Nierfalen HELP!

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Birsam
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jun 2018 10:27

Nierfalen HELP!

Bericht door Birsam »

Hallo,

Bij ons is sinds een paar dagen duidelijk dat Tirmik (8 jaar, kater, binnenkat komt alleen met begeleiding buiten) ernstige nierfalen heeft.

https://ibb.co/mUoTqy

Dit is een wat oudere foto.

Tirmik at goed, drinkt altijd al veel maar de laatste tijd is hij opeens afgevallen, doffe vettige vacht, wankelde een beetje op zijn achterpoten en begon plots ook naast de kattenbak te plassen (nergens elders in huis).
Naar de DA, urinetest was te of te weinig geconcentreerd (?!) voor nadere onderzoek maar zaten wel veel eiwitten in en bloedafname was gewenst.

Nieuwe afspraak voor paar dagen later, 20 min later uitslag ernstige nierfalen min 60% v.d. nier is beschadigd.
Als er niks gedaan werd misschien 1 á 2 weken dat Tirmik nog bij ons kon zijn......
-grote klap en zeer onverwacht voor ons en sindsdien loop ik rond als een kip zonder kop, allemaal nieuwe info en alles is zo onbekend. Zit al dagen te lezen en te bellen met DA lijkt alsof ik niet verder kom...

Op de dag van bloedonderzoek en uitslag meteen opname en infuus, volgende dag langs de DA.
Alles was volgens DA goed, vol hoop naar huis in afwachting op een belletje de volgende dag..
De waarden waren bijna niet verandert (uitdraai moet ik nog ontvangen over de nieuwe waarden) maar omdat hij nog at en best vlot was kon hij het beste met nierdieet (specific brokjes, natvoer wil hij niets van weten nooit gek op geweest *heeeeel soms en dan meestal alleen de saus/vocht van almo nature kip of ah reepjes kip in saus; vis rund enz enz allllles is geprobeerd hij wil het gewoon niet) en semintra mee naar huis.

Het kon een week, maand of jaar duren konden ze niet zeggen.. urine staat nog op kweek, binnenkort uitslag.

Éénmaal thuis at hij meteen zijn nierdieet brokjes en dronk veel water.
Niet lang daarna had hij gebraakt. Meteen DA gebeld kon door stress komen, rest van de dag heeft hij inderdaad nog goed gegeten en gedronken en alles binnengehouden.

Tirmik heeft veel afwisseling kwa brokjes nodig, (voorheen kreeg hij afwisselend RC fit en oral care Porta 21, Purina One, Happy Cat, en dan elke dag mix van Thrive vriesgedroogde snacks, alle soorten van catisfaction, sticks en alle whiskas snoepjes waar hij gek op is van anti-haarbal tot normale vis kip en kaas snoepjes).

Hij heeft nu dus zijn gras, water en 1 soort nierbrokjes staan. DA gebeld; assistent aan de telefoon gevraagd paar merken opgenoemd welke ik naast specific zou kunnen geven omdat Tirmik afwisseling nodig heeft maar dat wist ze niet bekende merken waren goed welke bij de DA te verkrijgen zijn?!! Dat is alleen naast specific RC Renal en dan weet ik niet welke RC Renal RF23 of Special? Wat is het veschil?

Heb info gevonden over (allemaal brokjes) Kattovit Nieren/Renal, Happy Cat nierdieet, Hill's K/D en als xtra Trovet multi Purpose Trets MPT. Maar mevrouw wist niet of dit ter voorkoming is en/of iets anders.. ben dus geen gram wijzer en wil het zo snel mogelijk thuis hebben omdat ik weet dat het bij Tirmik zeer snel gaat vervelen en ander voer gaat zoeken... Iemand hier meer info over of ervaring mee?

Tot slot waarden van eerste bloedonderzoek (begrijp ik ook nog niet helemaal)en waarden na infuus moet ik nog krijgen maar waren dus verder bijna hetzelfde waardoor hij ook eerder naar huis kon omdat het geen zin had....:

https://ibb.co/gqNhHd
Cerna

Re: Nierfalen HELP!

Bericht door Cerna »

Hemel, de derde kat met nierfalen in één week tijd!

Tjaa........wat zal ik zeggen? Eén keer infuus (opname of onderhuids?) en dan gelijk maar de conclusie dat het geen zin heeft? Vreemde dierenarts.
Even kort over onze Noa: net drie jaar en tgv operatie en Metacam nierfalen. Creatinine 495, ureum 31; we moesten haar maar in laten slapen want geen enkele behandeling zou zin hebben. Neem een paar dagen voor het afscheid en laat haar dan niet verder lijden. Dat was bij de internist van de Wagenrenk.
Onze eigen dierenarts heeft Noa tóch opgenomen want Noa was nog veel te jong en inslapen kon altijd nog. Noa is drie dagen in de kliniek geweest en daarna is er opnieuw bloed geprikt. Er was een daling, maar niet spectaculair.
De hoop zakte ons in de schoenen.

Maar Noa knapte op en tot grote verbazing van de internist van de Wagenrenk kregen we haar weer op de been. Ook Noa lustte geen natvoer en dus zijn we haar met spuitjes gaan voeren: acht spuitjes per keer en dat drie keer daags. In het begin was het stressen, zowel voor haar als voor ons, maar ze wende eraan en wij werden handiger en na een maand wist ze niet beter.
4,8 jaar later was het op en moesten we haar laten gaan. Toch een hele prestatie voor een kat waarvoor geen hoop meer was.

Voor dit moment is het het allerbelangrijkste dat Tirmik eet. Het beste is natuurlijk nierdieet, maar wanneer hij begint te sputteren geef hem dan wat hij lekker vindt, maar dan in hele kleine porties zodat het spugen tot een minimum wordt beperkt. Het lastige is dat het nu zaterdag is en dan kun je zo weinig anders zou ik Ipakitine adviseren over het gewone eten of Cerenia tegen evt. misselijkheid. Maar een kat die niet eet wordt nog misselijker en dan kom je in een vicieuze cirkel.

Hopelijk heb je maandag de uitslagen van het bloedonderzoek en dan zou ik gelijk Noa's verhaal eens voorleggen en de dierenarts vragen om een langere opname.
RC heeft verschillende soorten nierdieet en alle smaakjes Renal mogen. Mijn ervaring is dat de Special beter gegeten wordt dan de gewone renal.

Ik klik nu pas de onderste link aan met de eerste uitslagen (dacht dat het dezelfde foto was). Dat is inderdaad erg hoog en ik snap niet waarom de dierenarts Tirmik niet langer in de kliniek heeft gehouden. :cry:
Met zulke waardes zou ik haast denken aan een vergiftiging (acuut nierfalen) en dan kan een infuus nog zoveel betekenen.

Veel sterkte en hopelijk knapt Tirmik wat op! Hij is een mooie cyper.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nierfalen HELP!

Bericht door ErikPhilippus »

Ik ben het met Annet eens: met deze waarden meteen aan het infuus, voor meerdere dagen.
Zou het acuut nierfalen kunnen zijn, b.v. door eten van een plant of bloem? Zolang dat niet uitgesloten is, geen Semintra geven!

Sterkte!
Erik
Gebruikersavatar
Birsam
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jun 2018 10:27

Re: Nierfalen HELP!

Bericht door Birsam »

Heel erg bedankt voor alle info en steun. DA is pas dinsdag weer open :cry: ga dan meteen langs om toch even te overleggen en indien nodig een andere DA dan misschien toch.. Want ik kreeg echt te horen dat de waarden niet zijn gedaald en hij dus het beste naar huis kan.
Mij is verder ook niet aangegeven of het opname of onderhuids is, geen idee?! en of dat het om acuut nierfalen gaat.. ik ging uit van chronisch maar vraag me nu af ... hoe doe ik dat nu met Semintra? wel of niet? kan het kwaad als ik het wel of niet geef? wat als hij het toch nodig heeft of juist niet?
Wel is door DA aangegeven (dmv waarden) dat min. 60% van zijn nieren al beschadigd zijn..

Dit is allemaal zo nieuw en onverwacht dat ik niet eens weet wat of waar ik moet zoeken en of zou moeten vragen of waar ik verder op moet letten..
Heb vandaag voor het geval dat een paar andere merken in huis gehaald, zowel natvoer als brokjes.
Die van de DA eet hij gelukkig nog wel maar dan ook niet meer dan 60g per dag.. (normaal at hij om en om verschillende brokjes hele dag door en waarschijnlijk wel meer dan 60g) + 1x per dag mix van verschillende snoepjes.

Natvoer zo en-of met warm water was 3 x niks.. Andere merken brokjes (2 van de 3 welke ik vandaag gehaald heb) lust ze gelukkig ook wel, ga sowieso noch verder zoeken en bestellen want heb in de omgeving niet meer dan 3 soorten kunnen vinden. Heb nu in totaal 3 soorten brokjes staan, hij kan eten wanneer en welke hij wil als hij maar eet..

Drinken doet hij veel, ook spelenderwijs ging dat altijd al goed. Kraan of veilige speeltje balletje iets in zijn waterbak en hij kan zo een half uur lang boven zijn waterbakje hangen en spelen en drinken.. Heb door hele huis 3-4 aparte bakjes steeds vers water staan.. vandaag nog een paar erbij en hij was happy... Waarschijnlijk komt er nog een drinkfontein.

Eet dus ok, drinkt goed, maar zou ik alsnog met spuitjes bij moeten voeren?
Hij is alert al is hij nu dus heel wat slomer. Wel erg afgevallen vooral achterkant lijkt het wel....
Vacht is niet ok, ziet er slecht onverzorgd uit en heeft soort van roos?
Gaat regelmatig plassen, ontlasting is ok wel aan de droge kant..
2 dingen zijn mij vandaag opgevallen, weet niet zeker maar hij at kattenbakvulling 1 a 2 korrels (Catsan Hygiëne plus) ?
Toen we buiten waren likte hij aan de tegels in tuin? Heeft hij een tekort aan iets mineralen of ik heb geen idee..niet alle nee maar bepaalde delen? hij heeft dit nooit eerder gedaan..

Ik ben er echt 24 uur mee bezig en voel me zo hulpeloos en ellendig maar probeer me sterk te houden omdat ik eigenlijk bang ben dat hij dat erg aanvoelt en wil bedanken voor alle info en hulp!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nierfalen HELP!

Bericht door Rik »

Ik begrijp dat het overweldigend kan zijn. We hebben er allemaal voor gestaan (degene met de nierfalertjes).

Ten eerste is het zo dat met bloedonderzoek alleen maar nierfalen van 70% en hoger gemeten kan worden. Dus als het chronisch zou zijn moet dit boven de 70% zitten. Ten tweede, chronisch nierfalen is pas vast te stellen na 2-3 maanden en meerdere bloedonderzoeken. Niet aan de hand van het eerste bloedonderzoek. En verder vind ik de crea waarde dusdanig hoog voor een eerste test dat ik ook ten eerste denk aan acuut nierfalen. Dat betekend zo snel mogelijk spoelen. Eerlijk gezegd zou ik daar niet tot dinsdag mee wachten. Uiterlijk maandag e.v. bij een andere DA. Geen semintra tot bekeken is wat de volgende uitslag doet (na infuus) en eiwitverlies via de urine is vastgesteld. De kans bestaat dat de crea niet tot binnen de waardes zal zakken (maar wel wat maar beneden gaat). Als dat dan na een paar maanden nog is dan wordt het bestempeld als chronisch. Een weekje wachten met de semintra tot je weet hoe het eiwitverlies via de urine is, is geen probleem. Het meeste van belang is dat hij blijft eten. Liefst natvoer omdat dat veel vocht heeft en de nieren ook spoelt. En als hij dat niet wil inderdaad zorgen dat hij echt veel drinkt.

Mijn eetlijstje (natvoer + brokjes) van vroeger voor Bowy, maar gelukkig at zij hoofdzakelijk natvoer:


Je had het overigens ook of wankel lopen en naast de bak plassen. In hoeverre is er in de diagnose rekening gehouden met een ander onderliggende oorzaak die ook de nieren kunnen beïnvloeden?

Je kunt overigens een proefpakket kopen met verschillend natvoer bij medpets:
https://www.medpets.be/proefpakket-nierdieet-kat

Ook kun je een gratis zakje nierbrokjes van trovet aanvragen:
http://www.trovet.nl/product/renal-oxalate-kat
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nierfalen HELP!

Bericht door ErikPhilippus »

Ik begrijp dat er bloed is afgenomen voordat Tirmik aan het infuus is gegaan, en dat na een dag de nier-waardes nauwelijks veranderd zijn (en dat verder spoelen geen zin zou hebben). Anderzijds eet hij wel uit zichzelf, hetgeen verbazingwekkend is gezien de hoge ureum-concentratie in het bloed - en dan zou ik zeggen: ga nog maar 1 of 2 dagen door met infuus, en kijk dan opnieuw wat de waardes doen.

Goed teken is ook dat hij spelenderwijs goed drinkt, als je dat met een drinkwaterfontijn nog verder kan stimuleren: prima. Vochtopname is zeker in dit geval essentieel. Ik gaf mijn Dalí in het begin dagelijks zelf een onderhuids infuus van zo'n 100 à 150 ml, dus kreeg hij inclusief het natvoer en het zelf drinken dus een behoorlijk plas vocht binnen per dag. En ik denk haast zeker te weten (en met mij de DA) dat hem dat in de eerste fase heeft gered.

Ik zou even wachten met Semintra, dat is toch iets voor de wat langere termijn. En mocht er toch sprake zijn van acuut nierfalen, dan werkt Semintra averechts. In verband hiermee vraag ik me ook af wat de bloeddruk is, wordt deze nog gemeten?

En net als Rik vraag ik me af wat te denken van het wankelend lopen en plassen naast de bak. Dan ga je toch denken aan een urineweg-infectie of misschien zelfs een nierbekken-ontsteking (met alle gevolgen voor de gemeten nier-waardes). Maar de urine is op kweek gezet, dus dat moet daar wel uitkomen.

Dat likken aan tegels herken ik wel, iets soortgelijks deed Dalí ook op een gegeven moment. Ik denk toch iets met dorst, droge bek of tong en/of ureum uitademen (want dat laatste kan je waarschijnlijk ook ruiken?).

Ik begrijp heel goed dat je je zorgen maakt, want ik moet ook zeggen dat gezien de bloedwaardes dat ook wel terecht is. Maar we hebben hier al vaker meegemaakt dat een kat ondanks deze hoge bloedwaardes toch nog een tijd een goed leven kan hebben - wel met intensieve zorg (en ook zorgen), dat wel.

Groetjes, en knuffel voor jullie allebei,
Erik
Gebruikersavatar
Birsam
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jun 2018 10:27

Re: Nierfalen HELP!

Bericht door Birsam »

Wij dachten eerst aan niersteen/gruis of suiker daardoor heeft de DA eerst zijn urine getest maar daar zat dus veel eiwit in (dus wel door met semintra?) en bloedafname was dus gewenst en het was dus als ik het mij goed herinner te geconcentreerd? Daarna dus het hele verhaal dat een bloedafname gewenst was en uitslag dat hij ernstige nierfalen heeft..

Hij gaat dus ook naar de bak, gaat erin (mikt op hoekje van zijn kattenbak) maar plast er dan (niet altijd; misschien 1 van de 4 keer) naast omdat hij niet zoals vroeger laag kan zitten lijkt het. Wankelen ja hoe leg ik dat uit, hij wankelt een klein beetje dat ik in het begin dacht hij iets met zijn rechterpootje had maar hij is ook heel erg afgevallen. Weegt nog net 4 kilo maar gezien hoe gespierd en fit hij eerst was is dat heeeeeeeeel weinig DA heeft daar verder niets over gezegd.
Ik ben volgens mij dan zo dom (of ja weet er zo weinig vanaf) om er meteen vanuti te gaan dat alles nu door zijn nierfalen komt maar wordt mij nu dankzij jullie duidelijk dat er ook andere oorzaken kunnen zijn.

Ik heb de DA tijdens bloedafname ook gevraagd over zijn vacht en dat hij soort van roos had en waardoor dit zou kunnen komen, maar kreeg eigenlijk niet eens antwoord of een uitleg...ook toen maar aangenomen dat her door nierfalen komt..wat eigenlijk ook wel klopt toch?

Hij stinkt ook uit zijn bekje ja :( hij zoekt ruikt echt naar specifieke delen van een tegel alsof er iets onweerstaanbaar op gesmeerd is en begint dan te likken.

Hij eet zelfstandig en wel net voldoende, drinkt ook goed maar begrijp dat het ook heel snel achteruit kan gaan nou ik denk ook dat ik dan maar niet tot dinsdag ga wachten vooral als een infuus nog alle verschil in zijn leventje kan maken.

Nogmaals heel erg bedankt allemaal voor info hulp en geduld!
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nierfalen HELP!

Bericht door ErikPhilippus »

De vacht van een kat is als een spiegel: een 'mottige' vacht is altijd een signaal dat er iets niet in orde is. Aangezien de nieren een cruciale rol spelen rond de vocht- en mineraal-huishouding en de bloeddruk, kan nierfalen zich zeker uiten in hoe de vacht eruit ziet. Kan ook zijn dat de kat zich niet lekker voelt, en daarom minder zin heeft om de vacht te poetsen.

Dalí dronk veel uit een lopende kraan, misschien lukt het bij Tirmik om hem op die manier nog meer te laten drinken? En wat je ook nog zou kunnen proberen, is afgekoeld kookvocht van koolvis geven - meestal vinden katten dat heerlijk en drinken ze er zo een bakje van op.

Heb je eigenlijk een idee hoeveel Tirmik nu drinkt op een dag? Ik denk ook dat je bedoelt dat de urine niet goed geconcentreerd was, waterig (wat is het soortelijk gewicht van de urine?). En ook veel eiwitten in de urine (wat is de UPC waarde?).

En terwijl ik nog even naar z'n (mooie!) foto (in de tuin) keek, kwam opeens bij me boven: "hij heeft toch niet van een giftige plant zitten eten?" Waarschijnlijk niet, maar ik vraag het toch maar voor alle zekerheid....
Gebruikersavatar
Birsam
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jun 2018 10:27

Re: Nierfalen HELP!

Bericht door Birsam »

Hij probeert wel te poetsen maar na een paar likjes is dat helaas al over, ik probeer hem wel te helpen met een vochtig doekje en lijkt hij ook fijn te vinden.

Uit de lopende kraan drinken doet hij gelukkig altijd al, proberen dat nu dus ook nog vaker te doen en hij heeft nu elke keer ook extra andere bakjes schoteltjes waar hij uit kan drinken wat hij dus ook inderdaad heerlijk vindt.

Ik heb geen idee hoeveel hij drinkt, maar drinkt zolang hij niet slaapt wel bijna de hele dag door uit zichzelf, gaat dan even eten en dan weer drinken en dan sporen we hem ook nog aan dus om nog extra uit de kraan te drinken. Ik heb geen UPC waarde gehad van de dierenarts, hoor da zelf eigenlijk nu voor her eerst :cry:

Buiten komt hij ook echt alleen onder begeleiding, en we letten ook op dat hij niet aan de plantjes eet. Hij ruikt soms wel graag aan plantjes maar eet het niet, hebben dan wel bijvoorbeeld bieslook in de tuin staan welke hij soms voor grassprietjes aanziet maar eten nee dat mag hij absoluut niet daar heb ik altijd al goed op gelet en gezien hij zonder begeleiding (aan de lijn) niet buiten komt bestaat de kans verder eigenlijk ook niet.

