Tips voor ons eerste huisdiertje!

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
YanaG
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mei 2018 19:45

Tips voor ons eerste huisdiertje!

Bericht door YanaG »

Hallo iedereen!

Ik ben Yana, ik ben 23 jaar en ga binnen 2 weken met mijn vriend samenwonen in een huisje met terras. Wij willen graag samen ons eerste huisdier aankopen. We hebben besloten een kitten te zoeken dat bij ons past. Nu wij nog niet zo heel veel van katten weten zoeken we wat tips! Wij willen graag een raskatje, dat liefst niet al te veel haar verliest (naaktkat is niet zo ons ding). We weten wel al dat veel afhangt van voeding en locatie, maar een ras waarbij dit beperkt is, is zeker een pluspunt. Verder willen we graag een aanhankelijke kat, waar wat leven in zit! Maar we zijn wel wat bang dat er veel gesloopt gaat worden :shock: Is dit ook iets dat je kan voorkomen met ras keuze, of hangt dit van vele andere dingen af? We werken thuis dus het moet nooit echt heel lang alleen zijn.

Wij hadden zelf al gedacht aan een Bengaalse Kat. We zijn verzot op mijn uiterlijk natuurlijk, maar ook zijn karakter spreekt ons wel aan. Daarnaast zijn we er ook wel beetje bang voor. Hebben al verhalen gehoord dat ze heel je huis afbreken, en niet echt te temmen zijn?

Ook een blauwe rus wekt onze interesse...

Tips altijd welkom!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Tips voor ons eerste huisdiertje!

Bericht door Rik »

De eerste tip... neem er twee. Zelfs als jullie thuis werken... een kitten heeft echt een maatje nodig. Ook juist met zijn tweeën zal het slopen juist minder zijn dan dat je er één neemt.

Lees ook eens:
Waarom kittens altijd samen? Waarom plaatsen wij geen kittens in hun eentje?

Als je perse voor één wilt gaan zou ik een wat oudere poes adviseren. Er worden ook vaak raskatten herplaatst. Je weet dan het karakter, het slopen is minder en een oudere poes (die al gewend is alleen te zijn) heeft minder behoefte aan een maatje.

En Bengalen wild en niet te temmen???? Die reactie laat ik aan Erik over :lol:
Laatst gewijzigd door Rik op 02 mei 2018 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Tips voor ons eerste huisdiertje!

Bericht door KiwiNL »

Neem twee katten, dan 'slopen' ze elkaar, in plaats van je huis. En het is, zeker voor kittens, veel gezelliger om samen te zijn, samen te spelen en te eten, elkaar te wassen, enzovoort.
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Tips voor ons eerste huisdiertje!

Bericht door nellebel »

soms zijn dingen wel wat rasafhankelijk, maar hoe je kat echt is hangt voornamelijk van je kat af en is niet altijd te voorzien. dan zou je moeten kiezen voor een oudere kat waarvan al bekend is hoe zijn karakter is.
wat betreft haaruitval. ik heb 2 HTK katten. 1 verhaard behoorlijk, de ander totaal niet. beiden hebben verschillende vachttypes, (de verhaarder heeft een dikke pluizige vacht, de ander minder dik). ook dat wisselt.
bij ons wordt niets gesloopt, eigenlijk nooit gebeurt. ook niet toen ze kitten waren. voldoende speelgoed, bezigheid en je huis kittenproof maken. ze hebben bij ons nooit in de gordijnen gehangen (heb inmiddels kat nr 5 en 6)
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Tips voor ons eerste huisdiertje!

Bericht door Lieselotje »

Hier ook 2 kittens nadat mijn kat was overleden. Tja ze verharen enorm, maar dat was te voorzien, 't zijn witte met half lange vacht. Mijn vorige poes verhaarde bij periodes ook, maar dit is veel erger. Ik ben gevallen voor hun karakter en ze zijn heel speels, samen slapen eten en stoeien heel wat af, maar ook kattenkwaad uithalen doen ze graag samen. Hoewel ik dagelijks aan de slag ben om alles weer schoon te maken (ik werk ook, soms thuis en ook buiten de deur) zou ik nog steeds voor ze gaan. Dubbele onvoorwaardelijke liefde nl 😍.
Ik zou naar het karakter kijken en wat bij je past, een huisgenootje geeft altijd wat werk maar dat heb je er vast voor over als je er heel veel onvoorwaardelijke liefde bijkrijgt. Succes met je zoektocht.
Claudia69
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 06 jun 2017 20:14

Re: Tips voor ons eerste huisdiertje!

Bericht door Claudia69 »

Ik vraag me af of een Bengaalse kat ideaal is als je niet vertrouwd bent met katten, als eerste huisdier in een nieuw ingerichte woning. Dit zijn voor zover ik weet zeer ontstuimige dieren. Gordijnen, zetels, tapijten zullen zeker sporen dragen als je zo'n kitten in huis neemt, en er twee nemen maakt weinig verschil als ze aan het rondcrossen slaan.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Tips voor ons eerste huisdiertje!

Bericht door ErikPhilippus »

Rik schreef: 02 mei 2018 23:30 En Bengalen wild en niet te temmen???? Die reactie laat ik aan Erik over :lol:
Ik kan hier natuurlijk wel het één en ander over zeggen - maar ik heb het idee dat dit bericht weer zo'n lose flodder is, want na een week zie ik nog geen response van de inzender... Dus ik bespaar me maar de moeite.
Plaats reactie