Luie darm

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Luie darm

Bericht door Katelijne »

Obelix is nu al sinds woensdag thuis en ik maak me soms toch een beetje zorgen over hem. Ik heb natuurlijk nog nooit een kat gehad die zo'n operatie heeft gehad (en ik heb altijd enkel katers gehad, dus geen sterilisaties en een castratie hebben ze weinig last van), dus ik weet niet hoe snel en in welke mate hij moet opknappen. Mijn man zegt dat ik hem tijd moet geven, want dat een buik openmaken en een darm masseren geen klein bier is.

Eten doet hij weinig - ik moet het al vlak voor hem gaan zetten. Zijn gewone brokken wil hij niet, dus ik geef hem nu wat natvoer. Hij lekt daar vooral het vocht af, maar eet er af en toe ook wat van. Kattensnoepjes gaan wel goed binnen.
Drinken gaat goed, plassen ook. Drolletjes heb ik nog niet gezien, maar ja, hij is natuurlijk volledig leeggemaakt en heeft nog niet veel gegeten.

Ik vind dat hij vrij snel ademt ook; kan dat komen doordat hij pijn heeft? En zo ja, kan ik hem iets geven daartegen (dat geen -cam is)?

Ik bel zo meteen ook nog naar de da om te vragen hoe het herstel eigenlijk moet verlopen.

Knuffelen wil hij wel - hij trekt zich niet terug. Gisteren heeft hij alweer een hele avond naast mij gelegen en borstelen mag ook. Het is ongelooflijke borstelfan, maar van z'n buik blijf ik nu uiteraard nog af.

Iemand tips of raad nog?

Groetjes
Katelijne
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6805
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Luie darm

Bericht door Dinky »

Ik zou zo voor het weekend voor de zekerheid ook contact opnemen met de da vanwege de snelle ademhaling.

Mij werd eind vorig jaar wel gezegd dat dikkere katten wat meer moeite hebben met herstel na een buikoperatie. Maar ik kan me van dinky geen snellere ademhaling herinneren, wel het terugtrekken de eerste paar dagen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Luie darm

Bericht door Katelijne »

Heb gisterenvoormiddag nog naar de da gebeld - we moeten inderdaad pijnstilling geven. Mijn man is de medicatie gaan afhalen, is natuurlijk loxicom. Ik heb het hem gisteren dan maar gegeven, bij gebrek aan beter. De da had gezegd om het spuitje zeker niet op te trekken tot 10kg, maar tot 7kg, om Obelix zijn maag te ontzien. Hij moest eigenlijk ook iets eten vooraf, maar ja, dat doet hij amper; daarom ook dat ik pijnstilling wou, omdat ik vermoed dat hij niet eet door de pijn.

Ik heb dan wat natvoer aangelengd met water en daar likt hij dan wel wat van, soms neemt hij ook een hapje. Kort nadat ik hem de loxicom had gegeven, zag ik dat hij veel smakte en slikte, dus ik denk wel dat hij wat misselijk is. Eten is dus sinds vandaag zo goed als gedaan, zelfs kattensnoepjes gaan er niet echt meer in. Drinken doet hij wel (ook van het natvoer aangelengd met water) en hij plast ook. Voor de rest ligt hij voornamelijk op dezelfde plek in huis.

Daarnet ook gezien dat de wonde wat vochtig staat, dus weer naar de da gebeld. We mogen de wonde zelf wat droog deppen en ontsmetten met isobetadine. Voor zijn misselijkheid kunnen we wat nutrigel of haarbalpasta bijgeven, zo heeft hij toch wat binnen.

Ik maak me wel weer zorgen - ik dacht dat het herstel sneller zou gaan.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Luie darm

Bericht door nellebel »

hoe gaat het met obelix?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Luie darm

Bericht door Katelijne »

Dag Wendy

Het herstel loopt niet zo vlot, eigenlijk.

Zaterdagavond zag ik dat de wond een beetje open was, dus naar de da van wacht gebeld. We zijn nog bij hem mogen gaan (was al 10 uur 's avonds). Het was blijkbaar enkel de bovenhuid die open was, de buikwonde zelf was al dicht, zei hij (gecontroleerd met sonde). Hij had ook een beetje koorts, dus langdurig werkende ab gekregen, iets tegen de pijn en we kregen een zalf mee naar huis die we er na het ontsmetten mochten aandoen. We moesten hem ook dwangvoeren, want het niet-eten was wel een probleem. Dus ook een voederspuit mee naar huis gekregen, maar dat loopt niet echt van een leien dakje.

Gisteren is hij beetje bij beetje beginnen te eten, maar in het begin enkel als ik naast hem zat en over zijn kopje aaide. Dat was wel goed nieuws, maar tegelijkertijd zagen we ook dat de wonde nu echt wel een stuk open was (hechtingen van zo'n 7 centimeter en daarvan toch zo'n 2cm open) en er kwam lichtrood vocht uit. Ik ben dan bij een vriendin die honden kweekt speciale pleisters gaan halen en RC Recovery.

Ik heb dan gisteren maar alweer naar de da van wacht gebeld (was weer iemand anders) en die zei dat ze gisteravond niet echt veel meer zou kunnen doen, maar dat hij alleszins beschermd was door de ab, dus dat we hem best vandaag naar onze da brachten. Ze wilde wel graag dat de wonde afgeplakt werd, om infecties te voorkomen. Die pleister bleef niet lang plakken, door het vocht dat uit de wonde komt. Ik heb dat een panty kapot geknipt, steriel gaas op de wonde gelegd en de panty rond zijn buikje getrokken. Deze ochtend alles eraf gedaan en naar de da gebeld. Daar is hij nu; ze gaan de wonde opfrissen en terug dichtnaaien. Hij was niet blij ;-) - miauwde bijna de hele buurt bij elkaar, mijn arm ventje.

Ik hoop dat het nu eindelijk goed komt en dat hij dan wat rust krijgt. Volgens mij komt het weinig eten gewoon ook omdat hij getraumatiseerd is door de voorbije twee weken. Vijf keer bij de dierenarts, vandaag derde keer narcose ... Ik mag om 14.00 bellen om te horen wanneer we hem mogen afhalen en dan ga ik hem warm leggen en vertroetelen! Gelukkig had ik vandaag een vrije dag, maanden geleden al gevraagd omdat mijn zoontje vandaag ook vrijaf heeft van school. Dus dat komt nog goed uit.

Ik ben wel zowat op van de stress nu. Zo veel zorgen om mijn lieve Obelix! We doen er alles aan om hem beter te maken, hopelijk werkt het geluk ook wat mee.

Groetjes
Katelijne
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Luie darm

Bericht door castratenkoor »

Ach wat sneu dat het herstel niet soepel verloopt. Beterschap!
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Luie darm

Bericht door Rik »

Wat een zorgen om Obelix. Het meest belangrijke is dat hij in ieder geval iets eet. Ik had hier vorige week (en nog steeds een beetje) zorgen om Yuna. Die at vorige week ook niet. Waarschijnlijk bacterieel of virale infectie. AB gekregen en cerenia tegen e.v. misselijkheid. Maar een dag later at ze eigenlijk nog niet. Toen heb ik maar om mirtazapine gevraagd en dat mocht ik komen halen. Dus misschien hebben ze bij jouw DA ook iets van een eetlustopwekker om hem weer een beetje aan het eten te krijgen. Liefst lekker/fout natvoer zodat het allemaal weer een beetje op gang komt. Want het hele maag-darmstelsel ligt nu natuurlijk behoorlijk stil.

Ik hoop dat Obelix zich weer snel beter voelt wanneer hij thuis is. Beterschap.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Luie darm

Bericht door nellebel »

heel veel beterschap met je ventje. fijn dat hij wel al at als jij bij hem bent. dan voelt hij zich veilig bij jou.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Luie darm

Bericht door Katelijne »

Ik mag om twee uur bellen, zit hier al helemaal zenuwachtig te wezen! Ze hebben toch nog niet zelf gebeld, dus ik vermoed dat alles goed verlopen is. De narcose was ook niet zo zwaar als bij de operatie, maar ik maak me daar toch altijd een beetje zorgen in.

Ik vraag straks zeker tips en eventueel medicatie om zijn eetlust op te wekken. En dan wil ik hem vooral heel erg graag eens enkele dagen echt tot rust laten komen. Hopelijk is het hem gegund.

Bedankt voor de vele duimen die draaien!
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Luie darm

Bericht door Katelijne »

Net gebeld: de wonde was groter en dieper dan op het eerste zicht leek. Ook de buikspieren waren terug wat open en er zat wel etter onder. Ze hebben alles gespoeld en proper gemaakt en drains gestoken om de etter naar buiten te laten, hij heeft nu ook compressen en een verband rond zich. Die moeten dagelijks vervangen worden, maar de da vindt het beter dat hij naar huis komt en wij dat hier doen, dan dat hij daar een week moet blijven. Hij is er erg erg bang.

Hij had ook koorts, dus vandaar waarschijnlijk ook de verminderde eetlust. Ze hebben een swapje genomen om te zien of we specifieke ab nodig gaan hebben, die uitslag hebben ze binnen twee dagen.

Hij is nog erg suf nu, dus om 16.30 mag ik terugbellen om te horen of hij al wakker genoeg is om af te halen. Ik hoop wel dat ik hem thuis heb vannacht.

Toch goed dat we teruggegaan zijn en niet gewoon hoopten dat de wonde vanzelf zou dichtgaan, want anders ... :-(
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Luie darm

Bericht door nellebel »

goed dat je je gevoel hebt gevolgd. en fijn dat je hem thuis mag verzorgen. is altijd wel spannend maar hij voelt zich veilig bij jullie. hopelijk heelt het nu allemaal goed en is hij snel weer de oude. verklaart ook wel dat het minder goed met hem ging, hij zal er toch wel flink last van hebben gehad.
geef hem een dikke knuffel van me, je grote obelix, je sterke mannetje.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Luie darm

Bericht door Rik »

Koorts en een etterende wond. Ja, dan is het altijd wel verstandig om de DA te raadplegen. Heel fijn dat je hem wel thuis kunt en mag verzorgen. Scheelt heel wat stres. Meloxicam stilt niet alleen pijn en remt ontstekingen maar verlaagt ook koorts. Dus ik neem aan dat je dat in beperkte dosis door moet/mag blijven geven (ondanks dat het troep en belastend is).

Ik hoop dat hij vannacht lekker thuis mag slapen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Luie darm

Bericht door Katelijne »

Hallo iedereen

Hij mag dus niet mee naar huis vanavond. Ik heb hier al een serieus potje zitten huilen en terwijl ik dit schrijf, prikken de tranen weer. We zijn nu al bijna drie weken op de sukkel, al die tijd zorgen of het wel goed komt.

Toen ik om 16.30 belde, was hij nog te suf - hij was wel wakker, maar nog niet voldoende om naar huis te mogen. Dat komt blijkbaar doordat hij deze keer ook wat ziek was toen hij in slaap werd gedaan, door de infectie maakte hij koorts. En ze willen ook graag vanavond en morgenochtend de drainagebuisje een paar keer verversen en in de gaten houden of alles goed wegvloeit. Morgen mogen we opnieuw bellen en zou hij naar huis mogen komen.

Ik weet dat hij nu het beste bij de da is, maar ik mis mijn ventje heel erg! Wetende dat hij altijd erg bang is bij de da, brengt me ook niet echt tot rust. Ik denk dat ik een woelige nacht tegemoet ga.

Groetjes
Katelijne
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Luie darm

Bericht door nellebel »

goedemorgen katelijne. hopelijk mag obelix vandaag weer naar huis en is hij lichamelijk weer een stuk opgeknapt en kan hij lekker veilig thuis weer verder opknappen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Luie darm

Bericht door Katelijne »

Dank je, Wendy

Hij mag deze namiddag dan toch naar huis. Normaal gezien moeten ze blijven tot de drainagebuisjes eruit zijn, maar ze vertrouwen ons voldoende dat wij hem goed gaan verzorgen. Hij moet drie keer per dag ververst worden, en we moeten hem in een bench stoppen, zodat hij niet kan gaan lopen en springen. Ik ben dus nu op zoek naar een bench, maar gelukkig is een vriendin van mij een hobbyfokker van honden, dus ik heb haar al een bericht gestuurd om te vragen of ze er eentje kan missen voor een drietal dagen.

Wat een gedoe voor een 'gewone' obstipatie, zeg! Ik had gisteren echt wel even een zwak moment, ben even onbedaarlijk beginnen huilen. Vorige maand hebben we Osiris moeten laten gaan (oké, die was bijna 18, maar toch) en nu weer die stress. Het financiële loopt ook serieus op; we zitten al boven de 1000€ met alle onderzoeken, foto's, bloedafnames, wachtdiensten, operaties, ... Maar kom, we hebben het er voor over. Als hij maar weer beter wordt.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Plaats reactie