Nieuwe kat eet beetje veel en wast zich vaak.

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
vorkot3

Nieuwe kat eet beetje veel en wast zich vaak.

Bericht door vorkot3 »

Iets meer dan 2 weken geleden hebben we bij het asiel een mooie tijgerpoesje gehaald. 2.5 jaar oud en mijn vriendin helemaal blij ermee :).

Het huis verkennen was geen probleem. Bij de eerste dag was ze al gewend. Een stil zitter is het zeker niet: ze komt af en toe wel op schoot, maar alleen als ze echt zelf wilt, anders loopt ze gewoon over je heen om van de een naar de andere plek te gaan. Echt een tante die niet weet waar zij wilt liggen.

We hebben totaal geen problemen met de poes, maar er zijn wel 2 dingen opgevallen:

1. De kat wast en krabt zich best vaak. Zelf is ze al ontvlooid toem we haar hadden opgehaald en heeft verder nergens last van. Ze krabt zichzelf ook niet open en verliest geen haren, maar persoonlijk lijkt het wel dat ze zichzelf vaak wast voor een kat met korte haren. Is dit normaal gezien?

2. De laatste paar dagen lijkt ze iets meer te eten dan wat ze in het begin deed. Mijn vriendin heeft ervoor gekozen om haar ook wat minder te geven, maar gisteren en vandaag loopt ze wel heel veel achter je aan als je opstaat met meestal miauwen erbij gepaard. Ze blijft dus niet stilzitten als je zelf iets pakt en bij elk geluidje van gerinkeld plastic denkt ze dat ze een snoepje krijgt, ondanks dat we die niet vaak aan haar geven. Zelf weten we niet waar het aan ligt. We proberen vaak met haar te spelen en de ene keer wilt ze en de andere keer weer niet. Persoonlijk denk ik niet dat het vervelong is maar wie weet. Wat kan dit veroorzaken? Of eten katten in het algemeen vaan veel/lang brokjes? Niet dat dit "normaal" is en wij denken dat het slecht is. Ze heeft net gegeten. Er zitten nog brokjes in het bakje dus ze vreet niet als een gek alles op en ze is nu rustig en komt niet als een gek aangesprint en miauwt niet meer.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Nieuwe kat eet beetje veel en wast zich vaak.

Bericht door pinguin »

Wat is veel wassen? Uren achter elkaar?

Kwa eten wat geef je en hoeveel geef je?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
vorkot3

Re: Nieuwe kat eet beetje veel en wast zich vaak.

Bericht door vorkot3 »

pinguin schreef: 30 jun 2018 21:20 Wat is veel wassen? Uren achter elkaar?

Kwa eten wat geef je en hoeveel geef je?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Qua wassen is het niet uren achter elkaar, maar wel meestal na het aaien of ergens gaat zitten of liggen. Meestal een minuutje of 5 of wat langer per uur of om het uur maar niet altijd zo vaak. Ik vroeg me af of dat als "normaal" word gezien vooral omdat ze heel kort haar heeft.

Betreft de voeding geven wij haar "royal canine indoor". Het aantal is ongeveer zoveel als een vol plastic bekertje (hebben een bekertje meegekregen van het asiel zelf).
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Nieuwe kat eet beetje veel en wast zich vaak.

Bericht door pinguin »

Kwa wassen klinkt het nket raar kijk wel even goed de vacht na op vlooien. Mocht ze kale plekken krijgen dan wel bij de dierenarts aan bel trekken.
Hier ook kort haren en die wassen na het eten, voor het slapen en tussen door.

Kwa eten weeg het eensd af off stop het in een voederbal zo dat ze er langer mee gezig is.

Is ze wel op gewicht?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
vorkot3

Re: Nieuwe kat eet beetje veel en wast zich vaak.

Bericht door vorkot3 »

pinguin schreef: 30 jun 2018 22:24 Kwa wassen klinkt het nket raar kijk wel even goed de vacht na op vlooien. Mocht ze kale plekken krijgen dan wel bij de dierenarts aan bel trekken.
Hier ook kort haren en die wassen na het eten, voor het slapen en tussen door.

Kwa eten weeg het eensd af off stop het in een voederbal zo dat ze er langer mee gezig is.

Is ze wel op gewicht?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Zover wij weten is ze wel op gewicht ja. We hebben zelf in ieder geval geen slechte digen gehoord ovee het beestje en we hwbben hwt nagevraagd.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kat eet beetje veel en wast zich vaak.

Bericht door Rik »

Een kat wast zich graag. In het begin was het hier Yuna die zich heel vaak zat te wassen (mooi zijn :)) maar nu is Bono ook degene die zich regelmatig gewoon lekker aan het wassen is. Zolang je niet het idee hebt dat het obsessief op één plaats is zou ik me er geen zorgen over maken. Zeker niet na het aaien want ook dan wil een poes zich schoonwassen voor een dutje te doen.

Het krabben moet je even in de gaten houden. Gewoon af en toe onder de kin of hoofd krabben hoeft geen probleem te zijn. Maar ook hier moet je kijken of het niet obsessief is.

Antivlooienmiddel doe ik hier niet aan. Ik vind dat vergif. Ik zou alleen bij een herhaalde plaag e.v. preventief geven. Ze kunnen zelfs gezondheidsproblemen krijgen door dat spul (en b.v allergieën ontwikkelen). Zeker bij herhaalde toediening.

Weeg het eten even op een digitale weegschaal. Dan weten we hoeveel het daadwerkelijk is.

Mijn advies zou ook e.v natvoer zijn op gezette tijden. Dan krijgt ze ook extra vocht binnen. Natvoer is erg belangrijk en eigenlijk beter dan brokjes, maar die zou je er nog bij kunnen blijven geven.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
vorkot3

Re: Nieuwe kat eet beetje veel en wast zich vaak.

Bericht door vorkot3 »

Rik schreef: 01 jul 2018 01:03 Een kat wast zich graag. In het begin was het hier Yuna die zich heel vaak zat te wassen (mooi zijn :)) maar nu is Bono ook degene die zich regelmatig gewoon lekker aan het wassen is. Zolang je niet het idee hebt dat het obsessief op één plaats is zou ik me er geen zorgen over maken. Zeker niet na het aaien want ook dan wil een poes zich schoonwassen voor een dutje te doen.

Het krabben moet je even in de gaten houden. Gewoon af en toe onder de kin of hoofd krabben hoeft geen probleem te zijn. Maar ook hier moet je kijken of het niet obsessief is.

Antivlooienmiddel doe ik hier niet aan. Ik vind dat vergif. Ik zou alleen bij een herhaalde plaag e.v. preventief geven. Ze kunnen zelfs gezondheidsproblemen krijgen door dat spul (en b.v allergieën ontwikkelen). Zeker bij herhaalde toediening.

Weeg het eten even op een digitale weegschaal. Dan weten we hoeveel het daadwerkelijk is.

Mijn advies zou ook e.v natvoer zijn op gezette tijden. Dan krijgt ze ook extra vocht binnen. Natvoer is erg belangrijk en eigenlijk beter dan brokjes, maar die zou je er nog bij kunnen blijven geven.
Ik heb even gecontroleerd, op dat bekertje wat we hebben gekregen van het asiel staat het maximale van 80 gram. Dit is wat wij d'r ook (moeten) geven :) ik heb helaas geen weegschaaltje om het erop te leggen, maar laat ik zeggen dat zetelkens tussen de 70 en 80 gram aan brokjes voer krijgt.

Ze is een redelijk actieve meid moet ik zeggen, maar ze sprint alleen door het huis als ze die "katten energie" smorgens of savonds krijgt af en toe. Zover gaat het nog goed met haar binnen te houden (ondanks dat ze nog 1.5 binnen MOET blijven) en ik hoop dat het ook zo door gaat. Ondanks dat vind ik dat ze niet echt super actief is om super veel te eten. Nogmaals, misschien denken wij wel dat het veel is, terwijl en kat misschien wel normaal altijd even een tijdje achter de brokken staat :) en er is altijd wel brokken over dus ze wreet niet alles op ofzo(weet niet hoe datbij jullie is).

Verder is ze de laatste paar dagen wel wat miauwerig al je haar aait of dicht bij haar komt. Vind het persoonlijk wel beetje raar dat ondanks ze soms veel energie heeft dat ze soms niet speeld of heel kort speeld. :?:
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Nieuwe kat eet beetje veel en wast zich vaak.

Bericht door Siris »

Katten moeten onbeperkt eten klaar hebben staan, katten eten meerdere keren verdeeld over de dag.
Dat afgepaste voer is helemaal niet goed, en daar creeër je juist eetproblemen mee.

Gewoon brokjes voor de hele dag laten staan en bijvoeren met goed natvoer of rauw vlees, runderhart, rauw kipvlees
(geen varkensvlees geven)
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Nieuwe kat eet beetje veel en wast zich vaak.

Bericht door pinguin »

80 gr hangt echt van de grote van de kat af.

Hou er ook rekening mee dat met dit warme weer katten minder actief zijn.



Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Nieuwe kat eet beetje veel en wast zich vaak.

Bericht door Fotokonijn »

Dat wassen komt door die vieze mensen. :grin:
Die zitten steeds aan je en dat moet je er weer uitwassen.
Katten eten, zoals Rik schrijft, ad libitum(naar behoefte).
Indoor is minder vet dan de andere kattenvoeren(zoals b.v.R.C. sensible).
Elke kat is anders.
Gelukkig maar anders zou er geen lol aan zijn.
Ik denk niet dat je je zorgen moet maken.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Nieuwe kat eet beetje veel en wast zich vaak.

Bericht door Siris »

Fotokonijn schreef: 01 jul 2018 16:34 Dat wassen komt door die vieze mensen. :grin:
Die zitten steeds aan je en dat moet je er weer uitwassen.
Katten eten, zoals Rik schrijft, ad libitum(naar behoefte).
Indoor is minder vet dan de andere kattenvoeren(zoals b.v.R.C. sensible).
Elke kat is anders.
Gelukkig maar anders zou er geen lol aan zijn.
Ik denk niet dat je je zorgen moet maken.
Daar heb je wel een punt @fotokonijn dat doen katten inderdaad ook vaak. :lol:

die 80 gram is een richtlijn een indicatie, en ligt ook aan andere factoren. Katten zullen zich niet gauw overeten zoals b.v.
honden.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Plaats reactie