Kattenmeisje van 2.5 moet ik laten inslapen, broertje blijft achter.

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
Max
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 nov 2015 16:58

Kattenmeisje van 2.5 moet ik laten inslapen, broertje blijft achter.

Bericht door Max »

Lieve kattenvrienden,

Triest.
December 2015 heb ik mijn allerliefste Max, die mij door een scheiding heeft geholpen, moeten laten inslapen. Ze was nog maar 6 en had ernstig nierfalen. Veel lieve reactie en tips gekregen op dit forum.

Toen heb ik een broer en zus uit 1 nestje in huis gehaald. Ze waren toen 4 maanden oud. Het was net of ik één kat had. Altijd bij elkaar, slapen, spelen, kortom: heerlijk. Babs, het meisje, begon over te geven, ander voer, ontwormd, weer overgeven, DA. Die ontdekte een tumor in de milt, gisteren was ze daar voor de operatie, ze hebben haar opengemaakt en direct weer dicht....uitzaaiingen in maag, darm en milt. :-(

Overdag was Billie, de broer, voor het eerst van zijn leven alleen thuis (ik moest werken) Toen ik thuis kwam stond hij knetter hard te mauwen bij de deur. Die was duidelijk eenzaam geweest.

Die avond heb ik Babs mee naar huis genomen, met het advies snel een datum te prikken. :-(
Eenmaal thuis hield Billie afstand, ruikt natuurlijk vreemd, maar komt steeds vaker even bij zijn zus kijken.

Nu ben ik zo dapper geweest om voor a.s. zaterdag alles te plannen om thuis afscheid te nemen van dat lieve spruitje wat heel veel te jong moet sterven! Ik hoop dat Billie daar bij wil zijn.

Maar nu mijn vraag/ graag tips en adviezen: Een nieuwe vriendinnetje voor Billie, na een week? Maand?
Staat daar een tijd voor? Kitten? Heb al jaren lang katten, maar nog nooit twee van zulke vrienden gehad. Verwacht ik straks te veel?

Ik doe niets anders dat huilen, ben alleenstaand en heb jullie steun nodig.

Trieste groet, Marina
Gebruikersavatar
RodeKaterHans
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 18 sep 2017 18:23

Re: Kattenmeisje van 2.5 moet ik laten inslapen, broertje blijft achter.

Bericht door RodeKaterHans »

Dat is heel verdrietig! Er zijn hier heel veel mensen die je beter raad kunnen en zullen geven dan ik (heb nog niet zo lang twee katten) maar ik wil je wel heel veel sterkte wensen!!!
Groeten Ella
Hans (2017) & Bertje(2018)
Hans en Bertje
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kattenmeisje van 2.5 moet ik laten inslapen, broertje blijft achter.

Bericht door ErikPhilippus »

Beste Marina,
Ach, wat een verdrietig verhaal. Dit is heel erg moeilijk....
Ik heb met jullie te doen, wat een nare en droevige situatie...

Ik zou nog even goed nadenken of je Billie getuige wilt laten zijn van de euthanasie. Er wordt door gedragsdeskundigen vaak geadviseerd om dat niet te doen vanwege mogelijk vervelende associaties. Wel Billie de gelegenheid geven om afscheid te nemen, dat wel natuurlijk. Toevallig staat hier iets over in de laatste Majesteit:

Afbeelding

Ik heb verleden jaar Dalí thuis laten inslapen, en het aan z'n broer Gaudí overgelaten of hij erbij wilde zijn. Maar hij voelde aan wat er ging komen, en heeft zich afgezonderd. En achteraf gezien heb ik daar vrede mee, want stel je voor dat het inslapen niet zo vredig en kalm gaat als de bedoeling is - dan is het denk ik toch beter dat andere katten dat niet meemaken. Maar uiteraard moet je hierin je eigen hart volgen, jij kent de beestjes het beste.

En datzelfde geldt eigenlijk voor het zoeken naar een nieuw maatje voor Billie. Mijn gevoel zegt dat je daar rustig de tijd voor moet nemen, een week zou ik zeggen is veel te kort. Zeker als ze zo close zijn, is een periode van rouw onderdeel van de verwerking. Dus mijn gevoel is: neem daar even de tijd voor, ook voor jezelf, en dan merk je zelf wel wanneer jij en Billie daar klaar voor zijn.

Heel veel sterkte in deze verdrietige tijd!
Erik
Gebruikersavatar
Max
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 nov 2015 16:58

Re: Kattenmeisje van 2.5 moet ik laten inslapen, broertje blijft achter.

Bericht door Max »

Ella, bedankt voor je steun.

Erik, jou ken ik nog van de nierfalen van Max. Wat vreselijk om te lezen dat die prachtige Dalí inmiddels is overleden. Daar heb jij ook zoveel voor gedaan.
Bedankt voor het artikel, ga Billie maar even naar boven doen dan.

Tja, die haarballen zijn ons zo vreselijk dierbaar!!

Ik zal Billie de komende dagen goed in de gaten houden, hij is nu al veel meer kroelerig naar mij toe. Babs lig momenteel rustig in de vensterbank te slapen. Ik vind het gewoon zo'n akelig idee dat Billie straks altijd alleen zit als ik moet werken.

Jullie horen nog wel van me, Marina
Cerna

Re: Kattenmeisje van 2.5 moet ik laten inslapen, broertje blijft achter.

Bericht door Cerna »

Ik heb ook al vaak katten thuis in laten slapen terwijl er nog meer katten zijn. Maar om de een of andere reden voelen katten het aan en - net als bij Erik - verwijderen zich.
Ik zou het dus gewoon thuis laten doen in haar vertrouwde omgeving.

Maar wat intens triest dat zo'n jonge kat al zo ziek is.
Ik wens je heel veel sterkte voor de komende dagen en probeer nog even van haar te genieten.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kattenmeisje van 2.5 moet ik laten inslapen, broertje blijft achter.

Bericht door pinguin »

Ik zou bij dr dierenarts laten inslapen dan je kat mee terug naar huis nemen.

Kwa nieuw vriendje daar valt niks zinnigs over te zeggen. Iedere mat rouwt anders ook kwa tijd.
Kijk vooral naar je kat en die gaat je vertellen wanneer die toe is aan een nieuw vriendje.

Sterkte met alles

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Kattenmeisje van 2.5 moet ik laten inslapen, broertje blijft achter.

Bericht door Siris »

Wat triest, sterkte met het verlies.

Ik heb zelf een aantallen jaren gelden vergelijkbaars mee gemaakt.
Simba zijn broertje Binky overleed met 5 jaar. En ik werk 40 uur in de week en ook alleenstaand.
Ze waren ook heel close, lagen vaak bij elkaar.
Merkte aan Simba dat die nog aanhankelijker werd toen zijn broertje er niet meer was.
En besloot op zoek te gaan voor een vriendje, dat is uiteindelijk vriendinnetje Iris geworden en daar was het echt heel snel dikke mik mee, Iris is zo ongeveer 4 maanden na de dood van Binky gekomen.
Helaas overleed Iris ook met 4 of 5 maanden en Simba was weer alleen, en ik denk dat een maand
later Phoebe is gekomen, hij was zo blij, zij wat minder :grin: maar dat duurde niet lang. Die 2 zijn echt zo leuk
samen geweest. Simba is in 2015 overleden (geschatte leeftijd 12 jaar) en Phoebe in 2017 ( 8 jaar)

Niet alleen moet je kijken wanneer je kat er aan toe is, maar ook naar jezelf.

Je merkt zelf wanneer je kat weer toe is aan een nieuwe vriendje.

Ik zelf laat mijn katten altijd bij de dierenarts inslapen, en gaan niet mee terug naar huis.
Maar een ieder moet doen wat die zelf goed vindt / prettig.

Nogmaals heel veel sterkte.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Queenxxxx
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 mei 2018 16:08

Re: Kattenmeisje van 2.5 moet ik laten inslapen, broertje blijft achter.

Bericht door Queenxxxx »

OMG, wat eeb triest verhaal. Je hebt me diep geraakt. Iedereen maakt in zijn of haar leven nare dingen mee. Ik denk dat je een beetje pech heb gehad en hele nare dingen hebt meegemaakt. Ik wens het beste. Ik hoop dat alles weer goed komt.

Sterkte!
Ik kan je helaas geen raad geven, want ik heb geen ervaring. Ik ga pas binnenkort mijn eerstebkitten halen.

Verstuurd vanaf mijn F3311 met Tapatalk


Gebruikersavatar
Max
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 nov 2015 16:58

Re: Kattenmeisje van 2.5 moet ik laten inslapen, broertje blijft achter.

Bericht door Max »

Siris, bedankt voor je toch wel bemoedigend verhaal. Ik ben zo bang dat er niets boven zijn zusje gaat, maar katten zijn natuurlijk geen mensen.

Babs ligt momenteel boven, gisteren avond was het weer ouderwetse dikke pret in de badkamer. Ze vindt het heerlijk om met water te spelen en het ging er weer flink aan toe, alles drijfnat inclusief Babs zelf. Heerlijk. Vanmorgen is ze weer een hoopje ellende. Billie is nu al veel aanhankelijker. Is waar ik ben. Daarom ben ik bang dat hij heel eenzaam gaat worden. We wachten het af.

De laatste dag met zijn allen samen. Daar gaan we van genieten.

Groeten, Marina, Babs & Billie
Gebruikersavatar
RodeKaterHans
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 18 sep 2017 18:23

Re: Kattenmeisje van 2.5 moet ik laten inslapen, broertje blijft achter.

Bericht door RodeKaterHans »

Jeetje wat moet dat dubbel voelen vandaag. Inderdaad zo veel mogelijk genieten vandaag! Heel veel sterkte morgen!!
Groeten Ella
Hans (2017) & Bertje(2018)
Hans en Bertje
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kattenmeisje van 2.5 moet ik laten inslapen, broertje blijft achter.

Bericht door ErikPhilippus »

Ik was ook bezorgd verleden jaar dat Gaudí het niet zou trekken zonder zijn onafscheidelijke broer Dalí. Toch heeft Gaudí het kunnen accepteren dat hij verder moet zonder z'n grootste vriend, en doet hij het wonderbaarlijk goed nu. Dus ik mag hopen dat Billie op een soortgelijke manier zal gaan reageren. En jij bent ook heel belangrijk in dat proces.

Soms plaatst het leven je voor dit soort uitdagingen, die als niet eerlijk aanvoelen. Ik kan ook niet naar Gaudí kijken zonder dat ik (in de verte of soms heel nabij) een gedachte aan Dalí heb, en dan heb ik soms zo'n gevoel dat het 'niet klopt', en dan voel ik het gemis. Maar het is niet anders, en er geen vrede mee hebben is ook geen optie. Maar moeilijk is het bij tijd en wijle wel....

Het is een bijzondere en beladen dag, de laatste dag samen. Je zal er nog vaak aan moeten terugdenken schat ik zo in. Voel maar gewoon wat er naar boven komt, het verdriet zegt alles over de vriendschap die je met je beestjes hebt. Het is een moedig en liefdevol besluit, hoe pijnlijk ook en hoezeer je het niet wilt.

Knuffel voor jullie,
Erik
Gebruikersavatar
Max
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 nov 2015 16:58

Re: Kattenmeisje van 2.5 moet ik laten inslapen, broertje blijft achter.

Bericht door Max »

Bedankt voor jullie lieve woorden.

Ik heb inmiddels veel te veel foto's gemaakt :-)
De klok van de laatste 24 uur staat in gedachten al te tikken...
Gelukkig kan ik haar nog blij maken met kleine dingen, oude doos, bruin krakend inpakpapier, een beetje kammen......maar het blijft heel treurig....

Willen jullie morgen (in gedachten) om 13.00 uur een kaarsje branden?

Groet, Marina, Billie en natuurlijk de allerliefste Babs
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Kattenmeisje van 2.5 moet ik laten inslapen, broertje blijft achter.

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Absoluut denk ik aan lieve kattenmeisje en ik zal een kaarsje branden voor een vredige overgang. Veel sterkte voor jou en een knuffel voor Billie & Babs.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Plaats reactie