 jul 2018 09:34 Normaal gesproken wel maar ik denk dat er wel uitzonderingen zijn.

Pipster geeft zelf al aan dat Sofie geen maat weet te houden. Ik heb er hier ook zo een rond lopen. Die begon op een gegeven moment gewoon alle bakjes leeg te eten en was al behoorlijk over zijn gewicht.

Ze krijgen hier nu 3 keer per dag eten en af en toe een tussendoortje. Hij is nu niet echt op eten geobsedeerd maar als er wat te halen valt is hij er wel als eerste bij.

We moeten inderdaad even weten hoeveel Sofie krijgt om te bepalen of het genoeg zou moeten zijn. Want katten die teveel eten en niet aankomen kunnen ook iets mankeren.
Dit is trouwens echt heel herkenbaar :eshifty:
Als er iets te koop is, staat Sofie vooraan hoor. Als ik aan het koken ben of uberhaupt alleen al in de keuken STA, zit mevrouw eerste rang, terwijl mijn andere poezenkind daar echt niet voor gestoord hoeft te worden.
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Soof mager ondanks goed ontwikkelde eetlust :(

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Ik ga er natuurlijk wel vanuit dat je kat goed gezond is. Bij twijfel naar de da voor volledige check-up.

Als er geen gezondheidsproblemen zijn heb je een kat met een grotere energie behoefte. Net zo goed dat dit bij mensen verschilt, verschilt dit ook bij katten. De ene is ook actiever dan de andere.

Je zou het eens een tijdje kunnen uitproberen: altijd brokjes en twee x daags een kleine portie natvoer. Mijn katten zijn er 17 en 18 mee geworden en 1 is er nu 13. Geen van allen ooit te dik geweest en waarschijnlijk omdat er geen vreet obsessie hoeft te zijn omdat er altijd voer staat. Het zou me niets verbazen als het op een zeker moment stabiliseert....natuurlijk gedrag is namelijk dat een kat zichzelf niet overeet. Focus op mensenvoer: had ik er ook 1 van...gek op geur van pizza en nasi e.d., terwijl mijn andere twee er niks mee hebben. Geen kat is hetzelfde....
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Soof mager ondanks goed ontwikkelde eetlust :(

Bericht door Rik »

Ik heb even gekeken bij zooplus naar Purina ONE Adult Kip & Volkoren Granen Kattenvoer.
De aanbevolen hoeveelheid is 2-4kg 30-65 gram. Dus daar zit je al ruim boven voor een poes van 2,5kg. Dan zegt mijn gevoel in ieder geval wel "hou even een medisch onderzoek in het achterhoofd" want op min. 75gr tot 90/100gr zou ze wel aan moeten komen.

Maar die "Volkoren Granen" in de titel van dat voer geeft mij al vreselijk de kriebels :roll: . Natuurlijk zijn er duizenden katten groot op geworden zonder problemen maar ik zou toch liever kiezen voor een meer premium voer met beter ingrediënten. Die bevatten dan ook meer kCal per gram en minder vulstoffen waar een kat niets aan heeft.

Nu zou je er voor kunnen kiezen om toch de Purina One te gebruiken om die onbeperkt te laten staan maar bijvoorbeeld elke dag ook wat natvoer te geven (of zoals Daniëlle al aangeeft wat hart of kip). Je zou kunnen proberen heel vaak hele kleine beetjes te geven. Misschien gaat dat de voedselobsessie ook wat tegen. Daar zou ze dan toch wel wat van aan moeten komen. Komt ze daar niet van aan dan zou ik haar toch even medisch laten checken.

Als je op den duur toch brokjes wilt blijven geven (voor overdag bijvoorbeeld) zou ik ook adviseren om naar een beter merk te kijken. Je wilt een hoger vleesgehalte en minder koolhydraten en andere vulstoffen (zoals granen/mais en/of aardappel zetmelen e.d.).

Hoge kwaliteit brokken zijn bijvoorbeeld dit:
Orijen
Arden Grange (wel de engelse zooplus maar ook in o.a. webwinkels)
Applaws
Natural Health (Carnivore) (niet bij zooplus maar wel diverse webwinkels zoals deze)
Renske (niet bij zooplus maar b.v. op Renske's Webwinkel e.a.)
Nutrivet
Porta 21 graanvrij
Catlovers Gold (niet bij zooplus maar wel online)
Solid Gold (komt uit USA maar hebben ze denk ik bij zooplus niet meer te zien aan de lege pagina)
Timberwolf Serengeti (komt uit USA maar hebben ze denk ik bij zooplus niet meer te zien aan de lege pagina)

Een aantal van deze merken zullen misschien buiten het budget kunnen vallen maar bijvoorbeeld Porta 21 is niet zo heel veel duurder dan Purina One. (overigens niet alle linkjes werken meer)

Voor natvoer zou je natuurlijk ook het liefste wat betere kwaliteit willen. Normaal maakt het niet zoveel uit omdat het natvoer hoofdzakelijk is om lekker veel vocht aan een kat te geven (zeker als een kat weinig drinkt). Maar omdat het bij jou ook belangrijk is dat ze wat aankomt is een premium natvoer dus ook van belang. Van alleen water met wat vlees (4% in de supermarkt-merken) komt ze natuurlijk niet aan.

Premium natvoer:
Almo Nature
Cosma
Animonda carny
Bosita
Porta 21
Shinycat (Gimpet)
Applaws
Schesir
Hermanns Bio kattenvoer
Renske (de enige die niet bij zooplus staat maar b.v. op Renske's Webwinkel e.a.)
Catlovers Gold (niet bij zooplus maar wel online)

(Bovenstaand is een oud lijstje en misschien niet meer compleet maar een indicatie van wat merken.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie