Poes valt kitten aan

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Schroef
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 feb 2018 22:18

Poes valt kitten aan

Bericht door Schroef »

Wij hebben sinds een week een kitten. Ze is nu 11 weken. Onze poes is 7 maanden en een maandje gesteriliseerd.
De poes leek zich te vervelen, dus hebben we een nieuwe kitten bij haar geplaatst. Bij de eerste kennismaking gromde en blies de poes, dus we hebben een langzame aanpak gedaan. Geuren gewend, door een dichte deur elkaar geroken etc.

Sinds gisteren zijn de poes en kitten samen overdag. De poes blies en gromde eerst. Dat is nu opgehouden. Maar nu valt de poes de kitten aan. Ze geeft steeds meppen. Dat vind ik nog wel normaal. Maar nu begint ze ook te bijten in de billen en de nek van de kitten. Dit doet ze overigens niet hard. Als de kitten dan weg rent, rent ze er achteraan om haar weer te grijpen.

Als het zo ver komt, grijp ik in omdat ik het niet kan aanzien.

's nachts slaap de kitten sowieso op onze slaapkamer omdat ik ze niet alleen durf te laten.

Mijn vraag is: "is dit gedoemd om te mislukken?" of moeten we doorzetten? Het lijkt allemaal alleen maar erger te worden. Als we doorzetten, moeten we dan ingrijpen of moeten we ze laten gaan? Ik zie het somber in en maak me zorgen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes valt kitten aan

Bericht door Rik »

Het is een beetje moeilijk te beoordelen wat het bijten in de billen en nek nu precies is. Normaal gesproken zou dit speels gedrag zijn. Je zou denken dat je poes nu zo blij is met een speelmaatje en dat ze wat te enthousiast wil spelen.

Zeker omdat je zegt dat het niet hard is en dat het grommen en blazen opgehouden is denk ik dat het enthousiasme is. Of je er wat aan moet doen hangt ook een beetje af van hoe je kitten er onder is. Het is een beetje het nadeel van een 7 maanden oude poes bij een 11 weken kitten zetten. Als ze dezelfde leeftijd waren dan konden ze elkaar "aan". Nu delft je kitten waarschijnlijk altijd het onderspit.

Op zich kan dit nog wel goed komen als je poes een beetje rustiger wordt en niet te ruw met je kitten om gaat (op den duur). Je zult wel eens moeten kijken hoe ver je poes zou gaan. Met elke keer ingrijpen kun je dat niet zien (en weet ze misschien zelf niet eens hoe ver ze wil/kan gaan).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Poes valt kitten aan

Bericht door Cerna »

Ik denk dat dat wel goed komt. Je kat van 7 maanden is per slot van rekening ook nog een kitten.

Ik heb sinds een maand een kitten erbij en onze andere katten zijn bijna 13, 9,5 en twee van 4,5 en wanneer ik zie hoe dit stel met elkaar communiceert dan hou je vaak je hart vast. Die kleine (4 maanden) is totaal respectloos, loopt rustig onder de kop van de oudste door en vanmorgen hapte zij in de rug van het kitten. Niet agressief, gewoon corrigerend.
Ook werd vanmorgen onze Laila van 4,5 en bijna 7 kilo door Jip het kitten (2,3 kilo), uitgedaagd en het ging er op. Laila dook bovenop Jip en daarna wurmde hij zich onder Laila door en vloog op de dikke buik van Laila. En toen weer achter elkaar aan, trap op, trap af, over de bank, in de klimpaal en weer terug.

Een kitten is zo soepel en kan echt wel een stootje hebben en speels gedrag - en zo zie ik het gedrag van jouw oudste kitten - kan heel ver gaan.
Ik zou dus zo weinig mogelijk ingrijpen. Pas wanneer er echt sprake is van agressie (en dat zie je aan de hele lichaamshouding van de kat), zou ik corrigeren.

Veel plezier met je beide kittens!
Plaats reactie