Penisamputatie wond & grit

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
noortj3h
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 jun 2018 18:36

Penisamputatie wond & grit

Bericht door noortj3h »

Goedenavond mensen,

Gisteren heeft mijn kat een penis amputatie gehad.
Alles is goed gegaan, is daar nog een nacht geweest, vandaag opgehaald.
Drinkt veel, eten sinds bij de DA nog niet, maar komt waarschijnlijk wel.

Heb mij goed laten informeren en geprobeerd alles zo goed mogelijk te onthouden.
Nu is het echter zaterdag avond en kan ik uiteraard de DA niet meer spreken.

Deze had mij gewaarschuwd voor GRIT wat blijft plakken aan de wond alstie heeft geplast.
Ik had klontvormend, bleef inderdaad plakken dus snel bij de JUMBO de grove grijze korrels gehaald.
Hier blijft ook steeds wat van plakken. Ik veeg het steeds snel schoon na dat ie heeft geplast.

Lang verhaal kort ;-) :

Nu, mijn probleem is eigenlijk dat ik heel eerlijk gezegd niet zo goed kan zien waar nu zijn gaatje zit en niet zeker weet of de korrel wel aan zn wond plakt of gewoon aan zn kontje... Is het in beide gevallen aan te raden schoon te vegen of?
Anders ben ik tot maandag aan het vegen van ochtend tot ochtend.. (ja heb het er voor over maar liever niet eej ivm stress). En iemand enig idee of dit in een paar dagen al minder zou zijn (ivm wondvocht) of echt ook 10 dagen zou kunnen blijven?

Helaas is dit de eerste keer dat ik met zo een wond deal.

Hoop dat iemand me kan helpen of misschien tips heeft!

Groetjes, Noortje
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Penisamputatie wond & grit

Bericht door Dinky »

In een paar dagen zou het in ieder geval minder moeten zijn omdat de wond geneest.
Je zou nog houtkorrels kunnen overwegen. Die heb ik zelf gebruikt toen dinky na een buikoperatie in bench moest en ze de eerste avond alleen maar in de kattenbak lag..... Dat kleefde toen niet aan de wond.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Penisamputatie wond & grit

Bericht door ErikPhilippus »

Waarschijnlijk blijft het grit aan de wond kleven: met wat huid van de penis is een soort plasgootje gemaakt van ongeveer een centimeter ofzo, onder het plasgaatje (dat je inderdaad moeilijk kan zien). Ik zou voorzichtig zijn met wegvegen, en ervoor zorgen dat je het nooit richting gaatje wrijft. Dus ik zou zeggen met een 'plukkende beweging' richting kop, nooit richting staart vegen.

Verbaast me een beetje dat de kat niet zelf aan de wond likt?
Gebruikersavatar
noortj3h
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 jun 2018 18:36

Re: Penisamputatie wond & grit

Bericht door noortj3h »

Bedankt voor jullie reacties!

Sinds vannacht is er inderdaad niks meer blijven hangen. Was wss het vocht met bloed wat er nog bij zat!
Ik heb t iedere keer voorzichtig weg gedept.

Hij kan niet likken, heeft een kapje op ;).

Hij plast nog steeds redelijk veel!
Drinkt als een gek, eten niet echt. Vanochtend een klein beetje en net een klein beetje.
Bel morgen wel even voor extra advies. Hij lijkt namelijk nog steeds zo stoned als een garnaal.
Heb de heftigheid van de operatie onderschat denk ik.. :'( .
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Penisamputatie wond & grit

Bericht door Rik »

Wat voor medicijnen (en hoeveel) krijgt hij nu? De narcose zou toch uit het lichaam moeten zijn maar het kunnen de medicijnen zijn waardoor hij stoned is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
noortj3h
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 jun 2018 18:36

Re: Penisamputatie wond & grit

Bericht door noortj3h »

Ja zoiets zei mijn vriendin ook al. Hij krijgt s'ochtends metacam en 2 maal daags 1 pilletje amoxibactin
Die metacam kreeg die afgelopen maanden al vaker ivm kleine blaasontsteking wat ze toen dachten en met zn katheter en dat ging prima.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Penisamputatie wond & grit

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, ze kunnen behoorlijk van het pad zijn door de narcose. Ik vraag altijd om een gasnarcose, met een infuus tijdens de operatie zodat de boel snel weer wordt weggespoeld. En metacam en het antibioticum kunnen ook wel voor behoorlijk wat bijwerkingen zorgen, de ene kat kan daar beter tegen dan de andere. Ik zou trouwens zo snel mogelijk stoppen met die metacam....
Gebruikersavatar
noortj3h
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 jun 2018 18:36

Re: Penisamputatie wond & grit

Bericht door noortj3h »

Waarom zsm stoppen met metacam? Ik mag hopen dat mijn DA weet wat ie doet en geeft..
De vorige antibioticum voor de operatie maakte hem ook totaal niet anders, hij was nog steeds irritant :D.
Maar wel goed dit even besproken te hebben, kan ik dat gelijk op tafel leggen morgen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Penisamputatie wond & grit

Bericht door Rik »

Metacam werkt heel zwaar op de nieren. Het is naast pijnstillend ook koortsverlagend en ontstekingsremmend. Maar je moet er heel voorzichtig mee omspringen en alleen (beperkt) geven als je weet dat de nieren in goede staat zijn. Dierenartsen schrijven het heel snel voor en wimpelen de gevaren heel makkelijk af. Je kunt het wel kort gebruiken (als er dus een bloedonderzoek vooraf gegaan is en de nieren goed zijn) maar je moet de dosis dus heel beperkt houden (ook qua duur) en weten wat je doet. (Een overdosis is snel gegeven en dan zit je met een kat met acuut nierfalen)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Penisamputatie wond & grit

Bericht door ErikPhilippus »

noortj3h schreef: 03 jun 2018 19:31 Waarom zsm stoppen met metacam? Ik mag hopen dat mijn DA weet wat ie doet en geeft..
Ja, dat kennen we maar al te goed.... Metacam is schadelijk voor de nieren, dus alleen geven als het echt nodig is.

PS
Oh, ik zie dat Rik ook al gereageerd heeft... We zijn een beetje allergisch voor metacam... Ik kan het niet bewijzen, maar zonder metacam heb ik het donkerbruin vermoeden dat ik mijn Dalí nog bij me had gehad.
Gebruikersavatar
noortj3h
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 jun 2018 18:36

Re: Penisamputatie wond & grit

Bericht door noortj3h »

Net ook even gegoogled op metacam en lees veel enge dingen. Ga t zeker morge ook bespreke of ze iets anders pijstillend hebben?

Echter zijn al die verhalen al van minstens 4 jaar geleden O.o. Geen kans dat het middel is verbeterd?

Rik: alles wat je noemt over bloedonderzoeken en dosering en in de gate houden. Ik neem zelf aan dat mijn DA dit heeft gedaan en verstand heeft van de medicijnen dus kun je ook begrijpen dat ik hier geen idee van heb en hem vertrouw ;). Blijft raar dat artse t zomaar geven dan..
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Penisamputatie wond & grit

Bericht door Rik »

Nee, metcam is niet verbeterd sindsdien. Het werkend deel is meloxicam en zit in meerdere merken (metacam, novacam etc.). Dierenartsen hebben een soort oogkleppen op en wuiven de risico's heel makkelijk weg. Ik kreeg zelfs voor mijn poes, direct na een nierfaal diagnose, metacam mee voor slecht eten (omdat we gebitsproblemen vermoedde). Dat was voordat ik zelf onderzoek deed en op het forum kwam. Metacam/meloxicam mag NOOIT aan nierpatiëntjes gegeven worden omdat het al zo zwaar op de nieren werkt (staat ook in de bijsluiter). "Je moet kiezen tussen twee kwaaden" zegt de DA dan, of "ja, in Amerika wordt alles en beetje opgeblazen". Maar het staat niet voor niets in de bijsluiter en hier op het forum hebben we de voorbeelden van nierfalen door metacam wel gezien. Kies dan voor een andere pijnstiller als het mogelijk is.

(Vandaar ook mijn vraag of er een bloedonderzoek vooraf is gegaan?)

Nu is het wel zo dat metacam naast de pijnstilling ook ontstekingsremmende en koortsverlagende werking heeft. Vandaar dat het waarschijnlijk ook een middel is waar dierenartsen graag naar grijpen. Afgelopen maand hadden mijn katten een bacteriële infectie en koorts. Toen hebben ze ook metacam injectie gehad voor de koorts. Er zijn dus wel momenten waarop het (misschien) te verantwoorden zou zijn. Maar als het alleen om pijnstilling gaat zou ik vragen om een ander middel.

Dus vandaar een grote waarschuwing m.b.t. metacam/meloxicam en de andere in de 'cam familie. Weet dat het een NSAID is wat zwaar is voor de nieren. Alleen geven als je weet hoe de stand van de nieren is en dan nog steeds behoudend, wetend wat voor middel het is. En dan alleen als er geen beter alternatief is. En als je het dus moet geven... zo weinig mogelijk en zo kort mogelijk.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Penisamputatie wond & grit

Bericht door Dinky »

Tja, dierenartsen zijn huisarts en ziekenhuis in 1 waardoor er enorm veel van ze wordt gevraagd qua kennis.

Het middel metacam/novacam is niet veranderd.
Eigenlijk moet je het zien als ibuprofen voor mensen. Het is een nsaid die niet goed is voor de nieren en net als bij mensen verboden terrein is bij nierproblemen.
Nierproblemen bij katten zijn echter pas te meten wanneer 70% van de nierfunctie al kapot is.

Mijn ervaring is dat er door dierenartsen nogal laconiek over wordt gedaan. Na de vorige operatie vroeg ik hoe lang ik het moest geven. Toen werd gezegd dat ik gewoon het flesje op moest maken terwijl het afhankelijk is van het gewicht van de kat hoeveel dagen dit is :roll:

Als ik jou was zou ik dus in ieder geval de bloeduitslagen op papier opvragen.
En terughoudend met het geven van de metacam. Tegen bacteriën geef je immers al antibiotica.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
noortj3h
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 jun 2018 18:36

Re: Penisamputatie wond & grit

Bericht door noortj3h »

Bedankt voor de verdere uitleg!

Heb net gebeld en kan om 11 uur nog even komen met Qiu, om te checken of t duffe een nasleep is of inderdaad medicijnen!
Nu dus deze ochtend ook nog niet de medicijnen gegeven.
Hij heeft net ook maar weer een paar likjes natvoer genomen.
Ga het ook van de metacam voorleggen. Volgens mij is het alleen voor pijn te stillen..

Laat t weten!
Gebruikersavatar
noortj3h
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 jun 2018 18:36

Re: Penisamputatie wond & grit

Bericht door noortj3h »

Nou, het is puur het eten waarschijnlijk. Schijnt een vicieuze cirkel te zijn bij ze als ze niks hebben gegeten, dan krijgen ze een vieze smaak ed, gaan ze nog minder eten. Dus ik heb een nu een blikje gehad met extra zachte/ verteerbare natvoer. Daar at ie wat, en thuis ook al wat. Zag zijn ogen al gelijk een beetje opleven. Maar hij blijft zelf niet zoveel zin hebben dus word dwangvoeren :(. Voor de rest was alles in orde, alleen temp wat laag maar kan ik bijhouden.
Metacam was ook voor onstekingsremmer dus laat het nu zo... Hij heeft daar nog een prikje gehad met pijnstiller voor vandaag.
'
Heel erg bedankt voor alle info en tips!
Plaats reactie