Ervaring met sterilisatie aan huis door dierenarts?

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Gebruikersavatar
Droppie55
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jun 2018 22:00

Ervaring met sterilisatie aan huis door dierenarts?

Bericht door Droppie55 »

Hoi,

Wij hebben recent een zwerfkatje in huis genomen en willen haar o.a. laten steriliseren.
Wij vonden een dierenarts aan huis, waar onze buren goede ervaringen mee hebben.

Hij doet echter ook de sterilisatie van een poes gewoon thuis op onze tafel, bij manier van spreken.
Om het katje de stress van in mandje en auto naar dierenarts te moeten, te besparen, lijkt dit wel erg aantrekkelijk.

Echter heb ik nooit eerder gehoord van een dierenarts die dit in je eigen huis doet.
Ik dacht dat alles misschien steriel moest zijn of zo, in ieder geval twijfel ik nog.

Graag hoor ik of anderen hier al van gehoord hebben, of beter nog zelf al aan huis hebben laten uitvoeren?


PS. Ze is niet gechipt ( we hebben zelf een chipreader ) en hebben rondgevraagd in de omgeving, maar niemand weet van wie ze is/was, alleen dat ze haar al meer dan een jaar in de buurt zagen rondhangen en proberen in hun tuin of schuurtje te kunnen slapen. Ze lijkt ooit wel mensen gewend te zijn geweest, dus de kans bestaat dat ze toch al gesteriliseerd is. Ze is langharig dus het is niet zomaar even te zien of ze een litteken op de buik heeft.
Weet iemand hoe ze dat vaststellen? Met een echo?

Bedankt voor wie wil meedenken!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Ervaring met sterilisatie aan huis door dierenarts?

Bericht door castratenkoor »

Een dierenarts kan dat voelen of er een operatie-litteken zit. Ik heb er wel van gehoord dat ze dat aan huis doen, schijnt niet zo steriel te hoeven. Gaat ook maar om een sneetje van 1,5 cm. Ik denk niet dat ik persoonlijk daar voor zou kiezen met castratie poes.

Maar heb je haar wel aangegeven bij dierenbescherming en Amivedi? Je hebt het over recent. Misschien is ze wel van iemand en wordt ze gezocht. dat een poes overal rond hangt wil nog niet zeggen dat ze van niemand is. Sommige mensen zetten de kat buiten als ze gaan werken, zonder dat er een luikje is om naar binnen te kunnen. Dan mag poes om 18 uur weer binnen als ze thuis komen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
RodeKaterHans
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 18 sep 2017 18:23

Re: Ervaring met sterilisatie aan huis door dierenarts?

Bericht door RodeKaterHans »

Hoi,

Ik heb laatst de dierenarts aan huis laten komen voor de tweede enting. Dat is goed bevallen. Deze dierenarts doet ook castraties (van zowel poes als kater) aan huis. Ik vond het ook vreemd maar google leerde mij dat de meeste dierenartsen aan huis (dat zijn er wel nog niet zo veel) dit doen. Een castratie van een kater is op zich een kleine ingreep, voor een poes is het heel wat heftiger. Ik denk dat het op zich wel kan, alleen wat gebeurt er als er complicaties optreden? En krijgt katlief dan geen nare ervaring in een veilige omgeving? Ik ben er nog niet uit wat ik er van vind. Voor angstige dieren misschien wel een uitkomst (ik vond het met enten ook wel fijn)

Ik zou haar inderdaad wel aanmelden op amivedi en misschien ook even het lokale asiel informeren.
Wel heel lief dat je haar een thuis wil bieden!
Groeten Ella
Hans (2017) & Bertje(2018)
Hans en Bertje
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ervaring met sterilisatie aan huis door dierenarts?

Bericht door Rik »

Ja, volgens mij was dat niet zo lang geleden hier ook aangekaart, castratie van de poes aan huis.

Voor een kater lijkt me dat niet zo'n probleem. Heb ik ook wel op internet gevonden. Maar voor een poes zou ik het zeker niet doen. Een klein sneetje is inderdaad zo gemaakt maar wat als de hele baarmoeder eruit moet? Doen ze dat ook via dat sneetje? Is het dan allemaal steriel genoeg? Wat als er complicaties met de narcose optreden? Nee, volgens mij hebben ze bij de DA alles bij de hand. Ik vraag me af hoe dat thuis zou zijn. En omdat een kater ook onder narcose moet zou ik het ook voor een kater geen fijn idee vinden. De DA gaat waarschijnlijk direct daarna weg en dan zit jij met de nazorg. Komt de kat goed uit de narcose? etc. etc.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Ervaring met sterilisatie aan huis door dierenarts?

Bericht door nellebel »

ik zou het niet doen omdat juist ik wil dat mijn huis voor hun veilig blijft en ze daar geen trauma oplopen. hoe erg ook, maar ik heb liever dat ze paniek hebben bij de DA en daar even doorheen moeten, hoe erg ook, maar dat ze bij thuiskomst weer veilig zijn en weer echt thuis zijn en onbezorgd weer rondlopen, zonder schichtig rond te kijken waar die akelige DA is gebleven, en met alle onbekende geurtjes die erbij horen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Ervaring met sterilisatie aan huis door dierenarts?

Bericht door pinguin »

Eens met Wendy thuis moet veilig zijn voor ze

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Droppie55
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jun 2018 22:00

Re: Ervaring met sterilisatie aan huis door dierenarts?

Bericht door Droppie55 »

castratenkoor schreef: 13 jun 2018 11:08 Een dierenarts kan dat voelen of er een operatie-litteken zit. Ik heb er wel van gehoord dat ze dat aan huis doen, schijnt niet zo steriel te hoeven. Gaat ook maar om een sneetje van 1,5 cm. Ik denk niet dat ik persoonlijk daar voor zou kiezen met castratie poes.

Maar heb je haar wel aangegeven bij dierenbescherming en Amivedi? Je hebt het over recent. Misschien is ze wel van iemand en wordt ze gezocht. dat een poes overal rond hangt wil nog niet zeggen dat ze van niemand is. Sommige mensen zetten de kat buiten als ze gaan werken, zonder dat er een luikje is om naar binnen te kunnen. Dan mag poes om 18 uur weer binnen als ze thuis komen.
Bedankt voor je antwoord.
Deze dierenarts die aan huis komt geeft aan dat het beter met een echo vastgesteld wordt, dus zal haar dan toch in mandje mee moeten nemen naar dierenartspraktijk. Als ze er dan toch al is ( en hoogstwaarschijnlijk een roesje moet krijgen om uberhaupt te kunnen handlen ) kan ze evengoed dan gelijk een volledige checkup + chip krijgen daar.

Ik heb haar niet op Amivedi gezet tot hiertoe, ben er heel goed mee bekend en heb eigen facebookgroep voor vermiste en gevonden dieren vooral dan lokaal zodat iedereen in de redelijk dichte omgeving goed kan uitkijken en meezoeken.

Natuurlijk wil ik dat, als er inderdaad eigenaars zouden zijn die haar zoeken en goed voor haar zijn, haar daarmee kunnen verenigen. Vandaar dat ik eerst met chipreader heb gescand of daarwat uitkwam. Vervolgens wist ik van onze lokale postbode ( die deze kat duidelijk direct herkend en naar haar toerent omdat ze altijd snoepjes mee heeft ) dat dit katje al meer dan een jaar wat verderop rondzwierf en bij niemand leek te horen.

Ze wist me te vertellen tussen welke huisnummers en straat ze haar meestal zag en dus heb ik het op facebook gezet en zelf persoonlijk gaan aanbellen en rondvragen wie haar eventueel kende en of ze wisten van wie ze was.

Meerdere wisten me te vertellen dat ze haar kennen, in de zin dat ze daar altijd wat rondzwierf en als het kon eten van hun katten opat en probeerde in tuinen te overnachten en dergelijke.

6 weken terug is ze blijkbaar uitgeweken van die straat naar die van ons en kwam ze hier altijd eten en sliep ze in ons "opvanghuisje" vooraan in de tuin, die we speciaal hebben voor aanloopkatten. In onze buurt komt dat vaak voor en weten we dat men vaak verhuisd en de kat(ten) dan maar gewoon achterlaat.

Gedurende 5 weken hebben we haar alleen dus natuurlijk in het huisje ( vrij te gaan en te staan waar ze wilde ) laten slapen en eten gegeven. Ze zat echt constant dag en nacht voor ons raam in dat huisje dus. We gaan pas rond 2 uur in de ochtend slapen en zijn zo goed als altijd thuis, dus we kunnen heel goed zien dat ze er gewoon altijd was. Zelfs als ik in de nacht even naar wc moet en ga kijken rond 4 uur of 6 uur in de ochtend, lag ze er ook gewoon nog. Ook als het bliksemde en onweerde. Als ze dan nog een thuis had, had ze echt niet klokje rond in alle weersomstandigheden daar blijven hangen.

Omdat ze niet gechipt is en wel een mooie langharige kat, ben ik dit keer wat huiverig haar zomaar op Amivedi te zetten. Iedereen kan zich dan wel melden dat het hun kat is en wie weet alleen om door te verkopen. Zonder chip zou ik niet weten hoe ze me moeten bewijzen dat ze echt de eigenaars waren.

Zelf heb ik wel Amivedi en aanverwante sites doorzocht in grote regio of iemand een kat van haar beschrijving daar heeft opgezet als vermist, maar dat is ook niet zo. Toen het meer dan een week zo hard stormde en bakken water uit de hemel vielen zeg maar, kreeg ik het niet meer over mijn hart haar buiten in dat huisje te laten ( hoewel ik niet echt op een tweede kat zat te wachten ) en heb haar binnen genomen die nacht. Dat ging opmerkelijk goed, we hebben al een eerdere zwerver in huis en dat moet toch maar klikken ook natuurlijk. Sedertdien nog af en toe buiten gelaten, maar ze zat steevast voor het raam te miauwen om binnen te mogen en dus is ze nu al een tien dagen gewoon dag en nacht binnen. Ze mag in de achtertuin en kan als ze dat wil over de schutting weg, maar ze blijft gewoon bij ons dus ja...

Heel erg off topic gegaan hahaa, maar zou weet je wat de situatie is.
Gebruikersavatar
Droppie55
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jun 2018 22:00

Re: Ervaring met sterilisatie aan huis door dierenarts?

Bericht door Droppie55 »

RodeKaterHans schreef: 13 jun 2018 11:12 Hoi,

Ik heb laatst de dierenarts aan huis laten komen voor de tweede enting. Dat is goed bevallen. Deze dierenarts doet ook castraties (van zowel poes als kater) aan huis. Ik vond het ook vreemd maar google leerde mij dat de meeste dierenartsen aan huis (dat zijn er wel nog niet zo veel) dit doen. Een castratie van een kater is op zich een kleine ingreep, voor een poes is het heel wat heftiger. Ik denk dat het op zich wel kan, alleen wat gebeurt er als er complicaties optreden? En krijgt katlief dan geen nare ervaring in een veilige omgeving? Ik ben er nog niet uit wat ik er van vind. Voor angstige dieren misschien wel een uitkomst (ik vond het met enten ook wel fijn)

Ik zou haar inderdaad wel aanmelden op amivedi en misschien ook even het lokale asiel informeren.
Wel heel lief dat je haar een thuis wil bieden!
JIj ook bedankt voor je meedenken Hans!

Ben blij dat je dit via Google gevonden hebt. Ik heb eerlijk gezegd ook heel wat afgezocht op zoektermen als : " kat thuis laten steriliseren" en dergelijk maar kwam er niet echt wat van tegen laat staan ervaringen van mensen die het echt hebben laten doen. Een katertje castreren is inderdaad een kleine ingreep die ik makkelijker thuis zou laten doen.

