Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Kurgel »

Yola schreef:Beste mensen,

Om verwarring te voorkomen:
De tuin zal ik geheel kat proof omheinen met schrikdraad zodat de kat niet uit de tuin kan en geen vreemde katten erin kunnen (vele andere manieren heb ik van gelezen dat je je eigen kat in de tuin kan houden, maar dat vreemde katten er wel in kunnen en er dan niet meer uit).

Verduidelijking van mijn vraag:
Zal iedere kitten ongeacht (niet)ras, geboren in een (gast)gezin, ook als die volwassen is, genoegen blijven nemen met een huis (naast begane grond 2 verdiepingen) en een afgesloten tuin van 44m2.

P.s. Ik heb nu oscillot geinstalleerd en als je de mogelijkheid hebt dit op een hek te installeren ipv er tegen (moest ik wel door overhangende boom) dan kunnen er ook geen vreemde katten in je tuin in zonder dat je met electriciteit en schokken aan de gang hoeft. Is echt simpel te installeren en werkt goed. Wel aan de prijzige kant omdat het uit australie geimporteerd moet worden, maar gaat dan wel heel lang mee. Stevig en toch licht spul van aluminium. Bij degene van deze website bekeken en daar staat het rondom op het hek en zij heeft ook geen vreemde kat meer in de tuin gehad.

http://catproofgardens.eu/nl/
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Kurgel »

Yola schreef:Beste mensen,

Om verwarring te voorkomen:
De tuin zal ik geheel kat proof omheinen met schrikdraad zodat de kat niet uit de tuin kan en geen vreemde katten erin kunnen (vele andere manieren heb ik van gelezen dat je je eigen kat in de tuin kan houden, maar dat vreemde katten er wel in kunnen en er dan niet meer uit).

Verduidelijking van mijn vraag:
Zal iedere kitten ongeacht (niet)ras, geboren in een (gast)gezin, ook als die volwassen is, genoegen blijven nemen met een huis (naast begane grond 2 verdiepingen) en een afgesloten tuin van 44m2.

P.s. Ik heb nu oscillot geinstalleerd en als je de mogelijkheid hebt dit op een hek te installeren ipv er tegen (moest ik wel door overhangende boom) dan kunnen er ook geen vreemde katten in je tuin in zonder dat je met electriciteit en schokken aan de gang hoeft. Is echt simpel te installeren en werkt goed. Wel aan de prijzige kant omdat het uit australie geimporteerd moet worden, maar gaat dan wel heel lang mee. Stevig en toch licht spul van aluminium. Bij degene van deze website bekeken en daar staat het rondom op het hek en zij heeft ook geen vreemde kat meer in de tuin gehad.

http://catproofgardens.eu/nl/
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
kittentjes

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door kittentjes »

Wat een ontzettende schatjes, heel leuk!! Ook hier twee kittens genomen na het advies hier en nog steeds heel blij mee. Het is niet alleen heel goed voor de kittens zelf maar ook heel leuk om naar te kijken als baasje. Ik zie wel verschil met het begin, ze zijn nu 1,5 jaar maar niet meer zo knuffelig als in het begin. Maar zoeken elkaar nog steeds wel op en spelen samen.

Lekker uitkijken naar je leuke duo, maak maar een fotoalbum aan straks dan kunnen we meegenieten!
Gebruikersavatar
Yola
Lynx
Lynx
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 okt 2017 19:57

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Yola »

EN DAN KRIJG IK EEN KLAP IN MIJN GEZICHT :pdtkar: :pdtnud: :pdtnunu: :gunfire:

Krijg ik vanmiddag ineens een bericht van de kattentherapeut dat ze bezig is mijn mail te beantwoorden over de kitten keuze (welke karakters bij mij passen en welke bij elkaar) :shock:
Dus ik terug gestuurd dat veel vragen die erin stonden niet meer van toepassing zijn omdat (wat ik vermeld had in de mail) dat voor zaterdag was en ik dus mijn keus al gemaakt had.
Ter verduidelijking: ik had haar daar vrijdag over gebeld en gevraagd of dat voor zaterdag 17:00uur nog kon.
Ze vroeg hoe het gegaan was.
Ik heb vermeld dat ik middels jullie hulp voor twee kittens ben gegaan Stoffel en Flip, omdat die het meeste contact maken met de hond en kimmi werdt omschreven als een kitten die veel alleen bezig was.
Ook had ik het idee dat Stoffel en Flip meer contact met mij maakten.
Ze schreef: 2 katertjes is een prima keus.
Ik: waren alleen maar katertjes
Schrijft ze: Je kan uberhaupt niet kiezen op karakter
Ik: Hoe kiezen mensen dan?
Zij: op geslacht, kleur en gewicht, mensen kiezen vaak voor de kleinste, zie ook dat Stoffel de kleinste is.
Ik: Alleen Kimmi was duidelijk groter. Maar ik heb nu dus al gekozen.
Zij: Ik neem aan dat je het nog (eventueel) kunt afzeggen.
:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Daarna ging het over de verwarring van de mail en heb aangegeven dat het klinkt alsof ze zegt dat ik een verkeerde keus gemaakt heb.
Behoorlijke klap voor iemand die het zo over goed wil doen, zoveel begger vooraf met fokkers mee heeft gemaakt, eigenlijk hulp vooraf vroeg, toch met de informatie die ik had een keuze gemaakt, helemaal blij met mijn keus en dan achteraf te horen krijgen dat het de verkeerde keus is! :suicide:

Ik heb om het af te sluiten terug geschreven:
Ik moet het nu even laten bezinken en verdere hulp wil annuleren.
(Ik wilde haar voordat de kittens kwamen laten komen om te kijken welke verbeterpunten er nog zijn en tips te geven hoe ik het laten wennen zo goed mogelijk kan laten verlopen en dan als de kittens er zijn nogmaals laten komen voor advies).

Ze heeft nu alsnog de mail nu doorgestuurd.

Deze heb ik nu vluchtig doorgenomen om er zo achter te komen waar haar reactie vandaan komt om de af te zeggen.

Begrijp me niet verkeerd!
Ik merk uit alles dat ze met heel veel passie en toewijding mij advies heeft proberen te geven.
Ik heb alleen gemerkt dat wij elkaar niet begrijpen en de communicatie tussen ons niet goed verloopt.

Ook heb ik het gastgezin direct een app gestuurd met de vraag hoeveel ze wegen en ook Kimmi (die het grootst lijkt).
Ze dachten gelijk dat ik aan het twijfelen was in mijn keuze en nu Kimmi wilde :pdtaaa:
Flip en Kimmi wegen 610 gram, Stoffel 590 gram (ze zijn 6 weken, dus geweldig op schema).
Mij lijkt 20 gram geen super groot verschil, zeker niet om daarvoor de kitten af te zeggen!

Verder gaf ze punten aan als kennis van het gastgezin, hoe/waar de kittens zaten en de moeder.
- Gastgezin heeft ook zelf nesten gehad, dus dat zit goed.
- Kittens hebben een ruime kamer waar veel verstop/slaap plekken zijn, diverse kattenbakken, eten (brok en vlees Royal Canin), overdag gaat die kamer open en kunnen ze in een extra ruimte met trap naar boven, dus dat zit ook goed.
- Moeders was heel vriendelijk en sociaal, ik wilde haar al bijna nemen, dus... wie wil er nog een super lieve poes adopteren?! Born Limburg! :edance:

Enkel het 9 weken verhaal :ethink: zij zegt minimaal 12 weken, liefst 16 weken.
Nou lijkt 16 weken mij behoorlijk overdreven omdat ook bij erkende fokkers ze met 14 weken toch echt vertrekken.
Gelukkig hebben jullie me hierover al gerustgesteld :thup: :nothanx:

Ik moet me nu wel even herpakken, mijn enthousiasme en blijdschap dat ik had met mijn keuze voor Stoffel en Flip is nu wel even verdoofd :-(
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7678
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Rik »

Uh, waarom vindt zij Stoffel een verkeerde keuze? Omdat die een paar gram lichter is? Dat begrijp ik dus niet. Inderdaad kun je nu nog weinig zeggen over hoe het karakter gaat vormen maar dat weet je bij kittens eigenlijk nooit. Dat zegt zij dus ook. Dus hoe kan ze dan aangeven dat je de "verkeerde" keuze gemaakt zou hebben? Hele rare reactie van haar kant. Yuna was ook de kleinste (en zelfs te licht om met 7 weken te enten). Maar haar heb ik op kleur gekozen. En ondanks dat ze nu wel kleiner is dan Bono staat ze wel haar vrouwtje. En je weet niet eens of Stoffel over 3 weken nog steeds de lichtste is. Zeker niet met dat minieme verschil.

15/16 weken is inderdaad de meest optimale leeftijd maar dat zal bij weinig tot geen asiel gebeuren (eigenlijk bijna nergens, ook niet bij fokkers). De 13 weken bij de fokkers is natuurlijk ook omdat ze op een gegeven moment weg moeten en mensen niet veel langer willen wachten. En één achterblijven in een leeg nest is dus ook niet goed. Maar ik geloof er niets van dat dit nu met 9 weken een probleem zou geven. Zeker omdat je ze gelijk met zijn tweeën neemt. Dan zou heel de kattenwereld een mega probleem moeten hebben.

De communicatie met de kattentherapeut loopt schijnbaar niet helemaal lekker. Tevens kun je natuurlijk alles perfect willen doen maar dat zal niet altijd lukken (en hoeft ook niet). Het zijn geen porseleinen beeldjes die kapot vallen als je ze uit je handen laat donderen. Kittens van 16 weken uit het nest zul je moeilijk vinden. Of het moeten kittens zijn die al problemen zouden hebben. Of kittens die met 7 weken vertrokken zijn en na 4 weken weer teruggebracht zijn. Wil je die dan hebben? Lijkt mij ook niet want je weet niet wat die al meegemaakt hebben. Dus met 9 weken, met zijn tweeën uit het asiel/gastgezin, is het meest optimale wat je kunt vinden, denk ik.

Ik kan me de domper wel voorstellen na zo'n reactie van een "expert" maar dan vraag ik me af wat die kattentherapeut dan zou adviseren. Want kiezen voor Kimmi alleen omdat die 20 gram zwaarder is... nee, dat lijkt me geen expert-waardige reactie.

Overigens is het gastgezin dus ervaren met nestjes. Dus ze krijgen daar gewoon hun goede start.

En vragen die je hebt kun je misschien ook bij hun kwijt en hier op het forum kun je ze zeker kwijt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door nellebel »

Ga lekker voor de twee die je op je eerste gevoel hebt gekozen. Zij heeft ze niet gezien. Laat je niet door zo'n mail van de wijs brengen. Ondanks dat soms praktisch dingen erg belangrijk zijn gaat er niks boven en klik en goed gevoel. En dat had je bij de twee kittens. Ik zit gewoon bij de eerste twee blijven.

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Lieselotje »

Ik zou ook gewoon bij je keus blijven!
Misschien een andere gedragstherapeut zoeken omdat de communicatie wel heel erg stroef verloopt.
Ik heb 2 kleintjes nu 14 weken en ze zijn zo'n beetje met 9 weken hier gekomen, dat zou dan ook te vroeg zijn, maar kan je geruststellen vanaf het eerste moment dat ze hier zijn gaat het goed met ze. Spelen veel met elkaar, eten, drinken en bak gaat goed en ze zijn enorme knuffelkonten. Liggen ook heel graag. Samen bij me.
Laat je maar niet van de wijs brengen.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Dinky »

Heeft ze ook concreet aangegeven waarom je het zou moeten annuleren?
Ik zie hier namelijk geen reden voor ;-)

Qua introductie en wennen in huis is het kwestie van reisbakjes open zetten en ze op hun tempo het huis laten verkennen. Of is er nog sprake van andere dieren in huis om aan te laten wennen?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door ErikPhilippus »

Ik vrees dat ik hier ook niet veel van snap. 20 gram verschil zit binnen de dagelijkse variatie: even lekker poepen (of niet), en je hebt zo 20 gram verschil. Met andere woorden: ze verschillen dus niet in gewicht. Dus dat is een argument van niks! Blijf bij je eerste keuze - want dat is vaak de beste. Het lijkt me een enig stel, niks mis mee!

Groet,
Erik
AiMoJhu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 08 jan 2017 14:14

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door AiMoJhu »

castratenkoor schreef:Ik heb 9 katten, woon in rijtjeshuis met 3 verdiepingen en heb een ren van 10 meter in mijn achtertuin, waar ze 24/7 via een kattenluik zelf in en uit kunnen. Ik durf te zeggen dat alle katten hier tevreden mee zijn. katten zijn en blijven nieuwsgierig. Als ik hier de voordeur open zou zetten zouden de meeste katten er wel uitgaan. Daarom heb ik een "sluissysteem" aan de voorkant. Zo kan ik veilig iemand te woord staan aan de deur.

zeker als je met een kitten begint zal die niet beter weten dan een afgeschermde tuin ter beschikking te hebben. het is maar net wat ze van jongs af aan gewend zijn. Maakt niet uit HTK of ras. Al zijn er rassen, halfwilde, Bengalen en Savannahs b.v. die meer uitdaging nodig hebben dan andere katten. maar ook die zijn prima in huis te houden, als ze maar genoeg te doen krijgen en genoeg uitdaging hebben in hun bestaan. En genoeg ruimte.
Ik heb een jonge kater gehad die in een huis niet te handhaven was, was als kitten gevonden en met ong 12 weken geadopteerd en vanaf toen altijd binnen gezeten en de hele tent afgebroken.
Met 11 maanden kwam hij bij mij en binnen 1,5 week was hij al 2x ontsnapt (iets met lakse huisgenoten die er vanuit gaan dat een kat niet vanaf de badkamer naar beneden springt).
Hem heb ik moeten herplaatsen naar een boerderij omdat hij in huizen inbrak en de boel op stelten zetten waardoor ik hem binnenshuis moest houden.
Ren had gekund, maar hij was van het rennen en in 3 sprongen ruim 8 meter overbruggen, iets wat in een ren gewoonweg niet kan.
En omdat hij gedragsproblemen ontwikkelde binnenshuis en ondanks goed overleg en sluisdeursysteem toch ontsnapte omdat men ervan uit ging dat als je alle deuren wagenwijd open zette en dan riep dat hij binnen moest blijven of terug moest komen hij toch wel zou luisteren, heb ik voor hem een beter passend huis gezocht.

Ik denk echter wel dat minimaal 90% van alle katten prima als binnenkat kan leven, oftewel zonder vrije buitenloopmogelijkheid maar in huis en evt in een ren/afgezette tuin.
Mits er extra klim- hoogte- en schuilplekjes worden gecreëerd natuurlijk zodat de katten aan hun behoeftes kunnen voldoen om te klimmen, te overzien en zich terug te trekken.. ;-)
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Heb vertrouwen in je eigen gevoel en intuïtie...die klopt namelijk altijd !
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
AiMoJhu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 08 jan 2017 14:14

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door AiMoJhu »

Die 20gr is een verschil van niks, dat kan hij morgen weer hebben ingehaald bij wijze van spreken.
Overigens zie ik wel grotere verschillen als ik nestjes bekijk en ja mss is Stoffel iets kleiner, betekend niet dat hij geen grote kater kan worden of een zwakkeling is oid. ;)

Overigens merk ik hier dat de meiden veel aan elkaar hebben, heb ze beiden op volwassen leeftijd (8 en 4 jaar) in huis gehaald (Aife september vorig jaar en Chloë juni dit jaar) en ze lopen samen te rellen, spelen af en toe samen en zijn meestal ook wel bij elkaar in de buurt te vinden
Aife is vrij onzeker en trekt zich wat op aan Chloë, Chloë is nogal stoïcijns en regelt de boel wel. 8-)
En soms hebben ze even ruzie, geeft er 1 (meestal Aife :lol:) de ander een tik, mopper ik even dat ze lief moten zijn en zo'n 5 minuten erna zijn ze weer gezellig samen aan het keutelen.
Gebruikersavatar
Yola
Lynx
Lynx
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 okt 2017 19:57

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Yola »

@Kurgel:
Oscillot heb ik ook naar gekeken, lijkt me een geweldig systeem, wel duur (ook alternatieve bekeken met buizen, maar erg lastig om dat in de hele tuin zo te instaleren dat het overal is en er geen mogelijkheid tot ontsnappen is.

@Rik:
Haar reactie was toen ze de gewichten nog niet wist.
Ik denk dat ze het uit het verhaaltje opgemaakt heeft wat het gastgezin over Stoffel geschreven had en dan de zin:
'Hij is de kleinste van de katers, maar o zo slim als het gaat om eten en aandacht vragen en staat meteen vooraan in de kittenrij als er actie te bespeuren is'.
Kimmi lijkt inderdaad een heel stuk groter dan de rest, maar het gastgezin had al gezegd dat het optische illusie was omdat kimmi gewoon meer haar heeft.

Bedankt wederom voor je helderheid!
Ja goed is goed, streven naar perfectie zal een onmogelijke opgaaf zijn, overal is wel wat en dit is op vele fronten perfect op leeftijd na, dat noem ik goed!'

Dat gastgezin gaat snel nadat de kittens weg zijn verhuizen (half november) maar ik heb die therapeut bedankt en gezegd dat ik mijn informatie hier op het forum ga halen.
Tot nu toe heb ik van jullie veel steun en informatie gekregen!

@Nellebel:
Dat doe ik ook zeker!
Alleen jammer dat dan zo in een paar appjes je hele vreugde en enthousiasme weggevaagd wordt.
Maar ik probeer me te herstellen, ik kijk nu veel schattige filmpjes die ik gemaakt heb.
Kan je hier eigenlijk ook filmpjes plaatsen?

@Liselotje:
Bedankt voor je geruststellende woorden!
Van harte gefeliciteerd met jouw kittens!
Ik ga geen nieuwe therapeut inschakelen, ik ga het doen met advies hier op het forum en mensen uit mijn omgeving die katten hebben.

@Dinky:
Via de app gaf ze het gewicht aan (de omschrijving dat Stoffel het kleinste katertje uit het nest is)
In de mail schreef ze erover: kleinste van het nest is geen goed teken. Een gezond kitten groeit goed. Deze zou voor mij om deze reden afvallen.
Let op: ze wist toen de gewichten van de kittens nog niet.
.....
Ik wilde haar punten opzoeken om hier te plaatsen, maar merk nu dat ze over geen enkele kitten (in mijn ogen) positief was.
Het gastgezin heeft "leuke" omschrijvingen/verhaaltjes gemaakt van alle kittens, hier heeft ze bij alle kanttekeningen gegeven.
Zo heb ik de verhaaltjes niet gelezen, ze plaatsen gewoon een leuke omschrijving om mensen een idee te geven.
Kan zijn dat het allemaal als een "let hierop" bedoeld is enkel Stoffel heeft ze gezegd dat die af zou vallen, maar als ik dit vooraf over alle kittens gelezen had zou ik zo geschrokken zijn dat ik niet was gaan kijken.

Conclusie: die therapeut en ik zijn geen goede mach, de mail niet verder lezen... KLIK WEG...HANG OP... BEZOEK HET FORUM
Veel naar de foto's en filmpjes kijken, namen gaan verzinnen en mijn huis verbouwen voor de komst van mijn twee nieuwe liefdes

Qua Introductie en wennen in huis:
Ik heb honden, die nog niet met katten samengeleefd hebben, maar wel ergens anders een kat roken, achter een hek gezien hebben en daarbij rustige interesse hadden (niet opgewonden), enkel kijken, ruiken en daarna bij het hek gingen liggen, die kat ging er ook rustig bij zitten, voelde zich niet bedreigd, dit heeft me vertrouwen gegeven om kittens in huis te verwelkomen.

@ Yo16Ka16No11:
Je hebt helemaal gelijk!
Potverdorie, mijn gevoel was goed en iemand komt in mijn hoofd en het gevoel zet ik gelijk aan de kant!
Bedankt voor je reactie, het gevoel staat weer aan!

@ AiMoJhu:
Precies! Toen ik van het gastgezin te horen kreeg dat het 20 gram verschil was, dacht ik ook, waar gaat dit over!

Wat leuk om te horen dat het met die twee zo goed gaat!
Ja mijn keus voor 2 voelt ook goed.


Hier een filmpje van Stoffel(Crème) en Flip (tijger) https://youtu.be/IZYgbOQL74I
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Och, wat een moppies! En ze ogen zeer actief en gezond.

Veel plezier die schatjes.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Is van iedere kitten ongeacht ras een binnenkat te maken

Bericht door nellebel »

nee sorry, heb het al gezien, is niks voor jou die twee, stuur ze maar naar mij. ik neem ze wel over. hihihi wat een dotjes.............
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie