Worden buurkatten vrienden van elkaar?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Silver163
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 apr 2018 12:45

Worden buurkatten vrienden van elkaar?

Bericht door Silver163 »

Mijn voormalige asiel-kat Silver is vanwege blaasgruisproblemen 'ontmand' en dus een enorme pantoffelheld. Voor alle poezen uit de buurt loopt hij een straatje om, want de dames zijn erg venijnig naar hem. Maar Tijger, een kat hier uit de buurt is gecastreerd, dus ook zijn wilde haren wel kwijt. Silver en Tijger lijken samen buiten te spelen. Ze hollen bijvoorbeeld achter elkaar aan. Soms ligt Silver op zijn rug met Tijger die bij hem staat en een paar tellen later achtervolgt Silver Tijger juist weer. Nu komt Tijger hoe langer hoe vaker ook hier thuis. Hij lijkt op de loer te liggen tot ik er niet ben, eet dan het eten van Silver op en ligt doodgemoedereerd op de bank. Tot nu toe heb ik Tijger weggejaagd, maar dat werkt eigenlijk niet. Want vanmorgen zag ik zelfs dat ze samen op bed lagen. Wel een kilometer uit elkaar, maar toch... Ik weet niet zo goed wat ik hiermee aan moet. Laat Silver dit toe uit onderdanigheid, of kunnen vreemde katten echt vriendjes met elkaar worden? Wie heeft hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Worden buurkatten vrienden van elkaar?

Bericht door Fotokonijn »

Ik denk dat de tijd hier ook een belangrijk punt is.
Verder zou ik een Feliway verdamper aanschaffen(ik heb geen aandelen :grin: ) zodat ze minder stress ervaren.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7641
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Worden buurkatten vrienden van elkaar?

Bericht door Rik »

Ik denk niet dat hier de vraag was hoe die twee vriendjes te laten worden maar of het mogelijk was dat ze dat al zijn.

Mij lijkt het, als ze al samen op bed liggen, en zonder agressiviteit achter elkaar aanzitten, ze het al goed met elkaar kunnen vinden. Dus ja, buurtkatten kunnen "vriendjes" van elkaar worden.

Je zult aan Silver zelf af moeten "lezen" of het gedrag onderdanig is. Maar zelfs als hij onderdanig is hoeft dat niet erg te zijn. Dat zit in de natuur van de kat.

Wat was je plan eigenlijk met de vraag? Weet je van wie de andere kat is?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Silver163
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 apr 2018 12:45

Re: Worden buurkatten vrienden van elkaar?

Bericht door Silver163 »

Dag Rik,
Inderdaad hoef ik niet te weten of die 2 vriendjes kunnen worden, maar of ze het al zijn. Kan dat, worden vreemde katten vrienden van elkaar? Ik ben het nergens op dit forum tegengekomen en ik heb er ook nog nooit van gehoord. Vandaar dat ik graag wil weten of iemand anders hier ervaring mee heeft.
Ik weet van wie de andere kat is. Het is daar druk met kleine kinderen, waar hij misschien niet zo van houdt.
Ik kan niet zo goed 'lezen' of Silver wel of niet blij is met het gezelschap van Tijger bij mij thuis. ik zie alleen wat ik beschreven heb en dat is niet duidelijk voor mij. Daarbij genomen dat ik nog nooit van dit fenomeen gehoord heb, is mijn vraag: moet ik Tijger blijven wegsturen, of is het prima als hij hier ook vaak te gast is?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7641
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Worden buurkatten vrienden van elkaar?

Bericht door Rik »

Het is jammer dat je ze (nog) niet kunt 'lezen' want dat is in dit geval wel nodig om te bepalen hoe de onderlinge relatie is (wat bij katten meestal moeilijk is om te zien). Maar je kunt veel zien aan hele kleine dingetjes. Zoals, als ze samen op bed liggen, reageert Silver dan als Tijger beweegt? Houdt Silver Tijger veel in de gaten? Kan Tijger bijvoorbeeld langs Silver lopen zonder dat Silver opkijkt (of hem continu in de gaten houdt)? Je geeft al aan dat Silver ook achter Tijger aangaat. Soms kan het zelfs tot "vechten" komen maar dat is dan toch meestal "vechtspel" (wat soms ook om dominantie gaat maar dat hoeft op zichzelf geen probleem te zijn). Anders is het alleen nog maar "jaagspel". En zeker als dat heen en weer gaat is dat een goed teken. Zolang Silver interesse toont naar Tijger toe, en het niet tot te erge schermutselingen komt, denk ik dat ze goed samen door de bocht kunnen.

Zelfs als Silver onderdanig zou zijn naar Tijger hoeft dat geen probleem te zijn. Bij katten is eigenlijk altijd wel een rangorde. Maar dan nog kunnen ze goed met elkaar omgaan (en kan Silver daar misschien zelfs behoefte aan hebben). En zoals ik het aanhoor gaat het tussen Tijger en Silver zelfs beter dan bij sommige andere katten die bij elkaar leven (en die bijvoorbeeld niet eens op hetzelfde bed kunnen liggen). Mocht het wel komen tot onderlinge gevechten, ja, dan zou ik sowieso voor kiezen om Tijger de deur te wijzen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Silver163
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 apr 2018 12:45

Re: Worden buurkatten vrienden van elkaar?

Bericht door Silver163 »

Dank je wel, dit antwoord maakt veel duidelijk voor me. Silver lag gewoon te slapen toen Tijger op bed lag, dus dat geeft eigenlijk wel aan dat hij -onderdanig of niet- zich niet bedreigd voelt. En ik zag dat ze prrrt-en naar elkaar als ze elkaar buiten tegen komen, dus gedag zeggen. Ik heb bij het spel ook geen dikke staarten ofzo gezien. Ik denk dat het voor nu wel oké tussen ze is.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7641
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Worden buurkatten vrienden van elkaar?

Bericht door Rik »

Zelfs dikke staarten zegt niet alles. Dan zie je hoe verkeerd je het zelfs zou kunnen hebben met het "lezen". Hier heeft Yuna ook wel eens een flink dikke staart, maar dat kan allerlei oorzaken hebben. Zelfs in het jachtspel kan ze een dikke staart (en platte oren) hebben. Soms zelfs als ze gewoon de gekke 5 minuten hebben. Ook die platte oren alleen is dan geen verkeerd signaal. Je moet eigenlijk een beetje alle signalen bij elkaar zien en in context kunnen plaatsen. Hier zit Yuna nu naar Bono te staren (en in de gaten te houden) want ze zijn bezig achter elkaar aan te jagen. Maar op dat moment is alles geoorloofd qua signalen. Dat is het spel. Oortjes plat, dikke staart en zelfs miauwen hoort er dan allemaal bij. Het zijn vooral die rustmomenten dat ze vertrouwd met elkaar om moeten kunnen gaan. Katten die elkaar niet vertrouwen hebben weinig rustmomenten. Het is dan continu elkaar in de gaten houden als ze bij elkaar in de buurt zijn. En het slapen van Silver op bed terwijl er een "vreemde" aan de andere kant op bed ligt is dus een goed teken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Cyamytha
Poema
Poema
Berichten: 299
Lid geworden op: 29 dec 2013 13:51
Locatie: Deventer

Re: Worden buurkatten vrienden van elkaar?

Bericht door Cyamytha »

Hier hebben Karel en Beer een “haat-liefde” verhouding met Rover. Ene dag hobbelen ze achter elkaar aan door de straat en gaan ze samen op onderzoek uit. Rover probeert ook vaak mee naar binnen te glippen bij ons (en ik weet van Rover zijn personeel dat Beer dat ook bij hun probeert). 9 van de 10 keer zijn ze dus lekker samen buiten en dulden ze elkaar. 1 van de 10 keer zijn ze aan het matten en dulden ze elkaar niet.
Maar eigenlijk is dat hetzelfde als wat Karel en Beer binnen ook doen.

Dus het kan. Maar of je het echt vriendschap kan noemen?

Maar wel met het verschil dat Rover bij ons niet in huis komt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ankie, personeel van Beer en vrouwtje van Astor de hond!

Album Karel en Beer


*Karel* (28-7-'13..5-6-'18)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Worden buurkatten vrienden van elkaar?

Bericht door Sifra »

Kijk ook eens of ze elkaar bij een ontmoeting begroeten met neuscontact en opgeheven staart. Dat zegt ook of ze vriendelijk zijn naar elkaar.
Gebruikersavatar
Silver163
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 apr 2018 12:45

Re: Worden buurkatten vrienden van elkaar?

Bericht door Silver163 »

Allemaal bedankt voor de reacties. Ik ga ze verder 'stalken'. Maar voor nu lijkt het wel prima als Tijger ook hier thuis komt. Alleen het eten ga ik wegzetten als ik er niet ben, want ik hoef geen extra kostganger.
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Worden buurkatten vrienden van elkaar?

Bericht door Fotokonijn »

Kinderachtig. :grin:
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7641
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Worden buurkatten vrienden van elkaar?

Bericht door Rik »

Ach, je hebt natuurlijk kans, als je Tijger vaker toelaat tot je huis dat hij er ook steeds vaker is. En dan heb je op een gegeven moment gewoon een maatje voor Silver in huis ;)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie