Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gebruikersavatar
Yola
Lynx
Lynx
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 okt 2017 19:57

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door Yola »

Gelukkig heb ik Olly en Flip nu thuis en ik geniet volop van ze :verliefd:
Onzekerhedenen angsten horen erbij, dit getuigd enkel van liefde voor onze dieren.
Kattenoppas, wacht maar af, over een paar jaar de gewoonste zaak van de wereld, net als een honenuitlaatservice 15 jaar heel apart was en lacherig over gedaan werd is het nu ook meer dan normaal!
Zo te horen heb je een prima oppas gevonden, die gouden houden ;-)

Goed dat je niet meer wisseld en nu enkel nog op Applaws zit waar ze het goed op doet.
Neem alle verhalen van dingen die in etenswaren kan zitten met een hele berg zout!
Kijk naar mensen voedsel, alles is wel eens in het nieuws gekomen als "slecht" en "pas op" van komkommer tot kaas, maar ik eet het er niet minder om en ik ben nog altijd rond en gezond :lol: ;-)

Ja vroeger, de goede oude tijd, waarbij "doe maar normaal, dan doen we al gek genoeg" de norm was, enkel weten we nu beter en is onze maatschappij ook veranderd.
Ik heb nu op mijn bedrijf nog een kat die ik behandel als het oude principe, echter leeft die dan ook op de boerderij en kan zij dus leven als het oude principe.
Om een kat gezond te houden in onze huidige maatschappij is dus ook ander voedsel nodig, omdat wij hopelijk niet zoveel ongedierte rond hebben lopen en overal voer resten hebben liggen als op een boerderij ;-)
en ach, over 20 jaar zullen onze kinderen net zo over ons praten: 'vroeger was een kattenoppas helemaal niet gebruikelijk!' 'Nee echt?! Maar hoe deden ze dat dan?' 'Dan lieten ze soms hun katten dagen alleen!' 'Nee, dat meen je niet?!' :lol: :lol: ;-)

Als je je onzeker voelt over het gewicht, gewoon even 1 keer per week wegen!
Niet dagelijks! En altijd rond dezelfde tijd!

Met drinken even navragen wat een gebruikelijke hoeveelheid is, hier kan je dan met een maatbeker mee nagaan of het inderdaad veel is of dat je je kat gewoon geregeld naar de waterbak ziet lopen.
Zelf drinkt mijn Olly ook veel (ik zie hem geregeld naar de waterbak lopen), maar ik maak me er geen zorgen om omdat het grotere probleem van veel katten juist is dat ze te weinig water binnen krijgen.

Super fijn dat ook je vriend zo begaan is met de katten, er is niks vervelenders dan een partner te hebben die alleen maar loopt te klagen over "die beesten".

Maak je niet druk over wat andere denken!
Veel vonden dat ik me wel erg goed had voorbereid op de komst van mijn kereltjes.
Zo ben ik een cursus kattengedrag gaan volgen, wilde ik het hele huis kat vriendelijk en klaar hebben voor hun komst en had ik met alles rekening gehouden.
Ik heb de opmerkingen over het "te" goed voorbereid zijn ook niet als negatief gezien, maar juist als een compliment!
En ik heb er gelijk voordeel aan gehad, zo had ik al ontwormingsmiddel in huis en kon ik die gelijk geven toen ik erachter kwam dat ze niet ontwormd waren :thup:

Ik heb heel veel aan de mensen hier op het forum!
Enkel zijn medische onzekerheden wijselijk hier niet weg te nemen.
Weet, bellen en overleggen met je dierenarts kost niks en kan daarmee wel snel bepaalde onzekerheden weg nemen.
Bel dan ook niet met het idee en de vraag of je langs moet komen, maar met de vraag of het normaal is.
Als je dierenarts je kent zal hij daarin ook gaan begrijpen en je onzekerheden sneller weg kunnen nemen.
En mocht je na het gesprek met jouw dierenarts nog twijfelen, dan gewoon een andere dierenarts bellen!
Doe ik ook heel vaak, mijn dierenartsen weten ook dat ik er meer heb.

Tuurlijk hebben dieren een ziel!
Ze hebben ook allemaal eigen karakters en persoonlijkheden!
Een ieder die anders beweerd is geen dierenmens en heeft nog nooit contact kunnen maken met een dier.

Een tip voor het aaien:
Begin met wang en kop aaien, blijf met aaien voor de schouderbladen.
Kop, wangen, nek aaien vinden heel veel katten heel erg prettig en ze geven met de wangen hun geur af. Als je een tijd enkel daar aait krijgt de kat prettige associaties met aaien, daarmee met jou en je handen, waardoor je kat meer toenadering zal gaan zoeken.
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door Kurgel »

Nee, is wel herkenbaar. Ik heb ook altijd een kattenoppas en voel me ook altijd schuldig als ik laat thuis ben. Dat is wel veranderd. Toen ik nog samenwoonde en een stuk jonger was (en de katten ook nog vrij liet buiten lopen met een kattenluik zonder dat ik daar stress van had, kan het me niet meer voorstellen) liet ik ze wel eens een weekend alleen met grote bak eten.. bij langer regelde ik de buurman.. nu verhuis ik de laatste jaren vrij veel, dus heb niet meer zo’n goede relatie met mijn buren, maar gelukkig nu een neef om de hoek. In de tussentijd wel poezenoppassen ingeschakeld. Daar waren er prima bij, maar dus helaas ook een minder.. maar jouw oppas klinkt ideaal. En als jij je dan daar goed bij voelt.. nou dan. Vroeger hingen onze ouders nog een sleutel aan een touwtje aan de binnenkant vd brievenbus, moeten we nu ook niet meer aan denken. De wereld, en wij, veranderen constant. Trek je dus niks aan van wat anderen denken en doe wat goed voelt. En ja, wilde ook wel eens dat ik geen katten had zodat ik niet hoef na te denken over wel of niet een stedentrip, maar gewoon kunnen gaan. Maar als die bolletjes knuffelpluis dan op mijn schoot kruipen dan weet ik weer waarom. Geen wereldstad kan op tegen de liefde voor mijn schatjes en als dat mij dan een saaie huismuts maakt, so be it..
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Gebruikersavatar
Leeflevi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 jul 2016 17:58
Locatie: Groningen

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door Leeflevi »

Wat heerlijk om t lezen dat je het beste voor hebt met je katten.
Hier op het forum ben je goed, want zoals je leest vinden wij het woord " kattenoppas " helemaal niet raar. Bij mij slapen ze smiddags vaak, dus dan maak ik mij niet zo druk om.
Maar wanneer wij van sochtends 9 tot savonds 11 weg zijn, vragen we ook mijn schoonouders om even langs de katten te komen.
Wanneer wij een weekend weg zijn logeren ze bij mijn schoonouders. Vanaf kitten af aan hebben ze al veel gereisd met het reismandje, en bij mijn schoonouders is het dus hun tweede thuis.
Knuffel van Frutsel en Muppie (juni '16).
Gebruikersavatar
prinsespolly
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 jan 2017 09:02

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door prinsespolly »

Hoe is het met jullie allen? Was een tijdje offline, dat was goed nieuws, want met de katten gaat dan ook alles goed.
Met de lieve Polly prinses ben ik onlangs naar de dierenarts geweest voor haar derde vaccinatie. Ze vond de prinses wel wat te dik. Ik nam het nog voor haar op: "maar is ook een beetje het ras he" "ze was al wat voller toen we haar kregen" "ze eet helemaal niet veel". Maar het mocht niet baten, ze was met 4,7 kg te dik voor een 1,5 jaar oude Scottish Straight. Ik hou nog steeds met heel mijn hart van haar. Ze is zo op zichzelf en lief, het liefst aai ik haar de hele dag en vertel ik haar hoeveel ik van haar houd. Zij bukt dan de hele dag en gaat een eindje van me af zitten. :-(

Over King Louis maak ik me nu weer druk. Hij wordt zondag 1 jaar (hoera!), maar weegt nog maar 3,7 kg. Voor een Brits Korthaar kater! Dat zijn toch normaal wat pompeuze katers toch? Hij eet als een bouwvakker, leurt ook altijd om snoepjes en is nog steeds vrij irritant druk en aanwezig. Ik hou ook wel van hem hoor. Hoe hij ploetert voor eten. Hij houdt niet op, dat is ook wel bewonderenswaardig. Denken jullie dat ik met hem naar de dierenarts moet?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door Rik »

Mmm, kleine Yuna is hier ook 4,7 kg. Ik vond wel dat ze er de laatste tijd wat "breder" uit zag zien maar echt dik... ? (Ja, dat zal de da waarschijnlijk wel binnen) Ze moet in ieder geval niet veel meer aankomen en dat zal bij Polly ook wel zo zijn.

Komt Louis nog wel aan? Zolang hij niet afvalt is er weinig aan de hand. Vandaar dat ik ze hier elke week woog tot ze een jaar waren.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door castratenkoor »

Gelijkmatig gebouwd, gedrongen, robuust, een ronde kat. Gewicht: 2,5 tot 6 kg. Is wat ik op internet vind. Zit dus nogal wat variatie in. 4,7 kg voor een Brit of Scot lijkt mij eigenlijk niet overdreven. Dierenartsen staan nogal gauw klaar met de mededeling te dik. Ik zou je in ieder geval afraden "light" voer te gaan geven. Dat geeft weer meer risico op blaasproblemen door de zinloze maagvullende toevoegingen.

Met een jaar is Louis nog niet uitgegroeid, dus daar zou ik me geen zorgen om maken. Hij is actief en eet goed, dus een dierenarts bezoek lijkt mij persoonlijk niet nodig - niet puur voor zijn gewicht bedoel ik dan.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
sarvamentu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mar 2017 12:23

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door sarvamentu »

Daar zit een hoop variatie in inderdaad. 4,7 hoeft nog niet dik te zijn (of Yuna moet echt heel klein zijn). Pous (2,5) woog bij haar laatste DA bezoek 3,5 kg en ze mocht al niet meer aankomen van de DA, maar ze heeft nu wel wat meer derriere als ze loopt en een net wat vollere kop. Waarop mijn vriend ook al meteen zei: hee, wordt ze nou dik door de winter?

Louis moet inderdaad nog groeien ook, en hij is ook nog ontzettend actief! Zolang hij inderdaad niet afvalt, en lekker zo bezig blijft, komt dat wel goed lijkt me. Mijn vader had ook een kater, Jimmy, die woog ook zoiets geloof ik, was een hele leuke, gezonde kater :)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door Rik »

Hieperdepiep hoeraaaa

Van harte gefeliciteerd Louis :birthday: :bdaysmile:

Een jaar !!
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door nellebel »

Gefeliciteerd Louis

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door castratenkoor »

Beetje laat maar alsnog gefeliciteerd met Louis!
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
sarvamentu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mar 2017 12:23

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door sarvamentu »

Ook een beetje laat.. maar, gefeliciteerd! :birthday:
Gebruikersavatar
prinsespolly
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 jan 2017 09:02

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door prinsespolly »

Hahaha wat leuk!!! Bedankt voor de felicitaties. Louis is gekamd, heeft uitgebreid buiten gespeeld, heel veel geaaid, lekker gegeten en heel lang op bed gezeten bij ons. Volgens mij had hij een goede dag!
Gebruikersavatar
prinsespolly
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 jan 2017 09:02

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door prinsespolly »

Sorry, jongens, ik heb weer een vraag. De Polly prinses likt aan de meest rare dingen: plastic fles, mijn nachtkastje en het bedframe. Ze doet niet vaak, denk 2 dagen per week dat ik het zie. Nu heb ik al gezocht en vond ik ergens dat ze tekort heeft aan bepaalde voedingsstoffen. En toen dacht ik natuurlijk gelijk: oh help, dat komt omdat ze alleen maar vis-voer krijgt, omdat ze allergisch is voor de rest. Wat te doen, hebben jullie wijze raad?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door Rik »

Het forum is voor vragen dus dat is helemaal geen probleem.

Mijn eerste idee zou ook tekort aan bepaalde vitaminen zijn. Welk merk/type vis-voer krijgt ze? Normaal gesproken zou gewoon voer compleet moeten zijn. Alleen als je werkt met KVV e.d. zou je aan moeten vullen. Maar misschien is het goed even de ingrediënten te bekijken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
prinsespolly
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 jan 2017 09:02

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door prinsespolly »

Jullie hebben een tijd niets van mij gehoord! En dat is denk ik alleen maar goed, want het gaat goed met de poesies.
Polly likt sinds kort weer meubels en plastic flessen. Ik had altijd applaws, maar ga nu eens Carnilove Rendier proberen. The cat that killed Christmas :-). Ook omdat ze altijd maar vis eet, en ik me zorgen maken om het gehalte kwik in vis. Verder is de prinsessepoes goed in orde. Ik denk dat ze echt gelukkig is. Ze hoeft niet per se naar buiten, maar ligt vaak op de deurmat voor een open deur te kijken en dan doet ze af en toe de ogen dicht. Ze slaapt veel en is een beetje te zwaar, terwijl ze helemaal niet veel uit. Ze heeft ook echt een enorm hangbuikje dat heen en weer zwabbert als ze rent. Vind ik soms best zielig, maar ze is niet anders gewend. Laatst zei iemand dat ze dat hangbuikje heeft, omdat ze vroeger wormen had? Ik weet niet hoor.

Louis is nog steeds regelmatig een vervelende poes. Overal op klimmen, rennen, miauwen, druk doen. Hij is nog steeds klein en licht (amper 4 kilo), terwijl hij een Britse kater is. Als hij binnen miauwt, snap ik hem: dan verveelt hij zich, wil hij geaaid worden, brokjes, naar buiten, holletje graven onder de dekens, etc. Maar wat hij ook doet, is naar buiten gaan en daar achter elkaar heel hard miauwen. Soms denk ik wel eens dat de buurt er gek van wordt. Ik snap ook niet waarom hij dat doet. Hij doet het ook alleen buiten. Hebben jullie een idee? Wil hij onze tuin uit (we hebben nu een kleine omheinde tuin)?

We zijn nog steeds gek met onze poesies. Soms denk ik dat het voor Louis goed zou zijn als er een speelmaatje bij komt. Hij valt nu Polly lastig. Polly slaapt dan, Louis bijt Polly in de nek, Polly stapt op. Louis rent ook altijd achter Polly aan en nauwelijks andersom. Arme Pollewolletje, denk ik dan.

Ik voel me nog steeds schuldig dat we beiden veel werken en de katten dan alleen thuis zijn. De kattenoppas komt nog regelmatig langs. We gaan zelfs niet op vakantie, omdat de kattenoppas dan niet kan. Maar dat vinden we prima.
Nu het zo warm is laat ik de airco in de slaapkamer aan en de deur open, ik heb een badje voor de katten opgezet en van allerlei andere maatregelen getroffen, maar de katten hebben volgens mij minder last van de warmte dan ik!
Plaats reactie