Kat veranderd van gedrag sinds buiten

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Jipenjet
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 mei 2018 23:46

Kat veranderd van gedrag sinds buiten

Bericht door Jipenjet »

Goedendag,

1.5 jaar geleden hebben wij 2 asielkittens genomen. Een broer en zus van elkaar. In het begin ging het super met z'n 2en. Veel knuffelen en spelen. Maar toen zij naar een 5 maanden (gechipt en gesteriliseerd/gecastreerd) eindelijk naar buiten mochten, veranderde het gedrag. Jet, het vrouwtje, werdt veel lastig gevallen door Jip. Het was geen spelen meer maar echt vechten.

Na een paar maanden verdween Jet opeens voor 3 maanden, uit het niets. Op een gegeven moment dachten we dat zij niet meer terug zou komen, omdat we Jip niet alleen wouden laten, namen we een nieuw asielpoesje. Puk. Een mannetje. Die kon prima worden met Jip. Maar na een 3.5 maand kwam Jet opeens weer terug, leek helemaal verwilderd. Ze wilde wel geaaid worden maar toch ging ze blazen en miauuwen en weer knuffelen.

Sindien hebben we dus 3 poezen, maar Jet is sinds doe 3.5 maand vakantie. Helemaal veranderd. Oogt heel angstig, wil wel aaien maar kan zonder aangeven zomaar uithalen en blazen.

Onderling wordt Jet niet echt geaccepteerd in de groep.

Wat kunnen wij hier aan doen? Hoe kan ze minder angstig worden?

We zijn een beetje hopeloos.


Hopelijk heeft iemand een idee.
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Kat veranderd van gedrag sinds buiten

Bericht door Fotokonijn »

Ik denk dat je sowieso met een Feliway verdamper aan de slag moet gaan.
Verder denk ik dat Zylkene(een natuurlijke rustgever) door het eten ook een goed effect heeft.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kat veranderd van gedrag sinds buiten

Bericht door pinguin »

Is jet na gekeken door een dierenarts? Kan zijn dat er iets aan de hand is waardoor het gedrag is veranderd.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Jipenjet
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 mei 2018 23:46

Re: Kat veranderd van gedrag sinds buiten

Bericht door Jipenjet »

Probleem is dat Jet niet elke dag thuiskomt. Soms is ze een paar dagen van huis. Dierenarts hebben wij nog niet geprobeerd, ik dacht dat een ritje naar de arts wat angstiger zou maken.

Is er ook eenmalige medicatie beschikbaar oid?
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kat veranderd van gedrag sinds buiten

Bericht door pinguin »

Als er iets is kan er vaak een lang werkende injectie worden gegeven. Alleen ga ik er vanuit als de kat iets blijkt te hebben dat je dan je kat binnen houd tot het beter is.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
kittentjes

Re: Kat veranderd van gedrag sinds buiten

Bericht door kittentjes »

Ik zou haar sowieso binnen houden, de andere katten kunnen zo ook niet aan haar wennen en andersom, plus dat je niet weet wat ze allemaal tegenkom buiten of ze loopt wellicht weer weg.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie