Herplaatser bij huidige kat, wel of niet doen?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Lodewijk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 okt 2012 18:53

Herplaatser bij huidige kat, wel of niet doen?

Bericht door Lodewijk »

Hoi allemaal, ik denk erover om een herplaatser bij mijn kat te plaatsen, maar ik zou graag wat advies willen. Met name wil ik weten of ik mijn huidige kat daar nou een plezier mee doe of niet.

Afgelopen september heb ik een inmiddels 7-jarige gecastreerde Brits Langhaar uit het asiel geadopteerd. Hij is super lief, sociaal en houdt enorm van gezelligheid, bijvoorbeeld als er vrienden over de vloer komen. Ik ben alleen en ben ook veel thuis. We hebben een dakterras dat we delen met de buurjongen die twee katten heeft. Er staat een hoge schutting tussen. Mijn kat reageert daar goed op. De katten roepen elkaar vaak als de deur opengaat en dan gaan ze ieder aan weerszijden van de schutting zitten, maar ze blazen of grommen nooit. Mijn kat is net een hondje, hij apporteert, loopt aan een tuigje en kan trucjes. Voor zover ik weet, heeft hij voor hij in het asiel belandde twee verschillende eigenaren gehad. Hij komt uit een cattery met stamboom. Ik weet niet of hij altijd alleen heeft gewoond. Op zijn laatste adres wel. Ik merk dat het een erg slimme kat is die van uitdaging en aandacht houdt.

Nu heb ik de kans om een 8-jarige gecastreerde kater, ook een Brits Langhaar, bij ons te plaatsen. Hij gaat weg omdat zijn baasjes geen tijd voor hem hebben. Het is een enorme goedzak die op het moment alleen op schoot wil liggen en verder niet zoveel uitvoert. Dit komt m.i. vooral omdat er nauwelijks met hem gespeeld wordt. Hij is super makkelijk en heeft tot voor kort nog met een andere kat gewoond. Ook is hij weleens uit logeren geweest bij andere katten en dat ging goed. Hij is volgens zijn huidige baasjes totaal niet dominant en ze zijn eerder bang dat mijn kat hem zal overschaduwen.

Hij is overigens 6,5 kilo (als het niet meer is) en mijn eigen kat is 4 kilo en op een gezond gewicht. (Ik weet niet of dat een aandeel speelt het natuurlijk overwicht.)

Overigens is de herplaatser een enorme schootkat, terwijl mijn eigen kat altijd bij me in de buurt zit, tegen me aan ligt. Toch ben ik bang dat hij jaloers gaat worden op het moment dat er zo’n grote lobbes de hele tijd op m’n schoot gaat liggen.

Ik wil het alleen doen als mijn eigen kat er gelukkiger van wordt! Nu kun je dat natuurlijk nooit met zekerheid zeggen maar de vraag is dus:
- Denken jullie dat ze qua leeftijd, geslacht, ras en karakter een goede match zijn?
- Is mijn kat niet beter in z’n eentje af? Doe ik hem een plezier ermee of zal hij de ander gewoon gedogen terwijl hij opeens de aandacht moet delen?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Herplaatser bij huidige kat, wel of niet doen?

Bericht door Rik »

Oei, dat is een hele moeilijke. Beide aan de eigen kant van een schutting wil eigenlijk niets zeggen. Als de buurkat bijvoorbeeld op jullie terrein komt zou het wel eens heel anders kunnen zijn. Maar zoals je het karakter omschrijft (naam?) is een introductie van een nieuwe kat wel mogelijk.

Katten worden niet jaloers zoals wij dat kunnen worden. Het zal dus niet zo zijn dat hij jaloers wordt als de andere kat op jouw schoot ligt. Wel kan het natuurlijk zijn dat hij ook aandacht wil en daar kan hij dan wel weer om vragen. Maar zolang jij je aandacht goed verdeelt zou dat goed moeten gaan.

Of je kat behoefte heeft aan een andere kat... tsja... dat zou je zelf moeten zien. Als hij gewoon zelf zijn gangetje gaat dan is het voor een kat op zijn leeftijd meestal niet meer noodzakelijk om perse een maatje te hebben. Maar het kan natuurlijk wel gezellig zijn (voor jullie allebei).

Als je het doet zou ik in ieder geval een proefperiode afspreken. Ik denk dat je met beide karakters wel vrij snel zult zien of het goed gaat. Een goed begin van de introductie is wel nodig (niet direct bij elkaar proppen) maar je kunt daarna vrij snel zien of ze grote stappen maken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Herplaatser bij huidige kat, wel of niet doen?

Bericht door Cerna »

Ik denk ook wel dat dat goed zal kunnen gaan vooral omdat je schrijft dat de evt. nieuwkomer een goedzak is en een andere kat gewend is. Maar ik zou ze heel rustig aan elkaar laten wennen en vooral niet forceren.
Britten zijn over het algemeen hele flegmatieke katten en ik heb nog nooit een slechte ervaring gehad met de introductie van een nieuwe kat. Nu waren dat weliswaar kittens, maar anderhalf jaar geleden hebben wij een oude zwerfkat in huis genomen en dat was een paar daagjes grommen en blazen naar elkaar en daarna werd hij geaccepteerd door de vier Brits Korthaardames.

De nieuwkomer heeft trouwens geen overgewicht, maar een prima gewicht voor een volwassen Brits Langhaarkater die over het algemeen tussen 6 en 8 kilo wegen. Je huidige kat vind ik aan de lichte kant voor een Brit. Wij hebben een kitten van bijna 7 maanden (kater) en hij zit al bijna op dat gewicht. De dames wegen 5,2, 5,3, 5,7 en 6,7 en dat laatste gewicht zou wel iets minder mogen. :smile:
Plaats reactie