Vriendje voor Hans - nu lig IK onder de bank

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gebruikersavatar
RodeKaterHans
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 18 sep 2017 18:23

Vriendje voor Hans - nu lig IK onder de bank

Bericht door RodeKaterHans »

Hoi,

Eind van de zomer heb ik kort een kittenvriendje voor mijn kater Hans in huis gehad. Dit heeft helaas niet lang mogen duren, het kleintje is na een paar dagen gestorven, hij was 12 weken en volgens de da was het een hartafwijking en hoef ik me niet schuldig te voelen. Dat heb ik wel gedaan, ik ben er heel erg verdrietig over geweest. Ik heb me de afgelopen maanden vooral gefocussed op Hans, nu een geweldig lieve gecastreerde kater van 11 maanden. Nadat Hans tijdens mijn vakantie in het kattenhotel heel zachtaardig bleek en vriendjes werd met een BKH van 4,5 maand heb ik de knoop doorgehakt en besloten er nog een keer een vriendje bij te halen. Omdat hij in het pension heel verlegen was en bang voor de grote katten dacht ik dat een kitten een betere keuze was. Zaterdag heb ik Bertje opgehaald, een BKH van 12 weken. Ik heb Bert even een tijdje laten wennen in de keuken, en toen de deur open gezet. De eerste reactie viel niet tegen. Geen blazen of grommen, alleen wat snuffelen. Omdat ik ze niet wilde scheiden ben ik met de twee heren op de bank gaan slapen. De nacht verliep rustig. Maar sinds gister loopt Hans de hele tijd achter Bert aan. Bert trekt zich er niet zo veel van aan, als het hem te veel wordt vlucht ie onder de bank. Hans tikt hem met z’n poot, eerst voorzichtig maar als Bert niet reageert springt Hans er wel wat harder in. Sinds vandaag blaast en gromt Bert dan soms (niet altijd). Vanmorgen ben ik heel erg geschrokken toen ze echt over de vloer rolden, Bert piepen blazen en grommen, Hans hield niet op. Toen heb ik ze door hard op de vloer te stampen laten stoppen. Dat heb ik vanmiddag toen ik Bert hoorde piepen weer gedaan. Sindsdien zit IK onder de bank. Ik ben ZO bang dat er weer iets met die kleine gebeurt. Bert lijkt niet bijster onder de indruk, maar ik durf ze niet alleen te laten. Ze liggen wel in dezelfde ruimte rustig te slapen. Ik heb ze een paar keer met de neuzen tegen elkaar gezien, en ik meende Hans wat likjes te zien uitdelen maar dat weet ik niet zeker. Maar het ‘jagen’ van Hans op Bert vind ik doodeng. Ik heb de woonkamer zo gebarricadeerd dat bert er niet uit maar Hans er wel in kan (en dan horen we hem aankomen) want ik ben veels te bang dat Hans iets probeert op de trap of boven waar ik er niet bij ben (drie verdiepingen) en slaap sinds zaterdag in de woonkamer. Hans heeft nog geen een keer gegromd of geblazen, hij gaat ook op zn rug voor de bank liggen tikken dus ik denk dat hij het niet kwaad bedoelt maar inmiddels denk ik wel: waar ben ik aan begonnen, mijn hart zit al drie dagen in m’n keel. Ik weet niet zo goed wat ik anders had kunnen doen, had ik Hans alleen moeten laten? Ik heb wel erg getwijfeld maar realiseerde me dat als ik het NU niet zou doen het alleen maar moeilijker zou worden.. Sorry voor het lange verhaal en bedankt voor het lezen. Het helpt al om het van me af te schrijven..
Groeten Ella
Hans (2017) & Bertje(2018)
Hans en Bertje
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vriendje voor Hans - nu lig IK onder de bank

Bericht door Rik »

Wat erg dat je een kitten haalt voor Hans en gelijk weer afscheid moet nemen. Maar daar kun je inderdaad niets aan doen.