En zit nu echt dubbel of ik nu door moet met semintra of juist niet? Wat als hij het toch nodig heeft en ik het niet geef of juist andersom... zucht.,..?

Wij voelen ons echt beroerd en vooral hulpeloos omdat hij nu zo ziek is en het is zo onverwacht en financieel komt het ook zo slecht uit en dat dan in de zin dat we echt alles willen proberen en doen maar (ik schaam me om het te zeggen en schrijf echt elke keer al huilend) nu hier is aangegeven dat een 3 daagse spoeling/infuus kan helpen wil ik dit laten doen en het liefst morgen ook maar het geld voor een opname is er niet. Het is er gewoon niet. Als het er zou zijn had ik na alle verhalen hier zonodig spoed DA gebeld voor een onmiddelijke opname.

Het is natuurlijk ons eigen verantwoordelijkheid om voor hem te zorgen wat er ook mag gebeuren maar we hebben nu rond de 500 moeten betalen in de afgelopen dagen en meer is er niet en ik ben tijdens het zoeken naar info iets tegengekomen en heb op dit moment geen andere opties en ik zou het ook graag hier willen plaatsen en ik bied hiervoor mijn excuses aan maar als hij door een langere spoeling betere kansen heeft dan ja ik schaam me echt en ik wil niet dat iemand denkt dat we slechte baasjes zijn en/of dat we zomaar een huisdier hebben genomen.nee Tirmik is familie en maar wij hebben geen andere opties en wil ik echt alles doen zodat hij nogmaals bij de DA opgenomen kan worden https://www.doneeractie.nl/help-tirmik- ... ans/-28567

Ik bedank iedereen nogmaals. Eigen DA is dinsdag weer open en zal dan alles op mijn lijstje en de laatste waarden etc. alles navragen.
Cerna

Re: Nierfalen HELP!

Bericht door Cerna »

Dat een kat wankel loopt wordt meestal veroorzaakt door een hoge bloeddruk en daarom wil ik je adviseren om dat morgen te laten meten. Een hoge bloeddruk is vrij gemakkelijk op te lossen mbv medicijnen.

Het allerbelangrijkste is nu dat hij MORGEN aan het infuus komt en dan drie dagen achter elkaar. Misschien kun je een betalingsregeling treffen met de dierenarts?
Wanneer ik echter lees wat je al betaald hebt dan schrik ik hier wel van want wat heeft de dierenarts nou precies gedaan? Onderzoek, bloedprikken en infuus.
Is dat ter plekke gebeurd (= onderhuids infuus) of bleef Tirmik die dag in de kliniek (= subcutaan)? Via de aderen heeft veel meer effect dan onderhuids omdat dan maar een beperkte hoeveelheid gegeven kan worden wil het niet belastend zijn voor de kat.

Er is geconstateerd dat er veel eiwitten in de urine zitten en daarom zou ik hem wel Semintra blijven geven.
Ik lees ook dat zijn ontlasting nogal droog is. Dat zie je vaak bij nierpatiënten. Bij de apotheek kun je lactulose krijgen, is een stuk goedkoper dan het spul wat de dierenarts heeft. En hem daar dan 1 ml per keer via een spuitje, van geven. Dit twee keer daags. Heeft het geen effect dan de dosering wat verhogen.
Gebruikersavatar
Birsam
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jun 2018 10:27

Re: Nierfalen HELP!

Bericht door Birsam »

Dat zal ik inderdaad allemaal navragen; bloeddruk en of een betalingsregeling mogelijk is.
Nou +/-500 euro in totaal, 30 mei urine afgegeven betaling 50+euro, 31 mei in de avond uitslag gekregen. Eerst mogelijke afspraak voor bloedafname was dinsdag, kregen zelfde dag uitslag hebben iets van 110+ moeten betalen en Tirmik werd ook meteen opgenomen want anders had hij nog maar 1 a 2 weken heeft DA aangegeven...

