hoe langharige kat drogen na wasbeurt in bad?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zoltan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 nov 2016 12:12

hoe langharige kat drogen na wasbeurt in bad?

Bericht door Zoltan »

beste kattenvrienden,

heeft iemand een oplossing voor het drogen van een gewassen langharige kat?
mijn langharige pers moet af en toe gewassen worden, maar hij houdt er niet van om vastgenomen te worden en hij haat de haardroger ("Föhn" voor de Nederlanders) (het wassen zelf is altijd goed gelukt omdat ik dat maandelijks deed, de laatste keer is wel meer dan 6 maand geleden, hopelijk lukt het in de toekomst nog even goed).

hij laat zich niet graag drogen met haardroger, maar zijn lange haren klitten enorm wanneer ik hem niet helemaal droog krijg. vooral zijn buik is erg moeilijk te drogen en de haren klitten daar erg snel... om klitten te vermijden zoek ik een oplossing want ik heb enkele maanden geleden een klein fortuin betaald aan een (erg goede) kattenkapster.
de kweker waar ik hem heb gekocht had een soort 'droogkast' om zijn beestjes te drogen, maar zoiets vind ik nergens ofwel onbetaalbaar.
heeft er iemand hetzelfde probleem gehad met het drogen van een onhandelbare langharige kat, en daar dan toch een oplossing voor gevonden?

de laatste keren stak ik hem na het afdrogen met handdoek in de transportkooi en blies hem dan door het deurtje voorzichtig droog met de haardroger, hij verzet zich dan hevig en laat enkel één zijde drogen; zijn buik krijg ik op deze manier al helemaal niet gedroogd, met als gevolg dat er enorme klitten op zijn buik ontstaan, waardoor hij zelfs 'beroofd werd in zijn bewegingsvrijheid' (kon pootjes niet meer voluit uitstrekken (volgens de kapster))
zo'n dikke klitten wil ik dus voorkomen, zonder de dure kosten van een kapster.

iemand tips?
alvast bedankt!

Zoltan & his boys
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: hoe langharige kat drogen na wasbeurt in bad?

Bericht door pinguin »

En gewoon eens in de zoveel tijd bij een katten trimster brengen dan heb jij thuis dat gevecht niet meer

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: hoe langharige kat drogen na wasbeurt in bad?

Bericht door castratenkoor »

Ja een trimmer zou een optie kunnen zijn. Of als je je dat niet kunt veroorloven zou ik zeggen, kam hem om de dag goed door, dan hoef je hem ook niet zo vaak te baden. Ik heb jarenlang perzen gehad en die deed ik nooit/zelden in bad. Ik kamde gewoon elke dag een deel.

En als je hem wast dan kun je hem zo goed mogelijk droog wrijven met een badlaken.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Zoltan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 nov 2016 12:12

Re: hoe langharige kat drogen na wasbeurt in bad?

Bericht door Zoltan »

bedankt voor de reacties, maar ik zoek oplossing om hem goed te drogen na het wassen, niet onvolledig drogen en 'niet wassen'.
hij moet geregeld gewassen worden, en dat was nooit een probleem, enkel het goed drogen (vooral buikje)
en ja, hij wordt dagelijks gekamd, dik tegen zijn zin, vooral buikje laat hij niet doen.
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: hoe langharige kat drogen na wasbeurt in bad?

Bericht door Kurgel »

Je zou evt een droogkap -carmen heeft er al een voor ong 30 euro- https://www.bol.com/nl/p/carmen-hd500-d ... 011035378/ - kunnen ombouwen (moet je wel een beetje handig voor zijn- en het drooggedeelte kunnen vastzetten in het deksel van een grote kartonnen doos en dan je eigen droogkast creeren. Wel eerst eens uitproberen of het niet te heet wordt. Andere optie is misschien afdrogen met een microfiber handdoek, die nemen echt fantastisch op en zijn er al voor een paar euro bij xenos of action bij de kampeerspullen, en dan vochtig uitkammen met anti klit spray bv deze speciaal voor katten http://www.medpets.nl/pet-head-cat-knot ... ler-spray/ en dan verder gewoon zelf laten opdrogen/vacht laten likken. Deed ik met mijn ragdoll Stella als ze zich vies had gemaakt (die vond het heerlijk om door de kattenbak te rollen, vraag me niet waarom.. leek zowieso meer op een labrador pup dan een kat), maar een Ragdoll heeft niet zo'n lastige vacht als een pers natuurlijk. Bij haar had ik de anti klit alleen voor haar achterhand nodig, de rest had nooit klitten. Anti klit spray voor mensen kan ook, wel even letten op dat er geen parabenen in zitten, gebruik voor mijn eigen fijne haar altijd gliss kur liquid silk, dan ga je van vastzittende borstel en pluishaar naar superglad en zo met borstel er doorheen en ontstaan er daarna ook geen klitten meer in je haar (voorheen had ik eind vd dag echt bijna dreadlocks in mijn nek als het over mijn kraag schoof, jaren lang geen lang haar durven hebben daardoor) Anti klit spray voor het kammen is zowieso een aanrader, dan trekt het niet zo en vindt hij het misschien ook echt minder vervelend, want zeg nou zelf, als iemand aan je klitten trekt, dat is toch ook niet leuk.
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Gebruikersavatar
Zoltan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 nov 2016 12:12

Re: hoe langharige kat drogen na wasbeurt in bad?

Bericht door Zoltan »

allen bedankt voor jullie reacties maar vooral Kurgel: bedankt voor het uitgebreide antwoord met 'knutsel tip' :-) eigenlijk had ik meer knutseltips verwacht... mijn idee is om een metalen transportkooi waarvan de bodem ook in tralies is gemaakt, te gebruiken, zodat ik van onder met de haardroger op zijn buikje warme lucht kan blazen. de kweker vertelde me destijds dat mijn beerke een van de enige katjes was die heel rustig bleef in zijn 'droogkast', daarom dat ik zo'n droogkast effect zelf wel creëren.
nu nog zo'n kooitje vinden.

groetjes,
Zoltan, Achilles & Hercules
Plaats reactie