Luie darm

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Luie darm

Bericht door Katelijne »

Dag allemaal

Na hier lang niet meer te zijn geweest, ben ik nu toch nog eens terug met een vraag. Het is een lang verhaal, alvast sorry daarvoor.

Een van mijn katten, Obelix, heeft sinds anderhalve week problemen met z'n ontlasting. Obelix is niet van de magerste, hij weegt momenteel zo'n 10,8kg. Dat is te veel, dat weten we, en hij staat dan ook op dieet, maar daar hebben we waarschijnlijk te lang mee gewacht. De afgelopen jaren is onze aandacht namelijk volledig naar ons oudje Osiris gegaan (schildklierproblemen, nierproblemen, te hoge bloeddruk, megacolon, noem maar op). Hem hebben we jammer genoeg zo'n maand geleden moeten laten inslapen (hij was bijna 18) en kort daarna zijn de problemen met Obelix begonnen - het lijkt wel alsof hij gewacht heeft tot Osiris er niet meer was om te tonen dat hij ook problemen heeft.

Obelix is altijd een goede eter geweest, dat merk je ook aan zijn overgewicht. Nu krijgt hij niet meer dan de andere katten, maar toch weegt hij bijna dubbel zo veel. Dit gewoon even om te zeggen dat we hem echt niet zelf vetmesten. Ze krijgen alle drie Almo Holistic, dus ook geen gewoon supermarktvoer.
Vorige week zaterdag (5 mei) merkten we 's ochtends dat Obelix speeksel en schuim overgaf, lusteloos was en niet wilde eten, en zat de persen op de kattenbak. Er lagen ook druppeltjes diarree op de grond. We zijn diezelfde voormiddag nog met hem naar de dierenarts gegaan en daar is er een foto van zijn buik genomen (door zijn omvang kon de dierenarts niet aan de darmen voelen): hij bleek vol te zitten met harde ontlasting. We hadden toen twee opties: ofwel een gewone microlax, ofwel hem laten onder narcose brengen om op die manier de ontlasting eruit te laten masseren. Omdat narcose bij zo'n dikke kat niet zonder gevaar is, koos ik voor het eerste. De dierenarts kon er toen ook een harde drol uithalen, dus we dachten dat die voor de obstructie zorgde en dat alles nu wel zou afkomen.
Ondertussen ook maar meteen zijn bloed laten prikken, we kregen later de uitslag dat alles tiptop in orde is, zelfs zijn leverwaarden.
We kregen ook Hills Metabolic Weight Management mee en moeten elke dag olie in zijn mondje spuiten.
Hij zou een luie darm hebben, want door het vele vet aan zijn buik, kan hij niet zo hard persen om alles eruit te krijgen.

Goed, Obelix komt mee naar huis, het gaat even beter, maar vorige dinsdag maakte ik me toch terug zorgen: weinig eten, niet z'n gewone zelf. Naar de dierenarts gebeld en hem toch gebracht voor een lavement onder narcose. Toen ik hem in de namiddag ging halen, zei de dierenarts dat ze - alweer door zijn omvang en het vele vet - niet alles uit de darm hadden kunnen masseren, maar enkel de helft. Ze hadden wel een lavement gegeven en hoopten dat de rest er vanzelf zou uitkomen. Indien niet, zouden ze via zijn buik moeten gaan! Maar dat is wel erg risicovol door zijn gewicht.

Ik moest woensdag bellen met een stand van zaken en tegen 's avonds was er nog geen ontlasting. De dierenarts vond dit onrustwekkend, dus wij weer naar daar. Hij zou daar waarschijnlijk moeten blijven voor een operatie. Opnieuw foto genomen, en we zagen wel dat er beweging in de darm zat en dat de ontlasting gezakt was. Hij kreeg dus 48u uitstel van de dierenarts en vrijdag moest ik opnieuw bellen. Hij kreeg toen ook nog een microlax.

Ondertussen vonden we wel drolletjes in de bak, maar we kunnen natuurlijk nooit 100% zeker zijn dat die van hem zijn. Normaal gaan de andere twee katten in de kattenren, maar je weet maar nooit. Ik had wel de indruk dat hij zich beter voelde, dus toen ik vrijdag belde en dat vertelde (hij at ook weer), vond de dierenarts dat goed nieuws.

Zaterdag begon hij weer te persen en weinig te eten. We gaven een microlax hier thuis en er was precies weer beterschap merkbaar. Eten deed hij nog altijd erg weinig.

Op dit moment weet ik het niet meer zo goed. Ik had gisteren het gevoel dat hij weer niet naar de bak kon (had hem zien persen), dus we gaven hem nog een microlax. Kort daarop lagen er drolletjes in de bak (van hem?), maar hij bleef de hele avond persen (door de microlax die op zijn darmpjes werkte?). Eten doet hij amper.

Deze ochtend heeft hij nauwelijks gegeten en ook daar zit ik met vragen rond. Is het omdat hij de dieetvoeding niet lust? Omdat hij nog geconstipeerd zit? Omdat het allemaal wat te veel is geweest de laatste anderhalve week?
Ik gaf hem wat natvoer en daar likte hij wel van, maar het is absoluut nog niet zoals het was. Hij perst ook weer op de bak en gaat vaak languit met z'n buik op de koude vloer liggen, wat mij doet vermoeden dat hij krampen heeft.

Ik zou deze namiddag opnieuw een foto willen laten nemen bij de dierenarts, maar ik ben ondertussen zo'n beetje ten einde raad en maak me erge zorgen.

Weten jullie wat we nog kunnen doen nu?

O ja, ik weet dat hij te dik is, ik weet dat we daar in de fout zijn, maar ik hoop daar toch niet te veel kritiek op te krijgen. Het is nu zo, en we doen er alles aan om hem te helpen. We weten ook niet goed hoe hij zo dik is geworden, want, zoals gezegd, krijgt hij niet meer dan de anderen. Zijn schildklier is trouwens gecontroleerd en die is in orde.

Groetjes
Katelijne
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Luie darm

Bericht door nellebel »

ik geloof niet dat het dik zijn perse de oorzaak is ,maar goed ik ben geen dokter. weinig bewegen misschien wel. luie dam zie je ook bij mensen wel eens of uitgerekte darm. ik denk dat het belangrijk is dat hij een keer goed gelaxeerd wordt tot hij helemaal leeg is en niet een paar drolletjes. nu krijg je steeds nieuwe opstoppingen achter de drolletjes die er nog zitten. daarna is het belangrijk om te zorgen dat zijn ontlasting zacht blijft zoals laxapast ofzo dagelijks geven (zijn meer voorbeelden van). zorgen dat hij voldoende drinkt (eventueel natvoer goed aanlengen met water). je kunt tijdens het knuffelen zijn buikje masseren. maar eerst moet hij helemaal leeg, nu blijft er iets zitten waardoor er van bovenaf steeds nieuwe ontlasting bijkomt, die vanzelf weer indroogd en hard wordt omdat het te lang erin zit. spoelen en microlax gaat via de achterkant , krijgt hij niks om via de bovenkant de ontlasting soepel en dun te maken (laxeermiddel??)
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Luie darm

Bericht door castratenkoor »

Ik denk ook niet dat het dik zijn te maken heeft met de ontlasting-problemen. Ik heb er niet ook een van ruim 10 kg.

Met Bram* ervaring met moeilijk poepen. Die gaf ik elke dag laxeermiddel en eens per weer een Klysma.

Ook ik ben net als Wendy geen dierenarts maar ik ben persoonlijk bang dat brokken om af te slanken averechts werken. Daar zitten vulmiddelen in om een vol gevoel te laten krijgen. En juist die onnodige ballast zorgt voor extra trage darm-werking. Maar dat is mijn persoonlijke gevoel erbij. Ook loop je met dat soort voer meer kans op blaasgruis.

In plaats van Hills Metabolic Weight Management zou ik eerder kiezen voor licht verteerbaar voer.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Luie darm

Bericht door Katelijne »

Dag Wendy en Dinie

Bedankt voor jullie reacties!

Ondertussen ben ik weer met hem naar de dierenarts gegaan en is er opnieuw een foto van zijn buik genomen. Daaruit blijkt dat de harde ontlasting die ze er vorige week niet uitgemasseerd kregen, er nog altijd zit. De kleine drolletjes die we in de bak zagen, zijn daar waarschijnlijk wel kunnen passeren, maar het grote pak zit er dus nog. Aangezien het de vorige keer niet lukte om dit onder narcose én met een diepe laxering naar buiten te masseren, gaan ze hem nu opereren en het via de buik doen. Dat gebeurt deze namiddag, vanavond om 19.00 zouden we hem alweer moeten gaan halen. Hij moet inderdaad eens volledig leeggemaakt worden.

Wat de voeding betreft: die Metabolic is volgens de dierenarts goed omdat het meer vezels bevat en de darmen dus meer doet werken. Ik had ook al gelezen dat natvoer een hulp is bij moeilijke stoelgang, dus misschien dat ik hem dat nu ook dagelijks ga geven.

@Wendy: hij krijgt elke dag enkele ml's paraffineolie. Hij is daar wel geen fan van, dus ik zal op zoek moeten naar iets wat wel in zijn smaak valt.

In elk geval, deze namiddag wordt mijn jongen geopereerd en ik ben er wel een beetje ongerust over. De dierenarts was er nu iets geruster in, aangezien hij bij de vorige narcose (om zijn darmen leeg te masseren) wel erg snel weer wakker was.

Groetjes
Katelijne
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Luie darm

Bericht door nellebel »

we zullen duimen voor je mannetje. als hij straks eenmaal leeg is vooral zorgen dat de ontlasting dun en soepel blijft. dinie heeft veel ervaring ermee. ook welk middel bram eventueel kreeg ervoor. en vezelfs zijn op zich wel goed voor de darmen maar alleen als je veel drinkt anders wordt het een harde klont. en aangezien je dat bij katten moeilijk kunt controleren zou ik ook eerder kiezen voor een licht verteerbare brok. en lekker natvoer met lauwwarm water.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Luie darm

Bericht door Katelijne »

Hebben jullie tips voor brokken of natvoer? Ze krijgen nu normaal gezien Almo Nature Holistic, altijd de brokken.
Hij krijgt best iets wat zijn ontlasting mals houdt, maar wat hem ook helpt bij het afvallen, want 10,8kg is echt te veel! Je ziet dat hij moeite heeft met stappen soms.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Luie darm

Bericht door castratenkoor »

Ik zou 2 x daags natvoer geven, aangelengd met extra water.

Qua brok zou ik licht verteerbaar doen, geen afvalbrok.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Luie darm

Bericht door Fotokonijn »

Als ik alles zo eens lees, denk ik dat het speekselen niks met zijn darm te maken heeft.
Misschien heeft hij van een plant gesnoept?
Misschien een idee om een ander droogvoer te proberen, i.p.v. de Almo nature hollistic.?
Misschien vind hij zonnebloemolie wel lekker.
Heeft hetzelfde effect.
Of proberen om hem puur op natvoer te zetten.
Volgens mij hebben ze Metabolic ook als natvoer.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Luie darm

Bericht door Katelijne »

Dag iedereen

Obelix is gisteren geopereerd en dat is goed verlopen. Hij mocht 's avonds echter nog niet naar huis komen, want hij had een baxter gekregen en het was het beste voor zijn genezing dat hij die volledig kreeg. Ik was dus wel een beetje teleurgesteld. :-(
Straks mag ik bellen en bekijken wanneer ik hem kan afhalen.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Luie darm

Bericht door castratenkoor »

Ik kan me voorstellen dat het tegenviel dat je hem niet mocht halen. Hopelijk kan hij zo mee naar huis en knapt hij goed op van de operatie.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Luie darm

Bericht door nellebel »

hopelijk gaat obelix weer netjes poepen nu en kun je alles soepel houden. dikke knuffel voor jou en je kereltje.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Luie darm

Bericht door Katelijne »

Ik ben hem deze voormiddag mogen gaan halen. Ze hebben me getoond wat ze uit zijn darm hebben gemasseerd en OH MY GOD, dat was VEEEEEEEEEL!!! De eerste stukjes waren ook keihard, precies beton. De dierenarts zei dat hij het er nooit, maar dan ook echt nooit, zo had uitgekregen.
Hij was wel erg bang - kroop daar in zijn hokje altijd in een hoekje en wilde niets eten. Ook hier thuis heeft hij zich eerst toch een hele tijd onder de tafel verstopt en was hij precies boos op ons. Nu ligt hij toch op een dekentje in de zetel, maar echt eten wil hij nog niet. Ik heb hem wel al kunnen verleiden met kattensnoepjes. De dierenarts zei dat hij toch wel zou moeten beginnen te eten, dus daar maak ik me nu een beetje zorgen in. Maar hij moet misschien eerst nog wat bekomen van zijn avonturen. ;-)
We hebben ook duphalac meegekregen; dat moet hij nu elke dag krijgen, maar het wordt even zoeken naar de juiste dosis, want hij moet natuurlijk geen diarree krijgen ook.

We hebben nu al flink geknuffeld. Ik ben erg blij dat ik hem terug heb en dat alles goed verlopen is!
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Luie darm

Bericht door nellebel »

wat een goed nieuws. arm ventje heeft ook heel wat meegemaakt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Luie darm

Bericht door Fotokonijn »

Goed nieuws!
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6804
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Luie darm

Bericht door Dinky »

Fijn dat het achter de rug is!
Hopelijk knapt hij nu goed op
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie