1 bal niet ingedaald

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Mce66
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mei 2018 01:05

1 bal niet ingedaald

Bericht door Mce66 »

Hallo allemaal,

3 weken geleden heb ik een katertje gekocht. Deze is nu 12 weken en we zijn vandaag langs de dierenarts geweest voor de tweede inenting. Gelukkig is alles goed gegaan. Alleen de dierenarts heeft gemerkt dat een testikel van mijn britse kater niet ingedaald is.
de arts heeft gezegt dat het over paar maanden duidelijk zal zijn.

Nu is mijn vraag, heeft iemand ervaring hiermee? Kan het zo zijn dat de andere testikel zal indalen ? En zal het wel handig zijn als ik zijn onderbuik en lies voorzichtig masseer?

Alvast bedankt voor jullie antwoord :)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 1 bal niet ingedaald

Bericht door Rik »

Er zijn volgens mij geen behandelingen bekend die helpen om de testikels in te doen dalen.

Ik neem aan dat het de bedoeling is dat de kater op 6 maanden gecastreerd wordt. Tegen die tijd is die bal meestal wel ingedaald.

Als de bal bij 6 maanden nog niet is ingedaald is er de keuze om hem te laten zitten of hem met een wat zwaardere operatie toch te laten verwijderen. Maar je zou dan ook nog even kunnen wachten want het zou zelfs nog bij 9 maanden kunnen gebeuren. Wel is het advies uiteindelijk die bal ook te verwijderen.

Lees ook viewtopic.php?t=17299
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Mce66
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mei 2018 01:05

Re: 1 bal niet ingedaald

Bericht door Mce66 »

Rik schreef: 04 mei 2018 13:11 Er zijn volgens mij geen behandelingen bekend die helpen om de testikels in te doen dalen.

Ik neem aan dat het de bedoeling is dat de kater op 6 maanden gecastreerd wordt. Tegen die tijd is die bal meestal wel ingedaald.

Als de bal bij 6 maanden nog niet is ingedaald is er de keuze om hem te laten zitten of hem met een wat zwaardere operatie toch te laten verwijderen. Maar je zou dan ook nog even kunnen wachten want het zou zelfs nog bij 9 maanden kunnen gebeuren. Wel is het advies uiteindelijk die bal ook te verwijderen.

Lees ook viewtopic.php?t=17299
Heel erg bedankt voor je bericht, ben heel wat wijzer geworden door de geadviseerde topic ook.

Ik heb mevrouw benaderd waar ik de kitten gekocht heb en gevraagd of de vader van de kitten een binnenbal heeft of niet. En hierdoor kan ik weten dat het erfelijk is of niet. Zij gaat de baas van de dekkater benaderen en dan laat ze het mij weten.

Zo kan ik weten wat mij te wachten staat en zal een mijn zorg eraan wat verminderen.

Nogmaals bedankt..
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 1 bal niet ingedaald

Bericht door castratenkoor »

Mijn Teun zijn ene bal daalde pas in met 7 maanden. Hij is toen gelijk gecastreerd. Als de bal met 9 maanden nog niet in ingedaald bij jouw kater zou ik hem wel operatief laten verwijderen. Laten zitten geeft teveel risico.

Hij blijft dan echt kater en kan gaan sproeien en schreeuwen. Maar er is ook meer kans op kanker doordat de bal op een te warme plaats zit.

Maar dat de bal met 12 weken nog niet voelbaar is, is nog niets om je zorgen om te maken.

Een kater met een niet ingedaalde bal is niet geschikt als dekkater. Daar mag niet mee gefokt worden volgens de regels. Lijkt mij dus stug dat de dekkater dat zou hebben. Of het zou nest van niet geregistreerde ouderdieren moeten zijn - zonder stamboom.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 1 bal niet ingedaald

Bericht door Rik »

Als het echt om cryptorchidie gaat zou het ook via de moeder kunnen komen. Alleen bij een poes is dat niet te zien.

Maar het is nu inderdaad nog te vroeg om je echt zorgen te maken. Ik begrijp ook dat de kans op cryptorchidie heel klein is (0,7%).

Overigens is het wel interessant om te weten of het erfelijk is. Dus is het handig als de fokster ook kan informeren bij de andere mannelijke kittens naast alleen de dekkater. Maar de kans dat het via een dekkater komt is inderdaad heel klein omdat katers met cryptorchidie meestal ook steriel zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 1 bal niet ingedaald

Bericht door castratenkoor »

Op shows worden ze ook afgewezen, katers met maar één bal in de balzak.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Mce66
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mei 2018 01:05

Re: 1 bal niet ingedaald

Bericht door Mce66 »

Hallo allemaal,

Heel erg bedankt voor jullie reacties en geruststelling. De baas van de dekkater heeft aangegeven dat de vader van mijn kitten kerngezond is en geen afwijkingen heeft. Dus er is groot kans dat alles nog goed komt🙏🏽😊 hopelijk.

Groetjes
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: 1 bal niet ingedaald

Bericht door Fotokonijn »

Een enkele of dubbele cryptorch komt redelijk vaak voor.
Een castratie van zo'n kater is meestal uitgebreider dan die van een kater waar allebei de ballen wel ingedaald zijn.
Je kan het castreren vergelijken qua prijs met die van een sterilisatie.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Plaats reactie