Weer een kat met nierproblemen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Sydney »

Voor crea zijn de referentiewaardes 71,0-212,0 en ze heeft dus 286. Voor urea zijn referentiewaardes 5,7-12,9 en ze heeft 21,1. Ik maak me zorgen om haar, ik was bij haar buiten net maar ze is erg stilletjes en ziet er ook niet zo goed uit vind ik. Ik zal haar straks weer wegen. De echo kon pas vrijdagmiddag, hopelijk is dat niet te ver weg. Maar ik kon altijd bellen als het slechter wordt.
Cerna

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Cerna »

Ik zou haar op laten nemen voor infuus want die waardes moeten omlaag.
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Sydney »

Ik ga straks inderdaad dierenarts bellen, ik ben gelukkig thuis vandaag dus kan goed opletten. Ik wil in ieder geval kijken of de echo naar voren kan worden gehaald zodat we snel weten of er wat anders speelt of dat we toch direct moeten inzetten op spoelen enz. Het klinkt vast raar maar eigenlijk weet ik niet zo goed hoe dat werkt met die referentiewaarde. Onze eerste kat stierf zo snel na de diagnose dat ik me er toen niet goed in kon verdiepen en bij onze oudste poes kregen we het bericht dat de waardes te hoog waren (weet niet meer precies hoeveel) en hebben we gelijk ingezet op niervoer en stimuleren om te drinken en dat ging toen goed (en nog steeds). Want hoe moet je die getallen lezen?
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Sydney »

De uitslagen heb ik binnen:

GLU 5.47 mmol/ L 4.11 - 8.84
CREA 286 μmol/L 71 - 212 HIGH
UREA 21.1 mmol/L 5.7 - 12.9 HIGH
BUN/CREA 18
PHOS 1.88 mmol/L 1.00 - 2.42
CA 2.45 mmol/L 1.95 - 2.83
TP 69 g/L 57 - 89
ALB 28 g/L 22 - 40
GLOB 41 g/L 28 - 51
ALB/GLOB 0.7
ALT 50 U/L 12 - 130
ALKP 40 U/L 14 - 111
GGT 1 U/L 0 - 4
TBIL 2 μmol/L 0 - 15
CHOL 3.82 mmol/L 1.68 - 5.81
AMYL 1576 U/L 500 - 1500 HIGH
LIPA 755 U/L 100 - 1400
Cerna

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Cerna »

Ik heb de uitslag bekeken en zoals ik al gehoopt had, gaat het alleen om de nierwaardes. Dat had Noa ook.
Wanneer de kat infuus krijgt (vergelijk het met dialyse bij mensen) kunnen de waardes omlaag gaan en met nierdieet en evt. voedingssupplementen van bijv. de Huisdierendokter (maar Medpets heeft ook allerlei middeltjes) kun je de waardes stabiel krijgen.
Maar eerst moet vooral het ureum omlaag want daar is de kat beroerd van. En dat gaat het snelst dmv een infuus (het liefst drie dagen, maar je kunt ook kiezen voor 3x dagbehandeling (vooral omdat het weekend er tussen zit) of voor nu drie keer onderhuids infuus (vandaag, morgen en overmorgen).

Ook is het verstandig om te proberen urine op te vangen voor onderzoek. Vaak schrijven dierenartsen Semintra of Fortekor voor zonder vooraf onderzoek, maar eerst moet vastgesteld worden of er eiwitten in de urine zitten.
ALB (= Albumine) is echter binnen de referentie en dat is een indicatie voor eiwitverlies. Dus ik vermoed dat het daarmee wel goed zit.

Hier vind je nog wat ondersteunende informatie: viewtopic.php?f=56&t=22980
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7670
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Rik »

Nierwaardes zijn niet eens echt extreem hoog (maar geven wel degelijk een probleem aan). De ureum geeft wel aan waarom hij misselijk is en slecht eet. Cerenia heeft dan eigenlijk geen zin. Je moet die ureum naar beneden krijgen. Dus ik ben het met Annet eens dat een paar spoelingen hier wel goed mee kunnen helpen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Sydney »

Bedankt voor jullie reactie en het meedenken. Ik ben het met jullie eens dat het spoelen moet starten. Helaas vonden de dierenarts en mijn partner dat we moesten wachten tot na de echo van vanmiddag. Ik heb gisteren dus echt een rotdag gehad want ik kon alleen maar toekijken hoe het niet goed met haar gaat en weinig doen. Doordat ik thuis was, zag ik dat ze nauwelijks eet en ik weet dat dat heel slecht is. Ik heb haar dus 's middags toch een half pilletje tegen misselijkheid gegeven en wat later een blikje natvoer aangeboden, helaas geen niervoer en ook helemaal geen goede kwaliteit. Ik heb die in huis omdat we de poezen heel af en toe zo'n blikje geven omdat met name Kathy dat zo lekker vindt, de rest van de tijd geef ik alleen goede merken natvoer. Ze vond het lekker en at er goed van. Brokjes kijkt ze nauwelijks nog naar om de laatste dagen. Ze is deze week niet verder afgevallen en weegt nog steeds 2.8/2.9. Vanmiddag dus de echo van haar blaas en nieren, ik vind het erg spannend. Het kan zomaar dat ze niets vinden en dat we dus verder moeten met het nierfalen. In dat laatste geval heb ik er niet echt een goed gevoel over eerlijk gezegd, ik vind namelijk dat het al niet zo goed gaat met haar. Haar vacht is grauwer, ze eet en drinkt steeds slechter en ze is ook lang niet meer zo actief als ze was. En ik hoop dat de dierenarts wil gaan spoelen, maar daar was ze al wel over begonnen tijdens het consult van de week, dus dat zal wel. Afwachten dus wat het vanmiddag wordt....
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Sydney »

Ik heb trouwens nog wel een vraagje over de spoelen; hoeveel uur per dag moet dat?
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door ErikPhilippus »

Als er wordt besloten tot spoelen, dan wordt ze opgenomen, en krijgt ze een infuus. Na 24 uur wordt er gewoonlijk weer bloed afgenomen om te kijken in hoeverre het spoelen effect heeft, en op basis daarvan kan er nog 2 dagen doorgegaan worden met spoelen.

Het is trouwens niet echt moeilijk om een kat zelf thuis een onderhuids infuus te geven, via een naald in een nekplooi. Ik heb dat zelf lange tijd gedaan bij mijn ernstige nierpatient Dalí. Als hij misselijk was en niet wilde eten, dan knapte hij vaak goed op van een infuus. Als jij en je DA dat zien zitten, zou je kunnen vragen of je DA het een keer wil voordoen.

Ik heb Dalí ook altijd regelmatig Reactiv Tonicum gegeven, dat kan ook eenvoudig met een spuitje in de bek. Daarmee geef je in ieder geval alle noodzakelijke voedingsstoffen. Want als de vacht er niet goed uitziet, zal er ook sprake zijn van tekorten. je zou ook kunnen overwegen om een klein beetje Mirtazipine te geven, dat is een krachtige eetlustopwekker. Je moet daarvoor een recept krijgen van de DA, en naar de gewone apotheek gaan. Let op: 1/8 pilletje om de dag, nooit meer dan ¼ pilletje, anders ga je stapelen en is het middel erger dan de kwaal. Ik sneed altijd een klein stukje van het pilletje af met een scherp mes, vermaalde het tot poeder, en vermengde het met wat water of Reactiv Tonicum, en gaf het met een spuitje in de bek.

Ten slotte zou je ook kunnen proberen of ze kookvocht van koolvis lekker vindt. Dus een stuk (bevroren) koolvis in heet water leggen, zachtjes koken tot het uit elkaar valt, beetje prakken, en het afgekoelde vocht aanbieden. Als ze het lekker vindt, krijgt ze een flinke hoeveelheid vocht binnen - en dat is zo belangrijk bij nierpatienjes....

Sterkte, en laat maar weten hoe het vandaag is gelopen.
Groetjes,
Erik
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Sydney »

Bedankt! Ik laat weten hoe de echo is gegaan.
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Sydney »

We zijn weer thuis, zonder Kathy... Ik had met een aantal scenario's rekening gehouden, maar niet met deze:
Ze hebben op de echo gezien dat ze 2 grote nierstenen heeft, aan elke kant 1. Haar linkernier is hierdoor al helemaal aangetast (veel vocht, verschrompeld), haar rechternier heeft daardoor alles alleen moeten doen. Ze blijft dit weekend in de kliniek om constant te spoelen in de hoop dat de niersteen rechts eruit gaat. En dan is nog de vraag of haar rechter nier nog redelijk intact is of dat die ook is aangetast. Als die ook erg is aangetast is het niet erg hoopvol voor haar. Als haar rechter nier nog wel door kan, moet op termijn haar linker nier operatief verwijderd worden, voor zo'n operatie is nu veel te ziek.
Als het spoelen niet gaat helpen om de steen weg te krijgen, zou ze nog naar Utrecht kunnen om een stand te laten plaatsen, zoals ik het begreep blijft de steen dan zitten maar maken ze een soort omleiding.
Dit weekend is het vooral zaak om haar op te lappen, want de arts zei dat ze erg ziek is. En dat zag ik ook, eten en drinken lukte nog nauwelijks en ze lag bijna alleen nog maar vandaag en gisteren. Ik kan voor nu dus alleen maar heel hard hopen dat het spoelen helpt en dat de rechter nier nog redelijk in tact is. We hebben van de week gedaan wat we konden, maar toch krijg ik weer schuldgevoelens dat ik er eerder bij had moeten zijn. Maar ze heeft het zo goed verborgen, net als katten wel vaker doen. Pfff...even veel om te verwerken dus....arme Kathy....
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Extra vocht is belangrijk. Als infuus niet lukt of niet ziet zitten dan is dagelijks extra vocht toedienen naast hetgeen wat hij/zij drinkt ook een mogelijkheid. Mijn nierpatient krijgt per dag zo'n 10 spuitjes a 10 ml. Sommige katten laten dit goed toe.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Maar ik zie dat je voor nu andere zorgen hebt....heel veel sterkte!
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7670
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Rik »

Zo jong en al zulke nierproblemen. Arme Kathy.

Hier gaan de duimen dit weekend overuren draaien. Sterkte met wachten (want veel meer kun je niet doen).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Weer een kat met nierproblemen

Bericht door Cerna »

Inderdaad arme Kathy!

Ik schrok heel even toen je schreef dat je zonder Kathy thuis was gekomen, maar "gelukkig" is ze opgenomen. Ik hoop dat de steen dmv het spoelen uitgeplast kan worden dus we duimen hier.
Is er in de kliniek 's nachts ook iemand aanwezig?
En mag je haar opzoeken?

Toen Noa drie dagen in de kliniek was zijn we iedere dag op bezoek geweest. Haar favoriete veer en speeltje mee en daar begon ze zelfs aarzelend wat mee te spelen. Alleen het speelde een beetje gek met zo'n slang in je poot.
Maar ze jubelde (Noa miauwde niet, die jubelde altijd) toen we binnenkwamen: "Gelukkig, ze hebben mij niet in de steek gelaten".
Plaats reactie