Totaal zouden we voor 2 dagen opname rond de 160 170 euro uitkomen had hij aangegeven en dat we even konden overleggen, nou keuze was natuurlijk snel gemaakt.
Woensdag nog even langsgeweest alles ging goed, en volgende ochtend rond 9 belletje gehad dat de waardes niet gedaald waren en dat tja verdere opname en infuus niet zou baten en hebben hem om 12 uur kunnen ophalen.
Hebben toen een zak nierdieet meegekregen (3kg) en een fles Semintra en moesten in totaal 299 euro betalen en geen 160 a 170 euro.
Urine stond nog op kweek, krijg ik nog uitslag van en weet niet zeker of dat al incl is of dat dat ook betaald moet worden.

Meteen voor de zekerheid daarna dus een paar zakjes en blikjes natvoer (eet hij nog steeds niet) en 3 soorten nierdieet brokken kunnen vinden en in huis gehaald. Ja en dan zitten we dus totaal op de 500 euro als het niet nog meer is.

Lactulose zal ik ook morgen meteen halen, dat is verder niet schadelijk? Bedankt voor de tip!

Ik weet verder niet of het onderhuids of via de aderen is geweest. Ik heb wel foto's welke mij niet veel zeggen maar misschien dat iemand het hier weet en/of kan zien of het aderen of onderhuids is?

https://ibb.co/nEjrVy
https://ibb.co/gAJJAy
https://ibb.co/bUuVOJ
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nierfalen HELP!

Bericht door ErikPhilippus »

Dat is inderdaad veel, € 500,-. Heb je soms een grote verpakking Semintra meegekregen, i.p.v. 30 ml? Een flesje van 30 ml kost € 30,-, een grote fles tegen de € 100,-. Als je een grote verpakking hebt, en het is nog niet aangebroken, zou ik het terugbrengen, en omruilen tegen een klein flesje. Daar kan je minstens een maand mee vooruit.

Als je € 110,- hebt moeten bepalen voor de bloedanalyse, dan lijkt me dat er een volledig geriatrisch profiel is gemaakt.

Je hebt urine afgegeven, waarvoor je € 50,- voor hebt moeten betalen. Dat is ongetwijfeld inclusief het op kweek zetten, want SG bepalen, zuurgraad en eiwitconcentratie kost normaalgesproken nog niet de helft.

Op de foto's zie ik een infuusnaald in het voorpootje, dus ik neem aan dat het een subcutaan infuus is. Een onderhuids infuus is met een paar minuten klaar.
Cerna

Re: Nierfalen HELP!

Bericht door Cerna »

En een zak nierdieet van 3 kilo is ook veel te veel want je doet veel te lang met zo'n zak vooral wanneer Tirmik verschillende merken wil. Probeer het om te ruilen onder het mom van 'eetgarantie' (= wanneer de kat het niet eet mag de zak terug en wanneer hij het wel eet moeten ze het maar door de vingers zien want het is een garantie van de diervoederfabrikant en het kost hen niets) en koop een zak van 1 kilo:
https://www.medpets.nl/nl/index.php?pag ... 2637&pvn=1

Altijd kleine hoeveelheden kopen want een nierpatiënt wil voortdurend afwisseling!

Lactulose is niet schadelijk en ik heb wel eens ergens gelezen dat het de ureumwaarde verlaagt.
Cerna

Re: Nierfalen HELP!

Bericht door Cerna »

En........ wat zei de dierenarts? Is Tirmik weer opgenomen?
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nierfalen HELP!

Bericht door ErikPhilippus »

Ben ook wel benieuwd hoe het nu verder is verlopen....
Ik zo'n gevoel dat het niet al te positief is.... Hopelijk heb ik ongelijk?
Plaats reactie