Tumor in de buik

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Dobies
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 jan 2017 15:55

Tumor in de buik

Bericht door Dobies »

Onze Tutti Frutti kater van 16 jaar heeft een knobbel onder de huid in zijn buikje.
Volgens de dierenarts is het kwaadaardig. Deze knobbel zaait uit naar de hersenen en veroorzaakt epilepsie.
Hoe deze knobbel heet ben ik door alles vergeten. Ik vraag dit nog aan de dierenarts en kom dan weer op de site terug.
Deze knobbel chirurgisch verwijderen is gevaarlijk. Onze verschrikkelijk lief katertje Tutti is 16 jaar oud. Op zo'n leeftijd zijn de gevolgen van een narcose met een groot risico. Overleeft hij de narcose? Worden zijn organen beschadigd na de operatie?
We zitten hier echt mee. Wat moeten we doen? De dierenarts zei dat het risico groot is. En dat deze knobbel al uitzaaiingen heeft gemaakt. We willen graag weten of onze Tutti Frutti deze operatie overleven kan. En dan speciaal die narcose geeft ons grote zorgen. Wie heeft ervaring met een kat van 16 en een operatie? Hij is zo lief, heeft nog nooit zijn nagels uitgeslagen.
Je kan alles met hem doen, hij protesteert nooit. Altijd is hij aan het praten. Altijd geeft hij antwoord. Lekker bij je zitten, dat is zijn liefste bezigheid. Alles vindt hij interessant. We willen hem nog niet kwijt. Ook zijn broertje Porthos wil hem nog niet kwijt.
Liggen altijd bij elkaar. Geven elkaar "kusjes". Twee buitengewone lieve katjes.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Tumor in de buik

Bericht door pinguin »

Heel eerlijk waarom wil je hem nog zn zware operatie aan doen? Ik zou eerder in zetten op medicatie om de klachten te verlichten en zo lang het kan te genieten van je lieve kat.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Tumor in de buik

Bericht door Rik »

Hoe heeft de DA vastgesteld dat de knobbel kwaadaardig is? En de naam van de knobbel? Dat lijken mij wel belangrijke zaken om te bepalen wat je wilt doen. Als het gaat om een kwaadaardige knobbel die reeds uitgezaaid is dan is het inderdaad de vraag of het nog zin heeft om Tutti Frutti een operatie te laten ondergaan. Maar Indien er nog wel een kans is dan zou het dus kunnen zijn dat hij na een operatie nog een aantal jaren goed kan leven. In dat geval zou een second opinion wellicht duidelijkheid kunnen geven.

Narcose bij een kat van 16 jaar is altijd een risico. Maar met gasnarcose en direct daarna ook een vochtinfuus om de nieren te helpen de narcose uit het lichaam te helpen, met een ervaren dierenartst kan het risico beperkt worden.

Maar je huidige dierenarts vind het te risicovol dus die heeft niet de juiste ervaring hiermee dus die valt eigenlijk al direct af. Dus je kunt het aan een andere dierenarts vragen. Dan heb je gelijk die second opinion.

Nu lees ik in je berichten-history ook dat Tutti Frutti nierproblemen heeft (gehad). Ook dat zal meespelen met het geven van een narcose. Eventueel volledig bloedonderzoek e.d. vooraf, inclusief goed onderzoek voor die knobbel, is dan dus aan te raden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Tumor in de buik

Bericht door Lieselotje »

Klinkt zeer ernstig en zoals Rik zegt zou een second opinion helderheid bieden.
Ik weet uit ervaring dat dit soort berichten bij de dierenarts de grond onder je voeten wegvaagd.
Je hoort dan niet meer wat er gezegd wordt.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Tumor in de buik

Bericht door Dinky »

Wel ervaring met buikoperatie bij poes van 11 jaar. Met gasnarcose bij dierenziekenhuis.

Ik zou persoonlijk de vraag stellen wat een operatie op zal leveren richting de toekomst. Wanneer het om een uitgezaaide kwaadaardige tumor gaat, wat 'koop' je dan met de operatie?
Dat is voor mij belangrijkste vraag met wat je tutti frutti aan moet doen of niet....

Zo hoorden wij twee jaar terug dat onze poes misschien hersentumor zou hebben maar daarvoor was nader onderzoek nodig in utrecht en mogelijk hersenoperatie. Daarbij hebben wij de keuze gemaakt dat we haar die stress niet aan wilden doen, ze was toen 10 volgens mij. Ook zou dat een intensieve revalidatie vragen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Tumor in de buik

Bericht door ErikPhilippus »

Ach, wat een verdrietige situatie...

Hoe kwaadaardig een tumor is, en zeker de aanwezigheid van uitzaaiingen kan je aan de buitenkant niet zonder meer zien, dus dat moet je zowiezo onderzoeken zou je een operatie overwegen. Verder heb ik eigenlijk niet zoveel toe te voegen aan de response van Rik.

Het doet me sterk denken aan de situatie waarin de fokker van Dalí en Gaudí nu zit, met een 11-jarige Bengaalse poes, ook met een (voelbare) tumor in de buik, die aan het uitzaaien is. Vooralsnog heeft het beestje naar omstandigheden een goede conditie, maar zodra de kwaliteit van leven achteruitgaat, laat de fokker haar inslapen.

Wat betreft de narcose: Gaudí is op z'n 16e ook 2 maal onder (gas-)narcose geweest, zonder nadelige gevolgen. Dus dat zou ik niet al te zwaar mee laten wegen - veel belangrijker is het perspectief dat Tutti Frutti heeft na een eventuele operatie.

Sterkte!
Erik
Dobies
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 jan 2017 15:55

Re: Tumor in de buik

Bericht door Dobies »

We zijn bij een andere DA geweest en zij heeft via een punctie weefsel uit de knobbel genomen. Dat wat die andere DA niet wilde doen. Over een week krijgen we de uitslag. Uit het bloedonderzoek kwam naar voren dat zijn leverwaarde niet goed is. Misschien dat die knobbel al uitzaaiingen heeft gemaakt. Zijn eetlust is ook veel minder geworden. We geven hem meerdere keren per dag eten. En dat gaat vrij goed. Tutti laten opereren doen we niet. Hij moet bij ons blijven zolang hij dat kan en wil.
We weten ook dat zo'n operatie niet zijn ziekte kan verbeteren. Inslapen doen we niet, pijn heeft hij niet. Zolang hij nog eten kan en drinken. Hij speelt met Porthos, zijn broertje, nog steeds heel leuk.
Zodra we wat meer weten kom ik hierop terug
Hartelijke dank voor jullie attentie.
Dobies
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 jan 2017 15:55

Re: Tumor in de buik

Bericht door Dobies »

Tutti Frutti eet nu niet zo goed, hij heeft weinig eetlust. Nu heb ik gelezen over Reaktiv Tonicum. Ik kom er niet helemaal uit. Is dit een middel zodat hij weer meer eetlust krijgt?
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Tumor in de buik

Bericht door Lieselotje »

Met uitzaaiingen in de lever zal ie misselijk zijn en minder eetlust hebben.
Ik heb zelf geen ervaring met middeltjes zoals reaktiv tonicum geven bij de kat, maar wel
met een zieke kat met tumoren en bij mij gaf ze zelf aan wat wel en wat niet.
Wat ik weet is dat het ineens helemaal down met ze kan gaan.
Sterkte voor Tutti Frutti
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Tumor in de buik

Bericht door Dinky »

Dobies schreef: 03 mei 2018 16:23 Tutti Frutti eet nu niet zo goed, hij heeft weinig eetlust. Nu heb ik gelezen over Reaktiv Tonicum. Ik kom er niet helemaal uit. Is dit een middel zodat hij weer meer eetlust krijgt?
Het is in de eerste plaats een voedingsupplement maar kan wel helpen de eetlust op te wekken: https://www.dierapotheker.nl/Hond/643-C ... OKEALw_wcB
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Tumor in de buik

Bericht door ErikPhilippus »

Ik heb de oude Bengalen wekelijks Reactiv tonicum gegeven, nu krijgt alleen Gaudí het dus. Inderdaad wekt het de eetlust op, en zit ook boordevol nuttige bestanddelen.

Overigens bestel ik altijd 6 flesjes voor de hond - want die zijn 90 ml i.p.v. 45 ml, en er zit exact hetzelfde in. Maar is wel een stuk goedkoper...
Dobies
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 jan 2017 15:55

Re: Tumor in de buik

Bericht door Dobies »

Het bleek geen tumor te zijn. Het is een verstopte talg/vet klier.
Tutti Frutti heeft een week geleden een injectie tegen misselijkheid en cortisone gekregen. Door zijn schildklier problemen werkt nu ook zijn lever niet goed meer. Hij heeft een week vrij goed gegeten. Nu eet hij weer heel, heel weinig. Drinken doet hij wel. Morgen weer naar de DA. We zijn erg ongerust omdat we denken dat het niet goed is, dat hij iedere week zo'n injectie krijgt. Is dit de juiste behandeling? Lijdt hij hieronder? Hij komt nog steeds naar mij toe en wil lekker bij mij liggen. Ook 'snachts ligt hij bij ons op bed. Het is zo'n lief katje.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Tumor in de buik

Bericht door nellebel »

ik neem aan dat je toch niet naar de eerste DA meer gaat ??? tjee als je hem had geloofd had je hem al laten inslapen. wat een fout zeg,. even roepen dat hij kwaadaardige kanker heeft blijkt het een verstopte talgklier.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Tumor in de buik

Bericht door ErikPhilippus »

Ik wilde het in mijn vorige mail niet zo duidelijk stellen, maar ik had al direct m'n bedenkingen en omzichtig aangegeven dat je aan de buitenkant, zonder verder onderzoek toch echt niet kan zien of, en zo ja wat voor tumor er in het beestje zit.

Ik vind het een grove, verwijtbare fout van die dierenarts, eigenlijk onbegrijpelijk en onprofessioneel.

Ik heb even niet meegekregen waarom Tutti Frutti cortisone krijgt. Overigens is een mogelijke bijwerking van prednison vraatzucht, dus je zou zeggen dat het slechte eten daar niet van kan komen. Injectie tegen misselijkheid (met waarschijnlijk Cerenia?) heeft ook bijwerkingen, en is met name voor de lever niet al te best.

Is er eigenlijk een complete bloedanalyse gedaan bij Tutti Frutti? Ik begrijp uit een opmerking van Rik dat er ergens anders een topic is met meer info over de gezondheidstoestand? Waar kan ik dat vinden?

En heb je inmiddels Reactiv tonicum geprobeerd? Ik wil je best een flesje opsturen als je het eerst wilt uitproberen.

Groetjes, knuffel voor Tutti Frutti,
Erik
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Tumor in de buik

Bericht door Lieselotje »

Wat een gedoe ik denk dat ik er op zou staan bloed te prikken. Wanneer zijn de waarden van de schildklier voor het laatst gedaan? En prednison prikken, zou ik me toch afvragen waarom, dat is inderdaad niet goed voor ze zeker nu men over een talgklier oid spreekt. Daar kan ie zich ook niet zo beroerd van voelen? Sterkte kan me voorstellen dat je zorgen over je lieverd hebt.

Verstuurd vanaf mijn LG-D855 met Tapatalk

Plaats reactie