Vechten of spelen?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
iRise
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 apr 2018 12:44

Vechten of spelen?

Bericht door iRise »

Hallo allemaal!

Ik heb twee heerlijke kittens, twee broertjes van 19 weken. Hun hele leventje zijn ze onafscheidelijk, ze slapen altijd tegen elkaar aan en spelen de hele dag samen. Uiteraard stoeien ze veel, het is altijd heel onschuldig geweest tot gister. Een van mijn twee katten lijkt een stuk ruwer te spelen. Hij bespringt zijn broertje (zoals hij normaal ook altijd deed) en begint opeens in zijn nekvel te bijten tot de ander begint te blazen. Op dat moment rent hij wel weg maar probeert het vervolgens een paar minuten later weer opnieuw. Soms blijft het wel bij ouderwets spelen en stoeien maar dan gaat het na een tijdje opeens toch weer te ruw.

Het is steeds dezelfde kat die 'aanvalt'. Wat ik opvallend vind is dat het 'aanvallen' gelijk loopt met het feit dat het 'slachtoffer' opeens een beetje hinkt en pijn heeft aan zijn rechter voorpoot (als je deze zachtjes aait trekt hij hem terug en soms piept hij een beetje). Ook als we hem oppakken begint hij klagelijk te piepen, iets wat hij voorheen nooit deed. Nu weet ik niet of hij hard gebeten is en daarom pijn heeft of wordt aangevallen opdat hij opeens kwetsbaarder is dan voorheen. Hij slaapt op het moment erg veel en negeert zijn broertje.

Is dit aanvallen een vorm van spel of heeft het te maken met agressie/dominantie. Ik probeer momenteel zoveel mogelijk met de aanvallende kat te spelen omdat het misschien ook een stukje verveling is. Zijn broertje ligt immers bijna de hele dag te slapen.

Verder wat achtergrondinformatie van mijn katten:
We hebben ze sinds ze 10 weken zijn, ze zijn nog niet gecastreerd, het zijn momenteel nog binnenkatten.

Ik ga morgen even met ze naar de dierenarts om naar het pootje te laten kijken.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vechten of spelen?

Bericht door Rik »

In ieder geval goed dat je even naar het pootje laat kijken. Voor hetzelfde geld is dat pootje gebroken (nou ja, dat is dan niet voor hetzelfde geld ;) ).

Het kan natuurlijk zijn dat het aanvallende broertje aanvoelt dat zijn broer zwak is en inderdaad denkt... pakken. Maar van agressie kun je dan eigenlijk niet spreken. Meer van natuur. Maar die greep tot dominantie vind ik nog een beetje vroeg. Ik zie het hier bij Yuna en Bono ook. Bono is 1,5 kg zwaarder dus die is een stuk ruwer. En als Bono het eenmaal op zijn heupen krijgt dan is Yuna het haasje. Ik kan precies zien wanneer Bono in zo'n bui is. Bij mij zijn ze nu bijna 2 jaar en dan gaat dominantie wel een rol spelen. Hoewel ze het hier nog prima zelf uit kunnen maken (Yuna ligt ook vaak in aanslag om op Bono te duiken alleen met haar gewicht wint ze het niet zo vaak maar ze kan wel geniepig uit de hoek komen).

Ik denk dus eerder dat het aanvallende broertje zich verveelt en het op een gegeven moment op zijn heupen krijgt en dan moet hij zich afreageren. En wat is er dan leuker om zijn broertje aan te vallen...

Je kunt eigenlijk inderdaad weinig anders doen dan hem dan bezig houden. Maar je bent er misschien niet altijd dus die schermutselingen zullen nog wel eens voorkomen.

Ik hoop dat het pootje van broertje meevalt en dat hij weer snel kattenkwaad uit kan halen.

(Namen waren makkelijker geweest want ik weet nu niet wie broertje is en wie broertje is ;) )
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie