Wond in de nek

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Wond in de nek

Bericht door ErikPhilippus »

Afbeelding

Het wordt niet echt beter, die forse wond in Oscar z'n nek. Vanmorgen zag ik dat het weer een beetje had gebloed, dus hij zit er toch aan de krabben. De Hydrocortiderm zalf die ik van de DA heb meegekregen lijkt dus niet te helpen tegen jeuk - als ik dat net heb opgesmeerd, gaat hij juist likken en krabben. Ik zit toch te denken hoe ik dat kan voorkomen: zou ik b.v. een reep van een mouw van een T-Shirt kunnen afknippen en om z'n nek doen? Of zou hij dat er zo weer af hebben? Iemand ervaring hiermee?

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wond in de nek

Bericht door castratenkoor »

Ik denk dan inderdaad aan een mouw afknippen en om zijn hals doen - manchet - gedeelte aan de kopkant. Beetje stevige stof, geen katoen overhemd. Dan zou ik meer denken aan een sweatshirt of zo. En dan moet je er wel minstens twee hebben zodat je elke dag een schone om kunt doen en de ander wassen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Wond in de nek

Bericht door ErikPhilippus »

Net in de kast gezocht naar een geschikt sweatshirt - maar ik denk dat de mouwen te groot zijn, dat zal hij zo weer af hebben denk ik. Toen zag ik sokken liggen, misschien een idee om daar het boord + een stukje sok vanaf te knippen?

Bedankt voor het meedenken, Dinie!
Erik
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wond in de nek

Bericht door castratenkoor »

Ja een sok zou ook kunnen, maar dan geen wollen, dat gaat irriteren denk ik.

Of een washandje? Onderkant open knippen.

Of het smalste deel van een panty?

Of een kartonnen koker van de juiste dikte.

Ik denk dat ik twee lappen spijkerstof zou nemen en daar op maat halskraagjes van zou maken.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wond in de nek

Bericht door Rik »

Medica Pet Shirt (grootste maat?) of ouderwetse lampenkap. Ik denk alleen dat Oscar daar helemaal dol van zal worden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Wond in de nek

Bericht door ErikPhilippus »

Nee, lampekap kan niet, daar zit nu precies de wond. En Pet Shirt sluit niet hoog genoeg (en zal hij ook niet tolereren).
Ik ga een sok manchet proberen, eerst een gaasje met honingzalf op de wond leggen, dan snel de sok erover heen.
Ben benieuwd....

Edit:

Afbeelding

Dit ging goed, hopelijk laat hij het kraagje met rust.... Staat 'm wel kek, toch?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wond in de nek

Bericht door castratenkoor »

Prima oplossing lijkt me. Als hij het af kan doen kun je altijd nog met naald en draad hem iets smaller (laten) maken.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Wond in de nek

Bericht door ErikPhilippus »

Hoe vaak zou ik het gaasje met wondzalf moeten vervangen? 1 x per dag? Ik wil natuurlijk niet dat het gaat uitdrogen en plakken aan de wond. En ik denk ook niet al te lang met zalf, hooguit een dag of 3, en dan weer even zonder zalf?

Edit:
mmmm - het gaasje ligt al op de grond, is er tussenuit gewurmd. Kraag zit nog wel goed. Dan alleen maar het kraagje, en iedere dag wisselen.
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Wond in de nek

Bericht door Kimm »

Arme Oscar, gelukkig word hij goed verzorgd. Even van het wondje afblijven hoor Oscar, hopelijk gaat het dan snel beter!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wond in de nek

Bericht door castratenkoor »

Lijkt me prima elke dag een schoon kraagje. Komt ook zat lucht bij nog zo toch?
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: Wond in de nek

Bericht door Cerna »

Dat ziet er akelig uit.

Amber had 3 jaar geleden een dergelijke wond tussen het oog en het oor. Wij kregen toen ook Hydrocortiderm zalf, maar net als bij Oscar irriteerde die zalf haar waardoor de wond steeds groter werd. Uiteindelijk zat het tot ver achter het oor. Zowel wij als de dierenarts zaten met de handen in het haar want een kap is bij Amber not done.

Uiteindelijk kwamen we op het idee om de krabpoot in te zwachtelen en dat werkte geweldig. Amber vond het niet leuk, maar ze bleef er wel van af. Ze kreeg een Cortaloneprikje tegen de jeuk en 1x per week werd het verband verwisseld. Na drie weken was het netjes geheeld en toen was het nog spannend of ze er ook voorgoed af zou blijven. Dat deed ze. :eclap:

Wanneer dit niet lukt, is het misschien een optie? Moet hij wel van het verband afblijven zoals Amber. :eeh:
En stoppen met de Hydrocortiderm zalf want die doet dus meer kwaad dan goed.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Wond in de nek

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, misschien is dat ook het proberen waard. Want de sok kriebelt (wat ik me kan voorstellen), en lokt juist krabben uit. Het kraagje schuift dan op, waardoor er toch weer een deel van de wond vrij komt.

Edit:
Nou, we hebben z'm krab-achterpoortje ingezwachteld - maar hij rent nu rent opgefokt in de rondte als een jong veulen: wat is dit nu weer aan m'n poot - weg ermee! We kijken het even aan, maar als hij niet rustiger wordt, halen we het er maar weer af.

Afbeelding

Poeh, lastig!
Laatst gewijzigd door ErikPhilippus op 24 dec 2017 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Cyamytha
Poema
Poema
Berichten: 299
Lid geworden op: 29 dec 2013 13:51
Locatie: Deventer

Re: Wond in de nek

Bericht door Cyamytha »

Sjonge Oscar, wat heb jij nou?!

Kan me goed voorstellen dat t kraagje en de ingezwachtelde poot je irriteren. Maar het is allemaal goed bedoeld!
Ankie, personeel van Beer en vrouwtje van Astor de hond!

Album Karel en Beer


*Karel* (28-7-'13..5-6-'18)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Wond in de nek

Bericht door ErikPhilippus »

Nou, hij heeft de zwachtel er alweer af.... Denk dat bij een type zoals Oscar het erg moeilijk wordt...
Toch maar iets stevigers om z'n nek denk ik. Eerst maar even met rust laten....
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Wond in de nek

Bericht door pinguin »

Oef dat is een lastige en zo iets http://m.witjesverzendhuis.com/opblaasbare-hondenkraag en daaronder een gaasje met zalf?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Plaats reactie