Nieuwe kat binnengehaald. Paar kleine vraagjes

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
vorkot3

Nieuwe kat binnengehaald. Paar kleine vraagjes

Bericht door vorkot3 »

Na een lange tijd van wachten heeft mijn vriendin eindelijk een lat kunnen halen :grin: en blij is ze zeker.

Een leuke tijgerpoes van 2.5 jaar. Kwam in het asiel naar ons toe en liet zich gemakkelijk aaien. In de auto was ze natuurlijk constant aan het miauwen maar thuis wende ze al heel snel. Ze ging gelijk van de 1 naar de andere kamer, wist de krabpaal en dergelijk snel te vinden en is vooral lekker aan het rondlopen. Ze heeft wel de neiging om bij 2 plekjes af en toe naar buiten te kijken, waar ze ook miauwt, maar naar buiten kan ze natuurlijk nog niet + we kunnen haar helaas ook niet naar buiten laten in verband met de zeer drukke buurt en de tuin kunnen we moeilijk afzetten omdat alle muren en heggen best wel onregelnatig tegen overmekaar staan.

Heb nog een kleine paar vraagje betreft het nieuwe aanwinst:

1. Ze is zelf heel veel aan het rondlopen. Ze miauwt niet enorm veel, maar wel frequent. Zoals ik al zei, soms kijkt ze naar buiten en dan miauwt ze ook een paar keer achter elkaar. Ik neem aan dat ze nog goed moet wennen? Ze doet zeker niet stil zitten: hele veel rondlopen en op dingen op en af springen :grin: deze begin van de avond is het miauwen wel iets toegenomen.

2. Mijn vriendin heeft verder geen huisdieren anders dan een schildpad (ze mag niet bij een andere kat). Ze vind die natuurlijk zeer fascinerend. Naast dat is ze nog veel op avontuur. Ze blijft in ieder geval niet stilzitten. Raar genkeg gromt ze een paar keer. Ze gromt niet naar ons, de schildpad of naar een andere dier. Ze loopt langs, doet soms een liefelijk miauwtje of zelfs niet en gromt heel kort (geen gehiss). Haar haren staan ook niet rechtop en schrikt niet maar ze heeft het wel al een paar keer gedaan terwijl ze rondliep terwijl wij stilzaten of met iets anders bezig waren. Wij weten natuurlijk niet wat het grommen is. Wat kan dit grommen betekenen?

Bij voorbaad dank ;-)
vorkot3

Re: Nieuwe kat binnengehaald. Paar kleine vraagjes

Bericht door vorkot3 »

Nog als 3de vraag erbij: zoals boven eerder vermeld ze zit niet veel stil. Omdat ze 1x al de gang op geglipt is is ze al naar boven geweet en heeft de slaapkamers al onderzocht. We weten dat het normaal geleidelijk moet en dat het misschien niet slim is dat ze meteen op alles af ging maar ze bleek toch de interese tonen en ging ervoor.

Mijn vriendin en ik waren een serie aan het kijken. De kat komt er bij, kijkt wat rond, spint en laat zich liefdelijk aaien en na een paar keer aaien gaat hij weer op de trap naar onder kijken of naar onder, alleen om dit meerdere malen te herhalen. Ze blijft een continu op en neer lopen en niet echt op 1 plek zitten. Dan laat ze zich weer an en gasat ze weg. Ze heeft ook weer 1x gegromt maar niet als in dat ze het aaien niet prettig vond. Is dit ook omdat ze nog moet wennen?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door Rik »

Wat leuk. Een tijgerpoes van 2,5.

Dat ze al naar de bovenverdieping is gegaan is helemaal geen probleem hoor. De geleidelijke overgang is alleen voor het moment dat de indrukken haar teveel zouden worden. Maar zoals je haar omschrijft is dat helemaal niet aan de orde. Een lekkere ondernemende dame :)

Het miauwen zou ze kunnen doen om zichzelf gerust te stellen. Of om te kijken wie of wat reageert. Weten jullie iets over haar geschiedenis? Nestje gehad? Zat ze met andere katten in het asiel? Het miauwen zou rustiger kunnen worden maar het kan ook zijn dat ze gewoon vocaal is en af en toe wat miauwt. Hier loopt Bono ook af en toe in een andere ruimte miauwend rond.

Het grommen in zichzelf kan inderdaad ook gewenning zijn. Het kan zijn dat ze nogal wat meegemaakt heeft en flink voor zichzelf op moest komen. Dan zal dat grommen vanzelf afnemen. Zeker omdat je zegt dat het niet uit agressie is.

Er zijn ook mensen die een kat van 2,5 uit het asiel halen en dat die kat grommend en blazend onder de bank zit de eerste week. Dat heb je met haar dus helemaal niet ;)

Dat ze nu ook veel heen en weer loopt lijkt een beetje onrustig maar ze zal haar nieuwe omgeving flink aan het verkennen zijn. De "gevaren", de rustige plaatsjes, de potentiële lig- en slaapplekkies, die rare lange "slungels" die eten voorzetten. Allemaal nieuw voor haar. Dat zal vanzelf wat rustiger worden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
vorkot3

Re: Opa Yoki 17,5 is nu officieel een nierfaler

Bericht door vorkot3 »

Rik schreef: 16 jun 2018 00:24 Wat leuk. Een tijgerpoes van 2,5.

Dat ze al naar de bovenverdieping is gegaan is helemaal geen probleem hoor. De geleidelijke overgang is alleen voor het moment dat de indrukken haar teveel zouden worden. Maar zoals je haar omschrijft is dat helemaal niet aan de orde. Een lekkere ondernemende dame :)

Het miauwen zou ze kunnen doen om zichzelf gerust te stellen. Of om te kijken wie of wat reageert. Weten jullie iets over haar geschiedenis? Nestje gehad? Zat ze met andere katten in het asiel? Het miauwen zou rustiger kunnen worden maar het kan ook zijn dat ze gewoon vocaal is en af en toe wat miauwt. Hier loopt Bono ook af en toe in een andere ruimte miauwend rond.

Het grommen in zichzelf kan inderdaad ook gewenning zijn. Het kan zijn dat ze nogal wat meegemaakt heeft en flink voor zichzelf op moest komen. Dan zal dat grommen vanzelf afnemen. Zeker omdat je zegt dat het niet uit agressie is.

Er zijn ook mensen die een kat van 2,5 uit het asiel halen en dat die kat grommend en blazend onder de bank zit de eerste week. Dat heb je met haar dus helemaal niet ;)

Dat ze nu ook veel heen en weer loopt lijkt een beetje onrustig maar ze zal haar nieuwe omgeving flink aan het verkennen zijn. De "gevaren", de rustige plaatsjes, de potentiële lig- en slaapplekkies, die rare lange "slungels" die eten voorzetten. Allemaal nieuw voor haar. Dat zal vanzelf wat rustiger worden.
Helaas weinig achtergrond: ze is weggedaan i.v.m verhuizing. Zij en haar kitten waren weggedaan maar haar kittens hadden al een huisje. Verder was ze ook nog gewend aan een hond maar dat is alles wat we weten (en het asiel ook) ;-) .

Ze zat wel met andere katten ja, maar haar beschrijving gaf ook aan dat ze niet met een andere kacht mocht. Ze liet dat wel merken in het asiel. Een kleine maar toch pittige tante.

Verder bedankt voor de info! Ik hoop inderdaad dat het grommen afneemt. Het is voor ons nog steeds een grote vraag waar het ubehaupt van daan moet komen. 's nachts had mijn schoonvader perongeluk de woonkamer deur opengelaten dus ze stond 'S nachts even wel voor de deur te miauwen, maar mn vriendin heeft haar al naar onder geleidt. Misschien zielig voor het beestje om die wg van ons te houden, maar zo krijgen wij ook nog onze slaap :grin: .
vorkot3

Re: Nieuwe kat binnengehaald. Paar kleine vraagjes

Bericht door vorkot3 »

Waar ze nu op dit moment (dag 2) van houdt is flink voor je voete lopen haha.

Ze loopt overal met je mee, ook voor je voeten en ze springt bijna meteen op schoot. Als je een deur voor haar neus dichtdoet miauwt ze 1 of 2x. Raar genoeg doet ze je ook vaak likken af en toe. Mijn eigen katten (en mijn ousers hebben er veel gehad) lieten zich ook veel aaien maar nauwelijk deden ze likken :grin: dat is ook nieuw voor mij. Ook likt/krabt zr zich dergelijke, terwijl ze al veel gecontroleerd is in het asiel maar zal vast nog wel lichte stress zijn.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kat binnengehaald. Paar kleine vraagjes

Bericht door Rik »

Hier slapen ze bij mij gewoon op de slaapkamer. Soms op het puntje van het bed (waar een dekentje ligt) en in een stoel langs het bed. Ik wordt eigenlijk nooit uit mijn slaap gehouden. Behalve dan 's-ochtends als ze willen eten. Dan lopen ze wat actiever over mijn bed ten teken dat ik maar eens op moet staan.

Ze zal nog flink haar draai moeten vinden. Er zijn katten die je voor de voeten blijven lopen maar het kan ook minder worden. Ook jullie zullen met haar in de buurt jullie draai weer moeten vinden. Ze weet dat ze in de gaten gehouden wordt (ook als je daar niet bewust mee bezig bent) dus dat kan ook weer extra aandacht triggeren.

Ze klinkt in ieder geval als een heerlijke poes.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
vorkot3

Re: Nieuwe kat binnengehaald. Paar kleine vraagjes

Bericht door vorkot3 »

Rik schreef: 16 jun 2018 12:38 Hier slapen ze bij mij gewoon op de slaapkamer. Soms op het puntje van het bed (waar een dekentje ligt) en in een stoel langs het bed. Ik wordt eigenlijk nooit uit mijn slaap gehouden. Behalve dan 's-ochtends als ze willen eten. Dan lopen ze wat actiever over mijn bed ten teken dat ik maar eens op moet staan.

Ze zal nog flink haar draai moeten vinden. Er zijn katten die je voor de voeten blijven lopen maar het kan ook minder worden. Ook jullie zullen met haar in de buurt jullie draai weer moeten vinden. Ze weet dat ze in de gaten gehouden wordt (ook als je daar niet bewust mee bezig bent) dus dat kan ook weer extra aandacht triggeren.

Ze klinkt in ieder geval als een heerlijke poes.
Een domme vraag om te stellen, maar is het "slecht" gezien haar snachts in de woonkamer te laten? Dit is voornamelijk te voorkomen dat ze natuurlijk snachts gaat miauwen als ik al aangaf. Ze is niet echt stil betreft aandacht vragen ;-) maar ik weet niet of dat slim is. De woonkamer is natuurlijk wel heel groot.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kat binnengehaald. Paar kleine vraagjes

Bericht door Rik »

Nee hoor, dat is niet slecht. Ik zou er wel voor zorgen dat ze daar dan voldoende afleiding heeft. Dus krabpaal, ligplekjes en speeltjes (zoals muisjes, balletjes etc.).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nieuwe kat binnengehaald. Paar kleine vraagjes

Bericht door Dinky »

Dinky is s nachts ook alleen in de grote woonkamer dus dat zie ik niet als probleem ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
vorkot3

Re: Nieuwe kat binnengehaald. Paar kleine vraagjes

Bericht door vorkot3 »

Dinky schreef: 16 jun 2018 22:09 Dinky is s nachts ook alleen in de grote woonkamer dus dat zie ik niet als probleem ;-)
Mooi om te horen :) ik las dat mensen zo wel hun verschillende mening erover hebben
vorkot3

Re: Nieuwe kat binnengehaald. Paar kleine vraagjes

Bericht door vorkot3 »

Rik schreef: 16 jun 2018 18:38 Nee hoor, dat is niet slecht. Ik zou er wel voor zorgen dat ze daar dan voldoende afleiding heeft. Dus krabpaal, ligplekjes en speeltjes (zoals muisjes, balletjes etc.).
Dat heeft ze :) ze zal wel even nog miauwen als wij er niet zijn maar meestal laat ze het kort erna rusten.

Er is alleen 1 ding wat we nog moeten "oplossen": zij die rent naar de ander ekamer bij een open deur.

Ik bedoel voornamelijk met het feit als iemand binnenkomt via de voordeur.

We proberen haar zo veel mogelijk in de woonkamer te houden maar soms als we iets op de slaapkamer moeten pakken glipt ze langs ons de trap omhoog. Allemaal geen probleem natuurlijk, maar we zijn bang dat als de woonkamerdeur openstaat en dat ze de voordeur hoord, dat ze misschien naar buiten glipt. Vooral als ze graag bij het geluid van een opende deur erop afrend of je zit te stalken van kamer tot kamer.

Enige tips daar voor?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kat binnengehaald. Paar kleine vraagjes

Bericht door Rik »

Mmm, ze klinkt in ieder geval helemaal niet bang :)

Wat ik meestal ervaar is dat een kat toch wel wat terughoudend zal zijn bij een onbekende ruimte. Misschien dat ze er wel snel naar toe sprint omdat ze nieuwsgierig is maar of ze ook echt "in den vreemde" die sprong zal maken weet ik niet. Tot de tijd dat je dat een beetje weet zul je inderdaad voorzichtig met de voordeur moeten zijn. Het zal niet de eerste kat zijn die enthousiast naar buiten sprint en dan precies op dat moment onder een auto komt. Iedereen in huis zal zich daar dan bewust van moeten zijn. Afhankelijk van de layout zou je een soort sluis in kunnen bouwen. Eerst de woonkamerdeur dicht voordat de voordeur open gaat.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie