Ras?

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
fruitcake1
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 mei 2018 17:05

Ras?

Bericht door fruitcake1 »

Hallo!

Wij hebben net twee kittens aangeschaft (zie album hieronder):
https://myalbum.com/album/X1BaApmXJPmT

Nu vroeg ik mij af, is de rechter (zwart/rood/wit etc.) nou een zogehete schildpadkat?
En de grijs/rood/witte zie je ook niet vaak en heeft een andere vacht.. De andere kittens in het nest zijn zwart/wit en grijs/wit.

Misschien kan iemand mij op weg helpen! Ben erg benieuwd.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ras?

Bericht door Rik »

Ja, de rechterpoes (waarschijnlijk dus poes) is een schildpadje.

De grijze kleur die jij noemt kan misschien ook blauw zijn. Blauw met crème (en wit) komt weer wel voor.

Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Schildpadkat
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
fruitcake1
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 mei 2018 17:05

Re: Ras?

Bericht door fruitcake1 »

Rik schreef: 02 mei 2018 17:58 Ja, de rechterpoes (waarschijnlijk dus poes) is een schildpadje.

De grijze kleur die jij noemt kan misschien ook blauw zijn. Blauw met crème (en wit) komt weer wel voor.

Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Schildpadkat
Dank voor je antwoorden Rik! Ik reageer even via deze. Je hebt gelijk volgens mij met de kleur blauw, want er is nog een grijs/witte in het nest en dat is inderdaad een andere kleur (donkerder). Zegt de kleur 'blauw' nog iets over rassoort (ook ivm met andere vacht dan derest)?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ras?

Bericht door Rik »

Nee, volgens de wiki komt die zwart en blauwcrème (met of zonder wit) vaak voor bij rasloze katten.

Verder kun je er wel vanuit gaan dat als het nest geen stamboom heeft dat het gewoon rasloze kittens zijn. Niets mis mee (tenzij je ze natuurlijk als raskat koopt). Geen stamboom is eigenlijk altijd HTK.
Zwartschildpad en blauwcrème komen, met of zonder wit, veel voor bij rasloze katten, maar ook bij raskatten ziet men deze kleurcombinatie vaak.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
fruitcake1
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 mei 2018 17:05

Re: Ras?

Bericht door fruitcake1 »

Rik schreef: 02 mei 2018 18:23 Nee, volgens de wiki komt die zwart en blauwcrème (met of zonder wit) vaak voor bij rasloze katten.

Verder kun je er wel vanuit gaan dat als het nest geen stamboom heeft dat het gewoon rasloze kittens zijn. Niets mis mee (tenzij je ze natuurlijk als raskat koopt). Geen stamboom is eigenlijk altijd HTK.
Nee is zeker geen probleem, maakt ze niet minder leuk en lief natuurlijk! We vroegen het ons alleen af in verband met de andere vacht. Leuke naam trouwens Yuna! Onze zwarte gaat waarschijnlijk Yuca heten :smile:
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Ras?

Bericht door castratenkoor »

Het zijn in ieder geval prachtige kittens. Een black tortie en een blue tortie HTK.
Laatst gewijzigd door castratenkoor op 02 mei 2018 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
fruitcake1
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 mei 2018 17:05

Re: Ras?

Bericht door fruitcake1 »

castratenkoor schreef: 02 mei 2018 18:54 Het zijn in ieder geval prachtige kitten. Een black tortie en een blue tortie HTK.
Dankjewel! Dat is zeker waar, we zijn er ontzettend blij mee. De eigenaar was ook verbaasd over de kleurencombinaties van deze twee kittens :smile:
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Ras?

Bericht door castratenkoor »

Twee dames als het goed is.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ras?

Bericht door Rik »


fruitcake1 schreef:Leuke naam trouwens Yuna! Onze zwarte gaat waarschijnlijk Yuca heten Afbeelding
Wat dan ook grapig is, is dat Yuna mijn schildpadpoesje is.
Zie foto's in mijn albumbtopic.
viewtopic.php?p=676692#p676692
viewtopic.php?p=690958#p690958

Haar broer is rood. Ook grappig is dat Bono een heel klein licht vlekje zwart heeft in zijn flank. Ik dacht in het begin dat het vuil was maar het zit er nog steeds.

Het zijn inderdaad schatjes. Ik zie dat het schildpadje blauwe ogen heeft. Apart. Maar dat kan nog veranderen.
Laatst gewijzigd door Rik op 02 mei 2018 19:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
fruitcake1
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 mei 2018 17:05

Re: Ras?

Bericht door fruitcake1 »

castratenkoor schreef: 02 mei 2018 19:06 Twee dames als het goed is.
Op basis van de kleur of had je de foto's in mijn andere topic gezien? viewtopic.php?p=707283#p707283
fruitcake1
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 mei 2018 17:05

Re: Ras?

Bericht door fruitcake1 »

Rik schreef: 02 mei 2018 19:11 Wat dan ook grapig is, is dat Yuna mijn schildpadpoesje is.
Zie foto's in mijn albumbtopic. viewtopic.php?p=676692#p676692

Haar broer is rood. Ook grappig is dat Bono een heel klein licht vlekje zwart heeft in zijn flank. Ik dacht in het begin dat het vuil was maar het zit er nog steeds.

Het zijn inderdaad schatjes. Ik zie dat het schildpadje blauwe ogen heeft. Apart. Maar dat kan nog veranderen.
Ah wat een lieverds ook! Bijzonder zo'n zwart vlekje!

Ja klopt, het viel ons ook al op die blauwe oogjes! Ze worden steeds blauwer, terwijl de blauwe oogjes bij de andere kittens al min of meer veranderd zijn.
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Ras?

Bericht door Lieselotje »

Wat een snoepies en bojzonder van kleur allebei. Ik heb ooit een schildpadpoes gehad, rood met bruin een schat en een lapjespoes ook een megalieverd.
Nu heb ik 2 witte kittens afkomstig van ragdoll vader en moeder zonder stamboom. Wat niet wegneemt dat ze het karakter van de ragdoll hebben. Witte zijn niet erkend in nederland, maar wel in amerika. Ik zie bij jouw kittens toch ook een bijzondere vacht. Misschien zijn ze wel afkomstig van een vader of moeder radkat. Weten de mensen waarvan je ze hebt dat niet?
fruitcake1
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 mei 2018 17:05

Re: Ras?

Bericht door fruitcake1 »

Lieselotje schreef: 02 mei 2018 20:21 Wat een snoepies en bojzonder van kleur allebei. Ik heb ooit een schildpadpoes gehad, rood met bruin een schat en een lapjespoes ook een megalieverd.
Nu heb ik 2 witte kittens afkomstig van ragdoll vader en moeder zonder stamboom. Wat niet wegneemt dat ze het karakter van de ragdoll hebben. Witte zijn niet erkend in nederland, maar wel in amerika. Ik zie bij jouw kittens toch ook een bijzondere vacht. Misschien zijn ze wel afkomstig van een vader of moeder radkat. Weten de mensen waarvan je ze hebt dat niet?
Ah wat leuk om te horen ook! Ik had nooit echt 'informatie' over schildpadpoesjes haha. We zagen alleen in het nestje een zwarte, bruine, rood/oranje, witte en een blauw met oranje en witte (derest was grijs met wit of zwart met wit), dus die vielen ons op! Ze hebben inderdaad een andere vacht dan de andere katjes en dan met name de blauwe. De andere kittens hebben een meer 'gladde' vacht om het zo te zeggen. Het zou dan de vader moeten zijn, want de moeder is wit met zwart. De eigenaar weet het niet.. Zij vindt de vacht ook bijzonder! Heb je trouwens ook verstand van geslacht zien ?:) in mijn andere post heb ik een vraag over het geslacht viewtopic.php?p=707283#p707283 ! De 'blauwe' is namelijk wat groter dan de andere kittens, ik weet niet of dit veel zegt .. Maar naar mijn idee kan het bijna niet anders dan dat het een vrouwtje is (ook door kleuren en door de foto die bij de post staat).
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Ras?

Bericht door Lieselotje »

In je andere topic heb ik ook gereageerd en verteld dat de openingetjes wat verder uit elkaar liggen bij katertjes. Ik heb mijn 2 kittens gekocht en volgens de eigenaar waren het zusjes. De ene was ook iets groter en toen ze hier de eerste uren woonden kreeg ik al het idee dat het een katertje en poesje waren. Katertje heeft iets breder kopje en wat bredere pootjes. Paar dagen later bij de dierenarts en ja hoor katertje en poesje. Dus op tijd laten castreren, wat hij proberrde al jong iets 😄
Ik zou ze bij de dietenarts na laten kijken en daar vragen. Het is nog moeilijk te zien als ze zo klein zijn.
fruitcake1
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 mei 2018 17:05

Re: Ras?

Bericht door fruitcake1 »

Lieselotje schreef: 02 mei 2018 20:51 In je andere topic heb ik ook gereageerd en verteld dat de openingetjes wat verder uit elkaar liggen bij katertjes. Ik heb mijn 2 kittens gekocht en volgens de eigenaar waren het zusjes. De ene was ook iets groter en toen ze hier de eerste uren woonden kreeg ik al het idee dat het een katertje en poesje waren. Katertje heeft iets breder kopje en wat bredere pootjes. Paar dagen later bij de dierenarts en ja hoor katertje en poesje. Dus op tijd laten castreren, wat hij proberrde al jong iets 😄
Ik zou ze bij de dietenarts na laten kijken en daar vragen. Het is nog moeilijk te zien als ze zo klein zijn.
Oh haha zie je reactie niet bij die ander.. Is niet doorgekomen dan denk ik.. Ja precies! We gaan er volgende week heen. Maar was heel nieuwsgierig al.. wat anderen dachten. Door de kleuren zou je denken poesjes, maar de blauwe is dus iets groter.. Op de foto zie je naar mijn idee wel overduidelijk een vrouwelijk geslachtsdeel (misschien heb je een andere post over hetzelfde onderwerp gezien :))
Plaats reactie