Hans is al die tijd natuurlijk weer alleen geweest dus die zal nu wel reuze enthousiast zijn dat ie een maatje heeft. Zo enthousiast dat ie misschien geen maat weet te houden. Je had het inderdaad niet veel later moeten doen want dan zou het alleen maar erger worden. En moet je voorstellen dat je dan een oudere kat bij Hans zou zetten. Die zou zich geen raad weten en op de vlucht slaan (of vol in de aanval terug gaan). Bertje is nog jong genoeg om zich er niet veel van aan te trekken. Maar er is natuurlijk een grens. En die moet Hans leren kennen.

Hier hou ik af en toe ook mijn hart vast. Bono is 1,5 kg zwaarder dan Yuna een soms piept en blaast Yuna ook. Maar buiten dat kunnen ze prima met elkaar overweg.

Ik hoop dat Hans de komende weken wat rustiger tegenover Bertje wordt. Misschien kun je nog wat feliway stekkers proberen in de scherpe randjes eraf te halen (maar daar heb ik geen ervaring mee). Geen idee of je er dan een boven en beneden moet hebben of dat één voldoende is.

Ps. Het "vechten" zonder gepiep en geblaas is normaal. Daar zie je vrijwel geen verschil in. Alleen als er gepiept wordt dan moet dat gevecht door de andere afgebroken worden (dat is de "sociale" regel).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
RodeKaterHans
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 18 sep 2017 18:23

Re: Vriendje voor Hans - nu lig IK onder de bank

Bericht door RodeKaterHans »

Hoi Rik,

Super bedankt voor je bemoedigende woorden. Ik heb al wat speeltjes met valeriaan besprenkeld, maar dat heeft weinig effect (ik vind het ook niet stinken dus is misschien de verkeerde versie :). Ik heb de afgelopen uren niet meer hoeven ingrijpen, maar Ik hou m’n hart ieders keer vast als Bert door de kamer sjeest en Hans ‘m volgt. Hans is nu op de gang gaan liggen, daar ligt ie normaal nooit. Ik kan ‘m wel aaien, maar hij blijft een beetje gespannen. Wanneer weet ik dat ik ze alleen kan laten? Ik wil Bert liever niet opsluiten maar zie even geen andere oplossing dan ‘m op zolder te zetten (slaapkamer en atelier van 50m2, dus geen bergzolder of zo :) als ik weg moet.. ik verwachtte geen pais en vree de eerste paar dagen maar heb onderschat hoe zenuwachtig ik er zelf van zou worden.. en mijn spanning helpt de zaak natuurlijk ook voor geen meter..
Groeten Ella
Hans (2017) & Bertje(2018)
Hans en Bertje
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vriendje voor Hans - nu lig IK onder de bank

Bericht door Rik »

Ja, niet alle katten reageren even sterk op valeriaan. Maar Feliway werkt volgens mij anders (via feromonen) en is speciaal voor introducties. Bijvoorbeeld de Feliway Friends https://www.feliway.com/nl Het is dan wel geen agressiviteit tussen die twee maar het kan misschien dat scherpe randje bij Hans eraf halen. (Die gespannenheid moet er natuurlijk ook af bij Hans)

In principe zouden ze het onderling uit moeten kunnen maken maar op moment dat je gaat zien dat Bertje zich terug gaat trekken of bang wordt van Hans dan is hij te ver gegaan. Maar die kleintjes kunnen veel hebben hoor. Ze zijn ook wel wat gewend met hun broertjes en zusjes. Voor je eigen gemoedsrust zou je ze, wanneer je er niet bent, nog even apart kunnen houden, maar Hans zal op een gegeven moment toch rustiger moeten worden (en zien dat Bertje het niet leuk vind en/of er niet op reageert). Hij moet leren dat piepen "stop" is.

Ook samen spelen met een verenstok kan misschien helpen. Je kunt Hans daarmee moe maken en Bertje kan dan meespelen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Vriendje voor Hans - nu lig IK onder de bank

Bericht door pinguin »

Pas op dat ze jou spanning ook voelen.

Ik zou ze echt proberen bij elkaar te laten zodat ze snel elkaar accepteren.



Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Vriendje voor Hans - nu lig IK onder de bank

Bericht door Dinky »

Hoe gaat het wanneer je met ze samen speelt, bijvoorbeeld met een hengel? En speel je ook nog los met Hans zodat hij daar energie in kwijt kan?

Daarnaast kan je zorgen voor verstopplekjes voor bertje waar hij zich terug kan trekken.

Uiteraard zal Bertje nog groeien waardoor ze meer aan elkaar gewaagd worden met spelen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
RodeKaterHans
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 18 sep 2017 18:23

Re: Vriendje voor Hans - nu lig IK onder de bank

Bericht door RodeKaterHans »

Fijn zo veel reacties! Ik probeer Hans een beetje af te matten, maar die is nu moeilijk aan het spelen te krijgen. Dus we hebben net een uurtje samen in de tuin gezeten (die heb ik net afgezet, ik vertrouw ‘m nog niet alleen). Ik vind het heel eng om met ze samen te spelen omdat Hans net reageert op Bertjes gesjees. Mijn woonkamer is momenteel een soort van kattenfort. Er staan twee doosjes voor Bert en eenvoor Hans. Ik heb de stoelen zo gezet dat Bertje ertussen kan en Hans op tafel en over de stoel ligt een deken zodat Bert zich eronder kan verstoppen. Hans past met zn zes kilo ook met geen mogelijkheid meer onder de bank (gelukkig). Net begon Bert terug te tikken, veilig vanachter de deken. Dat is dan spelen toch? En ik hoor ‘m ook wel eens brommen. Hans tsjielpt alleen maar. Loopt tsjielpend door de woonkamer, wat betekend dat? Eten samen gaat op zich goed. Alleen is Hans eerder klaar en eigent zich dan het eten van Bertje toe (alleen het natvoer, met brokjes geen probleem). Moet Bertje misschien iets minder geven. Is toch alleen voor ‘de lekker’. Ik ga die feliway maar bestellen (had hier gelezen dat valeriaan soms beter werkt, en dat was een pak goedkoper :) ). Ik weet niet goed hoe ik van mijn eigen spanning af kom. Net maar een glas wijn ingeschonken, misschien helpt dat. Bedankt voor het meedenken en sorry voor alle vragen, behalve nerveus ben ik ook nog een nieuw kattenbaasje (Hans is mijn eerste kat). Groeten Ella
Groeten Ella
Hans (2017) & Bertje(2018)
Hans en Bertje
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Vriendje voor Hans - nu lig IK onder de bank

Bericht door Dinky »

Zo te lezen ben je op de goede weg ;-) Dat Bert ook tikt is een goed teken want het klinkt als speelsheid ;-)

Verder kan je zelf ook aan de valeriaan thee gaan ter ontspanning 8-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vriendje voor Hans - nu lig IK onder de bank

Bericht door Rik »

6 kilo tegen nog geen 1,5 kilo... Dappere Bert Afbeelding

Ja, alles wat Bert doet is spelen. Daar zit geen grijntje agressie of iets dergelijks in. Niet bij 12 weken. Maar het is aan Hans om te leren dat hij met zijn 6 kilo niet zomaar over Bert heen moet walsen. En het piepen van Bert moet dat signaal geven.

Maar zelfs als ze echt lopen te vechten, kan het nog spelen zijn. Wij zien daar eigenlijk het verschil niet in. Ja, als je hoort piepen, grommen en blazen dan gaat er één meestal te ver. Hoewel sommige sluwe poezen dit ook wel eens kunnen gebruiken om er onderuit te komen en direct daarna toch weer de aanval in te zetten... Zelfs dat kan allemaal spel zijn. En wij, paniekerige baasjes maar in de stress zitten... ;)

Ik heb eigenlijk geen idee of een timeout voor Hans, nadat hij in zo'n bui is, kan helpen bij katten. Te ver doorgaan na piepen en blazen = geen spel meer. (Lijkt mij eigenlijk meer iets voor honden)

Een time-out voor je kat?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
RodeKaterHans
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 18 sep 2017 18:23

Re: Vriendje voor Hans - nu lig IK onder de bank

Bericht door RodeKaterHans »

Tijdens het eten net zag ik toch duidelijk gesnuffel en likjes van Hans. Ik zit dan met ingehouden adem te kijken, maar het ging okee. Toen Hans te opdringerig werd (pootje erbij) liep Bertje gewoon weg. Ook wel weer wat gebrom van Bert gehoord. Ik realiseer me nu pas hoe groot Hans is. Bert sjeest er met gemak onder door. Zo maar even nog wat doosjes halen die ik boven neer kan zetten. Op iedere kamer een, dan kan Bert tenminste weg. Vanuit een veilige plek tikt die kleine wel terug trouwens. Ik zie nu toch ieders keer een klein bruin pootje zwaaien. Nog niet hoeven ingrijpen, maar de dag is nog jong. En Hans loopt er de hele tijd achteraan. Mocht hij echt te ver gaan zet ik hem inderdaad maar even op de gang. Kijken of dat effect heeft. Hij zingt tijdens het achternalopen wel het hele huis bij elkaar.
Ik moet een paar uurtjes naar kantoor straks, Bertje gaat toch maar even naar zolder.

Bedankt voor de adviezen! Fijn om hier mijn vragen te kunnen stellen/verhaal kwijt te kunnen!

Groeten Ella
Groeten Ella
Hans (2017) & Bertje(2018)
Hans en Bertje
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Vriendje voor Hans - nu lig IK onder de bank

Bericht door pinguin »

Ik zou ook niet onderschatten dat je eigen spanning voelbaar is. Relax ik lees nog niks raars behalve dan dat ze elkaars grenzen opzoeken.
Hier lag Simba ook in de houd greep van Snabbel toen die kleiner was en ja dat ziet er naar uit maar 1 piep en Snabbel stopte er mee. Zo was het voor Simba duidelijk dat die een grens voorbij was.

Het iedere keer scheiden is ook niet handig want dan begint het telkens opnieuw die grenzen op zoeken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
RodeKaterHans
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 18 sep 2017 18:23

Re: Vriendje voor Hans - nu lig IK onder de bank

Bericht door RodeKaterHans »

Ik weet het, ik weet alleen niet zo goed hoe ik mijn eigen spanning moet oplossen.

Als Bertje piept stopt Hans niet. In ieder geval niet meteen. Zo lang Bert zich snel los weet te worstelen laat ik het gaan, maar als het me te ver gaat laat ik Hans stoppen door lawaai te maken. Hij blijft hem ook volgen, net besloot Bert dan maar onder de bank te gaan spelen terwijl hij van een afstandje begluurd wordt. Gelukkig is die kleine niet echt onder de indruk. Ligt nu op zn rug in een mandje te snurken.

Ik wil ze ook niet te veel moet scheiden, daarom bivakeer ik ‘s nachts op de bank (dat gaat overigens wel goed, het slaapt allebei). Maar als ik echt weg moet durf ik het gewoon niet. Misschien ben ik gewoon te bang geworden dat er weer iets gebeurt, ze zijn misschien van elastiek maar een ongeluk zit in een klein hoekje en er zit 5 kilo verschil tussen. Ik hoop dat die dikke snel leert dat piepen stoppen betekend en dat ik daarmee zelf snel meer vertrouwen krijg..
Groeten Ella
Hans (2017) & Bertje(2018)
Hans en Bertje
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vriendje voor Hans - nu lig IK onder de bank

Bericht door Rik »

RodeKaterHans schreef: 02 mei 2018 08:27 Als Bertje piept stopt Hans niet. In ieder geval niet meteen. Zo lang Bert zich snel los weet te worstelen laat ik het gaan, maar als het me te ver gaat laat ik Hans stoppen door lawaai te maken.
Zo doe ik het hier ook. Heel vaak is het zo dat Bono zijn jacht afbreekt omdat Yuna een bepaald punt bereikt heeft. Bijvoorbeeld de vensterbank of de eettafel. Dan zie je dat ie in één keer ziet, ok, genoeg, terwijl hij er nog makkelijk op kan duiken. Maar soms ook duikt Bono, als ze op de grond rollebollen, er vol op en begint Yuna te piepen of zelfs te blazen. Dan hou ik mijn hart ook vast. Ik ben heel bang dat dat soort momenten dan tot onenigheid tussen die twee zal leiden. Zeker als Bono dan niet direct stopt. Maar gelukkig trekt Yuna er zich toch weinig van aan want een volgende moment loopt ze weer totaal ontspannen langs Bono. En een onderdrukte kat doet dat volgens mij niet. En ook een volgende moment kan ze weer achter Bono aangaan.

Tevens moet je Hans natuurlijk wel eerst de kans geven om los te laten. Als je gelijk bij de eerste piep al in zou grijpen dan weet je nooit of hij een volgende moment losgelaten zou hebben. Want dat is iets dat Bert hem moet laten weten. Maar ik weet het, als er zo'n piepend klein ding onder ligt, dan is dat niet direct het eerste waar je aan denkt :lol:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Vriendje voor Hans - nu lig IK onder de bank

Bericht door nellebel »

bij ons wisselt het ook. guusje wil vaker spelen, gijs weet niet wat spelen is door zijn traumatisch verleden. dus soms gaat het goed, soms gaat het mis. ik bemoei me er soms mee en vertel ze beiden dat ik de baas ben (je snapt al, ze kijken me beiden vol ongeloof aan). dus soms wordt hier geruzied, maar dat is meestal daarna ook meteen voorbij. als ze elkaars grenzen niet oppikken is het even knokken en dan is het weer over. daarna zitten ze elkaar weer te wassen.
bij ons is het meestal het aanstaren wat ze doen van te voren. als de ene iets doet wat de ander niet leuk vind. dan grijp ik in. trek hun aandacht en meld dat dit niet de bedoeling is. meteen is de spanning weg.
veel succes met je leukerds, vind je namen erg grappig. en probeer inderdaad wat meer te ontspannen (makkelijk gezegd). met samen spelen geeft jou ook wat meer grip op de situatie.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
RodeKaterHans
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 18 sep 2017 18:23

Re: Vriendje voor Hans - nu lig IK onder de bank

Bericht door RodeKaterHans »

Bedankt voor het compliment :) Ik probeer ze te laten gaan, al zit mijn hart dan in mijn keel. Maar als Bertje echt krijst, dan is het klaar. En als er een op schoot zit wil ik ook geen gezeur. Vanmorgen sprong Hans er voor het eerst bij op de bank, terwijl Bertje op schoot zat. Hij begon zn deken te kneden en er was wederzijds gesnuffel. Een minuutje, toen tikte Bert Hans en werd Bert van de bank gejaagd. Zat daarna beetje beduusd op de grond te knipogen. Toen ik naar kantoor ging heb ik Bert toch op zolder gezet. Het verschil in gewicht is me toch te groot en als Hans hem opjaagt kukelt ie me zo van de trap. Ik merkte wel dat Hans het wel relaxed vond, die kleine op zolder. Toch hoop ik dat ik er goed aan gedaan heb. Ook al worden het geen vrienden, het leven is minder saai. En Bertje wordt vanzelf groot..
Groeten Ella
Hans (2017) & Bertje(2018)
Hans en Bertje
Plaats reactie