Kat klimt over gaas balkon

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
saskya
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 mei 2018 17:07

Kat klimt over gaas balkon

Bericht door saskya »

Hallo, ik heb mij hier aangemeld omdat ik even niet meer weet wat te doen. Sinds een jaar heb ik een schat van een beestje die ook ontzettend nieuwsgierig is en altijd zal proberen het huis te ontvluchten (ik ga het me bijna persoonlijk aantrekken :roll: ). De buurvrouw is allergisch en ze hebben een baby dus ik wil er alles aan doen om te voorkomen dat Fleurtje ontsnapt naar hun kant. Eerst een laag hekje, daar sprong ze al heel snel overheen. Vandaag een langer stuk gaas gespannen (met de nodige pijnlijke krassen aan mijn handen) en het duurde niet lang voordat ik daar van af moest plukken want ze was alweer halverwege eromheen :shock: :shock: :shock: Ik zie even niet hoe dit te voorkomen. Zie foto's hieronder. Ik kan 'm niet echt breder maken want ik kan daar niet bij. Of er een stuk haaks opzetten en dat vastmaken aan de zwarte railing maar dan klautert ze er gewoon langs de buitenkant op, ik zie dat nu al voor me.... Ideeën? Ik hoor dat er planten zijn waar katten een hekel aan hebben, werkt dat?

Afbeelding
Afbeelding

Misschien toch een kitten erbij, in de hoop dat Fleur dan genoeg heeft aan een nieuw speelkameraadje?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat klimt over gaas balkon

Bericht door Rik »

Ik neem aan dat ze over het gaas klautert op de foto en niet er langs. Je moet eigenlijk meer gaas gebruiken aan de bovenkant en dat schuin naar binnen zetten. Ze heeft dan geen houvast want het gaas zakt dan naar beneden. Je kunt ook een rol constructie maken lang de complete bovenkant (zoiets als een rolbar systeem). Zoek op google op cat roll fence en tik dan op afbeeldingen voor voorbeelden.

Is het ook niet mogelijk om het helemaal dicht te maken tot boven en voorbij het balkon?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Kat klimt over gaas balkon

Bericht door Fotokonijn »

Goeie tips van Rik.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat klimt over gaas balkon

Bericht door castratenkoor »

Je zou ook een kennel voor haar op het balkon kunnen maken. Veel veiliger voor de poes. Als ze nu achter een vlindertje aan gaat valt ze naar beneden. En dan kunnen de gevolgen ernstig zijn.

Of met een speciaal cat-proof net de hele opening dichtmaken, zowel naar de buren als naar de straat.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
saskya
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 mei 2018 17:07

Re: Kat klimt over gaas balkon

Bericht door saskya »

Hi, dank voor jullie reacties. Nee, langs de bovenkant kan ze niet, dat is te smal (niet helemaal duidelijk op de foto), ze probeert dus via de zijkant eromheen te klimmen. Ik heb niet afgewacht of het ook lukt want ik heb haar er dan al van af getrokken! De roll fence ziet er goed uit, maar dat lijkt me lastig aan een stukje kippengaas. Ik ga toch maar proberen daar nog wat stukjes aan te zetten waardoor ze hopelijk geen grip kan krijgen aan de andere kant vh gaas...

Balkon is veel te klein voor een ren of kennel. Het is 3 hoog dus voor de diepte heeft ze wel respect. Al heb je wel gelijk dat een vlinder of een vlieg wellicht problemen kan gaan veroorzaken o.O Anders maar weer verder trainen met het tuigje, die heeft ze al meerdere malen om gehad, heel leuk vindt ze het niet maar ze went er dan maar aan ;-)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kat klimt over gaas balkon

Bericht door ErikPhilippus »

Is het mogelijk om het hele balkon af te schermen, zoals in dit artikel wordt beschreven?

Afbeelding
Gebruikersavatar
saskya
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 mei 2018 17:07

Re: Kat klimt over gaas balkon

Bericht door saskya »

Wow die hebben hun best gedaan! Ik vind alleen dat ik dan zelf ook in een kooi zit.... mijn bovenburen hebben dit ook gedaan en ik vind het er niet uit zien :-/ Misschien is het een kwestie van wennen
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kat klimt over gaas balkon

Bericht door ErikPhilippus »

Ik zou dat gevoel met gaas ook snel hebben denk ik - waarschijnlijk voelt touw wat vriendelijker aan?
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Kat klimt over gaas balkon

Bericht door tacuma »

Hier het balkon van het appartementje van mijn jongste dochter afgezet met het sterkste balkonnet van Zooplus. Persoonlijk vind ik het vrijwel niet opvallen, en van buitenaf zie je alleen een groen waas. Heb het bovenaan door een staalkabel gehaald, die goed vastzit, en het net aan alle kanten met tie wraps vastgemaakt. Het bijgeleverde groene koord heb ik halverwege door het net heen geweven en gespannen, voor extra stevigheid. Het balkon is echt veilig nu, al laten ze de katten er natuurlijk niet op als ze zelf niet thuis zijn.
Bij de schotten aan de zijkant en bij de rand onderaan de balustrade wel gewerkt met gaas, maar ook dat stoort niet.
Afbeelding
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat klimt over gaas balkon

Bericht door Rik »

Als ze er niet overheen komt maar erlangs, dan is dat wel heel gevaarlijk. Geen houvast en het is een lange weg naar beneden.

Dan moet je er in ieder geval voor zorgen dat je een stuk aan de voorkant meeneemt om af te zetten. Minimaal 50cm. De kans bestaat dan dat ze het niet meer gaat proberen. Zeker niet als het gaas niet helemaal "stabiel" is. Maar inderdaad is helemaal afzetten beter (want je hebt ook nog een andere kant). En net is veel moeilijker om in te klimmen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
saskya
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 mei 2018 17:07

Re: Kat klimt over gaas balkon

Bericht door saskya »

Ik ga het eens proberen met die spanstangenset van Trixie, want muurklemmen kunnen niet, daarvoor zijn muur en balkonrand te breed, dus dit is de enige optie zonder te hoeven boren wat ik liever niet doe (huurflat). De reviews zijn niet allemaal even lovend en ik ben ook een beetje bang dat Fleurtje er maar 1 keer in hoeft te hangen voordat het compleet instort. Maar we gaan het zien, als het werkt geeft het ook rust bij het achtervolgen van vliegen en vlinders :-)
Gebruikersavatar
jowi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 jan 2018 18:30

Re: Kat klimt over gaas balkon

Bericht door jowi »

Wat is jullie ervaring met bijv. herfst en winter; blijft er veel rommel, blaadjes en troep inhangen? Is het net makkelijk schoon te maken? Blijft er in de winter sneeuw in hangen?

De VVE hier doet moeilijk over mijn wens om het balkon te voorzien van netten, ik ga dmv een extra ledenvergadering proberen toestemming te krijgen, en dan wil ik dit soort vragen kunnen beantwoorden :)
Plaats reactie