Joepje heeft een slokdarmsonde, heeft ze pancreatitis of iets anders?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Joepje heeft een slokdarmsonde, heeft ze pancreatitis of iets anders?

Bericht door Dinky »

Geelzucht ken ik alleen van leverproblemen.
Spijtig om te lezen dat je geen kanteling de goede kant meer op weet te krijgen :-( Sterkte met het maken voor de juiste keuzes...
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
BillieJoepje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 30 jul 2014 17:59

Re: Joepje heeft een slokdarmsonde, heeft ze pancreatitis of iets anders?

Bericht door BillieJoepje »

Ik heb gisteravond de internist gemaild.
Vanmorgen dit antwoord:

Beste mevrouw xxx

Als er geelzucht te zien is, moet die ergens vandaan komen. Geelzucht door leveraandoeningen gaat wel altijd gepaard met hoge bloedwaardes. Als er sprake is van een forse bloedarmoede dan kan bloedafbraak het gele plasma geven. Dan nog is het nooit zeker gezegd dat het niet behandelbaar is, maar met Joepie’s voorgeschiedenis is het natuurlijk lastiger. Alleen als je het niet probeert, weet je nooit of je het redt of niet.

Wat niet samen mag is predisolon en Metacam of een andere NSAID. Verder is prednisolon en een nierbekkenontsteking geen goede combi maar de nierbekkenontsteking is niet bewezen mbv echografie en een kweek en is een vermoeden. Verder zou ik liever dat risico nemen dan in laten slapen (dan gaat het zeker mis…). Dus als u het wilt proberen, zou ik dat doen. Cerenia, antibiotica en prednisolon, pred evt. 2 mg/kg/dag. MIrtazepine voor de eetlust.

Kunt u hiermee verder? Hartelijke groeten,
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Joepje heeft een slokdarmsonde, heeft ze pancreatitis of iets anders?

Bericht door Rik »

Ik weet verder niets over leveraandoeningen maar ik hoop dat je Joepje met deze laatste strohalm toch nog uit dat diepe dal kunt trekken. Anders sta je inderdaad voor een zware beslissing. Sterkte.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Joepje heeft een slokdarmsonde, heeft ze pancreatitis of iets anders?

Bericht door Lieselotje »

Ach wat triest met Joepje
Ga je het advies van de internist volgen of slaap je er nog een nachtje over?
Knuff voor jou en Joepje

Verstuurd vanaf mijn LG-D855 met Tapatalk

Gebruikersavatar
BillieJoepje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 30 jul 2014 17:59

Re: Joepje heeft een slokdarmsonde, heeft ze pancreatitis of iets anders?

Bericht door BillieJoepje »

De medicijnen die de internist beschrijft krijgt ze al. Vanavond heeft ze voor het eerst sinds bijna een week weer aan eten gelikt. Beetje. Ze is vel over been. Mijn man vind dat ze allang niet meer onder ons had moeten zijn maar ik geef nog niet op.
Maar er moet wel een wonder gebeuren ben ik bang.
Dank voor jullie fijne reacties!
Gebruikersavatar
BillieJoepje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 30 jul 2014 17:59

Joepje is over de regenboogbrug

Bericht door BillieJoepje »

Joepje zou bij een andere Da vandaag injecties krijgen (antibiotica en prednison). Ze kreeg sinds donderdag injecties i.p.v. oraal.
Zelf durfde ik de injecties niet te zetten daarom had ik geregeld dat ze bij een andere Da terecht kon.

Donderdagavond laat woog ze 2500 gram. Vanmorgen 2380 gram.
De DA zei vandaag: ik kan nog een neussonde doen en dan intensief voeden maar ze heeft een dubbel probleem. Ze heeft zeer pijnlijke nieren en een zeer grote lever, waarschijnlijk leververvetting. Koortsverloop. Op 5 april 39,6. 9 april 39,7. Vandaag 39,3.
Met pijn in mjn hart Joepje in laten slapen. :cry: :cry:
Wanneer doe je het goed? Had ik haar nog een kans moeten geven? Of werd/was het dan lijden, wat de dierenarts vandaag vermoedde. Misschien zou ze de maandag niet meer halen zei ze later vandaag.

Ze had dus wel iets meer interesse in eten en kwam donderdag ook de lange trap weer op naar de woonkamer.

Maar ook doordat ik geen vrij kon krijgen heb ik haar wellicht niet genoeg kunnen spuitvoeren.
Huilen, huilen.
Laatst gewijzigd door BillieJoepje op 14 apr 2018 14:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Joepje heeft een slokdarmsonde, heeft ze pancreatitis of iets anders?

Bericht door Rik »

Wanneer doe je het goed? Voor je eigen gevoel doe je het nooit goed... maar voor Joepje heb je het beste gedaan. Niet opgegeven maar op het moment dat het nodig is afscheid genomen. Met dat gewichtsverlies en leververvetting was het einde wel in zicht. Heel veel sterkte.

Slaap zacht lieve Joepje.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Joepje heeft een slokdarmsonde, heeft ze pancreatitis of iets anders?

Bericht door Dinky »

Je kan in ieder geval niet zeggen dat jij niet je best zou hebben gedaan ;-)
En vragen zoals 'wat als' en 'had ik niet beter' zijn heel normaal wanneer je je lieverd laat gaan.

In mijn ogen heb je geen reden om je schuldig te voelen. Heel veel sterkte met het verlies van Joepje
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Joepje heeft een slokdarmsonde, heeft ze pancreatitis of iets anders?

Bericht door Lieselotje »

Knuffel voor jou en het is goed zo!
Joepje kon niet verder en dan is loslaten en verder pijn besparen het beste wat je kan doen.
Maar ik weet ook hoeveel pijn het doet en waarbij je je afvraagt..........
Sterkte en laat je tranen maar stromen, je houdt toch ook zoveel van zo'n lieverd.

Rust zacht Joepje


Verstuurd vanaf mijn LG-D855 met Tapatalk

Gebruikersavatar
BillieJoepje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 30 jul 2014 17:59

Re: Joepje heeft een slokdarmsonde, heeft ze pancreatitis of iets anders?

Bericht door BillieJoepje »

Dank jullie wel.
Nu denk ik, had ik niet al een paar dagen eerder bij de dierenarts aan de bel moeten trekken toen ik zag dat ze gewicht verloor.
Ik weeg haar iedere dag. En ik ging er vanuit dat ze weer hetzelfde had terwijl ze waarschijnlijk al een nierbekkenontsteking had.
Misschien was ik dan op tijd geweest als er meteen een neussonde was geplaatst. Of, waarom heeft de dierenarts die donderdag geen neussonde geplaatst. Toch weer achteraf de verwijten.
Gebruikersavatar
BillieJoepje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 30 jul 2014 17:59

Re: Joepje heeft een slokdarmsonde, heeft ze pancreatitis of iets anders?

Bericht door BillieJoepje »

Nog een reactie gehad van de internist.
Nu denk ik dat ik te vroeg ben geweest. Dat lees ik tussen de regels door.

Deel van de mail van de internist.
Wanneer doe je het goed? Wanneer je met liefde voor een dier kiest voor een weg waarbij je zeker weet dat het geen lijdensweg wordt. Het kan altijd zijn dat als je het anders had gedaan het dier het overleefd had. Het is niet altijd zo dat dat zonder een prijs gaat (lijden, al is het soms tijdelijk) en er is dan altijd de kans dat het niet goed afloopt en het dier onnodig geleden heeft. Ik vind het heel begrijpelijk dat u in overleg met de andere dierenarts deze keuze heeft gemaakt. Voor Joepie is het goed zo en de keuze is uit liefde genomen. Het is heel frustrerend dat we niet precies weten wat er gespeeld heeft en waarom het zo op en af ging, maar kloppen doet het niet.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Joepje heeft een slokdarmsonde, heeft ze pancreatitis of iets anders?

Bericht door pinguin »

Je ben niet te vroeg geweest er zijn altijd nog opties altijd. Maar welke prijs zou joepje er voor betalen jij heb in het belang van de kat gehandeld en gehandeld en laten gaan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Joepje heeft een slokdarmsonde, heeft ze pancreatitis of iets anders?

Bericht door nellebel »

IK geloof ik zeker niet dat je te vroeg bent geweest. Dit was voor jullie beide het juiste moment. Je hebt er alles aan gedaan en voor joepie de goede keuze gemaakt. Het moet ook niet ten koste van alles. Joepie was op, en jij wist dat het nu klaar was. Verwijt jezelf niks, al zullen we allemaal herkennen hier dat we dat gevoel ook allemaal wel ooit hebben gehad. Dat zegt ook hoeveel je van joepie houdt. Sterkte met je verlies. Troost je dat ze nu geen pijn meer heeft

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Joepje heeft een slokdarmsonde, heeft ze pancreatitis of iets anders?

Bericht door Rik »

Je zal er misschien niet veel aan hebben maar ook ik denk echt niet dat je te vroeg bent geweest. Uit de reactie van de internist lees ik hoofdzakelijk twijfels over de oorzaak maar absoluut geen hoop dat je Joepje er zonder meer doorheen had kunnen slepen. Had je gekozen voor een neussonde, en had Joepje het dan na bijvoorbeeld een week (door een hel) toch niet gehaald, dan had je jezelf nooit vergeven. Nee, de last van ons baasjes is een moment kiezen om afscheid te nemen. En dat gaat gepaard met twijfels, pijn en heel veel verdriet. Ik hoop dat je door die eerste twee vrij snel heen kunt werken. Het verdriet zal wat langer blijven hangen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Joepje heeft een slokdarmsonde, heeft ze pancreatitis of iets anders?

Bericht door ErikPhilippus »

Ik heb hetzelfde gevoel als Rik. Dat het afscheid nemen inderdaad gepaard gaat met twijfels, pijn en heel veel verdriet kunnen velen van ons uit eigen ervaring onderschrijven. Uit de laatste berichten komt voor mij toch het beeld naar boven dat Joepje op is, moegestreden, en dat jij de moeilijke, maar juiste keuze hebt gemaakt.

De internist uit eigenlijk meer z'n frustratie dat hij er niet goed een vinger achter kon krijgen wat er nu precies aan de hand was met Joepje, Uiteraard kijkt hij toch met andere, meer professionele ogen naar Joepje dan jij - en er is geen reden om te twijfelen aan de juistheid van jouw beslissing, gebaseerd op liefde voor Joepje.

Veel sterkte in deze verdrietige tijd.
Rust zacht Joepje. Doe onze lieverds de groeten daar achter de regenboog.

Liefs,
Erik
Plaats reactie