Heb al heel veel katten/poezen en honden gehad en meestal zelf bij de castraties gebleven bij de dierenarts.
Ook al ( helaas ) zoveel gewonde dieren van straat gehaald en met dierenambulance laten ophalen of zelf snel soms onder het bloed nog mee naar een dierenarts gereden.....Ik vind het eerlijk gezegd onverantwoord je kat gewoon op straat te laten lopen, zeker aan drukkere banen en met al die zieke geesten die blijkbaar plezier beleven aan martelen van huisdieren, vind ik het beter je tuin gewoon af te zetten zodat ze niet overreden of erger worden. Vaak genoeg de ellende daarvan meegemaakt dus..

Poes laten steriliseren is wat heftiger, anderzijds is het inderdaad maar een klein sneetje en er zullen lijkt me steriele doeken verder onder en overheen gelegd worden. Maar inderdaad, zoals je zegt, wat als er dan een complicatie optreedt he......

Als je mijn eerder bericht leest zie je dat een dierenarts aan huis voorlopig geen optie zal zijn, omdat alleen met een echo waarschijnlijk zeker wordt vastgesteld of ze al geholpen is of niet.
Gebruikersavatar
Droppie55
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jun 2018 22:00

Re: Ervaring met sterilisatie aan huis door dierenarts?

Bericht door Droppie55 »

Rik schreef: 13 jun 2018 11:19 Ja, volgens mij was dat niet zo lang geleden hier ook aangekaart, castratie van de poes aan huis.

Voor een kater lijkt me dat niet zo'n probleem. Heb ik ook wel op internet gevonden. Maar voor een poes zou ik het zeker niet doen. Een klein sneetje is inderdaad zo gemaakt maar wat als de hele baarmoeder eruit moet? Doen ze dat ook via dat sneetje? Is het dan allemaal steriel genoeg? Wat als er complicaties met de narcose optreden? Nee, volgens mij hebben ze bij de DA alles bij de hand. Ik vraag me af hoe dat thuis zou zijn. En omdat een kater ook onder narcose moet zou ik het ook voor een kater geen fijn idee vinden. De DA gaat waarschijnlijk direct daarna weg en dan zit jij met de nazorg. Komt de kat goed uit de narcose? etc. etc.
Klopt Rik, complicaties maak ik me ook zorgen om.
Omdat ik toch eerst met een echo ga willen weten of ze misschien niet al geholpen is en/of zwanger is op dit moment, zal het hoe dan ook toch maar de echte dierenartspraktijk worden. Zal wat worden, want oppakken wil ze niet laten gebeuren, wel bij me op de bank komen liggen en knuffelen als een gek, maar gepakt worden nee dat zil deze dame ( nog ) niet.
Dus dat wordt vast minstens een roesje om haar uberhaupt te kunnen onderzoeken...
Gebruikersavatar
Droppie55
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jun 2018 22:00

Re: Ervaring met sterilisatie aan huis door dierenarts?

Bericht door Droppie55 »

nellebel schreef: 13 jun 2018 14:39 ik zou het niet doen omdat juist ik wil dat mijn huis voor hun veilig blijft en ze daar geen trauma oplopen. hoe erg ook, maar ik heb liever dat ze paniek hebben bij de DA en daar even doorheen moeten, hoe erg ook, maar dat ze bij thuiskomst weer veilig zijn en weer echt thuis zijn en onbezorgd weer rondlopen, zonder schichtig rond te kijken waar die akelige DA is gebleven, en met alle onbekende geurtjes die erbij horen.
Hoi Wendy,

Dank voor je meedenken!
Daar had ik inderdaad nog niet bij stilgestaan.
Echter heb ik aparte ruimte, waar ze normaal niet komt, waar dierenarts haar zou kunnen behandelen.
Zo zou dat onveilig gevoel wellicht nog goed meevallen.

Alleen zal het toch een dierenartspraktijk worden om alleen al een echo te laten doen. Als dan blijkt dat ze nog niet geholpen is, kan het dan ook maar beter gewoon daar gebeuren lijkt me.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ervaring met sterilisatie aan huis door dierenarts?

Bericht door Rik »

Wat leuk. Normaal hoor je dat buitenkatten binnen achter het raam zitten te miauwen dat ze naar buiten willen... bij jou zit ze buiten te miauwen dat ze naar binnen wil :lol: Moet een leuk veilig huisje zijn bij jou ;)

Als ze zich al zo moeilijk laat pakken is het inderdaad ook wat de andere zeggen. Laat jou huisje veilig blijven. Je weet ook niet tot hoever ze die engheid zal associëren. Nu is het éénmaal in de mand zien te krijgen en weg. Komt ze dan weer terug is het toch weer het veilige huisje (behalve dan de mand want die is dan eng-eng).

Nu dat ze daar een echo krijgt is het natuurlijk helemaal wel zo logisch dat het allemaal gelijk daar afgehandeld wordt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Droppie55
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jun 2018 22:00

Re: Ervaring met sterilisatie aan huis door dierenarts?

Bericht door Droppie55 »

Hoi Rik,

Ja, het is apart. Het klopt wel dat ze bij ons met hun kontje in boter vallen hoor.
Onze andere kater, ook ooit een aanloopkater die min of meer van een buurman was, is ook met geen stok meer de deur of raam uit te slaan. Ik zeg min of meer, omdat deze buurman hem ook maar als kleine kitten een beetje heeft opgevangen en in de tuin en overkapping liet slapen en eten, maar er verder weinig naar omkeek. Niet mee naar de dierenarts enz.

Op een dag vonden we deze kater dus ) alweer 3 jaar terug, half dood in de struiken bij de parkeerplaats liggen. Helemaal schokken en half bewusteloos. Misschien aangereden, we zijn daar nooit achtergekomen. Toen met dierenambulance laten ophalen en ze hebben hem daar opgelapt, gecastreerd. We kregen hem echter niet uit ons hoofd en zijn hem op afspraak eens gaan bezoeken, om te zien hoe het met hem ging. Hij herkende dadelijk mijn stem en liet zich aaien, wat volgens de vriendelijke medewerker door hun niet kon. Tja, hek van de dam, daarna hebben we besloten toch maar weer een kat te nemen en hem te adopteren. Groot zorgenkindje, speciale voeding omdat super allergisch is en anders grote bloederige lappen vlees heeft van jeuk en openrijten. Die mag ook naar believen in achtertuin en kan zo de schutting op en erover, maar doet hij gewoon niet. Hij kijkt wel uit haha.

Ik denk dat diertjes die jaren aan hun lot zijn overgelaten, gewoon weten hoe slecht ze het hadden en er niet over peinzen dat prinsenleventje achter zich te laten, zelfs niet voor een korte wandeling haha.

Nu dus maar een van deze dagen haar in mandje krijgen en afspraak bij dierenarts.
Mandje staat al open in de woonkamer zodat ze er aan went.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Ervaring met sterilisatie aan huis door dierenarts?

Bericht door pinguin »

Je zou ook kunnen vragen om een kakmerings middel dat door het eten en binnen houden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Droppie55
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jun 2018 22:00

Re: Ervaring met sterilisatie aan huis door dierenarts?

Bericht door Droppie55 »

pinguin schreef: 14 jun 2018 06:35 Je zou ook kunnen vragen om een kakmerings middel dat door het eten en binnen houden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Ja, volgens mij geven ze dat niet zomaar of graag mee, maar zodra ze zich in mandje laat krijgen, komt het vast goed!
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Ervaring met sterilisatie aan huis door dierenarts?

Bericht door pinguin »

Klopt de meeste dierenartsen werken ook niet mee.
Maar probeer het via een gedrags deskundige eens kijken wat he dierenarts dan doet

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Plaats reactie