Onze nieuwe kitten

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Iris09
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 nov 2017 21:55

Onze nieuwe kitten

Bericht door Iris09 »

Hoi!

Sinds gister hebben wij een nieuw lid in ons huis, namelijk onze britse korthaar kitten Bruce. Het is een heel lief katertje van 4.5 maanden oud. In bezit van een paspoort en heeft al zijn inentingen en wormenkuurtjes gehad.

Hij oogt flink, echter na wegen maken wij ons een beetje druk om hem; Hij weegt 1520, terwijl hij op websites over britse kortharen rond de 2000 hoort te wegen.
Is dit een groot verschil voor zo'n kleine en zou ik mij erg zorgen moeten maken?? Wij zorgen in ieder geval voor een goed gevulde voerbak met (dure) brokken van de dierenwinkel, wat hij zeker lekker vindt.

Vandaag heeft hij last van diarree, zou wellicht door de stress van de verhuizing kunnen komen..



Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Onze nieuwe kitten

Bericht door nellebel »

Welkom hier. Beetje diarree kan van de stress komen. Geef je dezelfde brokken als de fokker? Ineens andere brokken kan ook diarree geven. Langzaam omzetten is meestal het advies.
Ben benieuwd naar Bruce

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Onze nieuwe kitten

Bericht door Rik »

Welkom. Voor een katertje is dat inderdaad licht (onderkant grens). Heb je met een digitale weegschaal gewogen? Maar je moet je nu nog geen zorgen maken. Je moet eigenlijk kijken hoeveel hij aankomt in een week tijd. Dat zou dan ongeveer 100 gram moeten zijn maar ook dat kan afwijken om verschillende redenen.

Diarree kan inderdaad aan stress liggen maar ook aan omschakelen van voer. Ik weet niet of hij nu hetzelfde krijgt als bij het vorige baasje/fokker.

Verder zou je even kunnen kijken of je dierenarts aan gratis kitten-checkup doet. Veel dierenartsen doen dit gratis en is een eerste kennismaking van kitten en baasje met de dierenarts. Die kan dan ook vragen beantwoorden (wat wij hier natuurlijk ook kunnen) maar hij checkt ook even heel snel de algehele gezondheid van je nieuwe kitten (gewicht, oren, oogjes, tanden, vacht, huid, hart en longen).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Onze nieuwe kitten

Bericht door Lieselotje »

Welkom op het forum en veel plezier met het nieuwe gezinslid.
Er zijn mensen op het forum die zelf Britten hebben, die kunnen je denk ik het beste adviseren.
Cerna

Re: Onze nieuwe kitten

Bericht door Cerna »

Ik duik even in de papieren: mijn jongste twee Britjes wogen met 16 weken resp. 1,97 kg, en 1,76 kg (van de andere weet ik alleen het gewicht met 13 weken). Dat zijn poezen en zij zijn sowieso lichter dan katers dus dan is hij inderdaad te licht.
Maar effen Britten zijn ook weer zwaarder dan tabby's en shaded dus daar kan het ook aan liggen (welke kleur heeft Bruce?)

En verder zou ik me niet gelijk ongerust maken want Britten hebben na castratie de neiging tot zwaarlijvigheid dus wanneer ze dan gelijk al zo zwaar zijn (zoals mijn Laila die met 16 weken bijna 2 kilo woog en nu 6,7 kilo is) dan worden ze helemaal log.
Wanneer hij goed eet dan komt dat vast wel goed (onbeperkt brokjes neerzetten en het liefst een paar keer per dag wat natvoer geven ivm vocht, maar nu eerst de darmen wel tot rust laten komen).

Ik ben altijd benieuwd: welke cattery?
Enne..........het ras heet Brits Korthaar (zonder -e dus :smile: )
Gebruikersavatar
Pamuk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 85
Lid geworden op: 09 nov 2017 19:12

Re: Onze nieuwe kitten

Bericht door Pamuk »

Gefeliciteerd met jullie familie uitbreiding :)

Voor referentie, onze Brits korthaar wordt a.s. vrijdag 4 maanden, ze was gisteren 2,1kg. Voor een poes is ze misschien iets aan te zware kant.

Zelf zou ik ook even naar dierenaarts gaan, kennismaken en check up is altijd goed. Bij onze dierenarts was eerste bezoek niet gratis overigens, maar toen we in twee weken tijd 3 keer kwamen hebben we kitten check up kaart gehad voor onze kitten, tot ze 6 maanden oud wordt, mag ze elke maand gratis langs voor een check up.

Veel plezier met jullie Bruce!
Plaats reactie